K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-11-2009, 10:21   #31
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Men netop grunden til min sagsbehandler ikke valgt at indstille mig til en §18, var netop den kunne blive afvist som din.
har ikke fået noget brev endnu, men lægekonsulteten er kommet på andre tanker.
snakkede med min sagsbehandler i fredags
Men husk min §17 er ikke på det foreliggende dokumentationsgrundlag og defor kan min sag faktisk tage lige så længe som en §18.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 12:06   #32
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser

Det er jo nøjagtig de samme papir .. overvejede lige et split sekund helt at undlade at lade mig indstille til en pension og søge på 17 med det samme men tænkte njaaa lad os prøve ...

Godt du er mere kvik Trold ..
Jeg afleverede min ansøgning om §17 i fredags, og nu tænker jeg, at jeg kunne jo lige så godt have gjort det samtidig med, at jeg afleverede den underskrevne rp.

Ja Hejdien, det hænder at knolden virker.


MorWettendorf, du skal huske at skrive tydeligt, at det er på det foreliggende dokumentationsgrundlag.
Og så skal du huske at få en kvittering.

Tag evt. hvad du kan bruge fra det jeg har sat ind.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 12:25   #33
MorWettendorff
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2009
Lokation: Fredericia, men oprindelig fynbo
Alder: 51
Indlæg: 355
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
MorWettendorff er ny på vejen
Trold, jeg er i fuld gang med at skrive det, kunne bruge det meste af det du skrev, og ja jeg ved godt, at jeg skal huske at skrive på det foreliggende dokumentationsgrundlag, sidder også og finder ting, jeg vil ha "highligtet" med gul, af mine parpirer, så de kan se at jeg selv har alle akter i min sag. En af de ting, jeg godt vil ha de skal se, er hvad deres egen lægekonculent har skrevet "Der vurderes ikke at være fremtidige tiltag, som væsenligt ville kunne bedre erhversevnen, og den aktuelle arbejdsprøvning må betraktes som representiv for erhvervsevnen. Pgl. kroniske smerter må betraktes som stationære"

Den tror jeg de helt har overset, den kommentar fra ham af.. men det har jeg ikke.
MorWettendorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 12:28   #34
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Trold

held og lykke med din ansøgning

ja husk på det foreliggende dokumentationsgrundlag, kan nok ikke siges for mange gange
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 12:41   #35
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Trold

held og lykke med din ansøgning
Mange tak.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 13:12   #36
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Nu skal du bare have skrevet en rigtig god klage over afgørelsen. Du har 4 uger til det (det står også i brevet).

Der SKAL i afslaget være skrevet i DETALJER, HVORDAN du bliver SELVFORSØRGENDE med de skavanker, du har.

Der SKAL stå meget detaljerede arbejdsopgaver, som kan gøre dig selvforsørgende. (Det "glemmer" de som regel i deres afslag.)

Se her, hvad der står i loven, som jeg kan anbefale dig at tygge grundigt igennem:



https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=126569#K3

PS... så lige, at kommunen har haft TRE ÅR!!!??? til at afklare det, som de giver som årsag til afslag. Det hedder smøl og kan udløse erstatning.

Husk lige at dette gælder kun når man får et afslag på selve pensionsspørgsmålet og ikke når det er et afslag på påbegyndelse af pensionssagen...

Det afslag MorWettendorff har fået er et afslag på påbegyndelse af pensionssagen...og ikke et afslag på førtidspension...

Citat:
Oprindeligt indsendt af MorWettendorff Se meddelelser
Der står i brevet fra kommunen at jeg kan anke afgørelsen inden 4 uger, så det må jeg jo kunne når de skriver det.

Takker mange gange for jeres gode råd, i er nu dejlige allesammen herinde *SS*
Du kan anke alle afgørelser som myndigheder laver...

Du skal bare huske at det afslag du har fået....at det ikke er et afslag på pension...men derimod et afslag på påbegyndelse af din pensionssag...

Dem der har lavet dette afslag...de har kigget på de ting som evt mangler for at kunne påbegynde en pensionssag....

De sidder ikke og vurdere på de udtalelser der ligger i sagen...

Så det er vigtigt at du ved at dette ikke er et afslag på førtidspension...

Det er et afslag på påbegyndelse af en pensionssag...

Der er en stor forskel på disse 2...

Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Jeg vil mene, at alle afgørelser truffet af kommunen da kan ankes...! Men ellers har jeg været samme forløb igennem også: indstillet jf §18, alle bakkede op om ansøgningen, og afslag af pensionsteamet UDEN angivelse af, hverken hvilket job, de mener, jeg skulle kunne varetage eller realistisk plan for, hvordan jeg skal kunne forbedre min arbejdsevne... Jeg mener, vi også på et tidspunkt har diskuteret, at kommunerne havde fundet et smuthul til at omgå lovens forskrifter på netop dette punkt ved at indfører disse pensionsteam... Derfor synes jeg, det I skriver er meget interessant, at man kan omgå pensionsteamet ved at søge en §17, så sagen ryger direkte videre til pensionsnævnet...

God søndag til alle

Ps. Jeg ankede forresten afgørelsen til Beskæftigelsesankenævnet, men de gav bare kommunen ret og nævnte INTET om, at jeg skulle have haft nævnt jobfunktion eller plan, selvom det var et af de væsentligste punkter, vi fremhævede i anken...
Det samme gælder her....

Dit afslag er nok også et afslag på påbegyndelse af en pensionssag....og derfor skal der ikke ligge nogen plan og være konkrete jobfunktioner osv...

Det faktum at de mener at der ikke ligger nok i ens sag til selve pensionsnævnet så de kan lave en afgørelse....det er ikke det samme som at sige at man ikke kan få en pension...

Det er bare en vurdering af at der nok ikke er nok i sagen til at det næste organ kan lave en ordentlig afgørelse...

Til alle....

Ja man kan undgå at der fortages denne vurdering ved at søge en §17 På det foreliggende grundlag

Når dette er sagt....

Så SKAL man være sikker på at der faktisk ligger nok i ens sag til at selve pensionsnævnet kan lave en ordentlig afgørelse...

Der ligger nogle krav som skal være opfyldt før de kan lave denne afgørelse...og hvis disse krav IKKE er opfyldt...ja så vil de kun kunne give en et afslag...

Man kan læse disse krav her https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=126569#K3

Det vil sige at det feks ikke er nok at en lægekonsulent siger at man ikke kan forbedre sin arbejdsevne...da de andre krav også skal være opfyldt...

Så det skal man lige have med i sin overvejelser inden man søger en §17 På det foreliggende grundlag
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 13:36   #37
MorWettendorff
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2009
Lokation: Fredericia, men oprindelig fynbo
Alder: 51
Indlæg: 355
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
MorWettendorff er ny på vejen
§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.



1.) "Min arbejdsprøvning sagde max 6 timer, med arbejdseffekt på højest 70 %" (2 timer, hver anden dag. man.- ons. - og fre.)

" jeg fik alle tænkelige skånehensyn, hæve/sænke borde, stå stol, massagestol, seng til rådighed, og alle de pauser jeg havde behov for, og vi var altid mindst 3 om hver opgave"
i den periode, fik jeg over dobbelt i dosis af mine smertestillende (Maldogin Retard 150 mg x 4 hverdag, det vil sige 8 dgl. og panodil retard 500 mg. 3x3 dgl, som kom op 3x 6 dgl. og det var meget mere end man må få, men det var totalt nødvendigt, for jeg kunne ekistere bare lidt, de dage jeg var afsted. og selv om jeg fik de xtra piller, kunne jeg intet hjemme, når jeg kom hjem, ikke engang lave mad, til mine 3 børn, så kun pga. min gode mor, som kom og hjalp, fik mine børn mad.

Og her i kommunen siger de man kun kan få flexjob, hvis man mindst kan klare 12 timer.

Og lægerne siger jeg ikke kan få det bedre, kun værer.
MorWettendorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 14:47   #38
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MorWettendorff Se meddelelser
§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.



1.) "Min arbejdsprøvning sagde max 6 timer, med arbejdseffekt på højest 70 %" (2 timer, hver anden dag. man.- ons. - og fre.)

" jeg fik alle tænkelige skånehensyn, hæve/sænke borde, stå stol, massagestol, seng til rådighed, og alle de pauser jeg havde behov for, og vi var altid mindst 3 om hver opgave"
i den periode, fik jeg over dobbelt i dosis af mine smertestillende (Maldogin Retard 150 mg x 4 hverdag, det vil sige 8 dgl. og panodil retard 500 mg. 3x3 dgl, som kom op 3x 6 dgl. og det var meget mere end man må få, men det var totalt nødvendigt, for jeg kunne ekistere bare lidt, de dage jeg var afsted. og selv om jeg fik de xtra piller, kunne jeg intet hjemme, når jeg kom hjem, ikke engang lave mad, til mine 3 børn, så kun pga. min gode mor, som kom og hjalp, fik mine børn mad.

Og her i kommunen siger de man kun kan få flexjob, hvis man mindst kan klare 12 timer.

Og lægerne siger jeg ikke kan få det bedre, kun værer.
Hvad er det du vil sige med dette ??

Måske du misforstår mit indlæg...

Det jeg prøver at fortælle dig...det er at de slet ikke kigger på de ting som du nævner her i dit sidste indlæg...

De ser måske bare at der mangler et enkelt dokument et eller andet sted...og ud fra det siger de at der ikke kan påbegyndes en sag...

Nu kan jeg af gode grunde ikke vide hvilke tanker de har gjort sig....eller om det bare er en smart måde at unddrage sig at give dig en pension på...

Det jeg ville fortælle dig...det er at de IKKE har taget stilling til om du er berettiget til en pension....men kun om der evt mangler noget...

Det kan også være en smart måde at unddrage sig på...

Jeg ved det ikke...men jeg ved at du kan omgå deres beslutning....ved at tvinge dem til at tage stilling til om du faktisk er berettiget til en pension...

Der er ikke nogen love eller regler der siger at man kun kan få et fleksjob hvis man kan arbejde over 12 timer...

Lige som der heller ikke er nogen love eller regler der siger at du skal så og så langt ned i arbejdstimer for at kunne få en pension...

Uanset om du kun kan arbejde 6 timer og at alle læger siger at du ikke kan få det bedre....så vil de stadig afvise at påbegynde en sag om pension hvis der feks mangler et eller andet dokument eller redegørelse et eller andet sted i din sag...

Her skal du lige huske på at jeg ikke kan vide hvad der evt måtte mangle eller om alt er der...

Det kan faktisk være rigtigt svært at vide...selv om det er ens egen sag det gælder..

Derfor kan det nogle gange være smart at omgå dem og deres vurdering og få sagen direkte til et pensionsnævn....så der kan blive taget direkte stilling til om du er berettiget til en pension...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 15:06   #39
MorWettendorff
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2009
Lokation: Fredericia, men oprindelig fynbo
Alder: 51
Indlæg: 355
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
MorWettendorff er ny på vejen
Sorry web. troede det var det du mente *SS*
lige med at få hjernen til at virke *GG*
men ja jeg misforstod dig...

Nej man kan aldrig vide, hvad de mener i det team.
Og ja jeg vil da også sørge for at omgå dem, ved at søge en §17 på forliggende doku.....
kan heller ikke forstille mig der skulle mangle noget, for i følge min socialrådgiver er alt på plads, og må da regne med hun ved det, selv hendes boss, teamchefen, siger alt er som det skal.

Nej jeg ved godt der ikke er en lov ang. hvor mange timer, kun at de her i kommunen går efter de 12 timer, det sagde de både på derer arbejdsprøvnings sted, og min rådgiver, at de altid regner ud fra de 12 timer, så det var det jeg hentydede til.

Kram fra Heidi
MorWettendorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2009, 16:05   #40
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, klart, web... vedr. påbegyndelse.

Men så må vi jo finde nogle andre paragraffer.

Kommunen har haft TRE ÅR!!! til at lave ressourceprofil og dermed benytte arbejdsevnemetoden.

Der står i bekendtgørelse om metoden følgende:

Citat:
§ 5. Kommunen vurderer arbejdsevnen, jf. §§ 6-8, på grundlag af en samlet beskrivelse og vurdering af borgerens faglige og personlige ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer sammenholdt med en vurdering af hvilke konkrete jobfunktioner, som borgeren kan varetage på arbejdsmarkedet.
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31034

Og så sygedagpengeloven §28:

Citat:
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=30746

Kombinationen af disse to paragraffer betyder, at der SKAL peges på KONKRETE JOBFUNKTIONER, FØR standsning af sygedagpenge - og derfor logisk nok også ved et evt. afslag på førtidspension.

Hvis en kommune har haft 3 år til at undersøge arbejdsevnen og stadig IKKE kan pege på konkrete jobfunktioner, så kan det IKKE passe, at kommunen kan nægte at påbegynde en sag om førtidspension uden at det er SMØL.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nu tager jeg chancen og spørger jer! ladytass Alt det andet 25 11-06-2013 11:55
Hvordan er chancen for Ftp. Nana M Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 25 29-01-2013 16:05
hvor stor chanche har jeg til at faa ftp zwinky At søge førtidspension 50 08-05-2011 00:48
Chancen for førtidspension Fuffi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 51 18-09-2010 13:36
hvor stor mulighed for fp mc07 Alt det andet 51 11-09-2009 15:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension