K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-03-2009, 18:18   #41
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
I er bare goe i to

min hjerne kan simpelthen ikke rumme at kommentere i dag meeen jeg vender frygteligt tilbage, hun er ikke glemt
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2009, 19:15   #42
J.B.
Banned
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2009
Indlæg: 154
Styrke: 0
J.B. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lena Se meddelelser
Hun kører videre i ny debat. ¨Måtte lige ligge denne;

gad vide hvornår den så ryger ud

http://www.laeger.dk/portal/page/portal/FAKL/Blog
Du er godt nok noget af en kriger Lena.

Der er stor sandsynlighed for hun ikke lige glemmer dig, sådan lige.
J.B. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2009, 08:23   #43
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Jeg har svaret Lena, høflig som jeg jo er:

Ork, Lena, den dag kommer aldrig, hvor vi stopper med at gå imod manglende retssikkerhed og lægefagligt sjusk, men vi bør nok vælge stedet med større omhu. :-)

Blogcensuren her minder mig lidt om de forældre, der afslutter en debat med disse ord:

Fordi JEG siger det.........oversat:

Jeg løb tør for argumenter.
***********************

Synes selv, jeg er ret kvik, tidspunktet taget i betragtning
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2009, 10:38   #44
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Mod tåber kæmper selv guderne forgæves - er vist et gammelt ordsprog!

Nedenstående er lagt - for god ordens skyld

Citat:
Endnu engang censureret af blog-indehaver. Jeg skal venligst - men bestemt - bede om at det kommer til at fremgå af indlæg #3 at dette er bortcensureret.

Som det fremstår nu kan det virke, som om jeg har skrevet irettesættelsen.

Det kan vel næppe være i orden, at mit navn fremgår over et indlæg der ikke er skrevet af mig.

Men retssikkerhed er vel næppe i højsædet her????
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2009, 13:35   #45
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg kan godt se at hun ikke har ret meget net etikette eller pli men jeg syntes altså at det her er ved at være for langt ude, i sidder og bruger K10 til at føre en debat som hun ikke er interesseret i at deltage i , og som hun over hos sig sidder og bort censurere og så lægger i det her , jeg kan da godt se at i får det ud på den måde men syntes altså ikke at det har meget at gøre i den her tråd ..

Hvorfor laver i ikke en ny tråd om omtalte dame og diskuttere hende der og der kan i så også have jeres mening om hende med ...

Men vi skal lige huske vores egne regler som siger

Citat:
3. Indlæg skrevet i så ubehøvlet vendinger, at vi finder det rigtigst at fjerne det. Vil øjeblikkelig blive fjernet uden at der gives en advarsel.
Sprogbrug og formatering i indlæg skal holdes på et ordentligt niveau. Undgå skældsord, udråbstegn og ord eller sætninger kun med store bogstaver (capslock). Det er IKKE tilladt at kopiere hele eller dele af indlæg fra andre internet debatter ind på K10.
K10 forbeholder sig retten til at moderere indlæg og tråde der strider imod vores intentioner for dette forum. Herunder også indlæg der giver forkerte oplysninger til andre brugere.
Men diskuttere hende det kan man vel godt , om reglerne bliver overskredet ved jeg ikke det må web afgøre.

Lav dog en helt ny tråd hvor man kan debattere hende seriøst.

og lad os få den her tråd tilbage til det den handler om ...
  Besvar med citat
Gammel 24-04-2009, 12:58   #46
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hm, hiver lige denne tråd frem igen.

Er der nogen sinde nogen der har modtaget evt referat eller lydoptagelser derinde fra?

Jeg spørger fordi også den lokale arbejdsskadeforening har vist interesse for et sådan og den eneste respons de har fået er en henvisning til Social politisk forenings side: http://www.socialpolitisk-forening.dk/

Citat: "Ellen Ryg Olsens indlæg og refleksioner fra konferencen bliver til en artikel i Månedskrift for praktisk lægegerning i nær fremtid." (-kopi af mail svar til arbsk. forening)


På denne er der kun overheadskopier af de forskellige deltagere i konferencen men nix weiter.

Nogen der har noget?
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 24-04-2009 kl. 13:01.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2009, 13:20   #47
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Tjek lige

Denne tråd også; http://www.k10.dk/showthread.php?t=8338
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2009, 18:12   #48
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
Hm, hiver lige denne tråd frem igen.

Er der nogen sinde nogen der har modtaget evt referat eller lydoptagelser derinde fra?

Nogen der har noget?
Jeg har nu modtaget lydoptagelserne fra konferencen den 18. marts men desværre er lyden så ringe, at man ikke kan forstå hvad der bliver sagt.

I stedet har jeg indsat nedenstående om det retlige grundlag:


Lægekonsulenternes rolle i kommunerne

Jannie Dyring, Ph.d.-stipendiat
Det retlige grundlag for lægekonsulentens arbejde i den kommunale forvaltning

Lægekonsulentens rolle i kommunale sager Lægeløftet; fagligt og etisk

Lovgivning og retningslinjer for lægekonsulentens arbejde

Praksis i Sundhedsvæsenets Patientklagenævn samt Ankestyrelsen

Dilemmaer?

Lægekonsulentens rolle i kommunale sager

Lægekonsulenten er en del af forvaltningspersonellet

Er administrativt ansat på heltid, deltid eller ad hoc

Fungerer som lægefagligt sagkyndig

Skal være læge, men derudover ingen særlige uddannelsesmæssige krav i øvrigt


Lægekonsulenten er konsulent for sagsbehandler i konkrete sager

Er rådgiver for sagsbehandler

Har ikke patientkontakt

Lægekonsulentens rolle i kommunale sager

Skal medvirke til afklaring af og/eller vurdering af lægefaglige spørgsmål

Officialprincippet – Undersøgelsesprincippet

Hvilke helbredsmæssige oplysninger skal indhentes for at oplyse sagen fyldestgørende

Skal vurdere helbredsforhold på baggrund af helbredsmæssige oplysninger

Skal vurdere helbredsforholdenes betydning for funktionsevne og skånebehov

Træffer ikke afgørelse om berettigelse til fx en forsørgelsesydelse

Lægeløftet; fagligt og etisk

at anvende mine kundskaber med flid og omhu til samfundets og mine medmenneskers gavn

at jeg stedse vil bære lige samvittighedsfuld omsorg for den fattige som for den rige uden persons anseelse

at jeg ikke ubeføjet vil åbenbare, hvad jeg i min egenskab af læge har erfaret

at jeg vil søge mine kundskaber fremdeles udvidede og i øvrigt gøre mig bekendt med og nøje efterleve de mig og mit fag vedkommende anordninger og bestemmelser

Lovgivning og retningslinjer for lægekonsulentens arbejde
Lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed af 1. januar 2007


Lovens formål er, at styrke patientsikkerheden og fremme kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser gennem meddelelse af autorisation

Autorisation giver ret til at benytte stillingsbetegnelsen og virke som læge

Lægen er forpligtiget til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed under udøvelsen af sin virksomhed samt ved udfærdigelse af erklæringer

Autorisation kan fratages en læge, når denne må antages at være til fare for andre mennesker på grund af grov forsømmelighed udvist ved udøvelsen af hvervet

Påbud kan meddeles en læge, såfremt denne har udvist alvorlig og gentagen kritisabel virksomhed

Lovgivning og retningslinjer for lægekonsulentens arbejde Lovbekendtgørelse om klage- og erstatningsadgang indenfor sundhedsvæsenet af 21. januar 2009

Patientklagenævnet tager stilling til, om lægen har udvist den fornødne omhu og samvittighedsfuldhed

Sundhedsvæsenets Patientklagenævn har kompetence til at behandle klager over:

Autoriserede lægers faglige virksomhed indenfor sundhedsvæsenet

Ved faglig virksomhed forstås undersøgelse, diagnose, behandling og pleje samt journalføring, tavshedspligt, aktindsigt, information, samtykke mv.

Lovgivning og retningslinjer for lægekonsulentens arbejde

Sundhedsloven af 1. januar 2007

Sundhedsvæsenet har til formål at fremme befolkningens sundhed samt at forebygge og behandle sygdom, lidelse og funktionsbegrænsning for den enkelte

Ansvaret for opgaverne på sundhedsområdet er fordelt således:

Et regionalt sundhedsvæsen, der tager sig af behandlingen af den enkelte patient samt den patientrettede forebyggelse i sygehusvæsenet samt i praksissektoren

Et lokalt sundhedsvæsen, der skal skabe rammer for en sund levevis samt tage sig af primær forebyggelse og sundhedsfremme

Lovgivning og retningslinjer for lægekonsulentens arbejde

Det forvaltningsretlige grundlag:

Offentlighedslov, Forvaltningslov samt Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område

Særligt inhabilitet og aktindsigt

Jfr. SM bekendtgørelse nr. 768 af 27. juni 2007 om retssikkerhed og administration på det sociale område §§ 32-34 samt fx FOB nr. 07.420

Klagesystemet på det sociale- og beskæftigelsesmæssige område


Sundhedsvæsenets Patientklagenævn

Ved afgørelse nr. 0660129 af 20. august 2007 har nævnet fastlagt sin kompetence vedrørende lægers faglige virksomhed således:

Med faglig virksomhed menes virksomhed, hvor lægen deltager i og/eller har ansvaret for undersøgelse og/eller behandling af patienten

Omfattet er således ikke virksomhed udført af administrativt ansatte læger som led i arbejdet som sagkyndig i en kommunal forvaltning

Ankestyrelsens praksis

P-26-96 Inhabilitet forudsætter, at der er omstændigheder, der vækker tvivl om lægekonsulentens upartiskhed

P-22-05 Supplerende undersøgelse ved kommunal lægekonsulent egnet til at vække tvivl om inhabilitet


P-21-04 Lægekonsulent har ikke kompetence til at vurdere ansøgers pensionsberettigelse i sin udtalelse

D-28-05 Lægekonsulents vurdering om genoptagelse af arbejdet og egen læges fortsatte sygemelding

Dilemmaer?

Samarbejdet mellem lægekonsulent og sagsbehandler – sagens oplysning og afgørelse

Samarbejdet mellem lægekonsulent og praktiserende læger samt speciallæger – bedømmelse og vurdering af indholdet af de lægelige oplysninger

Retssikkerhedsmæssige perspektiver for borgeren

Strukturreformens mulige betydning for lægekonsulenternes ansættelsesforhold og organisering
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nyt fra Ankestyrelsen nr. 1 - Marts 2009 Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 26-03-2009 22:40
Sygedagpengelov i høring zuza Nyt om loven 19 21-03-2009 17:11
Ny vejledning om sygedagpenge i høring zuza Nyt om loven 6 21-04-2008 01:26
Pensionsansøgning §17 - høring Lotte A. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 17-04-2008 13:42
I høring - om vederlagsfri fysioterapi zuza Politik og Samfund 1 17-03-2008 19:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension