K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-10-2011, 13:11   #1
Frede
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Frede er ny på vejen
Revalidering/omskolings forløb.

Hej.

I december 2010 blev jeg 30år.

Samme månede fik jeg nogle underlige fordybninger i et par af mine negle.
Efter flere besøg hos lægen, får jeg i marts månede konstateret Neglepsoriasis.

Det bliver værre herover sommeren, og i starten September er ni af mine ti fingre angrebet. Smerterne er så store efterhånden, at jeg sygemelder mig.

Min læge råder mig til at lade mig omskole, og da jeg er vvs-montør på mit 14. år i firmaet, er muligheder mange for at læse videre inden for byggeriet.

Men er der nogen der kan fortælle mig hvordan et sådan forløb går.

P.T. er jeg sygemeldt på 4. uge.

Min læge, mester og jeg har skrevet en mulighedserklæring og sendt den ind til Horsens kommune.

Jeg er meget grøn i det her, og håber på at nogen, kan råde mig lidt, til for eksempel, at gøre hvad jeg kan ,for at processen glider nemmere.


Håber det giver mening.

Vh Frede
Frede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2011, 15:19   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Hvordan det foregår er forskelligt, bla afhænder det af hvilken type omskoling der er tale om, men også af hvad der bliver skrevet ind i ens jobplan.

Du skal først beslutte hvad du godt kunne tænke dig, men vær realistisk i forhold til at du ikke kan bruge dine fingre.
Det du finder må ikke vare kortere end 18 måneder og (meget) over 3 år. Det hedder godt nok i loven at en revalidering kan planlægges i op til 5 år, men det er der stort set ingen der får lov til, grundlæggende siger kommunerne maks 3 år.
Men vær klar over at revalidering ikke nødvendigvis er = udd, det kan sagtens være virksomhedsoplæring.

Nogle gange fungere det som med alle andre udd´er, hvor forskellen er at man får revalideringsydelse under 1. skoleperiode, hvis man tager en udd med lærlingeperioder, denne model ses dog ikke så tit.
Andre gange modtager man revaliderings ydelse under hele forløbet, det er det mest normale.

Vurdere kommunen at du med dine skånehensyn sagtens kan tage en udd på normale vilkår, så får du besked på at gøre det, og der vil voksenlærling bestemt være værd for dig at overveje for dit vedkommende, især fordi den ydelse du får som revalidend ligger MEGET tæt på den ydelse du kan få som voksenlærling.
Som voksenlærling er du altså langt bedre stillet, der kan du bla tage overarbejde, og tjene lidt hjem der, du har ret til ferie (det har du IKKE som revalidend, de fleste holder ferie når en skole holder ferielukket, men man har ikke krav på det, dvs er man i mesterlære, ja så må mester gerne bede dig møde hvis skolen holder ferielukket, der er du faktisk endnu ringere stillet end KHJ modtagerene de har i det mindste ret til ferie efter 12 måneders aktivering) Som lærling har du langt mere frihed.
Fx må du som revalidend ikke komme i tanke om at tage på aftenskole uden at spørge om lov, du må ikke arbejde frivilligt uden at få lov, og lov får man kun hvis kommunen vurdere det har relevans til den revalidering man deltager i, og selv ikke der kan man være sikker på at få lov (det kan jeg bevidne af personlig erfaring)
Minuset som voksenlærling er jo så at du selv skal betale evt bøger transport til evt skole, og hvad du ellers har behov for af hjælpemidler, MEN evt hjælpemidler betaler kommunen altså kun hvis de er en betingelse for at du kan gennemføre udd´en, dvs fx hvis det vil være smart for dig med en blærbar, men det ikke er en betingelse med en for at kunne gennemføre udd´en (altså at alle elever skal have en) kan du være ret sikker på at få nej, så vil du skulle ud i anke og meget andet bøvl, for at få det bevilget.

Viser det sig at du ikke kan klare revalideringen ryger du på KHJ, og derfor er det super vigtigt at vælge noget der er realistisk at gennemføre, men ellers må du have det der hedder afbrydelser af kortere varighed, dvs op til 6 måneder, lige som du har ret til afbrydelser ifb barsel, ja ja du er mand, men mænd må jo gerne barsle

Kan du ikke følge den lagte jobplan, eller bliver du syg i længere tid end de 6 måneder er det ud af vagten, kun hvis du bliver syg med noget nyt (noget der ikke er kendt når kontrakten underskives) er der en chance for at du kan slippe for KHJ og ryge tilbage til sygedagpenge, men det er noget der skal kæmpes for, og man skal sætte sig grundigt ind i §§, man skal samle flere steder fra.

For at få revalidering, skal man have behov for støtte af anden art end penge (penge må INTET have med sagen at gøre) til at klare sig i gennem en udd eller virksomhedsoplæring, det er jo så der dine hænder kommer ind i billedet, MEN samtidig revalidere man sig til at kunne klare et helt normalt 37 timers job, kan man ikke det efter endt revalidering hedder det KHJ (med mindre man har optjent retten til dagpenge, og som det er på betyder det at du skal arbejde 6 måneder efter endt reva for at have optjent den fulde ret, når du benytter dig af det tilbud der er til ny udd)
Dog er det rimelig nemt at få tilkendt en §56 efter endt revalidering (tror jeg nok den hedder) dvs at arbejdsgiver får refusion ved 1. sygedag, til lægebesøg hvis man har mange af dem, ol fravær, mod normalt at arbejdsgiver betaler af egen lomme.

En anden betingelse er at det skal været til at få job inden for det område, man revalideres til, dvs er der stor arbejdsløshed inden for det fælt er der stor chance for at man får nej (læs kommunen skal sige nej, de gør det så ikke altid) eller man får besked på at finde på noget andet.

Det skal desværre ikke være realistisk i forhold til om du kan blive fuld arbejdsdygtig, der står du temmelig alene med vurderingen, for kommunen er det kun fino hvis du ikke kan, for KHJ ER altså den billigste sats de kan få dig over på, så regn ikke med at SB´er ser på den side af sagen.

Du SKRIVER! (det er vigtigt at du skriver) til din SB´er hvor du spørger til din mulighed for at blive revalideret til xx kom gerne med en 2-3 forskellige ting) samt bed SB´er om at begrunde sit svar, og så venter du ellers på at SB får fingeren ud og svarer dig, vælger SB at svare dig mundtligt, skal du bede om at få det på skrift, især hvis det er et nej, eller hvis SB siger du lige skal noget andet først, for har du ikke afslaget på skrift, kan du ikke anke det.
Er SB´er mere end 14 dage om at svare skriver du igen, hvor du så bare skriver at du skrev den xx/xx-11 og spurte til bla bla bla, og at du undrer dig over at du ikke har modtaget svar på det, få gerne med at hvis du intet har hørt den xx/xx-11 (yderlig 14 dage) betragter du det som afslag på din anmodning. Det er temmelig vigtig at få med, for på den måde giver du dig selv mulighed for at anke et afslag du reelt ikke har fået (det har du så for man må gerne antage at manglende reaktion er det samme som et afslag, men det er bedre lige at skrive at man antager sådan og sådan, for så kan SB´er ikke bag efter komme og sige at denne troede du mente noget andet på på den måde slippe af sted med ikke at reagere)

Hvis SB´er så siger goood ide, uden videre vrøvl (hvilket jo vil være super dejligt) så skal der laves en jobplan, den bør indeholde hvad din revalidering går ud på i praksis (altså at du udd´er dig til marsmad eller hvad det nu er) på den og den skole og virksomhed, at du får de og de hjælpemidler (ud over transport og bøger) at det vare så og så lang tid, osv osv, vil du så have ferie er det også her DU skal sørge for at det bliver stoppet ind, lige som det vil være temmelig klogt af dig at få indskrevet, at du i fremtiden (også efter endt revalidering) sikkert har behov for ekstra hjælpemidler i forbindelse med at du ikke kan bruge dine fingre, det er klogt at få med fordi det gør det hele meget nemmere for dig selv efter endt revalidering.
Har du frivilligt arbejde, og SB´er siger god for det, skal du også sørge for at det kommer med, for det er ikke sikkert at en ny SB´er syntes det er ok.

Når alt papir nuset er på plads, og tngene er klar til en underskrift, skal du bede om at få en kopi af revaliderings kontrakten og jobplanen med hjem til gennemlæsning, før du skriver under på noget som helst, du kan og skal ikke stole på at SB´er skriver de ting ind i har aftalt, du skal tjekke efter, og er der noget du er utilfreds med eller noget der mangler skal du selvfølgelig SKRIVE til SB´er at den er gal, og at du ikke kan skrive under før det er på plads.

Du skal se jeg har sikkert misset halvdelen *gg* men jeg tror nok jeg har fået det vigtigste med, men ellers kommer der helt sikkert flere svar og så må du jo sammensætte klippe og flytte rundt som det giver mest mening til, for dig *ss*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2011, 11:20   #3
Frede
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Frede er ny på vejen
Hej LUM.

Det lyder som et rigtig godt svar.
Det vigtigste er altså at man altid får tingene på skrift, da de, som jeg læser det, arbejde for kommunen og ikke for mig.

Hvis du kommer i tanke om andre faldgruber, må du endelig skrive igen

Mvh Frede
Frede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2011, 12:52   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
At have så meget som muligt på skrift er altid en god ide når det har noget med kommunen at gøre, uanset hvad det handler om.

Dvs så meget kommunikation som muligt pr skrift netop fordi udgangspunktet er kommunernes økonomi.

Man kan ikke helgardere sig, men man kan forsøge.

Det er muligt din SB´er vil have lavet en ressourceprofil (den kan også hede en arbejdsevnevurderingsjournal) inden denne vil tage stilling til noget som helst. Hvordan det bør foregå kan du finde en hel del tråde om her på k10 så det vil jeg ikke komme nærmere ind på.

Men jeg bør nok nævne at kommunen skal foretage det der heder en §7a vurdering, det skal de gøre når en ydelse stanser, og det er derfor de sikkert?? vil have en RP, i det de skal bruge den som vurderingsgrundlag (sådan at de over for chefen kan sige, jamen RP´en peger på reva) du burde ikke opleve det som et problem.

Du skal også være klar over at hvis de laver det der hedder forrevalidering, vil det meget sandsynligt foregå på KHJ ydelse, ikke mange får lov at få det på reva-ydelse. For reva foregår ofte ifb opkvalificering til en udd, altså hvis du fx mangler HF for at kunne komme ind på udd´en, vil du kunne tage det på VUC, mens du modtager KHJ ydelse, når den så er klare og du starter på selve udd´en, vil du overgå til reva-ydelse.
Men forreva kan også være udnyttelse af ventetid, antaget du bliver tilkendt reva fra d. 1, men ikke kan begynde din udd før til januar, kan du komme i virksomhedspraktik, tage VUC fag (der har relevans til udd´en naturligvis) ol under forreva, og altså under KHJ ydelse. Dog skal det siges at det også kan foregå på sygedagpenge, hvis du ikke har brugt dine 52 uger, om end det lige som ydelsen under forreva afhænger af SB´er.

Du vil gøre klogt i at læse din bibel *ss* http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf
Den er laaang og tung og temmelig kedelig, men rigtig god lige at have læst, fordi man om ikke andet kan huske at man har læst et eller andet om det her, og god at bruge som opslagsværk (den ligger under nyttige links som "bog om hvordan man vurdere arbejdsevnen) Nok er den ikke fæstet ved lov, men det ændrer ikke på at SB´erne skal følge den og at du til en hver tid kan henvise til den (om ikke andet spørge hvorfor de ikke gør som den siger de skal)
Og så bør du naturligvis finde loven der indeholder revalidering få den samt vejledningen der til læst i gennem.

Den værste faldgruppe, er den der med at en gennemførsel af revaen fra start af er urealistisk, med værste mener jeg... det er det vi ser oftest inden for reva området, og grunden er uden tivivl at så slipper kommunerne for at tilkende fleks, før folk har været en tur ude i KHJ. Tit er det ekstrem tydeligt at borgen hører til på fleks og ikke på reva, men er blevet "lokket" af reva-ydelsen som bliver sat op imod truslen om KHJ hvis folk ikke takker ja.
SB´erne ved godt borgerne er for syge/dårlige til at kunne gennemføre en revalidering, men hey kan de nu stanse en revalidering smide folk på KHJ og først der efter tilkende fleks, er der jo sparet rigtig mange penge.
Men den er du jo opmærksom på så den burde du ikke falde i ved

Efter som der ikke rigtigt er nogen der har "rettet" mig, må jeg have det mest væsentlige med, jeg havde ellers håbet på lidt flere ville reagere, fordi det giver et bredere billed til dig at rutte med, men også fordi jeg ikke altid for forklaret mig ordentligt, men hvis der er noget du ikke forstår eller er i tvivl om så spørg, en lovning på et svar kan jeg ikke give (værgen fra mig eller andre) men du får det da slet ikke hvis du ikke prøver *ss*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2012, 14:02   #5
Frede
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Frede er ny på vejen
Hej igen.

Den 23. januar fik jeg på skrift, at jeg lider af neglepsoriasis.
Jeg vidste det egentlig godt, men siden jeg blev sygemeldt d. 8 september, skulle der tre forskellige læger til, før der var én der turde giver mig den dianogse.

Siden sygemelding er smerterne bredt sig fra fingerene, og nu har jeg smerte i mine storetæer, den ene ankel, det andet knæ, begge mine håndled og de fleste af min fingre.
Lægerne mener at der er en sansynlighed for at det er psoriasisgigt, men der var ikke noget der lyste op på MR-scanningsbillederne.

Siden jeg blev sygemeldt har jeg været igennem et " alt i ét" forløb hos falck, hvor man blandt andet skriver ressourseprofil, går på jobspor og andet som smertehåndtering og ligende.

Nu er jeg så kommet tilbage til Jobcenteret og i morgen skal jeg til første opfølgende møde. Jeg er overgået til team, hvad det så betyder.
Men for at lige være på forkant med tingene, ringede jeg ind til min nye sagsbehandler, for at høre om der var noget jeg skulle medbringe i morgen.
Uden den korte samtale, fortalte hun at hun ikke mente, at jeg kunne komme i betragtning til revalidering kun på grund af min neglepsoriasis.

Mit spørgsmål er så: Kan det passe? Jeg er ikke i stand til at passe mit gamle arbejde som blikkenslager med de fingre jeg render rundt med. Og samtidig er mine led meget ømme, men det har jeg endnu ikke dianogse på. Men hvordan vurderes det om man er berettiget til revalidering?

Og hvad hvis jeg ikke er berettiget? Hva så? Jeg har konstante smerter men intet papir på gigt.

Vh Frede

Sidst redigeret af Frede; 05-03-2012 kl. 15:01.
Frede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2012, 15:50   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Du kan altid skriftlig søge om reva, og så anke et afslag.

Men jeg er tilbøjlig til at give din SB´er ret. Hvor mange jobs vil du kunne varetage på fuld tid med dine fingre og dine smerter?? og ikke mindst hvilken udd er det lige du regner med du kan gennemføre?

Du skal være opmærksom på at en revalidering som udgangspunkt er til et alm fuldtidsjob (om du så vælger at arbejde deltids er din hovedpine) og IKKE til fleks, med mindre andet er aftalt og nedskrevet, i reva-kontrakten eller jobplanen.

Får du alligevel i gennem at du skal revalideries, og du ikke kan klare det i dine fingre, eller har for meget fravær (så følger du ikke din jobplan) ryger du direkte på KHJ, og er IKKE berettiget til sygedagpenge.

En reva skal være realistisk, for din egen skyld, så det kunne være lidt godt hvis du gider oplyse hvilket fag du mener du kan klare på fuld til under normale vilkår? Findes det ikke så er det ikke en revalidering du skal have, for så er det ikke realistisk.

Umiddelbart lyder det til at du ikke er færdigbehandlet, og nok heller ikke bliver det foreløbig, med mindre lægerne kan garantere at du efter endt behandling vil kunne klare et ganske alm fuldtidsjob, får du ikke reva, og direkte at søge og så anke et afslag vil du kun spilde din tid ved, BAN vil holde fast i afslaget.
Men kan lægerne garantere at du vil kunne klare et alm fuldtidsjob, når der er styr på måske gigt måske ikke og hvad er det så?? så er der en lille chance for at du vil kunne tilkendes reva til den tid.... men til den tid er den nye reform sikkert trådt i kraft, og vi ved endnu ikke helt hvordan tingene så kommer til at se ud, om der overhovedet er mulighed for at blive revalideret til den tid??

Du er med andre ord nød til at blive færdig afklaret lægeligt, nu de ikke kan se gigt, hvad er det s? og hvad kan der gøre ved det, før det er på plads får du ikke lov til at havne på værgen reva fleks eller FP.
Jeg ved godt det er sur mås, men sådan er systemet altså, det skal 100% vide hvor det har dig før det vil tage stilling til hvad så.

Jeg vil skyde på at du af din sagsbehandler sikkert vil blive sendt i noget arbejdsprøvning praktik værk, og/eller blive sendt til en speciallæge, på et tidspunkt ryger dine papirer til kommunens lægekonsulent, som så ser på om der er behandlingsmuligheder eller noget der er uafklaret er der det, så skal der styr på det.
Og det er der jo, dine smerter er der ikke styr på.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2012, 16:36   #7
Frede
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Frede er ny på vejen
Ja du har nok ret mht. udredningen.

Min ide ville være at læse til Ingeniør. For hvis jeg ikke kan varetage det, hvad skulle jeg så snart kunne klare.
Men jeg føler bare en stigende frustration, over at være der hvor jeg
er lige pt. Men ting tager jo den tid de tager
Frede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2012, 19:48   #8
Te-pigen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2011
Indlæg: 532
Styrke: 13
Te-pigen er ny på vejen
Du tænker Ingeniør, og så går jeg ud fra bygningsingeniør da det jo er lidt i forbindelse med dit gamle job.

Men kan du sidde og skrive på tastatur dagen lang, tegne tegninger, ja i det hele taget bruge dine fingre så mange timer om dagen.... det tror jeg ikke vil være realistisk, desværre
Te-pigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2012, 20:02   #9
Frede
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
Frede er ny på vejen
Jeg kan sagtens se pointen, men hvad skulle jeg ellers være, tænker jeg bare.
Rådgivende ingeniør ville måske også være skånsomt for fingrene og stadig med bund i min håndværksmæssige baggrund.
Men det er sørme ikke nemt og få revet tæppet sådan væk.
Frede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2012, 20:17   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Frede Se meddelelser
Jeg kan sagtens se pointen, men hvad skulle jeg ellers være, tænker jeg bare.
Rådgivende ingeniør ville måske også være skånsomt for fingrene og stadig med bund i min håndværksmæssige baggrund.
Men det er sørme ikke nemt og få revet tæppet sådan væk.
Du skal jo også kunne klare selve udd´en, ud over at du jo helst ikke skal rande ind i tidsproblemer 3½ år, maks, du kan naturligvis gode forsøge at lokke kommunen til længere tid, men det bliver SVÆRT!

Nej det er absolut ikke sjovt, det eneste man bare gerne vil er at få sit liv tilbage, og tit tror man at man kan meget mere end man reelt kan, og det gør enlig bare det hele meget svære, jeg tror desværre du bliver NØD til at indstille dig på at du ikke kan klare et alm fuldtidsjob i fremtiden, altså ikke at misforstå det er super du håber og tror, men din krop fortæller dig altså noget andet.

Det tager tid, meget meget lang tid, at erkende at hovedet kan mere end kroppen, nogle lærer aldrig at forliges med det, men de fleste bliver som jeg, de ved godt de skal lade være for det giver bagslag, men lader alligevel ikke være før kroppen råber stoooop.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressource-forløb LeneHK Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 27-08-2013 11:31
forløb med førtidspension Emil1974 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 17-08-2013 11:54
SDP - Forløb? HsH Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 07-07-2011 23:52
afklar forløb kat2 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 31-07-2009 12:13
Mit forløb.. gh72 Hvordan forløb det da du søgte fleks? 1 26-04-2006 21:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension