K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-06-2009, 13:02   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Tvivl om konklusion i special lægeerklæring.

Hej,

Min special læge erklæring mhp. ftper indtil videre forsinket med 3 uger. I flg. min sagsbehandler ville psykiateren ringe til mig om nogle ekstra spørgsmål. Det er så ok, men hun sendte mig så i går aftes en mail med nogle af spørgsmålene og vil ringe til mig i aften. Hun har mistanke til at jeg er ADHDér. Dette mener min psykolog ikke og jeg mener heller ikke at jeg har mere en træk til denne diagnose. I 2007 diagnosticerede selv samme psykiater mig med generaliseret angst.

Hendes spørgsmål i mailen var bla som flg. "Hvordan sover du? Svært ved at falde i søvn? Vågner mange gange i nattens løb? Vågner for tidligt? Har du fået taget nogen blodprøver i de seneste år - specielt stofskiftet? Er begge børn velfungerende også med hensyn til koncentration , sidde stille i skolen etc.? Har du altid været impulsiv? Altid været glad for at være alene? Mange veninder i skolen? Holdt ved gamle bekendtskaber? Du nævner jo ihvertfald een veninde aktuelt.
Jeg vil godt læse erklæringen op for dig, så du ved, hvad jeg vil skrive"


Er det ikke lidt vildt med så mange spørgmål og de peger på at hun vil konkludere noget i retning af en ADHD ud redning. Jeg har mailet tilbage til hende at det er jeg ikke enig i. Jeg har det fint med at falde i søvn og har nogle rolige dygtige børn. Jeg er spændt på den erklæring hun vil læse op for mig. Den kan jo være alt afgørende for om jeg indstilles til ftp. Jeg vil høre om der er nogle af jer andre der har haft problemer med sådanne erklæringer og i og for sig har bedt om ændringer eller rettelser der til. ? Når jeg snakker med hende vil jeg naturligvis komme med indvendinger om nødvendigt når hun læser den op, men herefter er løbet jo kørt. Og hvis hun mener at jeg skal udredes for ADHD, så trækker min tilkendelse af ftp. jo endnu mere i langdrag.

Hvad mon jeg skal gøre, bede om at mødes med hende igen hvis jeg ikke er enig, eller !!??

Jeg tager fat i min læge mht. stofskifte check, men for bare 3 år tilbage fik jeg lavet alverdens blodprøver som vist at alt var normalt.

Jeg tager gerne mod gode råd omkring min situation og stilling tagen til den special læge erklæring jeg endnu ikke har set.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 15:47   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er jo blevet sådan Enteneller, at jo flere diagnoser man kan få stillet, jo bedre står man i sin sag!! Og det er heller ikke uhørt, at sagsbehandleren gerne vil hjælpe een, men ved at det kræver en diagnose mere for at kunne gå igennem.....

Det tager ikke mange minutter at finde ud af om man er ADHD'er, min psykiater tog testen på under en time, og kom frem til, at jeg har ADHD TRÆK dvs jeg ikke har hele diagnosen - jeg mangler det hyperaktive og koncentrations problemet. Resten passer ellers på mig.
Denne 'halve' digagnose fremkommer også i mine papirer og i min ressourceprofil. Og sammenlagt med de andre diagnoser, så er jeg et kompliceret tilfælde, som er førtidspensionsberettiget....
Så nej, i mit tilfælde trak sagen bestemt ikke længere ud pga ADHD'en, den fremskyndede den i virkeligheden!!

Noget helt andet er, at jeg fik lavet speciallægeerklæringen i samarbejde med min psykiater!
Han skrev den, og sendte den til mig via mail så jeg kunne komme med input, og da jeg havde endeligt godkendt den, sendte han den til min sagsbehandler.


Sidst redigeret af Ninja; 07-06-2009 kl. 15:51.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 17:00   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Helene,

Tak for dit svar, jeg syntes efterhånden også at jeg har et par diagnoser og ADHDén bliver ved træk tror jeg. Nu ville hun jo læse erklæringen op og skriver, at hun derefter vil sende den til min sagsbehandler i morgen, hvis jeg så har behov for at se den skriftligt må jeg jo få den pr. mail også.

Umiddelbart ved jeg, at hun ville skrive at jeg har brug for ro - i form af ftp. til at lære mig selv og min sygdom at kende og det er jo meget godt.

Tak for accepten omkring flere diagnoser. Min psykolog, som ellers skulle være en garvet en af slagsen, siger at jeg er en svær en. Jeg har smerter i min krop i stedet for "følelser", men jeg er glad nok for min psykolog og syntes at vi kommer stille og roligt fremad. Når bare man selv er tilfreds må det jo være godt nok.

Fandt du i øvrigt ud af hvad du får udbetalt i ftp ? og fx. ved et hjemmeboende barn ?

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 17:16   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, jeg har fundet ud af, at det er lige meget hvor mange børn man har, det har ikke noget med pensionens størrelse at gøre. Om man har 1 eller 8 børn er ligegyldigt - eller er single, beløbet er det samme.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 17:22   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Ok, hvor meget er det sådan ca. udbetalt. ? Er bolig støtten betinget af om man har børn boende eller ej ?
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 23:08   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja boligstøtten afhænger af hvor mange børn man har, eller ikke har. Du kan lave en hurtig ca beregning på www.borger.dk

Jeg har endnu ikke fået nogen udbetaling, tror tidligst det bliver til 1 August. Der var jo sket en fejl, så min sag kommer op igen d 30 Juni.....dog er der ingen fare for at førtidspensionen ikke går igennem.

Det kommer også an på fradrag mm. Min veninde der arbejder i SKAT sjussede sig frem til, at jeg vil få omkring 10.800 kr....men det er kun ca beregning, da hun ikke kender de nøjagtige tal. Boligstøtten bliver omkring 3600 kr i mit tilfælde.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2009, 09:29   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Helene,

Det var en god boligstøtte du får, men du bor måske også i en større beboelse end jeg.

Jeg talte med psykiateren i går aftes 1 times tid og det var godt. Hun var også inde på at det blev til adhd træk og så angst. Under alle omstændigheder mente hun at jeg ikke skal arbejde, men have ro for ikke at knække igen. Hun havde også talt med min sagsbehandler og de er begge enige om hvad vej vi går.

Min sagsbehandler får så special læge erklæringen i denne uge, jeg har stadig ikke fået min ressource profil til underskrift og godkendelse, men det er vel næste skridt ?. Alt afhænging af hvor travlt det har må man jo håbe at det bliver inden sommer ferien. Gad vide hvornår min sag bliver klar til behandling i nævnet !? Nogen der tør sjusse på det og hvor hurtigt sagsbehandleren bør være med at få sagen videre. !?

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2009, 10:39   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja boligstøtten er beregnet udfra 4 hjemmeboende børn, 5 værelser fordelt på 103 kvadratmeter......og en husleje på 5300 kr.
Tror faktisk kun man kan få boligstøtte op til 65 m2 som enlig.

Ja, jeg forestiller mig også at ressourceprofilen bliver næste træk - din sagsbehandler skal jo bruge speciallægeerklæringen når hun skal lave den. For mit vedkommende blev ressourceprofilen sat i gang d 20 Maj og midt i April fik jeg den til partshøring. Så der gik 1 måneds tid. Men nogle kan lave den hurtigere - andre langsommere, så det er svært at give et bud.

Jeg kan ikke lige huske det, men er du blevet fritaget fra arbejdsprøvning??

Hvis du er det, så skal sagen jo sådan set bare samles, inden den overgår til pensionsteamet.....

Så om alt går vel, kan du måske få en afklaring omkring August plus minus......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2009, 16:33   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Helene,

Jeg må se hvad jeg får til den tid. Jeg har et 83 kwm. rækkehus med en hjemme boende datter.

En helt anden ting er, at vi har lidt problemer pt. med min datter på 10 år. Hun er ikke helt er kommet sig over den aften hvor jeg faldet omkuld i en brandert på sofaen. Begge børn bor hos deres far og det er fint nok. De kommer her næsten hver dag alligevel alternativt taler jeg med dem. Min datter virker dog ikke helt tryg ved at være hos mig alene. Jeg er ved at arrangere at hun, jeg og min eksmand kommer et smut til min psykolog, så min datter kan få luftet sine følelser, jeg føler ikke at det hjælper at hendes far blot siger at det var det, hvis hun går og tænker på det mere end hvad vi aner. Jeg kan mærke på hende at hun er usikker ved mig selvom hun elsker mig højt. Ved ikke om du har haft nogle børn med til din psykolog ?. Min eksmand kender min psykolog og havde stor gavn af at være med for noget siden, så jeg mener ikke at det kan være til nogen skade, tvært imod.

Nå det var lige et side spring, men et vigtigt et af slagsen.

Jeg søger ftp. iht. §18 og har været i 2 arbejdsprøvninger 2 x 3 mdr. samme sted. Jeg så simpelthen ikke at jeg ikke magter et fleksjob pt. og blev bare ved med at prøve. Virksomheds konsulenten i min kommune har forlængst lavet en arbejdsevne vurdering af mig på grundlag af de 2 arbjdsprøvninger. Jeg er meget i tvivl om hvor meget til fordel den er for min pensions sag, selv om jeg ved at både han og min sagsbehandler også vil have mig den vej. Jeg har kopieret den nedenfor og hører gerne dine/jeres kommentar om evt. rettelser eller soørgsmål. Den skulle jo gerne få pensionsnævnet til at se at ftp. er det endegyldige for mig pt.

Arbejdsevne vurdering for EE:

EE har i perioden 25/8- 2008 været i arbejdsprøvning ved RP. EE har bestridt en stilling som medarbejder og haft ansvar for at kunderne i RP, som oftest handicappede, fik en god service og en hyggelig dag.

EE´s ugentlige arbejdstid var i den første praktik periode 6- 8 timer, og blev i en efterfølgende arbejdsprøvning opjusteret til 12 timer, fordelt på 5 dage i ugen. EE havde i sin sidste arbejdsperiode en arbejdsdag gående fra kl. 9.00 – 12.30 heri indlagt ½ times pause.

EE er psykisk dårlig og lider af angst og er sociofobisk anlagt. I mine møder med EE har pågældende fremstået som lidt reserveret, tilbageholdende tenderende til indelukket, og det er min vurdering at pgl. med sine karaktertræk vil få svært ved at opnå beskæftigelse på arbejdsmarkedet.

På RP har EE fungeret fint. EE, såvel som hendes chef har udtrykt fuld tilfredshed med arbejdsprøvningen. Og chefen mener at EE har fungeret som god og arbejdsom kollega, der har gjort fyldest på stedet. På arbejdspladsen er der taget hensyn til EE´s skånebehov; ingen unødig stress, og en arbejdsdag struktureret med faste rammer. Sidstnævnte skal forstås således at EE hele tiden nøje har vidst hvornår hun skulle arbejde og hvornår hun skulle holde pause.

EE har altså brug for klare aftaler vedr. arbejdsindhold og arbejdstid for at kunne fungere optimalt. Udflydende arbejdsgrænser betyder at EE på tager sig for meget arbejde og får en fysisk og psykisk, nærmest psykosomatisk, efterreaktion, der udmønter sig i kropslige smerter og egentlig stress. Stilling som medarbejder ved RP har betydet at pgl. har haft en rolig og overskuelig arbejdsdag. Og jobbet har medført en personlig succes oplevelse, fordi pgl. har oplevet stadig at kunne brug af sine evner på arbejdsmarkedet.

Det vurderes at det ugentlige timeantal 10-12 timer ikke kan opjusteres i det pgl., er meget træt og udkørt efter endt arbejdsdag, og derfor har behov for fysisk og psykisk hvile. Såfremt EE skal have et privat liv, og overskud til at passe sin familie, pgl. er eneforsørger , er den reelle arbejdstid passende afbalanceret.

Det vurderes yderligere at resterende arbejdsevne er fuldt udnyttet, og at skånehensynet ikke kan imødekommes bedre/yderligere på en anden arbejdsplads eller i et andet erhverv. Et arbejds- eller erhversskifte kan kun komme på tale, såfremt pgl. finder beskæftigelse inden for samme eller lignende arbejdsområde. Jeg tænker på dyreinternater, gartnerier eller lign. hvor kontakten med andre mennesker er reduceret og i stedet møntet på et konkret fysisk arbejde.

Der min vurdering at EE med sin resterende arbejdsevne vil have meget lidt at tilbyde arbejdsmarkedet. Såfremt EE skal indgå på arbejdsmarkedet i en stilling hos en arbejdsgiver vil det fordre et sted med stor social rumlighed, god menneskelige forståelse og tolerance og accept for det enkelte menneske. ”


Jeg er som sagt meget i tvivl om hvor jeg står med denne vurdering for den er jo både god og dårlig i forhold til en ftp. sag.

Kom gerne med kommentar mm. hertil også. Ved ikke om det mere er konkluderingen i den endelige ressourceprofil der er vægtende. !!?

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2009, 19:44   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo det bliver ressourceprofilen der bliver det bærende element. Din sagsbehandler vil med garanti tage udpluk af ovenstående, og vil hun det samme som dig, så vil hun kun inkluderer de punkter hvor der står at du ikke har en egentlig arbejdsevne - og sende resten med til partshøringen (som ingen gennemlæser!) men som skal ingå som bilag.....

Den er svær at give et bud på, da den lægger op til at du godt kan arbejde hvis sted og skånebehov bare bliver mødt, men omvendt er timerne jo reelt for lave til feks fleks, så alt i alt synes jeg da den ser ret god ud. Din sagsbehandler kan i hvertfald plukke det bedste ud.....

Nææ, jeg har aldrig haft børnene med til psykolog, men de er jo også kun 3, 5 og 6. Og den ældste på 17 år er en hel anden støbning end jeg. Men jeg ville da bestemt gøre det, da jeg ikke kan se der skulle være noget galt i det...det kan jo være forebyggende for så meget. Og måske trænger hun til det oven på oplevelsen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Endnu en special lægeerklæring?? Culotten Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 31 24-01-2014 07:16
Sygedagpenge i afklaring, special lægeerklæring ? mortil3 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 16 30-01-2012 07:54
special lægeerklæring karsten31 Spørgsmål ang fleksjob 15 26-01-2012 23:27
special lægeerklæring melkior Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 02-01-2012 22:27
Ny Konklusion mimmi Dit og Dat 4 06-03-2007 18:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension