K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-05-2014, 21:52   #1
jojan
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
jojan er ny på vejen
Question Sygedagepenge stop

Hej Alle.

Jeg er ny på sitet, da jeg faldt over denne artikel under en søgning på internettet http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop.

Jeg har et møde med min sagsbehandler på onsdag, som jeg har forlangt, da de stopper mine sygedagpenge. Jeg lider af Morbus Meniere og et piskesmæld. Menieren har jeg egentlig lært at leve med, men den bliver forværret af mit piskesmæld. Alle mine læger, speciallæger, fysioterapeuter osv siger at min smertetilstand er kronisk/stationær, men kommunen har fået lavet et lægeskøn (egentlig også et supplerende lægeskøn, da jeg heller ikke var tilfreds med det første) som siger, at jeg ikke er stationær, da deres lægekonsulent mener, det vil hjælpe med særlig kognitiv terapi og gradueret træning (altså putter de mig ind i kassen funktionelle lidelser). Desuden mener de også at mit BMI er for højt (det er det også men har talt med mine forskellige læger, og de mener ikke det har nogen betydning for min smertetilstand - hvilket de også har skrevet i mine journaler).

Min sagsbehandler har i telefonen sagt at de stopper sygedagpengene og jeg så må søge kontanthjælp, men det kan jeg forstå på artiklen, at hun ikke må. Eller misforstår jeg artiklen?

Det vil være rigtig dejligt, hvis I gad at hjælpe mig, da jeg har ramt muren flere gange og føler jeg bliver trampet ovenpå.

Mvh. jojan
jojan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2014, 23:36   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Jojan

Bliv her på din tråd fremover, så bliver det lettere for os andre.

Læs og forstå følgende begynderråd:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Her en anden sag, som du bør læse igennem:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=26722

Hvis ikke du allerede har, søger du aktindsigt hos alle, læger, speciallæger, hospitaler og kommunen.

Formular findes under "Nyttige link" på forsiden. Her skal du modtage aktindsigten inden 10 kalenderdage. Lovbunden.

Læger/hospitaler
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Du kommer ingen vegne, uden en aktindsigt.

Fremover taler du ikke med din kommunen,alt foregår på skrift og du gemmer konvolutter med poststempel.

Du skriver og beder om en skriftlig afgørelse omgående. Hvad dine omgivelser siger til dig har ingen betydning, overhovedet.

Har din SB talt noget om Partshøring inden stop af sygedagpenge?
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...ed-partshoring

Hvad der skrives i din journal er dokumentation, som er dit kode-ord fremover.

Dokumentation og atter dokumentation.

Information:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28758

Du skal have viden om at der findes socialrådgivere der modtager bonus, hvis de kan få borgerne smidt af sygedagpengeordningen:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28324

Du skal have denne viden, i tilfælde du kommer ud i anke:
http://www.avisen.dk/godt-nyt-slut-m...ge_266742.aspx
og hvis du kommer så langt med at du skal anke en afgørelse, skal det ske inden 4 uger = 28 dage på minuttet, ellers mister du din ankemulighed.

Hvis muligt så tag en bisidder med til mødet på kommunen. Alternativt. så optag mødet med din phone, som du begrunder med din diagnoser. Det er fuldt lovligt.

Siden, hvornår har du modtaget sygedagpenge dato år.

Er du over eller under 40 år?

Lever du alene?

Hvilken behandling modtager du pt?

Har den hjulpet?

Hvem er begyndt at tale om dit BMI på nuværende tidspunkt?

Du nævner: "da jeg har ramt muren flere gange og føler jeg bliver trampet ovenpå." beskriv og begynd at se dig selv som hovedpersonen i dette spil, ingen har tilladelse til at trampe på andre mennesker.


Hvordan fik du piskesmæld? Arbejdsskade?

Hvor sidder dine smerter, nakke, bryst, skulder eller ?

Hvor slem er din Morbus Meniere? Tager du hele turen?
http://hoereforeningen.dk/viden-om/m...ige-om-meniere

Har du også Tinnitus? Hørenedsættelse? Høreapparat? Vær bevidst om at mange mediciner, herunder alm Kodymagnyl forværre en evt Tinnitus.

Har du stadig en arbejdsgiver?

Hvad tror du at det munder ud i, i forhold til hvad DU tænker og ønsker, flexjob, revalidering, pension.?

Hvor bor du ca henne i landet? S.U.

Det var mange ting, men tag det nu roligt, enhver vandring starter altid med det første skridt.

Hilsen Peter

Sudden Deafness & Meniere + lidt andre småting

Sidst redigeret af phhmw; 13-05-2014 kl. 00:16.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-05-2014, 00:14   #3
yoku
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 51
Styrke: 11
yoku er ny på vejen
Ang. for højt BMI- god ide at undersøge forstyrreseler i skjoldbruskkirtel (thyroidea). Dette laves hos lægen og testen er en blodprøve. Thyroidea er mange gange skyldt i højt/ lavt BMI.
yoku er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2014, 09:06   #4
jojan
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
jojan er ny på vejen
Kære Peter

Jeg vil nu søge aktindsigt i min sag.

Med hensyn til at gemme konvolutter med poststempel, får jeg alt på e-boks, så det kan jeg ikke.

Skal jeg bede om den skriftlige afgørelse inden i morgen, hvor jeg skal til møde? Jeg kan forstå at alt skal foregå skriftligt, og vil også have at det vi taler om i morgen, får jeg på skrift.

Jeg husker ikke at min sagsbehandler har talt om partshøring. Hun har talt om nogle møder, de skulle holde for at behandle min sag om forlængelse af sygedagpenge.

Jeg har altid en bisidder med til mine møder.

Jeg har modtaget sygedagpenge siden 17.04-2013

Jeg er 26 år

Er samboende med min kæreste i vores eget hus.

Jeg bruger medicin Saroten til at dæmpe smerterne, når jeg skal sove (bliver også sløv af medicinen, derfor bruger jeg det kun om natten i samråd med min egen læge). Bruger engang imellem fysioterapibehandlinger, som hjælper kortvarigt (ofte 1 dag eller 2, hvor jeg dog stadig har smerter). Træner i et fitnesscenter med en fysioterapeut tilknyttet mine øvelser, hjælper til at holde smerterne stangen.

Min sagsbehandler skrev en mail til mig: Jeg kan orientere dig om, at da din sag blev gennemgået på mødet (hun kalder det bare mødet) hæftede sig ved, at man i en journal beskriver, at du har et for højt BMI. Derefter skriver hun, at hun inden næste møde i Maj skal have afdækket hvorvidt dette har indflydelse på min funktionsniveau.

Jeg skriver at jeg føler mig trampet på, da jeg føler de (kommunen/sagbehandleren) ”opfinder” nye ting for ikke at ville hjælpe mig. Bl.a. det med min BMI, da min vægt også er oplyst på et tidligere tidspunkt (3 måneder før den journal, hun henviser til)

Jeg pådrog mig et piskesmæld ved en bilulykke, hvor jeg sad som passager i en bil, hvor en foran-venstredrejende bil blev slynget tilbage i, og vi så blev ramt bagfra også.

Mine smerter sidder fortrinsvis i nakken, ryggen og skuldrene, men jeg har gener strålende op i hovedet, lænden, brystet og arme.

Min Meniere er sådan, at jeg får svimmelhedsanfald med kvalme, balanceproblemer, tinnitus og hørenedsættelse. Disse anfald kan varer fra 2-36 timer. De kan komme ud af det blå ingenting og ved stress forværres mængden/varigheden af dem. (lige nu er jeg så at sige voldsomt stresset!) + Mit piskesmæld forværrer symptomerne, da min krop hele tiden er i selvforsvar, og når der så kommer en påvirkning (hvis jeg måske har overanstrengt mig i forhold til piskesmældet) så får jeg det dårligt pga. piskesmældet men også et anfald samtidig.

Jeg har tidligere prøvet medicinsk behandling og behandling med en Meniett (trykudsender til øret), hvilket ikke har virket for mig.

Når jeg ikke har anfald, har jeg dog stadig hørenedsættelse og tinnitus, hvilket på nuværende tidspunkt ikke kan afhjælpes med et høreapparat

Jeg var ledig, da jeg blev syg, så jeg har ingen arbejdsgiver.

Lige nu er jeg i praktik i 6 timer om ugen i en blomsterforretning, hvilket er rigtig fint for mig, da ejeren lader mig skifte imellem forskellige arbejdsstillinger og arbejdsopgaver, når jeg har brug for det.. Derfor tænker jeg selv på flexjob, da jeg gerne vil arbejde.

Jeg bor i Norddjurs kommune på Djursland.

Hilsen Jojan
jojan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2014, 13:10   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nej, du tager til mødet...

Kære Jojan.

.. og afventer præcis hvad din SB har at sige om fremtiden.

Du kan jo have ansøgningen om aktindsigt klar til vedkommende.

Spørge ind til partshøring.

Spørge ind til fremtidsplanen for dig.

Bede om skriftlige afgørelse, hvis det bliver aktuelt.

Fremhæve at lægerne i din journal fremhæver at dit BMI ikke har indflydelse på dine diagnoser. Dermed er det punkt uddebatteret.
( her syntes det at lægerne kender spillets regler )

Du skal vide, at tvang i behandlingsmulighederne er sat på std by i en 2 årig forsøgsperiode, af beskæftigelsesminister Mette Frederiksen.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27836&page=15

Dette skal du bringe på bane, hvis din SB begynder at true med sanktioner, hvis ikke du vil underlægge dig en tvungen behandling.

Så tag til mødes med sindsro og vend tilbage.

Sygedagpenge er kun en midlertidig ydelse, men som kan forlænges, hvis lægerne kan sige at du inden for en bestemt dato er klar til arbejdsmarkedet.

Så sygedagpenge er ikke fordi man er syg, men hvis en læge mener at man er syg & kan fastsætte en dato på, hvornår man er klar til arbejdsmarkedet.

Men lad os nu se, hvad din SB kommer frem til, en forlængelse og en fremtidsplan.

Hvad der efterfølgende skal ligge af skriftlige planer må andre godt råde med om, hvis det udmunder i stop af sygedagpenge. Du skal jo ikke bare svæve i et tomrum, kun med kontanthjælp uden videre forløb.

Din Morbus Meniere ved vi begge, at den er stationær og du har forsøgt alt hvad der kan tilbydes. Den alene, er jo ikke foreneligt med et normalt arbejdsliv. Men du må ikke tage det som en selvfølge at dine omgivelser, herunder din SB kender konsekvensen og alvoren i diagnosen.

Derfor printer du ud, de 10 hurtige spørgsmål, som du beder din SB dels læse og indlægge i din journal, som en partsakt, fra din side af.

http://hoereforeningen.dk/viden-om/m...ige-om-meniere

"Samtidig er der dog i befolkningen et stort ukendskab til Menières sygdom og dens konsekvenser." Herunder læger.

Brev til Danmarks sagsbehandlere, fra en af verdens førende hørelæge:

http://hoereforeningen.dk/hoereprobl...styrelser1.pdf

"Det er mit håb, at ovenstående vil være en hjælp ved og derigennem have indflydelse på bedømmelse af pensionssager vedrørende ménièrepatienter. Det vil formentlig lette sagsbehandlingen, hvis man ved rekvisition af speciallægeerklæringer vedrørende denne patientgruppe konkret efterspørger informationer, der for den enkelte patient belyser de enkeltsymptomer, der som refereret ovenfor, har betydning for ansøgerens beskæftigelsesforhold."

Til din information har din kommune ansat en Borgerrådgiver, hvis du får behov:
http://www.norddjurs.dk/borger/borgerraadgiver

Oversigt over nuværende forlængelsesregler.
http://bm.dk/Aktuelt/Pressemeddelels...%20paa%20plads

"Det er nødvendigt med en virksomhedspraktik eller anden afklarende foranstaltning for at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne. Sygedagpengene kan forlænges i op til 39 uger." som må være begrundelsen for en forlængelse af dine sygedagpenge




Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 13-05-2014 kl. 13:49.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-05-2014, 21:53   #6
jojan
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
jojan er ny på vejen
Tak Peter - jeg skriver igen om hvordan mødet gik i morgen.

Jojan
jojan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2014, 22:55   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jojan Se meddelelser
Hej Alle.

Jeg er ny på sitet, da jeg faldt over denne artikel under en søgning på internettet http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop.

Jeg har et møde med min sagsbehandler på onsdag, som jeg har forlangt, da de stopper mine sygedagpenge. Jeg lider af Morbus Meniere og et piskesmæld. Menieren har jeg egentlig lært at leve med, men den bliver forværret af mit piskesmæld. Alle mine læger, speciallæger, fysioterapeuter osv siger at min smertetilstand er kronisk/stationær, men kommunen har fået lavet et lægeskøn (egentlig også et supplerende lægeskøn, da jeg heller ikke var tilfreds med det første) som siger, at jeg ikke er stationær, da deres lægekonsulent mener, det vil hjælpe med særlig kognitiv terapi og gradueret træning (altså putter de mig ind i kassen funktionelle lidelser). Desuden mener de også at mit BMI er for højt (det er det også men har talt med mine forskellige læger, og de mener ikke det har nogen betydning for min smertetilstand - hvilket de også har skrevet i mine journaler).

Min sagsbehandler har i telefonen sagt at de stopper sygedagpengene og jeg så må søge kontanthjælp, men det kan jeg forstå på artiklen, at hun ikke må. Eller misforstår jeg artiklen?

Det vil være rigtig dejligt, hvis I gad at hjælpe mig, da jeg har ramt muren flere gange og føler jeg bliver trampet ovenpå.

Mvh. jojan
Hej Jojan,

Fint nok at du anmoder om et møde omkring sdp. varslet stop. Dog er det meget vigtigt at du også får kommenteret på stoppet skriftligt, dvs. bliver partshørt omkring sdp. stop. Mht. Bisidder er det også rigtigt godt, da man ofte er lidt "væk" indimellem til møderne og derudover er det også godt at have en med.

Hvad er det for en artikel du taler om? Du har kun linket K10´s sdp. stop.!?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 13-05-2014 kl. 22:59.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2014, 23:59   #8
jojan
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
jojan er ny på vejen
Hej Enteneller

Mente faktisk K10's sdp. stop - læste det første gang som en artikel, da jeg søgte på google og derved kom ind på linket. Så det var bare om jeg havde misforstået at min SB faktisk ikke må sige at de stopper mine dagpenge og at jeg så må søge kontanthjælp.

Jojan
jojan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2014, 05:36   #9
Jamie36
Glad for at være medlem
 
Jamie36s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Lokation: København
Indlæg: 83
Blog Indlæg: 26
Styrke: 12
Jamie36 er ny på vejen
Hej jojan
Jeg ved ikke noget om reglerne for Sygedagpenge, men jeg ved noget om Lavt/højt stofskifte, jeg er født med lavt stofskifte og har taget medicin for det siden det blev opdaget. Hvis det viser sig at du har det så vil du kunne fungere bedre med den rette medicin og dosis. Jeg håber på det bedste for dig med begge dele.
Jamie36 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2014, 07:20   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Jojan.

.. og afventer præcis hvad din SB har at sige om fremtiden.

Du kan jo have ansøgningen om aktindsigt klar til vedkommende.
Du bør ikke aflevere begæringen om aktindsigt til din sb, den bør afleveres i receptionen, mod kvittering for modtagelse.

Mig bekendt kan sb ikke stemple et dokument som "modtaget", og dermed kan det blive svært efterfølgende, at bevise, at sb har modtaget dette.

For mange år siden delte jeg rundhåndet ud af mine lægepapirer til min daværende sb, men da jeg flere år senere bad om aktindsigt var disse lægepapirer ikke at finde i min sag.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension