K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-02-2011, 07:59   #91
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
- ønsk underskrift og stempel på hvert afleveret ark papir og bed selv om kopi af afleverede akter med stempel og underskrift.
Alternativt kan man på den første side skrive hvilke bilag der er vedlagt, når de så kvitterer på den første side kvitterer de samtidig for vedlagte bilag.

Så vidt jeg husker er der nogen, der har oplevet, at det har været svært, at få kommunen til at kvittere, og så er der jo ingen grund til at irritere dem unødigt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 12:22   #92
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Hej Tassi og Florken.

Jeg er enig med Florken i, at det ville være en god idé at ønske aktindsigt hos din behandlende psykiater og vil foreslå, at du simpelthen vedlægger status fra behandlende psykiater i dit brev til sagsbehandler.

Og aflever brev personligt i skranke på jobcenter - ønsk underskrift og stempel på hvert afleveret ark papir og bed selv om kopi af afleverede akter med stempel og underskrift.

Jeg har rettet lidt i mit forslag til brev - og har også tilføjet uddybende kommentar i forhold til mit første indlæg om brev i aften - her:
Tusind tak for dit forslag
- har lige et par spørgsmål mere

1)Jeg har ikke selv fået skrivelsen fra psykiater. Han sagde han ville sende den til dem så de har den fredag (i dag). Vi kører på pumperne og orker ikke lige at jagte skrivelsen selv, og brevet skal sendes i dag. Er det så ikke ok at skrive at vi ønsker den vedlagt sagen (altså at de selv må gøre det)?

2)Mine sygedagpenge stopper jo i næste uge. Måske mit hoved er for træt, men siger dit forslag alt det, der skal siges for at de kan forstå at de ikke kan stoppe min forsørgelse?

Edit - nå, ikke relevant mere. Mine forældre har omskrevet lidt, og har sendt mail afsted, da det skulle nå at være kommunen i hænde i dag. Så må vi se, hvad der sker i næste uge
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *

Sidst redigeret af Tassi; 25-02-2011 kl. 14:49.
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 17:03   #93
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Tusind tak for dit forslag

Tak!

- har lige et par spørgsmål mere

1)Jeg har ikke selv fået skrivelsen fra psykiater. Han sagde han ville sende den til dem så de har den fredag (i dag). Vi kører på pumperne og orker ikke lige at jagte skrivelsen selv, og brevet skal sendes i dag. Er det så ikke ok at skrive at vi ønsker den vedlagt sagen (altså at de selv må gøre det)?

Jo!

2)Mine sygedagpenge stopper jo i næste uge. Måske mit hoved er for træt, men siger dit forslag alt det, der skal siges for at de kan forstå at de ikke kan stoppe min forsørgelse?

Brev husker dem på lov§§, som siger, at sygedagpenge ikke må stoppe uden en opdateret og partshørt, lægefaglig og socialfaglig veldokumenteret ressourceprofil, som peger på en realistisk erhvervsrettet foranstaltning for dig.

- Og afgørelse i august 2010 i din sag: ordlyd i § 27 stk.4 - er kommunens løfte til dig om, at den realistiske erhvervsrettede foranstaltning for dig videre er - enten fleksjob eller førtidspension.

- Og opdateret og veldokumenteret ressourceprofil med bud på realistisk fremadrettet erhvervsrettet forsørgelse for dig - jf. afgørelse i august 2010 om § 27 stk.4 skal pege på - enten fleksjob eller førtidspension

- Opdateret ressourceprofil inklusive de nyeste lægefaglige oplysninger i din sag skal sendes til partshøring hos dig - så du kan rette evt. forkerte/fejlfortolkede oplysninger - som måtte ligge til grund for afgørelser i din sag - inden endelig afgørelse i din sag.


Edit - nå, ikke relevant mere. Mine forældre har omskrevet lidt, og har sendt mail afsted, da det skulle nå at være kommunen i hænde i dag. Så må vi se, hvad der sker i næste uge.

OK!

Læs og forstå love - som er fremhævet nedenfor - som støtter dig i din sag - jf. brev i dag:


- Bestemmelser i Sygedagpengelov, som støtter din sag meget, er § 27 stk. 4 og § 28:

http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=5a39c4835e

- og understreges videre af Retssikkerhedslov §§ 4, 5 og 7a:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=132626

- og understreges af Arbejdsevnebekendtgørelse:

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31034

- og fremgår videre af vejledning til sagsbehandlere med krav om at bruge af arbejdsevnemetode i sygedagpengesager:

http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf

Og her er vejledning om ens ret til partshøring - som part i sag - før afgørelse i sag - jf. Forvaltningslov:

http://www.ast.dk/page_pic/pdf/Vejle...2009_11_38.pdf

- Og her er Forvaltningslov (kapitel 4 og 5) , som sikrer parter i en sag aktindsigt i og partshøring af akter, der ligger til grund for afgørelser i en sag:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=105127

- Og læs her om krav til begrundede afgørelser i sygedagpengesager - jf. intern vejledning til sagsbehandlere om at skrive afgørelser:

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20053

Alle disse love, bekendtgørelser og vejledninger for god skik i sagsbehandling - fastslår krav om sagsbehandling efter regler i din sag - som du ønsker i brev - afleveret til kommune i dag.

Alle disse love skal kommunen følge i afgørelse af sygedagpengesager - også din!

Sidst redigeret af Katharina; 25-02-2011 kl. 17:45.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 21:19   #94
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Tusind tak, Katharina!

Dette overblik, du lige har lavet, burde laves som et separat link, da det lige netop er sådan et overblik man mangler

Mail blev, som sagt, afsendt, og der er allerede kommet svar tilbage!!
Jeg har dog svært ved lige at gennemskue betydningen, så vil meget gerne høre jeres tolkning

Svaret kommer fra afdelingslederen, da min egen sagsbehandler er på ferie, og først er tilbage på mandag

"Tak for jeres henvendelse, som jeg beklager, har været nødvendig. Jeg kvitterer hermed for henvendelsen og kan samtidig oplyse, at sygedagpengene ikke ophører før jeres datter er skriftligt informeret herom og at sygedagpengene da først kan ophøre dagen efter afgørelsens forventede modtagelse.

Vi vender tilbage i kommende uge, når såvel sagsbehandler, som lægekonsulent igen har vurderet på sagens oplysninger."

Den, jeg ikke lige kan greje er dette: sygedagpengene ikke ophører før jeres datter er skriftligt informeret herom og at sygedagpengene da først kan ophøre dagen efter afgørelsens forventede modtagelse.

Med andre ord betyder det at de f.eks kan beslutte onsdag at mine sygedagpenge skal stoppe, sende brev, som kan forventes at være modtaget torsdag, og derfor vil sygedagpengene stoppe fredag??

(Nå, men det kan jo være problematikken ikke bliver aktuel, da de nu burde have psykiaters uopfordrede skrivelse i hænde, og man derfor må formode at de ikke kan forhale yderligere. Altså, håber jeg at denne gang må være sidste gang forbi lægekonsulent. Selvom det har jeg vidst sagt et par gange før....)
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 21:34   #95
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Den formulering er godt nok kryptisk.

Men dine sygedagpenge kan ikke ophøre uden partshøring.

Så jeg mener IKKE de kan gøre det, som du ridser op.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 22:26   #96
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Den formulering er godt nok kryptisk.

Men dine sygedagpenge kan ikke ophøre uden partshøring.

Så jeg mener IKKE de kan gøre det, som du ridser op.
'Kryptisk' er lige ordet...
Hvis der står det, som jeg tolker, der står, skriver de jo, med andre ord, at de ikke har tænkt sig at følge loven
Jeg kan slet ikke greje den
- og dette er endda afdelingslederen, der skrev det. Hun, om nogen, må da formodes at være inde i loven
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2011, 22:53   #97
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej Tassi og Florken!

Jeg er enig med Florken i - at sygedagpenge ikke kan stoppe før efter opdateret og partshørt ressourceprofil - det er jeg sikker på jobcenterchef er enig med os i - han kender godt jura i sygedagpengesager, som jeg har lagt link til i mit foregående indlæg.

Og Florken kan sikkert supplere - med flere link - om evt.

Det er ok at ringe til jobcenterchef på mandag, om han ikke er enig i denne procedure.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Tusind tak, Katharina!

Dette overblik, du lige har lavet, burde laves som et separat link, da det lige netop er sådan et overblik man mangler

Tak for respons!

Mail blev, som sagt, afsendt, og der er allerede kommet svar tilbage!!
Jeg har dog svært ved lige at gennemskue betydningen, så vil meget gerne høre jeres tolkning

Svaret kommer fra afdelingslederen, da min egen sagsbehandler er på ferie, og først er tilbage på mandag

Hurtigt - bare i orden!

"Tak for jeres henvendelse, som jeg beklager, har været nødvendig. Jeg kvitterer hermed for henvendelsen og kan samtidig oplyse, at sygedagpengene ikke ophører før jeres datter er skriftligt informeret herom og at sygedagpengene da først kan ophøre dagen efter afgørelsens forventede modtagelse.

Vi vender tilbage i kommende uge, når såvel sagsbehandler, som lægekonsulent igen har vurderet på sagens oplysninger."

Et venligt svar - på en venlig henvendelse.

Den, jeg ikke lige kan greje er dette: sygedagpengene ikke ophører før jeres datter er skriftligt informeret herom og at sygedagpengene da først kan ophøre dagen efter afgørelsens forventede modtagelse.

Korrekt orientering om sygedagpengestop foregår ved ressourceprofil, der peger på erhvervsrettet forsørgelse i forlængelse af sygedagpenge - som Florken fortæller i sit indlæg - lige før mit indlæg her.

Med andre ord betyder det at de f.eks kan beslutte onsdag at mine sygedagpenge skal stoppe, sende brev, som kan forventes at være modtaget torsdag, og derfor vil sygedagpengene stoppe fredag??

Nej - det følger ikke love og regler på område, som Florken siger - og som jeg har redegjort for i mit forrige indlæg.

(Nå, men det kan jo være problematikken ikke bliver aktuel, da de nu burde have psykiaters uopfordrede skrivelse i hænde, og man derfor må formode at de ikke kan forhale yderligere. Altså, håber jeg at denne gang må være sidste gang forbi lægekonsulent. Selvom det har jeg vidst sagt et par gange før....)

Enig - og der kan være en grund til, at sagsbehandler har ferie i næste uge - at andre skal tage over og rydde op i blandt andet din sag

- fordi jobcenterchef måske finder det pinligt, at din ressourceprofil ikke er opdateret med præcise citater af lægeerklæringer

- med velbegrundede fremadrettede forslag til arbejdsmarkedsrettet forsørgelse for dig videre - fleksjob eller førtidspension - som opfølgning på afgørelse august 2010 jf. ordlyd i § 27 stk. 4

- klar til at blive sendt til partshøring hos dig

- og herefter klar til videresendelse til afgørelse i 2 omgange i pensionsnævn

- og først herefter besked om endelig afgørelse til dig

- om pensionsnævn beslutter sig for fleksjob eller førtidspension.
Vi skal i den grad være vågne - som sygemeldte - med fastholdt viden om egen sygdom - og med fastholdt jura - og med fastholdt socialrådgiverfaglighed - i forhold til ens sygemeldingssag - tålmodigt, venligt, vedholdende - det er en hård læreproces.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2011, 12:09   #98
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Hej Tassi og Florken!

Jeg er enig med Florken i - at sygedagpenge ikke kan stoppe før efter opdateret og partshørt ressourceprofil - det er jeg sikker på jobcenterchef er enig med os i - han kender godt jura i sygedagpengesager, som jeg har lagt link til i mit foregående indlæg.

Og Florken kan sikkert supplere - med flere link - om evt.

Det er ok at ringe til jobcenterchef på mandag, om han ikke er enig i denne procedure.

Jeg tror, vi bare afventer, hvad der sker i løbet af ugen. Hvis de skulle vælge at gøre som skrevet, er det jo bare at klage, for skytset ligger jo klar

Forøvrigt sendte mine forældre også mailen til Job-og Borgerservicechefen, som jo i sin tid personligt havde lovet os at min ressourceprofil blev opdateret (det resulterede blot i en lala løsning- men noget skete der da). De klager, vi har sendt efterfølgende er alle sendt til ham også.

Jeg er derfor ikke så bekymret over at skulle klage igen, fordi juraen er meget svær at komme uden om, og at det derfor potentielt godt kunne gå hen og udvikle sig til en politisk sag, hvis man i lige netop mit tilfælde (stadig) vælger ikke at følge loven

De kan i alle fald slet ikke være i tvivl om længere, om at vi ånder dem i nakken, så et eller andet sted er jeg rimelig rolig nu



Vi skal i den grad være vågne - som sygemeldte - med fastholdt viden om egen sygdom - og med fastholdt jura - og med fastholdt socialrådgiverfaglighed - i forhold til ens sygemeldingssag - tålmodigt, venligt, vedholdende - det er en hård læreproces.
Ja, det er utroligt, det er nødvendigt....
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2011, 12:26   #99
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
Og Florken kan sikkert supplere - med flere link - om evt.
Hehe, jeg tror der er nok at smide på skrivebordet foran dem.

Hvis der uventet sker det, at de ikke vil afslutte din sag,
så må du til medierne.

Jeg ved ikke om din lokale Midtjyllands Avis har haft indlæg om folk,
der er kommet i klemme p.g.a. sygedagpengereglerne,
som vi har set det i flere andre kommuners lokale aviser ?

Din sag er SÅ grotesk, at det vil være oplagt for avisen
at få fokus på sagsbehandlingen i kommunen,
hvis de altså tør ?

Hvordan vurderer du selv mulighederne for offentliggørelse af din sag ?
Man ser ofte, at aviserne vælger at sløre den forurettedes identitet.
Altså behøver du ikke komme i avisen med navn og billede.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2011, 15:47   #100
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Hehe, jeg tror der er nok at smide på skrivebordet foran dem.

Hvis der uventet sker det, at de ikke vil afslutte din sag,
så må du til medierne.

Jeg ved ikke om din lokale Midtjyllands Avis har haft indlæg om folk,
der er kommet i klemme p.g.a. sygedagpengereglerne,
som vi har set det i flere andre kommuners lokale aviser ?

Din sag er SÅ grotesk, at det vil være oplagt for avisen
at få fokus på sagsbehandlingen i kommunen,
hvis de altså tør ?

Hvordan vurderer du selv mulighederne for offentliggørelse af din sag ?
Man ser ofte, at aviserne vælger at sløre den forurettedes identitet.
Altså behøver du ikke komme i avisen med navn og billede.
Jeg tror bestemt Midtjyllands Avis ville være interesseret, da de har haft nogle kommunalkritiske artikler før
Jeg har hele tiden været meget imod at gå til medierne, fordi jeg hader at skulle få det her 'stakkels' stigma på mig, og byen er trods alt ikke er større end at folk i gadebilledet så ville kunne sige: "nåå, det er hende, der...". (Jeg er asperger, og har det svært nok i forvejen med at aflæse folks intentioner *gg*)

Men har dog alligevel leget lidt med tanken den sidste uges tid, da to silkeborgensere uafhængigt af hinanden fortvivlede hænger i min indbakke og spørger mig til råds, da de har fået den samme ikke-sagsbehandling, som jeg, under de 52 uger på sygedagpenge. Og jeg ved der er flere herinde fra Silkeborg også

Der begynder at vise sig et systematisk billede af kommunalt smøl af værste skuffe. Og spørgsmålet er, om den groteske sagsbehandling, jeg har modtaget, i virkeligheden er reglen fremfor undtagelsen

Hvis det er tilfældet, kunne det være meget relevant at overveje at gå til medierne. Fordi jeg så ikke ville være en enlig stakkel, men blot én ud af flere, som må kæmpe en helt urimelig kamp mod kommunen

Og det er særligt interessant, set i lyset af at Silkeborg er hårdt ramt af at skulle spare 255 mil på budgettet i år - hvor mange ekstra ressourcer ville der ikke lige være at finde, hvis folk fik en god, redelig, og effektiv hjælp til at starte med?

Jo, tror så absolut det kunne have interesse for Midtjyllands Avis. Men jeg er nok ikke lige typen, der tør/kan sætte sådan noget i værk
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *

Sidst redigeret af Tassi; 26-02-2011 kl. 16:41.
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Procedure ved ophør af tidsbegrænset pension Pia Slot Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 11-01-2012 12:34
Pensionsnævn Slagelse archibald At søge førtidspension 28 27-08-2011 22:24
Procedure ved tildeling/søgning af FP? Bato Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 21 15-12-2010 16:43
Normal procedure? SåTræt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 03-10-2010 14:37
Pensionsnævn.....??!! amazing At søge førtidspension 1 19-09-2007 03:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension