K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-08-2009, 18:14   #1
lomo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
lomo er ny på vejen
Forhøjet kontanthjælp som flekser

Hejsa. Jeg er lige blevet visiteret til flexjob og har modtaget dette på skrift samt en begrundet skriftlig afslutning af forløbet. Jeg har en sindslidelse og i kommunens afslutning står der også jeg lider af en skizotypisk sindslidelse.


Det er jo ikke noget jeg ikke har vidst før, men hvad der først lige er gået op for mig igår er at jeg skulle have haft flere penge end jeg har modtaget alt den tid jeg har været på kontanthjælp.

Jeg sidder og læser lidt rundt på nettet og falder over et lovforslag med virkende tiltræden fra 1. februar 2007, at unge med sindslidelser UNDER 25 år skal have tilbudt samme kontanthjælpsydelse som unge udeboende over 25. altså 8700 kr eller så noget.

Jeg føler mig MEGET frarøvet min ydelse gennem flere år, og jeg er oven i købet blevet afvist adskillige gange i forsøg om at få hjælp til andre ydelser, som medicin, boligsikring osv.


Kommunen har hele tiden kendt til mit problem. Den samme psykiater har fulgt mig hele livet og rapporter har hele tiden været tilgængelige omkring min sygdom.


Hvorfor er jeg ikke blevet tilbudt den forhøjede ydelse.?
De har snydt mig for det i 2½ år nu. Det er altså over 90.000 kr, specielt nu hvor de har erkendt mine problemer og visiteret mig til flexjob på grundlag af skizotypisk sindslidelse.


Jeg vil straks (torsdag d. 10. august) henvende mig til kommune og ansøge om dette.


Men jeg har nogle spørgsmål heromkring som følger:


Hvem og hvor bør jeg henvende mig til på kommunen?. min egen sagsbehandler eller hvordan er bedst at gribe det an. Min egen sagsbehandler har før smidt i hovedet på mig at jeg kunne glemme alt om ekstra ydelser.


Bør jeg ikke ha lovforslaget med mig som opbakning?


Og er der en mulighed for at jeg kan kræve erstatning eller udbetaling af de penge de har valgt ikke at give mig (godt 90.000kr)


Håber der er en der kan hjælpe mig igennem dette her.

Hilsen Mig.
lomo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2009, 21:52   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Har du den konkrete paragraf, hvori det står?

Altså også med din diagnose. Det er ikke alle psykiske diagnoser, der berettiger til den "høje" kontanthjælp.

Du skal kun henvende dig skriftligt, hvis du vil prøve at få pengene... og henvise til loven, hvoraf det fremgår.

Og så skriver du, at din diagnose har været stillet (så skriver du datoen).

Denne dato, hvor din psykiater har stillet diagnosen, bliver afgørende i din sag.

Måske du skulle bede om aktindsigt hos din psykiater, så du kan se, hvornår diagnosen blev stillet. Hvis den først er stillet nu, er der nok intet at gøre, men hvis kommunen har været i besiddelse af din diagnose for lang tid siden, så burde der være mulighed for at få pengene (såfremt din diagnose hører under loven).

Har du flere spørgsmål, skriver du bare igen.

Din ledighedsydelse som fleksjobber bliver også afhængig af den "høje" sats.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2009, 22:48   #3
lomo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
lomo er ny på vejen
Det er netop i aften lykkedes mig at finde paragraffen.

Jeg lider af 2 ud af 7 ting nævnt i lovændringen, hvoraf kun 1 ting er nødvendig før man opfylder kravene for, forhøjet kontanthjælp.

Med hensyn til min sygdoms diagnose hedder det egentlig noget andet. Men det hører under Skizotypi. Skizotypi betegner et noget større område end man lige tror.

Jeg har et"tæt" forhold til min psykiater og hun har kendt mig siden jeg blev født, da min mor er syg også.

Jeg tror jeg får min psykiater til at lave et dokument der ligesom redegør for at jeg er skizotypisk. Jeg ved jo godt jeg er det og hun ved det også godt.

Min sygdom blev først opdaget allerede da jeg var 12 og det er ved at være en del år siden jo.

Kommunen har jo selv skrevet i deres afgørelse mht. visitering til fleksjob, at grunden til indstilling heraf munder ud i jeg er skizotypisk og har særlige skånebehov.

kommunen har haft en tæt kontakt med min psykiater og derfor må ordene skizotypisk jo være taget ud af min psykiaters mund i forbindelse med den afgørelse.

Ikke engang personen der har skrevet afgørelsen tilbyder mig automatisk forhøjet kontanthjælp selvom denne er forpligtet til det.


De ved godt de har jokket i spinaten og tør sandsynligvis ikke tilbyde mig det i frygt for jeg kræver erstatning for alle de andre år jeg burde have fået det.

Jeg glæder mig til torsdag hvor jeg indgiver en veldokumenteret klage.
lomo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2009, 23:20   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det lyder, som om du har tjek på tingene.

Hvis du søger aktindsigt hos kommunen, så burde det fremgå af indhentede lægepapirer, HVORNÅR kommunen blev bekendt med din diagnose.

Og hvis denne ligger tilbage i tiden, så er det rimeligt at forlange penge pga. kommunens fejl.

Du kan nok ikke forlange penge, hvis kommunen først har fået din diagnose for nylig, men så bør du sættes op i kontanthjælp/ledighedsydelse fra den dato, kommunen er kommet i besiddelse af diagnosen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2009, 22:05   #5
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Hej Iomo,

sikke da et svineri, hvad en kommune har udsat dig for, men jeg vil råde dig til, hvad Zuza allerede har rådet dig til:

1. søg aktindsigt

2. find ud af fra hvilken dato kommunen havde kendskab til din lidelse

3. søg om en omberegning af din kontanthjælp med tilbagevirkende kraft til den dato hvor kommunen havde kendskab til din lidelse, dog højst 3 år tilbage eller til den dato, hvor lovændringen trådte i kraft i 2007, med tillæg af procesrenter fra forfald af hver enkel ydelse, jf. forældelsesloven.

Hilsen
brøkpensionist
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2009, 22:13   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du må endelig fortælle løbende hvad der kommer til at ske i sagen. Der sidder sikkert flere og læser med fra sidelinjen, der er spændte som buer....og som selv er udefor noget tilsvarende!!

Håber virkelig det lykkes for dig at få hvad du retsmæssigt er berettiget til.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-08-2009, 23:21   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Min nevø der lider af skizofreni har lige fået den forhøjelse MEN han fik den først fra den dag hans nøjagtige diagnose var skizofreni og det var det som stod som diagnose .. inden han fik den diagnose klart og tydeligt hed det også at han led af skizofreni ligende psykisk tilstand ..

Så spørgsmålet er om du har en diagnose der klart og tydeligt siger skizofreni eller borderline, det var i hvert fald på den måde at min nevøs kommune slap uden om at give ham forhøjelsen ...
  Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 17:41   #8
lomo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 6
Styrke: 0
lomo er ny på vejen
Hejdien. Skizofrini og borderline er kun 2 ud af flere lidelser nævnt i lovændringen. udover dette er skizotypi, og nogle andre lidelser også nævnt.
lomo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 17:44   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Oki det vidste jeg ikke , men er der nogen der har linket til der hvor der står nøjagtigt hvilke sygdomme for så kan det jo være det kan hjælpe min nevø lidt på vej ...
  Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 21:15   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det kan man læse mere om her.

Citat:
Lovforslaget indebærer, at unge under 25 år med en psykisk lidelse i det skizofrene spekter eller med en emotionel ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype kan få et tillæg, så den samlede månedlige kontanthjælpsydelse svarer til niveauet for kontanthjælpsmodtagere over 25 år.

Modtagere af starthjælp er ikke berettiget til at modtage tillæg. Finansieringen af ordningen sker gennem satspuljemidlerne. Det skønnes at lovforslaget omfatter 375 helårspersoner. Lovforslaget er en udmøntning af folketingsbeslutning B 116, der blev vedtaget den 2. juni 2006.

Afstemning:

Lovforslaget enstemmigt vedtaget med 112 stemmer.

http://www.ft.dk/doc.aspx?/Samling/2.../L91/index.htm


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forhøjet kontanthjælp Blueeyez Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 16 02-04-2013 06:58
Forhøjet kh med tilbagevirkende kraft? Jaffa Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 13-07-2012 20:54
Bivirkninger ved forhøjet dosis? TinaB Alt det andet 5 13-05-2011 09:05
Forhøjet kontanthjælp SoLost Alt det andet 24 30-08-2010 23:14
Flekser på kontanthjælp Hejdien Alt det andet 8 09-03-2008 13:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension