K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-11-2014, 12:58   #1
cn.joergensen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2014
Lokation: Hillerød
Indlæg: 3
Styrke: 0
cn.joergensen er ny på vejen
Afslag på flex - vil anke, men hvordan?

Hejsa, jeg blev rådet til at melde mig ind her, så er helt grøn herinde - håber det er rette sted.

Jeg var til møde med rehab team i tirsdags og søgte fleksjob grundet forskellige lidelser men primært fibromyalgi. Jeg fik afslag.

.. Kort fortalt.
Det gik overhoved ikke som forventet. Afslag på fleks (trods jeg har et job ventende på mig). Istedet bestemte de sig for et ressourceforløb hvor jeg skal gå til træning (IGEN - sidst stoppede lægen det fordi det skadede mere end det gavnede) og smerteklinik som de bestemmer, Liaison klinikken, som hvad min læge lige fortalte mig, er mere til psykiske patienter end til os med en fysisk lidelse. Og så til sidst endnu en arbejdsprøvning..
De mente jeg var får ung til at blive sat i en "kasse" endnu, (jeg er 27, haft diagnosen i 1½ år men været syg i snart 6 år og kæmpet med systemet i alle år) - jeg var været ALT igennem føler jeg og var virkelig velforberedt. Flere forskellige lægeerklæringer, praktikker, træning, arbejdsprøvning, alt hvad de forlanger og så nej. Selv min sagsbehandler og min læge forstod ikke afgørelse..
De gjorde meget ud af at man jo skulle "accepterer" sin sygdom, hvortil jeg svarede at det havde jeg bestemt også gjort og at min liv bestod af planlægning og prioriteter, men at jeg virkelig hugede efter at komme ud i det "virkelige" liv og føle at jeg kan bruges til noget. Derefter gik de over i den anden bolgade og mente at jeg måske accepterede sygdommen for meget og ikke "forsøgte nok"!

Min læge anmodede sidste år om at komme på smerteklinik i århus fordi Frederiksberg har lang venteliste, de kunne dog ikke hjælpe mig og min læge spurgte så ind til netop liaison klinikken, hvor lægen fra århus sagde at det bestemt ikke var et sted for mig og at de arbejdede mere med funktionelle lidelser og psykiske sygdomme. Dette er et år siden. Derudover synes hun at endnu et trænings forløb er helt hul i hovedet da det sidste gang måtte endes efter nogle måneder fordi smerterne bare blev værre og værre.

Jeg får den endelige indstilling fra rehab teamet i næste uge og jeg agter helt klart at anke.

Men hvordan og hvorledes? Jeg er ikke i fagforening, og er helt nede i kulkælderen og slet ikke klædt på til selv at føre en sag
cn.joergensen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2014, 13:32   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
du skriver bare en brev til ankestyrelsen om at du vil anke afslage, det er dem der skal indhente de oplysninger de skal bruge, der behøves ikke stå noget særligt.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2014, 13:37   #3
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hvor er det frustrerende når de i rehab teamet ikke kan se det man selv ser så klart.

Mht til at anke og få hjælp til det; har du kigget på muligheden for at få en privat sagsbehandler? Jeg har hørt nogle har haft god hjælp af bisidderhjælpen og man kan også finde en privat socialrådgiver andre steder.

vh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2014, 13:59   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.780
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære cn.joergensen

Fremover bliver du på denne din tråd, da der dukker mange spørgsmål op i fremtiden.

Du ønsker dig bevilget et fleksjob, men modtager formodentligt snart et skriftligt afslag fra kommunen.

Bemærk, at du kan ikke anke over Rehabiliteringsteamets indstilling men udelukkende kommunens afgørelse, som du formodentlig snart modtager.

Et fleksjob er ikke noget borgeren kan ansøge om, som tidligere. Det er udelukkende kommunen som vurdere om du tilhøre målgruppen.

Når og hvis du modtager et skriftlig afslag, så anker du til kommunen og ikke Ankestyrelsen. Det gør du hurtigst muligt dog inden 28 dage præcis. Nu har kommunen 4 uger til at genvurdere og hvis der fastholdes SKAL de sende din sag til Ankestyrelsen. De har en ca behandlingstid pt på ca 10 måneder.

Mentalt skal du forberede dig på også et afslag derfra eller i bedste fald tilbagevisning til kommunen hvis der er fejl i din sagsbehandling.

Men, dit første skridt nu, er at søge aktindsigt ved alle. Læger, speciallæger, hospitaler og kommunen. Inden 10 kalenderdage skal du have modtaget denne aktindsigt.

Når/hvis din sag overgår til Ankestyrelsen søger du også aktindsigt her, for at kontrollere, at alle oplysninger er til stede samt er korrekte.

Læger/hospitaler.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen/Ankestyrelsen når den er overgået.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Læs disse råd til nye på k10.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Din praktiserende læge er en vigtig medspiller i din sociale sag. Dog lidt trist at denne ser dig henvist til Liaison klinikken.

Du beskriver, at din praktiserende læge blev forundret over indstillingen. Men her bliver det din opgave at din praktiserende læge har mulighed, som den eneste, at tilsende kommunen uopfordret sine forslag, gennem en LÆ 165, om hvad lægen mener hvad du skal have bevilget. I dette tilfælde fleksjob. Kommunen skal herefter tage denne LÆ 165 med i sin fremtidige vurdering. Hvorfor har lægen ikke udnyttet denne mulighed?

Der bør være overensstemmelse imellem det borgeren får fortalt af sin praktiserende læge og det den praktiserende læge gør brug af skriftligt.

LÆ 165 http://www.laeger.dk/public/plsql/at...?v_att_id=1131

Din diagnoser er og bliver en fysisk godkendt diagnose.

http://www.fibromyalgi.dk/index.php?page=information

Læs og forstå alt her:

Fleksjob
https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...else/fleksjob/

Ressourceforløb.
https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...sourceforloeb/

Præcis hvem var med til mødet i Rehabiliteringsteamet? Var alle til stede som loven foreskriver? S.U.

Du ved, at som udgangspunkt kan unge under 40 år ikke bevilges førtidspension og man gør meget for ikke at bevilge dig dit ønskede fleksjob.

Hvor mange timer viste din arbejdsprøvning at du kunne arbejde om ugen? S.U.

Er du blevet partshørt? S.U.

Beskriv hvad og hvilken behandling som du tidligere har modtaget.

Var det holdtræning ved kommunen eller andet sted?

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 14-11-2014 kl. 14:10.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-11-2014, 20:21   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Bemærk lige at når man vil klage over et afslag ja så er det kommunen skal skal klage til....og ikke direkte til ankestyrelsen....

Kommunen har så de 4 uger til at genoverveje sagen og hvis de fastholder der afgørelse ja så skal kommunen sende sagen til ankestyrelsen..

Man behøver ikke et forkromet klageskrift...men hvis man kan komme med nogle gode argumenter til hvorfor man mener at kommunen har taget truffet en forkert afgørelse ja så vil det være godt...

Husk at skrive tydeligt at det er en klage over den og den afgørelse....

Husk at klage inden for 28 dage efter afgørelsen...

Husk at man ikke kan klage over indstillinger fra rehabteamet....men kun afgørelser som kommunen træffer...

Ang det at få en privat social rådgiver eller bruge bisidderhjælpen ja der skal man lige tænke sig grundigt om inden...

Alle der forslår noget sådan burde samtidig lige lægge en advarsel...

Der er ingen form for garantier når man bruger dem

Det koster penge...og det er ikke sikkert at du får noget for dine penge..

De fleste vil have at man afgiver sin sag med en partsrepræsentant formular...hvilket giver den pågældende rådgiver ret til at bestemme i din sag...og det giver ikke altid de bedste resultater...

Så man skal tænke sig grundigt om inden man hyre en privat socialrådgiver...og huske at der ikke er nogen garanti for at det vil hjælpe en...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2014, 20:53   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Jeg har kun brugt privat rådgivning som sparringspartner. Tror ikke jeg ville turde suverænt lægge mit liv i andres hænder.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2014, 21:08   #7
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
[QUOTE=cn.joergensen;316910]Hejsa, jeg blev rådet til at melde mig ind her, så er helt grøn herinde - håber det er rette sted.

Jeg var til møde med rehab team i tirsdags og søgte fleksjob grundet forskellige lidelser men primært fibromyalgi. Jeg fik afslag.


Du fremhæver
sidst stoppede lægen det fordi det skadede mere end det gavnede) og smerteklinik som de bestemmer, Liaison klinikken, som hvad min læge lige fortalte mig, er mere til psykiske patienter end til os med en fysisk lidelse.
Og så til sidst endnu en arbejdsprøvning..

- jeg var været ALT igennem føler jeg og var virkelig velforberedt. Flere forskellige lægeerklæringer, praktikker, træning, arbejdsprøvning,


Min læge anmodede sidste år om at komme på smerteklinik i århus fordi Frederiksberg har lang venteliste, de kunne dog ikke hjælpe mig og min læge spurgte så ind til netop liaison klinikken, hvor lægen fra århus sagde at det bestemt ikke var et sted for mig og at de arbejdede mere med funktionelle lidelser og psykiske sygdomme. Dette er et år siden.

Derudover synes hun at endnu et trænings forløb er helt hul i hovedet da det sidste gang måtte endes efter nogle måneder fordi smerterne bare blev værre og værre.


Men hvordan-sådan fremhæv
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2014, 10:59   #8
cn.joergensen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2014
Lokation: Hillerød
Indlæg: 3
Styrke: 0
cn.joergensen er ny på vejen
Jeg blev i min arbejdsprøvning vurderet til 3x2 timer ugentligt.

Min læge er super støttende og med mig hele vejen, smerteklinikken var noget jeg selv ville sidste år for at få skub i min sag. Liaison klinikken blev straks droppet dengang også. Det er absolut ikke noget jeg ser som en mulighed, ej heller min læge.
Alle erklæringer er udfyldt og hun har virkelig gjort sit arbejde godt, det er mere kommunen.

Sidst jeg trænede var det på hold - dog med 3 lærere, med tre ældre mænd på 80+ (holdet var for ryg, ballance og stimulering af de større muskelgrupper)
Hvis jeg starter i træningsforløb igen, kan det så annulleres af min læge hvis det slet ikke går - hvordan ser rehab teamet på det?
Og SKAL jeg opfylde alle deres "krav/ønsker" før jeg indstilles til endnu et møde?

De var 9 mennesker og alle var repræsenteret. Jeg selv havde sagsbehandler og bisidder med. Hvis jeg skal op igen er det præcis de samme mennesker, idet min kommune kun har dét ene råd.
cn.joergensen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2014, 11:03   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis de har nogle speciele krav, så som læge undersøgelser, fys eller noget der måske kan hjælpe, ja så skal du for aller siger de bare det samme igen

men ank, for måske hjælper det.

men det kommer helt an på hvad de ønsker
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2014, 12:08   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.780
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du nævner..

Kære cn.joergensen

"Sidst jeg trænede var det på hold - dog med 3 lærere, med tre ældre mænd på 80+ (holdet var for ryg, ballance og stimulering af de større muskelgrupper)
Hvis jeg starter i træningsforløb igen, kan det så annulleres af min læge hvis det slet ikke går - hvordan ser rehab teamet på det?
Og SKAL jeg opfylde alle deres "krav/ønsker" før jeg indstilles til endnu et møde?
"

"Hvis jeg starter i træningsforløb igen, kan det så annulleres af min læge hvis det slet ikke går - hvordan ser rehab teamet på det?"

Al tvang i behandlingen i sociale sager er i en forsøgsperiode stoppet frem til den 1. juli 2016.

Men, ......

Undtaget er fysioterapi og psykolog, som du ikke kan modsætte dig.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

"Det omfatter ikke fx genoptræning efter operation eller behandling hos fysioterapeut eller psykolog."

Men, .....

Hverken kommunen eller andre bestemmer, hvor du skal modtage din behandling. Din henvisning til optræning/vedligeholdstræning kan du bruge hvor du ønsker, endda i hele EU.

Da du ikke tilhøre gruppen af "vederlagsfrie" patienter, må lægen vurdere om du skal modtage individuel behandling.

Men også her er nye bekymrende regler på vej, læs indlæg #56:

http://www.k10.dk/showthread.php?p=315007#post315007

Videre spørger du:

"Og SKAL jeg opfylde alle deres "krav/ønsker" før jeg indstilles til endnu et møde?"

Hvad tænker du præcis på?

Tvang i behandlinger er stoppet og forbudt, også eventuelt det "Klinisk Funktion" = speciallægen i Rehabiliteringsteamet, fra Regionen eventuelt foreslår af behandling. Men din diagnoser er en kendt "standard diagnose" i positiv forstand, så her løber du ikke ind i problemstillinger, efter min vurdering.

Nu kender du til de regler.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension