K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-07-2012, 12:53   #1
Mai Møller
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2012
Indlæg: 1
Styrke: 0
Mai Møller er ny på vejen
Hvordan er proceduren ved førtidspension?

Hej med jer :-)

Jeg hedder Mai og er nabo til en russisk kvinde, som jeg vil mene er berettiget til førtidspension (uden at jeg dog ved det helt sikkert). Hun har arbejdet i mange år som rengøringsmedarbejder på sygehuset her i Esbjerg, og hun døjer nu voldsomt med smerter i benene. Faktisk har hun svært ved at gå, men hun er en værre slider, så hun klør bare på - dog med sygedage ind i mellem, som hun skammer sig over.

Hun taler ikke det bedste dansk og har prøvet at forklare mig, at hun mener, at det i hendes ben kan opereres, men jeg forstår ikke helt, hvad hun mener, og det lader ikke til, at hendes læge har indstillet hende til en operation.

Men jeg vil gerne høre, om nogen kan hjælp mig med, hvad proceduren er, hvis det skal undersøges, om hun er berettiget til førtidspension?

- Skal hun indstilles til førtidspension af sin læge?

- Søger hun via et ansøgningsskema?

- Ja, alt i alt, hvordan er processen?

Så vil jeg nemlig prøve at hjælpe hende, så det i det mindste kan blive afklaret, hvad hun skal. Samtidig er hun jo vildt bange for at miste sit job på sygehuset, hvis der ikke er nogen anden måde, hun kan "overleve" på.

På forhånd TUSIND TAK :-)

Mange sommerhilsener Mai
Mai Møller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2012, 14:26   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Har du sikret dig, at hun kan få fuld pension og ikke ryger direkte på brøkpension (som i værste tilfælde er mindre end kontanthjælp)? - der er rigtig mange der brænder sig på den der problematik.....

Her i dette link skriver jeg til punkt og prikke hvordan og hvorledes......det er vist indlæg nr 3.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=23538

Sidst redigeret af Ninja; 28-07-2012 kl. 14:36.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2012, 14:39   #3
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Hej Mai
Dejligt at der stadigvæk findes sådanne nogle som dig, du desværre bare en uddødende race.. Men ligefrem at gå fra et fuldstidsarbejde til FTP er måske nok, lige et skridt eller to for mange på en gang, hun er i akasse samt fagforening, men lad også det ligge, først var det en ide at gå til lægen sammen, hvis hun ikke allerede har fået en diagnose..
Så få lige først diagnosen på plads, hvad er det hun fejler.. Når det er på plads, så skriv igen, hvis ikke før nævnte A-kasse eller fagforening er kommet ind over
Held og lykke til
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2012, 14:49   #4
Tob
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2011
Alder: 38
Indlæg: 149
Styrke: 13
Tob er ny på vejen
FTP er ikke noget man normalt søger. Det er kommunens sagsbehandlere der tager stilling til om man skal indstilles. Ofte i forbindelse med et sygdomsforløb. Det kan nemt tage mange år og alle behandlingsmuligheder skal være udtømt.
Så længe hun kan arbejde bare en lille smule kan hun nok ikke få FTP men flexjob hvilket forgår på stort set samme måde.
Tob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2012, 15:53   #5
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Alle behandlingsmuligheder skal være udtømte, plus hun kun skal ha en ubetydelig erhvervsevne.

Allerede der er hun ikke (endnu) berettiget til ftp.

1. hun arbejder fuld tid i et ordinær job.

2. hun er ikke færdigbehandlet med en evt. op. i ben.

3. Hun skal være uarbejdsdygtig i ethvert erhverv.

Der er lang vej for hende til ftp. Er hun dansk statsborger?

Hun kan selvfølgelig søge en ftp efter § 17 (på det foreliggende grundlag), men det er spild at tid at gøre det, før den vej får hun ikke pension.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2012, 16:07   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er enig med pophår, det er hammer svært og opnår pension i dag
samt de bliver værrre efter den 1.1 2013
der skal hun også i gennem et ressourceforløb i mindst 1 år, for at overhovedet at komme i betragtning

fint du gerne vil hjælpe hende, men pension synes jeg ikke du skal snakke om
det er en lang og sej kamp og hvis hun ikke kan få fuld pension
så er det ikke mange penge om måneden hun kan få

for at kunne få fuld pension
•Førtidspensionister skal have boet i landet i 40 år efter det fyldte 15. år eller 4/5 af de mulige år efter det 15 år for at få fuld pension.

så nej det er absolut ikke bare og søge en pension
tror de fleste sager tager mellem 4-6 år
mens rigtig mange har været i systemet i mange år, før pension overhovedet er kommet på tale.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2012, 19:48   #7
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mai Møller Se meddelelser
Så vil jeg nemlig prøve at hjælpe hende, så det i det mindste kan blive afklaret, hvad hun skal.
Kære Mai!

Velkommen til!

Dejligt, at der findes så hjertevarme mennesker som dig :-)

Som allerede nævnt er det som regel en lang og sej vej til pension (uden livstruende diagnoser) og næsten lige så lang og sej vej til en flexbevilling, så forslaget om at støtte din nabo, ved i første omgang at bistå hende ved lægebesøg (eller sørge for en tolk) er rigtig godt.

Prøv at google Pensionsloven, så vil du få en idé om, hvad det kræver at få tilkendt førtidspension - samt naturligvis ved at læse tråde på K10.

Og vær samtidig meget opmærksom på, hvad Helenekr og MTVRV1 er inde på mht. brøkpension.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2012, 20:08   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
- jeg har bare lagt mærke til, at når der er tale om brøkpension, så går det hele meget lettere, hvilket får mig til at tænke på kassetænkning.......
Kan de se en borger kan ryge ind under kategorien, brøkpension, så kan en sag om førtidspension altså gå stærkt! Og jeg har flere gange set, at det går præcist så hurtigt, at folk slet ikke aner hvad det er de er ved at blive ramt af før end de sidder med en udbetaling der i værste tilfælde er det halve af en kontanthjælp........
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2012, 20:49   #9
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Bare SÅ godt, Helenekr, at du kommer frem med din erfaring her :-)

...som jeg opfatter, du tildels har erfaret gennem bisiddervirke.

Der har også været sager på K10 (fx. Strømer, hvis jeg husker ret), hvor borgers gode pensionsmuligheder via andre instanser har været særdeles fremmende for en FP-tildeling...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2012, 20:46   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tak Carmen, og jow, jeg har gjort mig en del erfaringer som bisidder, men mest fordi jeg taler meget med folk på jobcentret/kommunen, når vi alligevel sidder og venter - og så følger jeg jo også lidt med, når andre melder ud.....
Her inde på K10 er der også et par stykker der er blevet svært overrasket over det med brøkpensionen. Så synd for de mennesker.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
pension på det foreliggende grundlag- nogen der kender proceduren? kandelsdorff Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 04-02-2013 10:13
Hvordan er proceduren fra flex og.... Wodpoulsen Din historie 12 24-09-2010 20:55
Hvordan er proceduren (overskredet svarfrist) superhoax Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 15-06-2010 16:56
Proceduren for ftp. Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 10-04-2009 01:04
hvad er proceduren for at starte en politiundersøgelse af en kommune ? hjernet Dit og Dat 3 19-02-2009 12:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension