K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-01-2013, 10:21   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
KL, Screening for psykisk lidelse

Vi der har været med i en årrække her på k10, møder til stadighed historier som overrasker os.

For mit eget vedkommende denne lille historie fra virkeligheden skrevet af FOB.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=25135

"Min veninde har nu fået afvist forlængelse af SDP, bla. på baggrund af at SB vurderer at der skal prøves flere medicintyper (lykkepiller).

Mit spørgsmål er: Kan SB forlange at man afprøver alle former for lykkepiller der findes i verden. Det vil jo tage en menneskealder!!!!!"

Hvor ligger grænsen for hvad en sagsbehandler/sagsformidler/socialrådgiver kan kræve eller igangsætte? Jeg ved det ikke.

Men når jeg læser at KL, Kommunernes Landsforening, privat interesseorganisation, udgiver "Basisscreening for psykiske lidelser i misbrugsbehandlingen" som værktøj til misbrugskonsulenter og samtidig oplyser at dette roste værktøj også kan bruges af andre, begynder jeg at stille spørgsmål.

http://kl.dk/Social-service/KL-vil-s...gere-id115153/

"Samtidig har KL udarbejdet et konkret redskab til screening for psykiske lidelser der er tilgængeligt her på KL.dk, som kommunerne kan anvende i arbejdet med at styrke kvaliteten i misbrugsbehandlingen."

Bemærk herat der nævnes "kommunerne" og ikke specifikt "misbrugskonsulenterne"

http://www.kl.dk/ImageVault/Images/i...ltHandler.aspx
Side 12.
"Bemærk: Hvis man arbejder i en profitbaseret organisation, skal man søge tilladelse til at anvende denne test." hvilket vil sige "anden aktør"???

Hvem giver evt denne tilladelse?

http://www.kl.dk/klscreener
Udgivelse af et screeningsværktøj på KL's Misbrugskonference

"KL har som et skridt i retningen mod en mere systematisk brug af screeninger udarbejdet et simpelt screeningsværktøj, som den enkelte misbrugsbehandler kan anvende. KL har valgt at udvikle dette screeningsværktøj, dels fordi det er enkelt for misbrugsbehandlerne at anvende, dels at screeningsværktøjet stilles gratis til rådighed for kommunerne. Godt nok er screeningsværktøjet udviklet til misbrugsområdet, men det kan lige så godt anvendes på andre områder, hvor vi erfaringsmæssigt ved, at der er mange borgere med en uopdaget psykisk lidelse ,såsom sygedagpengeområdet og i jobcentrene."

UPS! Se nu begynder spørgsmålene at dukke op.

Hvilken dokumentation findes der, der indikerer at syge og arbejdsløse har en større andel af psykiske diagnoser?

Er dette screeningsværktøj for psykiske diagnoser frit tilgængelig for alle sociale sagsbehandlere/sagsformidlere/socialrådgivere?

Vil det blive brugt på borgere der "kun" er i systemet grundet sygedagpenge?

Vil det blive brugt i jobcentrene, for de arbejdsløse?

Har vi garanti for at "anden aktør" aldrig vil bruge denne screening?

Kan enhver SB, sygedagpenge området, jobkonsulenten egenrådigt påbegynde en sådan screening for psykiske lidelser, uden anden tilladelse?

Hvad er begrundelen for at jobcentrene skal have mulighed for at bruge en screening der bla omhandler skizofreni?

Vil en given bevilget ydelse blive frataget borgren, hvis denne IKKE ønsker deltagelse i en sådan screening?

Hvilken garanti findes der for at disse betingelser for at bruge screeningen er til stede:

"Anvendelsen af værktøjerne kræver bl.a., at
• man har formuleret internt samt for borgerne, hvordan screeningen udføres, hvad den skal bruges til, hvordan der følges op på den, etc.
• medarbejderne er undervist, trænede og superviseres i værktøjerne
• medarbejdere, der ikke er psykologer/psykiatere/læger kun opgør resultater, ikke konkluderer, men videregiver til disse ved resultater, der kalder på yderligere udredning
• egentlig udredning kun foretages af psykolog/psykiater/læge (internt eller eksternt), og at centret
har en klar struktur for dette, herunder tilbagemelding til borgeren."

Hvis denne screening ligger på ethvert kommune eller jobcentre kontor kan jeg godt forstå FOB`s spørgsmål om sagsbehandleren forlanger brug af ny medicin, da hele området er devalueret til små hurtige screeninger, som der så skal handles efter.

Her ser vi muligvis grunden til at mange FYSISKE syge pludselig bliver beordret til psykolog eller psykiater, altid sent i forløbet således sygedagpengestoppet nærmer sig.

Dette er ikke en ensidig kritik af misbrugsområdet som jeg ikke har den store erfaring med, men mener dog at spørgsmålene er relevante.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 02-01-2013 kl. 11:42.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-01-2013, 21:51   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det må da vist være, at sidestille med kvaksalveri.

Gad vidst hvor længe det varer, før de også er udstyret med en recept-blok.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2013, 22:57   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
KL, betales af dig og mig.....

KL, Kommunernes Landsforening en privat interesseorganisation, med ca 400 ansatte, ledes af kommunalpolitikere efter .... øh nogle regler, som.... øh jeg ikke kender. Det ene år er den borgmester, det andet år en anden borgmester.

Hver enkelt kommune kan udmelde sig, hvis et flertal i en kommune`s kommunalbestyrelse ønsker det.

Borgerne betale hele regningen, gennem fastsatte regler:

http://kl.dk/menu/Kontingent-til-KL-id36713/

"I henhold til KL's love fastsættes medlemskommunernes kontingent af delegeretmødet. For 2013 opkræves 3.412,98 kr. i kontingent pr. 100 indbyggere."

På KL`s hjemmeside skrives der om mange emner:

Bare i dag opleves, sikkert mange korrekte artikler, som leveret på forside eller med lette henvisninger. Fair nok.

"En ny undersøgelse viser, at der er flere penge at hente på social snyd, jo tidligere du sætter ind"
http://kl.dk/menu/Sat-ind-tidligere-...-id118662/?n=1

"Kommunerne i offensiven i kampen mod snyd med sociale ydelser"
http://kl.dk/menu/Kommunerne-i-offen...-id144301/?n=1

"Cepos foreslår et ydelsessloft"
http://kl.dk/menu/Cepos-foreslar-et-...loft-id144349/

"Kontrolgrupper ønsker flere beføjelser"
http://kl.dk/menu/Kontrolgrupper-ons...ser1-id120918/

Listen er lang og jeg stopper her pga pladsmangel.

Men når det drejer sig om alle de ulovligheder kommunerne faktuelt udøver, kan der ikke findes en eneste artikel, som vare tager borgernes interesse.Borgerne der både betaler de ansattes og politikernes løn i denne private interesseorganisation.

Der er ikke balance i tingende, efter min mening. Se ovenstående tråd.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-12-2013, 00:00   #4
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
De gør det jo allerede, uden at kalde det en "screening", eller oplyse herom.

Hvor mange herinde med fysiske diagnoser er ikke blevet sendt til psykiater med en psykiatrisk diagnose til følge?

Det er pt kommunens sidste kort, når de prøver at feje bestående, veldokumenterede fysiske diagnoser af bordet.

Hvis psykiater finder borgeren depressiv, vil borgeren blive ordineret lykkepiller under trussel om fratagelse af forsørgelse.

Eller en ny udredning kan påbegyndes.

Det er grotesk

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2013, 00:31   #5
Moi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2013
Lokation: Sjælland
Indlæg: 172
Styrke: 12
Moi er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Vi der har været med i en årrække her på k10, møder til stadighed historier som overrasker os.

Men når jeg læser at KL, Kommunernes Landsforening, privat interesseorganisation, udgiver "Basisscreening for psykiske lidelser i misbrugsbehandlingen" som værktøj til misbrugskonsulenter og samtidig oplyser at dette roste værktøj også kan bruges af andre, begynder jeg at stille spørgsmål.

http://kl.dk/Social-service/KL-vil-s...gere-id115153/


"KL har som et skridt i retningen mod en mere systematisk brug af screeninger udarbejdet et simpelt screeningsværktøj, som den enkelte misbrugsbehandler kan anvende. KL har valgt at udvikle dette screeningsværktøj, dels fordi det er enkelt for misbrugsbehandlerne at anvende, dels at screeningsværktøjet stilles gratis til rådighed for kommunerne. Godt nok er screeningsværktøjet udviklet til misbrugsområdet, men det kan lige så godt anvendes på andre områder, hvor vi erfaringsmæssigt ved, at der er mange borgere med en uopdaget psykisk lidelse ,såsom sygedagpengeområdet og i jobcentrene."

UPS! Se nu begynder spørgsmålene at dukke op.

Hvilken dokumentation findes der, der indikerer at syge og arbejdsløse har en større andel af psykiske diagnoser?

Er dette screeningsværktøj for psykiske diagnoser frit tilgængelig for alle sociale sagsbehandlere/sagsformidlere/socialrådgivere?
Ja det er jeg overbevist om

Vil det blive brugt på borgere der "kun" er i systemet grundet sygedagpenge?

Vil det blive brugt i jobcentrene, for de arbejdsløse?
Jeg er arbejdsløs flexjobber.

Har vi garanti for at "anden aktør" aldrig vil bruge denne screening?
NEJ

Kan enhver SB, sygedagpenge området, jobkonsulenten egenrådigt påbegynde en sådan screening for psykiske lidelser, uden anden tilladelse?
Det har jeg lige oplevet.

Hvad er begrundelen for at jobcentrene skal have mulighed for at bruge en screening der bla omhandler skizofreni?

Vil en given bevilget ydelse blive frataget borgren, hvis denne IKKE ønsker deltagelse i en sådan screening?

Hvilken garanti findes der for at disse betingelser for at bruge screeningen er til stede:

"Anvendelsen af værktøjerne kræver bl.a., at
• man har formuleret internt samt for borgerne, hvordan screeningen udføres, hvad den skal bruges til, hvordan der følges op på den, etc.
Jeg fik af vide at jeg skulle "gen"-screenes for mine skader i hjernen efter blodpropper
• medarbejderne er undervist, trænede og superviseres i værktøjerne
• medarbejdere, der ikke er psykologer/psykiatere/læger kun opgør resultater, ikke konkluderer, men videregiver til disse ved resultater, der kalder på yderligere udredning Jeg har fået oplyst resultater men helt bestemt også nogle konklusioner der er helt i skoven
• egentlig udredning kun foretages af psykolog/psykiater/læge (internt eller eksternt), og at centret
har en klar struktur for dette, herunder tilbagemelding til borgeren."

Hvis denne screening ligger på ethvert kommune eller jobcentre kontor kan jeg godt forstå FOB`s spørgsmål om sagsbehandleren forlanger brug af ny medicin, da hele området er devalueret til små hurtige screeninger, som der så skal handles efter.
Lige præsis... Resultatet af min screening konkluderer at jeg skal gennemgå en masse behandling der enten ER afprøvet eller ikke relevant for mit videre forløb. Screeningens resultat viser tydeligt at spørgeren IKKE kender noget til det lange forløb jeg har været igennem.

Hilsen Peter
Jeg har svaret på nogle af spørgsmålene med rødt, da jeg netop har gennemgået en sådan screening (den var dog ikke 100 % identisk men tæt på) Jeg er stadig dybt rystet over resultatet der går stik imod alt og alle lægepapirer som jeg i foråret blev tilkendt flexjob-bevilling på

Sidst redigeret af Moi; 13-12-2013 kl. 01:07.
Moi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2013, 14:25   #6
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moi Se meddelelser
Jeg har svaret på nogle af spørgsmålene med rødt, da jeg netop har gennemgået en sådan screening (den var dog ikke 100 % identisk men tæt på) Jeg er stadig dybt rystet over resultatet der går stik imod alt og alle lægepapirer som jeg i foråret blev tilkendt flexjob-bevilling på
Er helt enig med Vovse her - KVAKSALVERLOVEN må omgående i anvendelse!

Du bliver simpelthen NØD til at anmelde det!

Sundhedsstyrelsen og Politiet virker som et logisk sted at starte.

Selvom brugerne på k10 har mange dårlige erfaringer med at anmelde ting der tilsyneladende blot får lov at visne hen, og aldrig får en afklaring eller slutning, er det vigtigt, at vi selv overholder et minimum af procedure.

Vi kan ikke fortsat skrige på en Retsstat, og så undlade at benytte muligheden for at udbrede kendskabet til indlysende lovovertrædelser, når vi får dem 'forærende'.

Tv-programmerne Operation X, Detektor osv er på VORES side - så send dem et tips om situationen, selvom du tænker at det nok forsvinder i mængden.

Jeper Tynell, den gode dybdeborende journalist, et andet bud.

Den nye Justistminister, samt socialborgmesteren i din kommune er også oplagte.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2013, 00:01   #7
Moi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2013
Lokation: Sjælland
Indlæg: 172
Styrke: 12
Moi er ny på vejen
1000 tak for din respons L.S.
Jeg er super glad for din opskrift på at råbe højt
Min fagforening har klaget til jobcenterchefen over den rehabiliterings-plan vi fik stukket i hånden til evaluerings-mødet med den medarbejder der lavede screeningen.
Screeningen er blevet foranlediget af at jeg har fået genoptaget min sag.
Min læge har jeg givet planen til gennemlæsning og jeg har en tid til en snak med ham i morgen.

Hvad der videre skal ske ved jeg ikke, jeg er ikke selv i stand til at tage affære da jeg er blevet svært hjerneskadet af blodpropper i hjernen (det står der ihvertfald i alle mine læge-papirer og er det jeg har fået flex-bevilling på, 2 timer/uge) Kommunen "påstår" så nu med den nye screening at det "kun" er psykiske vanskeligheder jeg har
Men noget må der ske, for sådanne medarbejdere i kommunens lomme kan få fatale konsekvenser for folk der hænger fast med det yderste af neglene. Det er bare ikke i orden...

Sidst redigeret af Moi; 17-12-2013 kl. 00:43.
Moi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2013, 12:10   #8
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Velbekomme Moi,

og dejligt, at du tolker indlægget som det er afsendt - som støtte, opbakning osv.

Ang. blodpropper i hjernen - håber på alle måder, at du FLUKS er blevet tilbudt noget genoptræning og ER kommet i gang?

Ikke for at skræmme dig yderligere, men TID er afgørende for, hvor godt du eventuelt kan 'komme tilbage' til forrige form - og jeg fornemmer systemet kører rundt med dig - på dit helbreds bekostning.

Prøv at se om der kan være (uvildig) hjælp at hent her:
www.hjernesagen.dk
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ankestyrelsens principafgørelser November 2012 (førtidspension - psykisk lidelse) Ninja Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 27-11-2012 23:37
Kommunernes bevilling af førtidspension til personer med en psykisk lidelse Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 15 21-11-2012 14:54
Blive forældre med psykisk lidelse - er det ok? Bitsch Politik og Samfund 9 31-10-2012 11:15
Journaliststuderende søger ung med psykisk lidelse Jour.stud De Unge 1 27-09-2010 10:52
Fysisk eller psykisk lidelse ved førtidspension zuza At søge førtidspension 11 10-07-2009 14:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension