K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-02-2008, 16:04   #1
mokkasine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2007
Indlæg: 178
Styrke: 17
mokkasine er rigtig godt på vej
Efterlønsbidrag?

Hér sidder jeg så og bakser med alle de papirer, der skal udfyldes og gennemtygges inden 1/3-2008, hvor jeg overgår til førtidspension.

Jeg havde bl.a. min fagforening på huskelisten og så ringer de lige i dag og fortæller mig at jeg skal udmeldes - fedt (Jeg vidste det godt, det var mere det at de selv henvendte sig.)

Hun nævner så det beløb, jeg har indbetalt i efterlønsbidrag. Det er omkring 40.000,- kr.
Jeg kan få beløbet nu eller vente til jeg bliver 60 år. Der fratrækkes 30% til staten.

Jeg mangler ikke rigtig pengene og er nu i vildrede med, om jeg skal få dem udbetalt nu eller vente til jeg er fyldt 60 år (Hvis jeg bliver så gammel )

Hun nævner at jeg kan indsætte dem på en privat pensionsordning og hér er det så lige min hjerne står af. Jeg har ingen viden om pensionsordninger!

Jeg har 2-3 pensionsordninger i forvejen (med forholdsvis små beløb), så kan jeg sætte ind på en af dem, som en engangsindbetaling?

Hvad har andre herinde gjort?

Jeg håber ikke emnet falder for meget udenfor k10´s emner.
mokkasine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2008, 16:58   #2
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Jeg hævede mine til kontant udbetaling, det er jo rart at have penge i banken

Det er noget med at de ikke forrentes men udbetales efter en sats som følger lønudviklingen, så tror ikke det kan betale sig at lade dem stå til du fylder 60, men det er jo nogen beregninger som jeg ikke lige nøjagtigt kan svare på.

Så vidt jeg husker skal du ikke betale de 30% hvis du overfører dem til en anden pensionsordning, men igen vil det bedste nok være at søge rådgivning der hvor du har de pensionsordninger du vil overføre dem til om hvad der er mest fordelagtigt.
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2008, 23:35   #3
mokkasine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2007
Indlæg: 178
Styrke: 17
mokkasine er rigtig godt på vej
Tak for svaret, Hexi.

Jeg må lige prøve at ringe til en pensionsordnings-butik og høre, hvad de siger.
mokkasine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2008, 11:36   #4
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Hej mokkasine

kunne du ikke lige skrive, herinde, hvad du finder ud af med efterlønsbidraget. da jeg sikkert kommer til at stå i samme situation til okt. i år. Jeg har en ftp. som skal tages op på dette tidspunkt

fra bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2008, 12:37   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hej Mokkasine

Da jeg overgik til pension fik jeg udbetalt min efterløn.
Herefter indsatte jeg den på en privat kapitalpensions ordning - efter at have 30% i skat- men da det var en kapital ordning kunne jeg derefter fratrække beløbet på min selvangivelse som indbetalt til denne ordning.
På den måde fik jeg ca et års tid et højere pensions beløb udbetalt via skatten og det er jo altid rart - ikk !
Håber du kan bruge det til noget.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2008, 12:38   #6
mokkasine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2007
Indlæg: 178
Styrke: 17
mokkasine er rigtig godt på vej
Jo, jeg skal nok skrive igen, når jeg har fundet ud af det

Jeg er blevet lidt klogere og kan anbefale dig - med digital signatur - at gå ind på pensionsinfo.dk, for der er en samlet oversigt over dine pensionordninger.
mokkasine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 18:03   #7
mokkasine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2007
Indlæg: 178
Styrke: 17
mokkasine er rigtig godt på vej
buster, tak for svaret, det vil jeg lige undersøge nærmere.

Angående efterlønsbidraget, så talte jeg i går med min tildelte sagsbehandler, som jeg skal benytte fremover. Jeg havde håbet på, jeg kunne indsætte det fulde beløb på SAP-kontoen, men det kan man ikke.
Hun sagde man skulle have det udbetalt, så det gør jeg nu. Der skal udfyldes en simpel blanket til a-kassen og så går det helt af sig selv.

Nu vil jeg så overveje at gøre som buster..skal lige undersøge markedet først, hvilket bestemt ikke bliver i morgen, hvis jeg kender mig selv

Lige et spørgsmål til buster: Får du så en udbetaling hver måned, eller bliver fradraget større? (Jeg er en nød ud i det)
mokkasine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2008, 21:01   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Wink Selvtak Mokkasine

Vedr dit sidste spørgsmål:

Du får et større månedligt fradrag.

Jeg er ikke helt sikker på max grænsen for hvor meget du må trække fra på din selvangivelse vedr pensionsopsparing. Så vidt jeg erindrer var den sidste år på 42.000 eller var det 46.000kr.
Dette er det max beløb man fra statens side har valgt at en almindelig lønmodtager kan trække fra - alt udover dette kan du ikke fratrække.
Du har selvfølgelig lov til at sætte lige så meget ind på kontoen som du vil men du får kun lov at fratrække max beløbet = månedligt større fradrag i det følgende år.
Eksempel: Hvis du nu vil indsætte 80.000kr på kapitalpensionen kan du kun få fradraget for ca det halve beløb i det følgende år MEN du kan jo så vælge at gemme resten af pengene til det næste år og således igen få et større fradrag året efter igen.
Skattefar betaler til din alderdom

Kun mit forslag til hvordan man kan gøre men det kan jo også være at du altid har drømt om en tur med den Transibiriske Jernbane - og så skal man dælme gøre dét ikk´
For der er ingen garantier for at man når at blive 80 og skindød - og så kan man måske ikke engang huske hvordan penge ser ud

Held og lykke med dit valg.
PS: Skulle du nu vælge den Transsibiriske Jernbane så sig lige til hvis der skulle være en ledig plads i din kuffert
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2008, 22:46   #9
mokkasine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2007
Indlæg: 178
Styrke: 17
mokkasine er rigtig godt på vej
Takker for svaret igen

Det ser ud til jeg lige skal have decifreret dit indlæg, alt det skattehalløj siger mig ikke så meget og jeg kunne såmænd nok glemme at trække det fra, der skal trækkes fra...

Nu har jeg feks. lige fået en efterregning fra SKAT på 7.000 kr, det forstår jeg heller ikke

Kan du være i en kuffert...ja så kan du sagtens komme med, jeg kan ikke love det bliver pr. tog - men måske en tur til Spanien eller lignende.

mokkasine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2008, 22:51   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Mokkasine... det er ikke sikkert, du skal betale de 7.000,- tilbage i skat.

Det kommer meget an på, hvad din indtægt er ved siden af.

Har man KUN sin overførselsindkomst - kontanthjælp, ledighedsydelse eller førtidspension - så er det tvivlsomt, om du skal betale noget tilbage.

Du skal få ændret dit skattekort for 2008, hvis det er indregnet der.

Du kan læse mere her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=3931

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 10-03-2008 kl. 22:52. Årsag: indsat link
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Efterlønsbidrag? BS2113 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 20-03-2012 17:52
Efterlønsbidrag Beauty2011 Alt det andet 5 19-03-2012 20:50
efterlønsbidrag morten xp Spørgsmål ang fleksjob 13 27-02-2012 08:29
efterlønsbidrag og på kontanthjælp østerbro Alt det andet 6 27-12-2011 18:51
Efterlønsbidrag millidk Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 04-08-2010 14:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension