K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-07-2013, 22:15   #11
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Tak for jeres input.

Jeg har ikke skrevet under på min jobplan, netop fordi den ikke er noget jeg kan leve op til, har så ikke fået respons fra sagsbehandler på det endnu.

Min sagsbehandler har igangsat forberedelser til rehabiliteringsteam, jeg skal til lægen den 14. august – dette er gjort, fordi jeg (min private socialrådgiver) har søgt fleksjob på foreliggende grundlag – men aktiveringen vil sagsbehandler alligevel igangsætte inden møde med rehabiliteringsteam.

Jeg har været i to arbejdsprøvninger (begge på sdp), første viste snit på 18 timer inkl. pauser, efter forværring og fibromyalgi-diagnose blev min arbejdsevne værre, og jeg kom igen i arbejdsprøvning 2 år efter, og her var 6 timer for meget. (Sidste sommer).
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 23:22   #12
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Allerførst ville jeg klage til jobcenterchefen over, at blive sendt i aktivering i et timeantal, som jeg ikke kan klare.

Det skal fremgå tydeligt, at det er en klage, ellers kommer klagen ikke længere end til sb's skrivebord.

Aflever klagen ved jobcenterets skranke, og få en kvittering på, at den er modtaget.

Klagen har jo nok ikke opsættende virkning, så mens klagen behandles, og måske også derefter, ville jeg agere som i en arb.prøvning:

Mød op hver aftalt dag, så vidt du på nogen måde er i stand til det.

Gå hjem når din grænse er nået.

Skriv en udførlig dagbog, evt. som denne: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 23:24   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Man skal bare SÅDAN passe på, Vovse, med ''bare'' at gå hjem fra en aktivering!
Det kan gå an med en arbejdsprøvning fordi det er en del af udredningen, men man kan blive trukket i kontanthjælp, hvis man går hjem fra en aktivering. Eller endnu værre, helt miste kontanthjælpen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 23:37   #14
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Man skal bare SÅDAN passe på, Vovse, med ''bare'' at gå hjem fra en aktivering!
Det kan gå an med en arbejdsprøvning fordi det er en del af udredningen, men man kan blive trukket i kontanthjælp, hvis man går hjem fra en aktivering. Eller endnu værre, helt miste kontanthjælpen.
Ja, men man plejer, at få en advarsel først.

Det gjorde jeg ihvertfald selv engang.

Og jeg havde ikke lige tænkt over, at klage over aktiveringen, som var på noget nær fuld tid, til trods for, at jeg havde papir på, at min arbejdsevne var nedsat, men ikke til det halve (som jo var de gyldne ord dengang).

Men ellers må man jo spørge, skriftligt, hvad man skal gøre når man ikke kan klare mere.

Og ellers må man jo finde et sted man kan lægge sig ell.l., så det bliver tydeligt, at man altså ikke kan.

Og når jeg skriver "gå hjem", så mener jeg selvfølgelig, at man først henvender sig til en overordnet og forklarer hvordan tingene hænger sammen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2013, 00:04   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, man skal i hvert fald have nogle aftaler på skrift, så man har styr på hvad man må gøre hvis det hele bliver for meget...

Engang i mellem har man lidt på fornemmelsen, at aktivering vist kun er til for at stresse borgeren, for de kan være meget strikse hvad angår både sygedage og når grænsen er nået i det daglige. Jeg har hørt om flere sager, hvor man må ryste på hovedet i ren frustration over, hvad folk bliver budt under en aktivering.

Så ja, man skal have helt tydelige aftaler på skrift.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2013, 08:36   #16
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du SKAL IKKE AKTIVERES , men have en afklaring af din arbejdsevne.

Hvad siger din fagforening?

Du er frataget sygedagpengene, hvorfor?

Du er jo stadig uafklaret, siden du er havnet på kontanthjælp, idet du jo IKKE er ledig, og kan påtage dig fuldtidsarbejde.

Din læge kan sygemelde dig fra aktivering, fordi du har så lav restarbejdsevne.

Det er meget vigtig, at du bliver indplaceret korrekt, i systemet.

Du skal stå som sygemeldt. MEGET VIGTIGT, da du skal fritages for aktivering.

Men kommunen får selvsagt større refusion, ved aktivering, så der snydes i stor stil.

Du skal, skriftlig klage, og be kommunen hendte en status hos lægen, ved tvivl, om din restarbejdsevne.

Også skal du insistere på at din restarbejdsevne, AFKLARES.(hvis din tilstand er stætionær).

Du skal under ingen omstændig underskrive noget som helst du IKKE kan stå inde for. Her streger du under, hvad du ikke kan, og skriver(evt i hånden) henvisning til lægedokumenter, og tidligere afklaring. Nederst skriver du, at såfremt aktiveringen bliver fasthold, anser du kommunen erstatningsansvarlig, hvis dit helbred, bliver skadet, under dette tilbud.
(Alternativt er du selv ansvarlig, men det kan du jo ikke være, hvis aktiveringen er tvunget, med trudsel om fratagelse af kontanthjælpen).

VH POpiae

Sidst redigeret af popiae; 21-07-2013 kl. 08:41.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2013, 10:44   #17
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Du SKAL IKKE AKTIVERES , men have en afklaring af din arbejdsevne.

Hvad siger din fagforening?

Du er frataget sygedagpengene, hvorfor?

Du er jo stadig uafklaret, siden du er havnet på kontanthjælp, idet du jo IKKE er ledig, og kan påtage dig fuldtidsarbejde.

Din læge kan sygemelde dig fra aktivering, fordi du har så lav restarbejdsevne.

Det er meget vigtig, at du bliver indplaceret korrekt, i systemet.

Du skal stå som sygemeldt. MEGET VIGTIGT, da du skal fritages for aktivering.

Men kommunen får selvsagt større refusion, ved aktivering, så der snydes i stor stil.

Du skal, skriftlig klage, og be kommunen hendte en status hos lægen, ved tvivl, om din restarbejdsevne.

Også skal du insistere på at din restarbejdsevne, AFKLARES.(hvis din tilstand er stætionær).

Du skal under ingen omstændig underskrive noget som helst du IKKE kan stå inde for. Her streger du under, hvad du ikke kan, og skriver(evt i hånden) henvisning til lægedokumenter, og tidligere afklaring. Nederst skriver du, at såfremt aktiveringen bliver fasthold, anser du kommunen erstatningsansvarlig, hvis dit helbred, bliver skadet, under dette tilbud.
(Alternativt er du selv ansvarlig, men det kan du jo ikke være, hvis aktiveringen er tvunget, med trudsel om fratagelse af kontanthjælpen).

VH POpiae
Jeg har ikke længere min fagforening inde over, da de tilsyneladende synes min sag var for svær og trak sig - har så siden skiftet og er nu ikke længere medlem.

Jeg får ikke sygedagpenge pga. varighedsbegrænsningen, og fordi jeg er stationær (og uden yderligere behandlingsmuligheder). Kommunen anerkender til dels, at jeg er stationær, det skriver de selv i afgørelsen, men de skriver så samtidig, at jeg bare skal arbejde med motivationen, så skal min arbejdsevne nok forbedres til det ordinære arbejdsmarked. Der er selvfølgelig klaget over denne afgørelse, men kommunen fik medhold.

Jeg har bedt sagsbehandler indhente lægeoplysninger, men dette har han ikke gjort. Jeg har så i stedet bedt min læge skrive et brev (alternativt LÆ165 til sagsbehandler), så jeg håber dælme hun støtter op her (hun er først tilbage fra ferie i morgen). Skal siges, at hun støtter ret godt op om min sag, men jeg ved jo ikke, om hun i mellemtiden har været på et fikst TERM-kursus (jeg har efterhånden ikke tiltro til nogen i systemet, derfor frygten, som egentlig ikke er reelt begrundet i forhold til min læge).
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2013, 18:46   #18
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det er de nye ''ret og pligt'' principper der er ved at komme til udfoldelse - der er forskel på aktiveringer for folk under og over 30 år....


Aktivering af personer over 30 år

Er du over 30 år, og har ret til kontanthjælp, har du også ret og pligt til at tage imod et tilbud om aktivering senest efter en sammenhængende periode på ni måneder på kontanthjælp.

Det er jobcenteret, der sammen med dig fastsætter aktiveringen, herunder det ugentlige timetal og hvor længe aktiveringen skal vare. Et tilbud vil som udgangspunkt have en sammenhængende varighed på mindst to uger.


Aktivering af personer under 30 år

Modtager du kontanthjælp og er under 30 år, skal du aktiveres senest efter, at du har modtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode på 13 uger.

Aktiveringen skal have en sammenhængende varighed på mindst to uger.

www.borger.dk

Så hvis du er over 30 år, så skal i netop SAMMEN finde en aktivering for lige netop dig, også hvad angår hvor mange timer......

Dog vil jeg tilføje, at 10 timer er det laveste jeg til dato har hørt om - kender andre syge med både 15 og 20 timer om ugen!!

Håber de får justeret aktiveringen, så du klare den med de timer du har det bedst med.

ja de 25 er ret normale da de får flere penge fra staten... er også altid på 25.. men bliver sendt hjem efter 1 time maks og er der tit kun 1 gang om ugen.. så de snyder så vandet driver...

Kommer an på hvor man kommer ud.. er det af privat firma lytter de til dig, er det kommunens skal du sidder der alle timer og have det dårligt

Forresten er det at man skal Bede DEM om at sende dig hjem..

Det er noget helt andet..........
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2013, 19:29   #19
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nucca Se meddelelser
Jeg har ikke længere min fagforening inde over, da de tilsyneladende synes min sag var for svær og trak sig - har så siden skiftet og er nu ikke længere medlem.

Jeg får ikke sygedagpenge pga. varighedsbegrænsningen, og fordi jeg er stationær (og uden yderligere behandlingsmuligheder). Kommunen anerkender til dels, at jeg er stationær, det skriver de selv i afgørelsen, men de skriver så samtidig, at jeg bare skal arbejde med motivationen, så skal min arbejdsevne nok forbedres til det ordinære arbejdsmarked. Der er selvfølgelig klaget over denne afgørelse, men kommunen fik medhold.

Jeg har bedt sagsbehandler indhente lægeoplysninger, men dette har han ikke gjort. Jeg har så i stedet bedt min læge skrive et brev (alternativt LÆ165 til sagsbehandler), så jeg håber dælme hun støtter op her (hun er først tilbage fra ferie i morgen). Skal siges, at hun støtter ret godt op om min sag, men jeg ved jo ikke, om hun i mellemtiden har været på et fikst TERM-kursus (jeg har efterhånden ikke tiltro til nogen i systemet, derfor frygten, som egentlig ikke er reelt begrundet i forhold til min læge).
Popiae er også en af dem der altid spørger til fagforeningen i sdp. sager ikke mindst og det skal man evt. også inddrage hvis det er. Men ofte forslår de ingenting i ens sag, så tag dig ikke af de har bakket ud i din sag.

Det lyder dog som en meget mærkelig begrundelse for sdp. stop, specielt når du er stationær. Jeg mener dog at jeg allerede har været "inde over" din tråd for jeg husker lidt omkring det med argumentation omkring motivation, meget underligt. Kan du ikke linke din sdp. sag her, så vi lige kan få den repeteret "igen"..

Nå men det mest mærkelige er at kh. kører et regi og sdp. noget andet!! Jeg røg jo selv ud af sdp. i 2007 og da jeg ikke kunne modtage kh. valgte jeg at gå i afklaring i 2008 først. Her blev der ikke spurgt så meget indtil min tidligere sag udover at den selvfølgelig "var der". Min daværende sagsbehandler sagde at alle har ret til en afklaring. Man kan komme direkte fra gaden og anmode om afklaring af sin erhvervs/arbejds -evne, så det gik vi igang med derfra!!

Så man forstår jo ikke helt systemet og heller ikke efter det nye. Det lyder meget godt med et ressourceforløb, men kan det evt. relatere til et tilsvarende rehabiliterings forløb?

Ved godt at ressourceforløb er for de få, men derfor kan man jo godt forklare evt. sags gang "for at nå dertil" fra kommunens side af, alle har jo ret til at få forklaret reglerne, men det gør man jo så heller ikke i sdp. regi!!
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 21-07-2013 kl. 19:33.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2013, 19:42   #20
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Har lavet et par opslag igennem tiden, så linker lige til lidt af dem, så kan I jo se, hvad der kan bruges til baggrundsviden ;-) (men har ikke skrevet så meget konkret i forhold til min sag den sidste tid, så det er ældre indlæg)

http://www.k10.dk/showthread.php?t=17626
(om reumatolog)

http://www.k10.dk/showthread.php?t=21662
(om fagforening)

http://www.k10.dk/showthread.php?t=22495

http://www.k10.dk/showthread.php?t=21784
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vedr tilbagebetaling af kontanthjælp - aktivering Bodrum Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 21 21-07-2013 09:13
HJÆLP!! Kontanthjælp og aktivering kylle Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 19-03-2013 09:57
fleksjobber på kontanthjælp aktivering ?? anitas Spørgsmål ang fleksjob 3 27-03-2011 10:04
Feriepenge & kontanthjælp & aktivering Cordulla Alt det andet 2 20-03-2010 14:35
aktivering frklarsen Spørgsmål ang fleksjob 72 10-12-2009 23:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension