K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-10-2016, 23:27   #1
gekk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2016
Indlæg: 8
Styrke: 0
gekk er ny på vejen
kontanthjælp på 6år i træk

hej.
Jeg søger lidt hjælp, da jeg er ved at gå fra hinanden..

prøver at gøre en meget lang historie, meget kort..

jeg er en ung mand på 28år..
jeg kommer ud i narko og kriminalitet allerede som 12årig, jo ældre jeg bliver, jo værre bliver det, men jeg havner heldigvis i fængsel som 20årig, og bliver der i et halv år, som jeg kommer til at afsone i en lukket arrest..

jeg er helt enig om at jeg har fortjent en tur bag lås og slå, og jeg tog min afsoning i stiv arm, opførte mig så pænt jeg fik lov at komme på udgang, fra et ellers lukket fængsel... nå til sagen

det tog meget meget hårdt på mig at havne derinde men slet ikke som da jeg kom ud.. jeg begyndte at lide af angst, kunne hverken handle ind eller gå en tur i byen, og det blev værre og værre., jeg blev bange for alt og alle..
den dag idag sidder jeg i mit hjem, har ikke en eneste ven, ikke rigtig nogen kontakt med familie udover med min kæreste, jeg kan simpelthen ikke fungere i nærheden af andre mennesker, ikke engang herhjemme går det længere

jeg de sidste 6år har været plantet på kontanthjælp, uden krav til aktivering, netop pga dette, men nu er jeg så blevet ramt af 225 timers reglen.. kan det virkelig passe? jeg har altid været fritaget fra job, aktivering osv pga mine problemer, men nu vil de til at trække i min hjælp..

jeg har for nyligt selv sagt til kommunen jeg vil prøve at i aktivering for at se om det kan ændre lidt på hvordan jeg har det, og om det måske kunne blive en mulighed med job eller noget lignende.. så jeg er startet med 3 timer 2 gange om ugen, her de sidste 2 mdr ca.
men det tæller ikke med, og de vil alligevel trække i min ydelse.

mit spørgsmål er om hvor stor muligheden er at jeg kan blive visiteret til fleksjob? for hvis det nu viser sig jeg kan arbejde fx 10-15 timer om ugen, ville det jo klart være den oplagte mulighed for mig, da jeg aldrig kommer om på 37 timer igen (ja jeg har skam haft job før) og jeg kan knap leve for de penge jeg får nu. kommunen siger jo selv de ser folk hellere er i fleksjob end parkeret på kontanthjælp, men mener de nu også det?

og kan det være rigtigt, at en der har fået kontanthjælp hver eneste mdr, uden aktivering i 6år pludselig kan kaldes arbejdsparat og dermed miste sine penge?


jeg håber nogle kan hjælpe mig lidt..
på forhånd tak

Sidst redigeret af gekk; 11-10-2016 kl. 23:29.
gekk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2016, 02:22   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Har du din læge med dig...eller imod dig..lægen er ret vigtig i kommunale sager...

Nu ved vi ikke hvor meget du er lægeligt udredt...og det skal man være 100 % før man kan blive visiteret til fleksjob..

Det du evt kunne gøre...det var at søge om at komme i et ressourceforløb...

Du vil sikkert få at vide at det kan du ikke søge....men gør det skriftligt...og bed om en afgørelse..

De skal så se på din sag ud fra alle muligheder...men de skal ifølge god forvaltningsskik svare dig på om du kan få et ressourceforløb...

Her er ankestyrelsens principafgørelser ang ansøgning om ressourceforløb https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=175957

Kommer du i et sådan forløb...så vil du ikke længere falde under kontanthjælpsloft eller under 225 timers reglen...

Under sådan et forløb vil du kunne blive udredt til hvad du kan og ikke kan...

Bliver det et afslag...så kan du klage over dette..

Men gør det skriftligt..så du kan dokumentere alt...det er simpelthen det vigtigste i sager...at man kan dokumentere alt...

Ved du hvad der ligger i din sag af papirer...hvis ikke bør du søge aktindsigt...selvfølgelig også skriftligt...

Når man aflevere ansøgninger eller andet til kommunen...så skal man altid bede om en kvittering...så du kan dokumentere at du har afleveret dem..

Under nyttige links her på siden kan du finde en formular til aktindsigt...

Læs iøvrigt gerne disse generelle gode råd http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2016, 10:23   #3
gekk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2016
Indlæg: 8
Styrke: 0
gekk er ny på vejen
Jeg har været under resurseførløb i alt den tid, og har både haft læge og speciallæge inde over, psykiatrisk afdeling og min sagsbehandler fra krim, og en ekstra støttekontaktperson Jeg kalder det bare kontanthjælp, for det var hvad jeg søgte i starten, troede faktisk også at det var det samme

Kommunen har bare dumpet mig, jeg har været til 2 møder de sidste 6 år, ellers har jeg ikke hørt et kvæk fra dem
gekk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2016, 11:18   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
gekk:
Hedder din ydelse kontanthjælp eller ressourceforløbsydelse? (Det er en meget vigtig detalje)

(Ressourceforløb har vidst ikke eksisteret i 6 år endnu)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2016, 11:49   #5
gekk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2016
Indlæg: 8
Styrke: 0
gekk er ny på vejen
Hvor kan jeg se hvad ydelsen hedder? På min "lønseddel?

Jeg ved jeg startede med at være i resurseførløb, og har aldrig hørt andet
gekk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2016, 11:53   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ja, på din udbetalingsseddel

Der er forskel på ressourceforløb på kontanthjælp (et forløb kommunen bare kalder ressourceforløb)
Og så ressourceforløb der er givet efter møde med rehabiliteringsteamet.

Den sidste af dem har ikke eksisteret i 6 år
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2016, 12:06   #7
gekk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2016
Indlæg: 8
Styrke: 0
gekk er ny på vejen
Der står der uddannelseshjælp passiv på lønseddel..
Men der står også i min handleplan at jeg er psykisk funktions hæmmet, at jeg har angst, mulig adhd og jeg ved ikke hvad. Så har lidt svært ved at tro, de mener jeg er klar til job og uddannelse, som de jo ellers skriver..
Jeg har idag været på kommunen og søgt aktindsigt, og jeg indgiver en klage så snart jeg har modtaget mine papirer


Jeg husker tydeligt en masse papirer jo skulle udarbejde sammen, og det kaldte de netop resurseførløb. Jeg var ikke klar over de kalder flere forskellige ting det samme

Det er da lidt sjovt man kan få lov at gå for sig selv i 5-6år, men pludselig ud af den blå luft kaldes for rask, pga der kommer nogle nye regler, og der så skal spares penge. Det hænger ike helt sammen
gekk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2016, 12:09   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så er du ikke i det ressourceforløb som webmaster nævner.

Hvis du var i det "rigtige" ressourceforløb, og derfor fik ressourceforløbsydelse, var du nemlig ikke omfattet af 225-timers reglen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2016, 12:23   #9
gekk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2016
Indlæg: 8
Styrke: 0
gekk er ny på vejen
Det er det jeg sys er mærkeligt, med de papirer jeg har kunne jeg have fået førtidspension hvis jeg bare gad søge den.. Min kæreste er førtidspensionist, hendes gik lige igennem uden de blinkede med øjnene, og hun har aldrig haft bare halv så mange problemer som mig..
.. tror det handler om hvad der er nemmest for dem..

Det kan da ikke passe der er sværer at få flexjob..



Nå, jeg klager over det, så må vi se. Jeg finder det meget urimeligt jeg er ramt af 225 timers reglen, når kommunens egen mening er jeg aldrig ville kunne passe et job
gekk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2016, 12:29   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Aktivloven §13f (om 225-timers reglen)
"Stk. 12. Opgørelsen af arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder efter stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, sker for hver ægtefælle for sig. Perioden på 12 kalendermåneder for både en ægtefælle, jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, og en ugift person, jf. stk. 6, nr. 2, forlænges med

1) perioder, hvor den pågældende ikke har kunnet arbejde på grund af dokumenteret sygdom,

2) perioder, hvor den pågældende har haft ret til fravær ved graviditet, barsel eller adoption, jf. § 13, stk. 7, nr. 4,

3) perioder, hvor den pågældende har modtaget støtte efter lov om social service til pasning af handicappet barn eller døende nærtstående eller efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt sygt barn,

4) perioder, hvor den pågældende har aftjent værnepligt,

5) perioder, hvor den pågældendes arbejdsevne har været vurderet så begrænset, at vedkommende ikke har kunnet opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, jf. stk. 9, og

6) perioder, hvor den pågældende har været under ordinær uddannelse eller anden uddannelse eller opkvalificering til uddannelse, hvor der ikke stilles krav om udnyttelse af arbejdsmulighederne, eller hvor den pågældende har modtaget en anden offentlig forsørgelsesydelse, der ikke er betinget af, at vedkommende udnytter sine arbejdsmuligheder. "

Den kan du prøve at argumentere for i din klage
(den med fed skrift, er den jeg tænker er relevant i din sag)

For at få fleksjob:
(Lov om aktiv beskæftigelsesindsats)
"§ 69. Jobcenteret sørger for, at personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, med varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen, jf. § 2, nr. 7, har mulighed for

1) ansættelse hos private eller offentlige arbejdsgivere i fleksjob efter § 70 eller

2) støtte til at fastholde beskæftigelsen i egen virksomhed efter § 70 g. "

Problemet er, at for at kunne kategorisere dem som "varige", skal alle behandlingsmuligheder være udtømte. Og den process kan godt tage lang tid
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension