K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-09-2012, 18:46   #1
Siff
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
Siff er ny på vejen
Hvad nu...?

Hej
Er ny her i forum.

Blev sygemeldt den 3/11/11 med stress, er nu på SD.
Er udd sygeplejerske og har altid passet mit arbejde som sådan.

Har fået foretaget en psykologisk udredning og desuden en
special læge erklæring (psykiater) hvor der i begge udredninger
er enighed om at jeg er yderst stress sensitiv - og har desuden en
manio-depressiv lidelse.

Kontaktede min SB i dag i andet anledning og spørger ind til hvad
der skal ske til 3/11/12 hvortil jeg får svaret at jeg må overgå til KH.

I den psykologiske udredning står anført at ved arbejdsprøvning/pratisk
skal opstart ske 3 x utl og opstart 2 timer ad gangen.
Har været i arbejdspraktik 1 gang hvor man afbrød efter 3 uger da
jeg slet ikke kunne passe arbejdet.

Ved møde med SB for 3 uger siden sagde SB at jeg er berettiget
til fleksjob da både psykolog og psykiater at jeg ikke er fuldarbejdsdygtig.
I dag i telefonen siger SB at da speciallægen OGSÅ siger at jeg ad åre muligvis kan blive fuld arbejsdygtig skal jeg på KH.
Jeg spørger ind til dette "ad åre" og ligeledes ind til samtalen ang fleksjob - SB mener at fordi prognosen er så usikker at jeg så skal på KH pr 3/11/12.
Kan det passe??

Jeg spørger ind til mulighed for ny praktik hvortil der svares, at min tilstand
endnu ikke er stationær/stadig prøver medicin af, hvorfor jeg ikke kan komme i praktik nu. Det skal siges at jeg i mange år har lidt af depressioner og der har ingen bedring været det sidste år.

Er det virkeligt rigtigt at jeg skal det...? Har altid passet arbejde osv.; dette er første gang jeg overhovedet er sygemeldt selv på trods af alle mine depressioner...

På forhånd tak for svar - og undskyld evt slå/skrive fejl. Det er ikke
nemt at skrive fra en mobil )
Siff

Sidst redigeret af Siff; 12-09-2012 kl. 18:47. Årsag: Stavefejl
Siff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 20:17   #2
Sunnydob
Elsker at være her på K10
 
Sunnydobs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2009
Indlæg: 59
Styrke: 16
Sunnydob er ny på vejen
Forlængelses muligheder:

Forlængelse af sygedagpengeperioden

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når
1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,
2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,
3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,
4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,
5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,
6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller
7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Du savner helt klart en mere præcis beskrivelse af hvornår du forventes at kunne bedres.. Men det kan jo desværre tit være meget svært at forudsige.

Har selv prøvet at ryge på KH efter der ikke var flere muligheder for forlængelse.. Havde dog været forlænget 2x52 uger i følge punkt 3. Mener det blev kaldt en forrevalidering.

Vil mene at du skal slå på punkt 3), og høre om muligheden for at komme under forrevalidering. Hvis det kunne dokumenteres at det var sandsynligt du blev arbejdsdygtig igen indenfor 1-2 år, ville de være relevant at gå efter.

Hvis der ikke er noget at gøre i forhold til forlængelse skal sagsbehandler Inden sygedagpengene ophører på grund af varighedsbegrænsningen, anvende arbejdsevnemetoden (udarbejde en ressourceprofil) for at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, fleksjob eller førtidspension.

Det var mit bidrag, der kommer sikkert andre der supplerer.
__________________
Det kræver et godt helbred at være syg
Sunnydob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 20:34   #3
Siff
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
Siff er ny på vejen
Tusinde tak for svar, det er meget brugbart

Jeg skal til møde den 21/9 så får vi se hvad der sker.

Læste et sted herinde at SB ikke er til for os som er syge men er til for systemet - tror nok det er ved at gå op for mig i min naivitet...

Sidst redigeret af Siff; 12-09-2012 kl. 20:37. Årsag: Stavefejl
Siff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 20:39   #4
Sunnydob
Elsker at være her på K10
 
Sunnydobs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2009
Indlæg: 59
Styrke: 16
Sunnydob er ny på vejen
Lige en tilføjelse..

Det med forrevalidering er jo kun relevant, hvis en mulig revalidering er inde i billedet..

En forrevalidering er:

Forrevalidering er en periode, som ligger før en revalidering, og perioden bruges til at fastlægge det konkrete erhvervsmæssige sigte med selve revalideringen. Perioden kan også bruges til at at opkvalificere til en eller anden uddannelse, hvis det er fastlagt, at der er behov for uddannelse, men der endnu ikke er fastlagt en endelig erhvervsplan. Der er ingen tidsmæssig begrænsning på en forrevalidering, men den bør ikke være længere end højest nødvendig. Den tid man bruger til forrevalidering tæller ikke med i den egentlige revalideringsperiode. Under forrevalideringen bevarer man sin hidtidige ydelse, så det er korrekt, at du under en forrevalidering stadig skal have udbetalt dine sygedagpenge.

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...var.asp?id=489

Så se lige bort fra det med forrevalideringen (med mindre du tænker i revalidering).

Det kunne være rart for dig, at få en speciallæge erklæring, der var mere konkret og brugbar i forhold til sagsbehandlingen og ikke kunne tolkes negativt i forhold til dig.. Har før brugt muligheden for en second opion (udtalelse fra anden læge), da jeg selv stod i en situation, hvor jeg havde en attest uden tydelige konklusioner og med alt for usikre/ubrugbare fremtidsprognoser, der ikke førte min sag i den rigtige retning.
__________________
Det kræver et godt helbred at være syg

Sidst redigeret af Sunnydob; 12-09-2012 kl. 20:46.
Sunnydob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 21:41   #5
zolskin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: her&der, kbh
Indlæg: 197
Styrke: 16
zolskin er ny på vejen
Umiddelbart tænker jeg da, at du kan forlænges under forskellige mulighed blandt andet også under virksomhedspraktik
har du mod på at prøve at komme i praktik igen, så skal du gøre det?

Der kunne vel også startes med 2x2 timer og langsomt sætte det op.
Kender du evt selv et sted, hvor du kunne tænke dig at være og hvor der er et menneske, du kender - det kan give dig tryghed og mindske stressfølsomhed.

Måske er der også et kursusforløb inden praktik - der er forskellige udbydere, som kommunerne samarbejder med, hvor der kan være undervisning og lægges plan for et praktikforløb

Ja vores system er så forbandet, når man har brug for hjælp og man har jo ikke kræfterne til det at kæmpe for så ville man jo være ude på arbejdsmarkedet, hvis man kunne.
Hold ud! mange tanker og smil!
zolskin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 21:59   #6
Siff
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
Siff er ny på vejen
Tak for jeres svar.

Det er først og fremmest rart at vide at der umiddelbart er mulighed for forlængelse; at der er muligheder.

Har også selv overvejet en second opion hos en anden speciallæge, men det er så vel mig der skal betale den...? Og vil kommunen overhovedet skelne til en anden læges udtalelse?

Har selv overvejet muligheden for revalidering (overbygning på min udd) men er dette mon overhovedet muligt når jeg allerede har en god udd?

Vil gerne i praktik igen - det skulle ikke være umuligt for mig selv at finde en plads - men SB siger at jeg skal være mere stabil i medicin - så er dette relevant på nuværende tidspunkt?

Noget andet er; er så forvirret over dagens snak med SB - min veninde synes jeg skal ringe i morgen/en af de nærmeste dage og spørge ind til snakken i dag - men vi har en aftale d 21/9 og tror måske det er bedst face to face; bliver nogen gange forvirret over telefonsamtaler... men hvad er bedst...?

Endnu engang tak for jeres tid og svar.
Siff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 22:20   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Har du SET speciallægens udtalelse med egne øjne??

Sagsbehandlere har engang i mellem en tendens til at sige noget som ikke passer HELT, så jeg vil bare være sikker....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 22:22   #8
Siff
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
Siff er ny på vejen
Nej det har jeg ikke... Har bedt om en kopi som jeg håber jeg snart får...
Siff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 22:43   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Okay, vent med at gøre noget, indtil du har fået kopien...bare for en sikkerheds skyld.

Jeg har selv oplevet en sagsbehandler ''frit oversætte'' mine lægepapirer til noget hun selv mente lød skide godt. Det var bare ikke det der stod i lægeerklæringen! Hvilket jeg fik medhold i.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 22:45   #10
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Sif

Velkommen til k10.

Du har allerede fået brugbare svar, så jeg hæfter mig ved :
Citat:
Noget andet er; er så forvirret over dagens snak med SB - min veninde synes jeg skal ringe i morgen/en af de nærmeste dage og spørge ind til snakken i dag
Du må IKKE ringe, men skriv en mail og bed om at få bekræftet,
hvad der er blevet sagt.
Al kontakt skal fremover være på skrift !
Så er det også nemmere for dig at bede om henvisninger til loven.

Læs gerne i "Vores BIBEL" : http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf

Den indeholder opskriften på, hvordan en sag skal køre,
hvis det skal være efter BOGEN !

Hvis bare alle sagsbehandlere fulgte DEN,
var der ikke så mange frustrerede mennesker herinde
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension, hvad nu, hvad må jeg/hvad må jeg ikke ? Lupo Nyttigt at vide for Førtidspensionister 30 24-01-2013 22:41
Hvad gør jeg? Hvad er mine chancer? Suzy Jensen Alt det andet 7 17-06-2011 17:32
Forste mode med en sagsbehandler -Hvad skal man taenke på? /Hvad bliver der spurgt? Tessa Alt det andet 2 10-12-2009 02:26
Hvad Er Kvalitet??? Hvad Er Forebyggelse? zuza Politik og Samfund 0 21-08-2007 15:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension