K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-01-2013, 17:02   #21
schjodtz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2009
Indlæg: 29
Styrke: 15
schjodtz er ny på vejen
Undskyld mit sprog.... men..... FOR heeelv... da også, et gedemarked!!!!

Nå, nu blev tingene ændret!!, da jeg kom hjem idag, var han ved at ringe rundt. (angående noget syge dagpenge noget). han ringede til kommunen, fordi de havde sendt et standard brev, de henviste ham til krifa, fordi de mente at de skulle sende noget til dem. krifa havde sendt det, så han ringede til kommunen igen, og fandt vidst nok ud af det?! (Hans store problem er, at han ikke kan finde hoved og hale i en telefon samtale, hvor han får alle de der informationer). jeg endte med at slå i bordet, og sige at sygedagpengene må vi tage, hvis der bliver problemer!! Han blev først sygemeldt i torsdags, så sygedagpengene er ikke et problem der skal tages stilling til nu og her!!!
(En ting ad gangen)

Men det viser sig så, at der ikke er nogen af dem der skal se en læge erklæring. så, lægetiden blev aflyst!

Så bad jeg ham om at ringe til kommunen igen. Jeg vil gerne vide, at de har modtaget en ansøgning, og hvem hans sagsbehandler er!! (Nu er jeg nødt til at være med ind over hver gang, for han kan ikke referere tilbage).
Han blev kastet rundt mellem 5-6 forskellige personer, hvorefter han spurgte hvad tid de lukkede, fo så ville vi bare komme derind med det samme.
hun oplyste ham, at kommunen lukkede kl. 15. vi kørte med det samme (Var begge ret frustrerede, og godt "oppe at ringe").
Vi dukkede op på kommunen 13.45....... KUN FOR AT MØDE LUKKEDE DØRE!!!! (de lukker kl. 13.00 står der på døren!!!!).

Så nu er planen ændret helt. Jeg er nødt til, at være med undervejs, til at høre informationerne. så nu må vi tage på kommunen sammen, og stille os ved skranken, så må de da for fanden kunne oplyse, om de har en ansøgning liggende fra ham!! (han var bare blevet bedt om at skrive under på et eller andet)

Lige nu tænker jeg, at det vil være en fordel, hvis ikke der ligger en ansøgning. for så kan vi starte forfra, hvor jeg kan være med ind over, så jeg præcis ved hvad der sker.

Hvor mange oplsninger skulle du selv komme med på skemaet??
Når der står "uden lægeæklering", betyder det så, at der skal træffes afgørelse udfra de oplysninger du selv giver??
schjodtz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2013, 09:04   #22
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Tror at det virker som en fornuftig ting at du springer om bord og er din kærestes bisidder mht kontakten til diverse stedet så som krifa, kommune, læge osv da der er mange bolden der bliver kastet op i luften man skal have styr på

Det omtalte skema er dette skema her http://www.k10.dk/media/Planens_forb..._181212doc.doc

Som du kan se står der øverst til højre (ekskl. lægeattest) og dette skyldes vist at lægerne ligger i forhandlinger mht hvad de skal have i betaling for at udfylde omtalte attest, så indtil der er fundet en løsning på dette bruger kommunen et sådan skema der er sgu styr på tingene

Skemaet blev udfyldt ud fra min ressourse profil som jo var gældende før 2013 men som så skal formatteres over så de oplysninger osv gælder under den nye reform.

Opfylder din kæreste betingelserne til at få sygedagpenge ?

Hvis det er tilfældet er det den vej i skal vælge, da den pr. automatik lukker din kæreste ind i systemet med hans sygdom osv og som jeg forstår det så står fin kæreste i krifa, brug dem og lad dem hjælpe med tingene over for kommunen og sagsbehandler osv på den måde er din kærestes sag altid opdateret og vil ligge hos krifa.

Sidst redigeret af mookmik; 22-01-2013 kl. 09:07.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2013, 10:39   #23
schjodtz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2009
Indlæg: 29
Styrke: 15
schjodtz er ny på vejen
Ja, det er noget værre bøvl
Nu har vi (en ny) tid hos lægen idag. Han får nogle arrigheds udbrud, som han ikke kan kontrollere. Fx. Igår, da kommunen pludselig havde lukket, og krifa ikke forstod hans forvirrende snak. (Medarbejderen fra krifa fik en lidt for grov medfart af ham). Han ved det udemærket godt selv, og jeg ved det også.
Problemet er jo bare, at det netop er "tegnet" på problemet. Førhen var han røget på flasken i denne situation.... Og havde jeg ikke været med.... Ja, så tror jeg desværre han måske var kommet hjem ikke ædru.

Han har ingen familie omkring. Kun mig og min familie. Hans tidligere "venner", var jo også alkohol-misbrugere, og er det stadig.
Så der er kun mig til at hjælpe, og støtte. Og nu må lægen simpelthen indover.

Øh... Hvad er betingelserne for sygedagpenge?!

En medarbejder fra Krifas fagforening ringer til MIG idag
Jeg skal høre hvad de kan hjælpe med.
Blandt andet, om vi fx selv kan bede lægen om en status attest, eller om en lægeerklæring (ja, så må vi selv punge ud), og vedlægge den ved partshøring?ved du det?!

Hvornår var det i grunden, at du skulle til mødet??
schjodtz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2013, 15:57   #24
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Jeg var til møde hos min sagsbehandler i torsdags og har til på torsdag til at komme med ændringer eller tilføjelser til alle de oplysninger der står i aftalte skema.

Som det ser ud nu skal jeg til møde igen den 31/1 men har dog ikke fået det endelig bekræftet via et brev, kun mundtlig og på mail.

Jeg fandt lige dette link som er et link til krifa ang det med sygedagpengene

http://www.krifa.dk/fs/sygdom/sygedagpenge.aspx

Findes der lægeerklæringer i dag man skal bruge ved sygdom ? Kan huske at min kommune bad min læge om at udfylde en læge erklæring ( kan bare ikke lige huske hvad den hedder ) men det var på en anmodning fra kommunen og jeg så bare skulle ringe og bestille en tid hos min læge.

Jeg mindes ikke jeg har skulle stille med en læge erklæring selv efter det blev afskaffet for nogle år tilbage.

Hvordan gik samtalen med krifa godt håber jeg
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2013, 18:28   #25
schjodtz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2009
Indlæg: 29
Styrke: 15
schjodtz er ny på vejen
Med læge erklæringen mente jeg nærmere, om vi kunne bede lægen skrive en, hvis kommunen ikke selv beder ham om det i forbindelse med en eventuel ansøgning. De har jo ikke noget videre liggende pt. Han er først lige sygemeldt.

Samtalen med krifa blev aldrig til noget. Vi var nødt til at tage til lægen, hvor han har fået antidepressiv, og sovemedicin. Og hun ringede selvf. Mens vi sad dernede. Så nu må vi på den igen

Lægen sagde endvidere meget klart, at skulle søge, og at han i den grad mente at han var berretiget til en FTP. Han ville skrive om misbruget, og også om den neurolog, som fornylig har konstateret, at hukommelses problemer måtte hænge sammen med alkoholmisbruget. Neurologen havde henvist til, at hvis kommunen fandt det nødvendigt, måtte en evt. Videre undersøgelse herfor laves i kommunalt regi. Men som lægen sagde, så har et 20årigt misbrug sat sine spor, og en sådan undersøgelse ville koste kommunen 20.000kr!, og heldigvis har han altid haft den samme læge, så han kender ham godt!

Desuden var vi på jobcenter i formiddags. De kunne ikke finde hans ansøgning, og kunne ikke engang hjælpe med hvordan tingene ville fungerer. For de der teams, ville først komme op at køre d. 1.feb! Så vi bad ham undersøge hvor ansøgningen var, og eventuelt trække den tilbage.

Så må vi vente til de sender nogle papirer ang. Sygedagpenge, og så ringe til sagsbehandlerne som vil stå nævnt. Og muligvis bare vente til vi aut. Bliver indkaldt.

Puha, det var noget af en smøre

Men du må jo så bo i en kommune, hvor de teams er igang?
schjodtz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2013, 21:46   #26
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Med hensyn til de der læge erklæringer er jeg godt nok itvivl om de kan bruges til noget den dag i dag, hvis man er syg på jobbet eksempelvis skal der ikke stilles med en læge erklæring mere da den ikke bruges mere.

Træls der ikke blev søgt ftp får vi gik ind i 2013, da de regler vi har nu er der ikke rigtig nogen der har styr på, jeg væmmes over man haster en reform igennem og man ikke engang giver kommuner, sagsbehandler en chance for at få den nye reform op at køre og lidt tid til at sætte sig ind i de nye regler som en hvis person sagde det er sgu da at pisse op og ned af ryggen på de syge og arbejdsløse

He he den kommune jeg bor i, de er noget mere rundforvirret end jeg er over de nye regler her, det er faktisk sørgeligt at være vidne til duntes jeg da det rammer ens masse borger som en salve fra et maskin gevær.

Det eneste der er ved at være klar her er det der rehabiliteringsteam som jeg skal stå skoleret for her den 31 jan, alt det andet er ikke klar før efter sommer engang og det er grunden til min sagsbehandler er inhabil da hun skal sidde i det der rehabiliteringsteam og så vidt jeg ved er der ansættelses stop hos det offentlige, så det køre godt i Danmark ( not )

Vil det så sige at din kæreste nu får sygedagpenge fra kommunen eller er kæresten på dagpenge via krifa ?

som du selv oplevede, så er der kaos på job centrerne, men lade til min kommune har taget en lille føring over for din kommune da her er det der rehabiliterings team halløjsa op at køre og fik at vide at der var booket ud til møder her i januar, men min sagsbehandler sagde at jeg skulle sætte kryds i kalenderen den 31 jan. kl 8.30 mener jeg mødet begynder, men jeg venter på at modtage et brev med tid og sted.

Syntes det er fedt at hører du bakker op og hjælper kæresten med at få styr på de her vanvittige regler og ikke mindst set i lyset af kærestens tilstand efter et så langt misbrug.

Ups glemte lige at sige at kommunen nok skal bede om ting og sager fra lægen osv og hvis de vil have lægen til at lave den der udvidet lægeerklæring får i det at vide da det skal aftales med lægen, hvis jeg husker rigtigt mener jeg der bliver afsat 1 time til den udvidet lægeerklæring som kommunen skal betale.

Sidst redigeret af mookmik; 22-01-2013 kl. 21:49.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2013, 09:43   #27
schjodtz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2009
Indlæg: 29
Styrke: 15
schjodtz er ny på vejen
Hmm... man skal da stadig fremvise læge ekklæring hvis man blive længere sygemeldt fra arb?! nå, men det er jo også ligegyldgt.
Krifa havde sagt noget til ham omkr. en tid hos læge, til noget erklæring.
(Jeg har siden kunne læse mig frem til, at det må have været et råd, sådan at han fik "opdateret" sin tilstand hos lægen. dvs. før 2013 hvis man søgte på det foreliggende gundlag så ville kommunen henv. sig til ham, får at skrive ting fra ham ind. og hvis ikke han var opdateret, så var det ærgeligt)

jeg har på skrift fra ham fra jobcentret, at han ikke kunne være os behjælpelige omkrng vores spørgsmål til de nye regler. (Han lagde ikke skjul på, at han IKKE var tilfreds) og hvor må det være træls, at skulle sidde med frustreret og vrede borgere, der ved mere end dem selv!!

Kæresten blev sygemeldt d. 16januar. (søgte samme dag om ftp, hos ovenstående jobkonsulent, som ikke forklarede ham nogen ting)
derfor har han frem til den 16. modtaget dagpenge fra krifa, ja.
men han skal jo så have sygedagpenge. og jeg går stækt udfra, at vi modtager nogle papirer inden forfærdelig længe?!

Ved du om man ved et evt. afslag på pension via pagraf 17, stadig har ret til sygedagpengene?? (Han ille jo først lige være begyndt)
Og de 3 mdrs behandlingstid til svar, ville det gælde fra vi indgav en ansøgning (og fik en kvittering på denne dag?)

Han blev for et år siden fyret fra jobbet i et supermarked.
de skulle skære ned, og han var det svageste led, i forhold til, at ikke kunne sidde ved kassen (Kunne ikke huske koderne og alle de tal).
-Kan man mon bede den tidligere chef, om en udtalelse herom.
og ligge den ved som sagakt?! (Han har jo ikke været i noget udredningsforløb eller noget)

jeg krydser virkelig fingre for dig... det kan være, at du bliver den person herinde, som kan give os alle sammn svar, og måske lidt ro.....
Tænk engang... du kan jo blive REDNINGEN der fortæller at de der teams bare er mennesker....
schjodtz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2013, 09:59   #28
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Sygedagpengene mistes ved afslag på §17 også, så sørg for at sende en mail hvor ansøgningen tilbagekaldes, eller få en skriftlig kvittering på det på kommunen.. så det er til at bevise hvis de pludseligt heller ikke kan huske det..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2013, 10:36   #29
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Nope mht lægeerklæringen, den blev afskaffet i hmmm 2008 eller 2009 er mit bud i stedet skal man have samtale med sin chef på jobbet, kan huske da jeg blev sygemeldt fra mit arbejde ( og senere fyret ), da kom min chef hjem til mig i privaten for at holde den der samtale, der er nogle tidsfrister for de der samtaler som SKAL holdes.

Jeg mener før 2013 hvis man søgte på en paragraf 17 og man fik afslag så stoppede ens sygedagpenge og så vidt jeg ved gælder den regel stadigvæk, men er lidt forvirret over det der med ledighedsydelsen man så får i stedet for og hvilken sats man ryger ind på, men om alt andet er er man sikret kontanthjælp satsen som et minimum den er ikke ægtefælle/samlevende bestemt, forstået på den måde at man får den ydelse uanset om man eksempelvis er gift eller er enlig ......

Man kan altid bede om en udtalelse fra arbejdsgiver, jeg gjorde det samme da jeg var i arbejdsprøvning(erne) i 2012 og fik det lagt ind i min sag ..... er dog ikke sikke på det hjælper en pind, men det skader vel heller.......

Jeg har forstået det sådan med den nye reform at kommunen skal indhenter oplysningerne fra ens private læge og at de skal informere ens læge om sagens gang, alt sammen i sammen råd med borgeren og at de der erklæringer fra ens læge som kommunen kan " bestille " stadigvæk køre på samme måde som før 2013 ............ ved mig skete det nærmest pr. automatik at jeg en dag var til en samtale hos min sagsbehandler ( i min gamle kommune ) hvor hun sagde hun gerne ville bede mig om at bestille en tid hos min læge ang den der udviddet læge erklæring hvor der er en masse spørgsmål der skal svares på og som ens læge så udfylder.

Ha ha jeg håber da at de mennesker der skal kigge og vurdere ens sag bare er mennesker og helst med et godt og varm hjerte men jeg kender svaret fra det der rehabiliteringsteam er jeg bange for, de indstiller mig til " Borgeren visiteres til ressourceforløb/fleksjob " og så skal man til at have gang i dette her skema efter mødet http://www.k10.dk/media/Teamets_inds..._181212doc.doc

Jeg læste et eller andet sted i en anden tråd at du spørger til det der med at have en bisidder med ?

Lige nu fungere du som din kærestes bisidder og tag med ham til alle møder osv og er der en dag hvor du ikke kan komme med til et møde, så ring eller mail og få en ny tid til du kan tage med.

Er kæresten med i fagforenings delen hos krifa så tag og lave et møde med dem og brug dem til at have dem med på sidelinjen og som bisidder, på den måde ved din kæreste hvor han nemt kan få alle oplysningerne henne da de laver en sagsmappe hvor alt kommer med og hvad der bliver sagt og nævnt på møder osv. brug dem da det er det de er til for og som din kæreste betaler for ved at være medlem, de kan også rådgive om hvornår det er tid til at søge om ftp osv. og især nu med alle de nye regler der flyver rundt, kan de være " guld " værd at have med ind over ens sag, så hvis jeg var din kæreste ville jeg hurtigst mulig tage og få en tid hos en sagsbehandler hos krifa og få den hjælp de giver og du skal tage med til mødet dels for at støtte din kæreste og for at få alle tingene lagt " på bordet " så intet bliver glemt.

----
Faldt lige over dette link hos krifa der omhandler ftp : http://www.krifa.dk/fs/sygdom/foertidspension.aspx

Sidst redigeret af mookmik; 23-01-2013 kl. 10:46.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2013, 11:23   #30
schjodtz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2009
Indlæg: 29
Styrke: 15
schjodtz er ny på vejen
sjovt med den lægeeklring. min kæreste brækkede tåen for to år siden vil jeg tro, og måtte jo sygemeldes fra job. -her skulle han efter lidt tid fremvise lægeærklæring.

Jeg har idag ringet til krifa, for at finde frem til hvem der forsøgte at ringe igår (vi havde jo sagt, at de kunne ringe efter kl. 13, men så sku vi til lægen kl. 13.15, og hun forsøgte lige præcis der at ringe 4 gange. derefter ringede hun åbenbart kl. 15, men den er altså ikke gået igennem til os?!)
Men det er en social rådgiver der havde forsøgt at ringe.
hun ringer tilbage idag, og der er vi herhjemme hele dagen

Jeg skal ihvert fald høre hendes syn på sagen. -Hvor klar er den (Fx. har han jo ikke væet i en arb. prøvning).
-Og vil hun "kæmpe med os ved et eventuelt afslag.
sidstnævnte er for mig en vigtig indikator, idet det vil give mig en klar fornemmelse af om hun siger noget bare for at sige noget.

Hvis hun på den ene side siger: søg en paragraf 17, men på den anden side siger: jeg kan (Desværre) ikke hjælpe ved et afslag. -tja, så ved jeg at "hjælpen" ikke er så meget værd
schjodtz er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Søgt førtidspension i 15 år. mullamulla3 At søge førtidspension 10 20-04-2013 18:40
Førtidspension år 2013 ingehelene Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 20-02-2013 00:46
Kommunen har søgt førtidspension til mig blyp67 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 32 10-03-2012 15:42
Mangler personer som har søgt førtidspension AndersHansen Politik og Samfund 3 11-11-2009 18:22
Netop søgt førtidspension. Pusling Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 02-04-2009 17:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension