K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-07-2008, 12:34   #1
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Forlængelse af sygedagpenge

Hej.
Jeg har et spørgsmål ang. forlængelse af sygedagpenge. Min veninde har i HK stat læst om reglerne for forlængelse af sygedagpenge. http://www.hk.dk/www/aktuelt/nyhedsa..._rammer_haardt

I margen til højre er opremset regler for forlængelse af sygedagpenge. Blandt andet står der:

Fakta om sygedagpenge
  • Du kan få udbetalt sygedagpenge, hvis du på grund af sygdom eller tilskadekomst er helt eller delvist uarbejdsdygtig.
  • Det er kommunen, der skal tage stilling til, om du kan få udbetalt sygedagpenge, da det er dem, der administrerer udbetalingen og står for opfølgningen
  • I dag er der en varighedsbegrænsning på sygedagpenge, så sygemeldte som udgangspunkt kun kan få sygedagpenge i 52 uger. Derudover har de mulighed for at få sygedagpenge i yderligere 2 x 52 uger, hvis de er under eller venter på lægebehandling, og kommunen samtidig vurderer, at de kan starte med at arbejde igen i ordinær beskæftigelse.
  • Dette gælder dog ikke, hvis der er udsigt til, at den sygemeldte ikke kan komme til at arbejde på fuld tid, men måske kun kan komme til at vende tilbage til støttet beskæftigelse – for eksempel fleksjob eller revalidering. Eller hvis en sygemeldt er diagnostisk uafklaret. Så kan vedkommende ikke få forlænget sine sygedagpenge.

Vi har læst og læst teksten, og når hver gang frem til at hvis man skal afklares til flexjob, så kan sygedagpengene ikke forlænges. Jeg mener at sygedagpenge godt kan forlænges 2-13 uger, hvis det er overvejende sandsynligt at man vender tilbage i flexjob. Er der nogen der ved om det er rigtigt?

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2008, 13:13   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jamen, HVIS kommunen allerede nu mener, at du skal visiteres til fleksjob, fordi de andre ting ikke kommer på tale, så SKAL din kommune visitere dig, FØR sygedagpengene udløber.

Så må kommunen derefter finde ud af, hvor meget du kan magte i et fleksjob under arbejdsprøvning osv.

Din ressourceprofil SKAL redegøre for, HVORFOR du IKKE skal revalideres, have førtidspension osv.

Du kan tjekke om forlængelsesmuligheder her og brug en søgefunktion til siden, for der er meeeget at læse. Skriv evt. forlængelse.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=120319

Du får lige de stikord her:

Citat:
Hvis kommunen har haft mulighed for at konstatere, at sygedagpengeudbetalingen skal ophøre uden at tage sagen op eller eventuelt iværksætte en anden foranstaltning inden for fristen i § 7a, kan det betyde, at afgørelsen om sygedagpengeophør kan rammes af ugyldighedsvirkning. Der henvises til Principafgørelserne D-14-03, D-22-03, D-14-04 og R-1-06.
Du kan finde principafgørelserne her. De er nyttige at tjekke.

http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2008, 13:23   #3
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Tak Zuza.
Det vil jeg straks undersøge og lade gå videre. Det er nemlig ikke mig selv der er i klemme her, men en veninde.
Hun har snart nået grænsen på 52 uger. Har haft ét personligt fremmøde, resten er sket pr. telefon. Så vidt jeg har forstået har hun ingen resource-profil endnu. Hun er faktisk gået igang med at skrive lidt selv. Har rykket jobcentret 2 gange for at blive indkaldt personligt, men har intet hørt. Selv hendes læge, har skrevet til jobcentret og bedt dem komme i gang med at undersøge mulighederne for flexjob.

Så hun føler det er som at slå i en dyne. Og blev så ret forskrækket da hun læste ovennævnte artikel i HK bladet.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2008, 13:33   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Kommunen SKAL mindst 14 dage FØR have lavet en ressourceprofil med ovennævnte.

Ellers er standsningen er sygedagpengene ulovligt.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2008, 22:20   #5
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af velcro Se meddelelser
Hej.
Jeg har et spørgsmål ang. forlængelse af sygedagpenge. Min veninde har i HK stat læst om reglerne for forlængelse af sygedagpenge.

Vi har læst og læst teksten, og når hver gang frem til at hvis man skal afklares til flexjob, så kan sygedagpengene ikke forlænges. Jeg mener at sygedagpenge godt kan forlænges 2-13 uger, hvis det er overvejende sandsynligt at man vender tilbage i flexjob. Er der nogen der ved om det er rigtigt?

Velcro
Det er rigtigt at muligheden for forlængelse i 2 x 52 uger kun gælder såfremt man skønner at personen har mulighed for at vende tilbage til ordinær ansættelse men det er samtidigt også rigtigt at man ud over de 52 uger har 2 x 13 uger til at finde en afklaring og det er uafhængigt af om det er en person der er på vej ud eller ind af det ordinære arbejdsmarked
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2008, 01:36   #6
Havmanden
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2008
Lokation: Ålborg
Alder: 64
Indlæg: 56
Styrke: 17
Havmanden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Jamen, HVIS kommunen allerede nu mener, at du skal visiteres til fleksjob, fordi de andre ting ikke kommer på tale, så SKAL din kommune visitere dig, FØR sygedagpengene udløber.

Så må kommunen derefter finde ud af, hvor meget du kan magte i et fleksjob under arbejdsprøvning osv.

Din ressourceprofil SKAL redegøre for, HVORFOR du IKKE skal revalideres, have førtidspension osv.

Du kan tjekke om forlængelsesmuligheder her og brug en søgefunktion til siden, for der er meeeget at læse. Skriv evt. forlængelse.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=120319

Du får lige de stikord her:



Du kan finde principafgørelserne her. De er nyttige at tjekke.

http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/


Dette er blot en lille men, god afgørelse der har været.

Har du en ajurført RP som du har haft til gennemsyn og godkendelse.
Med hvad begrunder de stop af sygedagpenge og er der en klagevejledning med i afslaget. ( skriftligt )


Jeg har her et link vedr. stop af sygedagpenge som er principelt
http://www.dsa.dk/afgoerelser/princi...ch=d%2D17%2D05

MVH Havmanden
Havmanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2008, 08:02   #7
Marolle
Hjemmevant på K10
 
Marolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2007
Alder: 40
Indlæg: 218
Styrke: 17
Marolle er ny på vejen
jeg vil lige tilføje at jeg har fået sygedagpenge i 1 år og 8 måneder nu.
Kommunen er selv skyld i, det har taget så lang tid, derfor bliver de nødt til at betale mig. Jeg nægter de skal give mig kontanthjælp, pga. for sløv sagsbehandling.
Det hjælper nok også jeg har en aktiv fagforening og en advokat, som står på spidserne hvis kommunen tager pengene fra mig.
Men som sagt så skal der være en grund til at forlænge. Mine er fx forlænget nu, da man mener det er overvejende sandsynligt jeg kan revalideres (ja det skriver de, men det behøve rjo ikke være 100 % sikkert jeg gør det )
Marolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2008, 20:58   #8
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Tak for de mange svar.
Som jeg har skrevet har min veninde sendt ikke mindre end 2 breve og bedt om at blive indkaldt til et personligt møde. Der er ikke lavet nogen resource-profil, og hun har selv bedt om at få udleveret en skabelon, så hun måske selv kunne lave lidt af det arbejde.

I går modtog hun så brev fra socialrådgiveren, hvor hun bliver bedt om at kontakte hende inden 17. juli ellers stoppes sygedagpengene. Samtidig er der sendt et tomt skema med over en resource-profil, som skal udfyldes og indsendes hurtigst muligt. Min veninde har så forsøgt at kontakte socialrådgiveren både i går og i dag. Har tilmed efterladt sit mobil-telefonnummer så hun kan træffes konstant. Men ingen opringning. Så så langt så godt.

I øvrigt sad hun og læste nogle af punkterne op i det der resourceprofil-skema. Hvormange af jer har skulle oplyse størrelsen på husleje og indtægter i forbindelse med udarbejdelsen af en resourceprofil? Jeg har aldrig selv oplyst den slags, men det er måske fordi jeg også selv blev sat til at lave min resourceprofil.

Velcro.
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2008, 23:52   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Sørg for at lave en skriftlig henstilling om kontakt.
telefon giver intet bevis for at I har forsøgt kontakt.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2008, 00:41   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
I går modtog hun så brev fra socialrådgiveren, hvor hun bliver bedt om at kontakte hende inden 17. juli ellers stoppes sygedagpengene. Samtidig er der sendt et tomt skema med over en resource-profil, som skal udfyldes og indsendes hurtigst muligt. Min veninde har så forsøgt at kontakte socialrådgiveren både i går og i dag. Har tilmed efterladt sit mobil-telefonnummer så hun kan træffes konstant. Men ingen opringning. Så så langt så godt.
Selvfølgelig vil hende sagsbehandler gerne have at hun udfylder ressourceprofilen og sender den til hende , for hvis der ikke er nogen ressourceprofil så kan de ikke lave en lovlig afgørelse...

Det er ud fra hendes ressourceproril man træffer en afgørelse om hvad der videre skal ske , den skal lægge til grund for afgørelsen og derfor er det meget vigtigt at din veninde ikke bare udfylder den som hun nu bedst kan men at hun ser at få skrevet til kommunen...

Hun kan skrive noget i stil med...

Kære sagsbehandlerens navn

Du har oplyst mig om at jeg vil få stoppet mine sygedagpenge hvis ikke jeg ikke har kontaktet dig inden den 17.

Jeg har nu forgæves ringet til dig flere gange og derfor får du lige denne skrivelse så vi kan få orden i mine sager, jeg har flere gange bedt om at der bliver lavet en ressourceprofil i min sag sådan at vi sammen kan finde ud af hvad der skal ske...

Dette har der ikke været nogen respons på .

Du har nu sendt mig en tom ressourceprofil og bedt mig om at udfylde den, dette ser jeg mig ikke i stand til da jeg har brug for hjælp til det og da jeg efter hvad jeg har fået oplyst skal have et samarbejde med kommunen omkring min ressourceprofil.

Derfor ser jeg frem til at få en tid hos dig meget hurtigt sådan at vi kan få lavet min ressourceprofil som loven foreskriver og sådan at man kan være sikker på at man ikke træffer en forkert afgørelse på baggrund af en ikke eksisterndene ressourceprofil..

med venlig hilsen

Ps dette brev har jeg en kvitterede kopi af ...


Dernæst skal hun gå op på kommune og aflevere den og sørge for at hun får en kvittering med underskrift og dato på at den er afleveret ..

Når hun har udfydt den sammen med sagsbehandleren skal hun have den hjem til gennemlæsning så hun i ro og mag kan sidde og læse den igennem sådan at hun kan rette i evt forkerte nedskrevet ting...

det er den partshøring der er så vigtig



Citat:
I øvrigt sad hun og læste nogle af punkterne op i det der resourceprofil-skema. Hvormange af jer har skulle oplyse størrelsen på husleje og indtægter i forbindelse med udarbejdelsen af en resourceprofil? Jeg har aldrig selv oplyst den slags, men det er måske fordi jeg også selv blev sat til at lave min resourceprofil.

både du og din veninde kan læse meget mere om hvordan man udfylder en ressourceprofil og hvad formålet er med den her http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf

Håber at det går i orden for hende det kommunen er i gang med er IKKE lovligt de kan ikke lukke hendes sygedagpenge før der er foretaget en korrekt opfølgning ...

prøv at se her en sm afgørelse om det samme, der slås det klart fast at man ikke kan stoppe sygedagpenge uden at der forligger en ressourceprofil

Citat:
Resumé: Det var en retlig mangel, at kommunen ikke havde udarbejdet en ressourceprofil, inden den traf afgørelse om at standse udbetalingen af sygedagpenge efter varighedsbegrænsningens indtræden.

Den retlige mangel kunne ikke anses for at være åbenbart uden betydning for sagens behandling.

Afgørelsen blev derfor ophævet og sagen hjemvist til ny behandling og afgørelse.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at ressourceprofilen ville kunne have tilvejebragt en nærmere afklaring af hvilke indsatsområder, der kunne peges på for at bedre kvindens muligheder for at vende tilbage til arbejdsmarkedet efter endt behandling.
Hele afgørelsen kan du læse her... http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...ceprofil&valg=
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpenge forlængelse?? Prinsessejulie Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 22-09-2012 17:29
Forlængelse af sygedagpenge. Kid2 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 0 29-08-2012 19:14
Forlængelse af sygedagpenge oceania1020 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 20-01-2012 17:12
Sygedagpenge forlængelse ihogåh Alt det andet 4 19-01-2010 12:52
forlængelse af sygedagpenge Vivian Dit og Dat 4 16-01-2010 21:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension