K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2009, 12:33   #31
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Trold Se meddelelser
I en anden tråd fandt jeg et link til denne side; http://www.ft.dk/doc.aspx?/samling/2...0424/index.htm
Prøv at læse de første 3 linier af svaret.
Måske du, popiae, skulle skrive til beskæftigelsesministeren, og spørge hende, hvor du kan klage over de ting der sker i din sag, og som gør at du føler dig uretfærdigt behandlet.
Heri skriver Inger Støjberg, at det er helt centralt for hende, at borgere som føler sig uretfærdigt behandlet, har mulighed for at klage.

Og hvis det ikke er muligt at klage over, at en kommune nægter at INDSTILLE en til pension, så bør man vel gøre hende opmærksom på, at der her er en uretfærdighed, som man ikke har mulighed for at klage over.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 15:34   #32
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu har jeg også sat web i arbejde og det der er fundet frem til er at

1 JA de kan godt lade være med at indstille til pension efter § 17 for der står i loven om førtidspension ....

Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Der hvor den glipper er hvis man ikke får formidlet at man søger pension efter § 17 PÅ det forliggende grundlag ..

Her kan man så også læse en sm afgørelse der siger

Resumé:
Borgeren kan når som helst i sin sags forløb bede kommunalbestyrelsen om alene at tage stilling til, om der er ret til førtidspension. Kommunalbestyrelsen skal da straks træffe beslutning om at sagen overgår til behandling med henblik på stillingtagen til om borgeren opfylder betingelserne for tilkendelse af pension.


og der ligger en sm afgørelse mere der siger at hvis man søger en pension efter § 17 på forliggende grundlag så skalkommunen påbegynde en pensionssag MED det samme...

tror at det springende punkt er PÅ FORLIGGENDE GRUNDLAG der er forskel på om man søger en § 17 for så skal de behandle den som en 18 (se lov om social pension ) men af sm afgørelser fremgår det at hvis og så frem man søger en §17 PÅ FORLIGGENDE GRUNDLAG så skal de bare komme igang og der er ikke noget med at de først skal vurdere om hvorvidt sagen kan gå til pensions udvalget det skal den bare ...

læs evt her

http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...rundlag&page=3
  Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 23:37   #33
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Heidi.
Jeg skal nok finde den afgørelse som vedrører manglende begrundelse efter §17.

Afgørelse om IKKE at behandle sagen, træffes også af Pensionsteam/råd. De kan lovligt afvise at behandle sagen, alene med begrundelse i, at de ikke mener at man opfylder kravet.
Begrundelsen for at dette kan lade sig gøre, er at en afgørelse i stort omfang beror på skøn for, hvornår kravet er opfyldt. Derfor er det lovligt, og kommunerne slipper afsted med det.
Formulering som feks; Vi mener ikke at det er dokumenteret lægeligt. Vi kan ikke ud fra det lægelige vurdere funktionsnedsættelsen. Vi mener ikke at arbejdsprøvningen er fyldestgørende.osv.
Det er begrundelser som beror på skøn, og således ikke anfægtes i vores klagesystem idag.
Ergo kan man kun få medhold via advokat, i de kommuner der kører til grænsen hvad der er iorden.(og endda over den grænse).
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2009, 00:48   #34
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvis tingene skal hænge sammen med det, Hejdien skriver, så skal du nok også se, hvad du SELV skrev i din ansøgning.

Skrev du, at du gerne ville søge §17 på det foreliggende grundlag?

Hvis du gjorde det, kan kommunen IKKE afvise at påbegynde en sag, men den kan naturligvis give dig et afslag på pension, men det skal stadig stå i din ressourceprofil, HVORDAN du kan blive selvforsørgende, og det har du jo heller ikke svar på.

Venter spændt på, hvad du har skrevet.

Men jeg kan heller ikke se, at man kan afvise en ansøgning, hvor der skal undersøges alt.

Dvs. kommunen faktisk nægter at undersøge, hvordan du kan blive selvforsørgende OG samtidig nægter at give dig pension.

Det er da en underlig fortolkning.

Jeg tror, der er sket en sammenblanding af at påbegynde en sag og et afslag på pension.



__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2009, 07:52   #35
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er sagsbehandler der har indstillet. Efter §18. Se under magtmisbrug, der har jeg sat "samlet Vurdering" som er det sidste i ressourceprofil ind, for alle 3 indstillinger.

Og Nej, der er ingen mulighed for selvforsørgelse i Ressourceprofil, hvorfor sagsbehandler hver gang har indstillet, efter arbejdsprøvning, som også konkludere at der ingen restarbejdsevne er.
Ingen udviklingsmuligheder, barrierer er under hvert min sygdom/funktionsnedsættelse, som er uden behandlingsmuligheder.

Det ændre for så vidt heller ikke på, at der SKAL tages stilling til anden forsørgelse, men det er også undladt, også i Nævn.

Det er jo 2 forfkellinge steder i kommunen hvor der er 2 holdninger. Den ene, sagsbehandler, har ikke andre muligheder, den anden, pensionssamråd, giver bare afslag.

Konklusion i sidste afslag var også, at der ingen behandlingsmuligheder er, og at det er en varig funktionsnedsættelse. At der skulle en ny arbejdsprøvning til. Og nu vil man så ikke acceptere resultatet, som er samstemmende med de 2 foregående.

Men når ikke ikkeengang Nævnet overholder retsikkerheden, er man jo ilde stedt.
Dertil anser de manglen på begrundelser som ok.
Og når pensionslovens begrundeler ikke skal bruges, i disse tilfælde, er der frit spil for kommuner der føere afslagspolitik.

VH popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2009, 16:02   #36
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du kan jo selv søge en pension på forliggende grundlag....

På den måde vil du tvinge dem til at lave en afgørelse...

De kan ikke lade være med at lade sagen overgå til behandling efter reglerne om førtidspension når du søger på forliggende grundlag...

Så du kan jo godt få en afgørelse på pensions spørgsmålet...hvis du vil have det...

Hvis alle ting er i orden i din sag...hvilket jeg har forstået ud fra det du har skrevet....ja så kan de ikke sige nej til at give dig en pension...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2009, 17:56   #37
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
pia, bemærker mig også lige dette link fra en anden tråd herinde: http://www.nordvestnyt.dk/artikel/10...rer-borgmester

Citat:
"Jobcenter Holbæk peger på førtidspension, men pensionsudvalget i socialcentret sagde i februar 2008 blankt nej."

Kan det ikke siges at være lidt den samme situation du er i, som den unge omtalte mand?
Jobcentret siger et, men socialudvalget siger noget andet!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2009, 18:05   #38
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jo , Buster det lyder sådan.
Frida herinde har også prøvet samme mølle.

Heidi, har fundet afgørelsen om at pensionssamrådet godt kan give afslag alene med begrundelse i, at det ikke er dokumentert.
P-7-04: det er ikke et krav at der skal redegøres i forhold til §20 stk2, altså konkrete angivelser på selvforsørgelse, når borgere alene ber om at få sag behandlet på det foreliggende.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2009, 18:13   #39
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Nej, det er korrekt, popiae.

Men der SKULLE have været en plan, da man standsede dine sygedagpenge... og det skal der stadig være.

Som du kan læse i linket fra Holbæk, så siger den rådgiver også, at der IKKE er nogen planer for selvforsørgelse.

Det skal der altså være, så det må være løsningen på din sag.

Forlang at få en plan for din fremtidige selvforsørgelse, hvor dine barrierer fjernes.

Og det kan din kommune jo netop ikke, vel?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2009, 18:31   #40
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg har skrevet til slut i klagen at det netop med 6 års sygdom må være mulig at tage stilling til min fremtidige forsørgelse.

Men det ændre jo ikke det hul der er i lovgivningen, hvor konsekvensen er, at kommunerne i årevis kan fastholde syge/handicappede på kontanthjælp. Uden stillingtagen til anden forsørgelse eller planer.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning af førtidspension Horbelev Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 04-12-2015 08:12
førtidspension ansøgning bb girl Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 14-05-2010 09:01
førtidspension-ansøgning Margrethe09 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 21-02-2010 09:48
ansøgning om førtidspension nov. 96 bobo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 29-06-2008 20:02
Ansøgning om førtidspension via § 18 Nefer Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 18-09-2007 12:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension