K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-03-2015, 23:35   #1
Jeff112
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-03 2015
Indlæg: 21
Styrke: 10
Jeff112 er ny på vejen
Unhappy miste sygedagpenge efter 22 uger - Er i fleksjob

Hej forum jeg er ny her og har en masse spørgsmål da jeg er blevet rodet ud i en værre situation som jeg vil prøve at forklare så godt jeg kan.

Jeg har været i fleksjob de sidste 3 år ca. Pga. Jeg har en degenerativ diskus skive i ryggen, det har fungeret okay, arbejder 4 timer om dagen og selv om det har været rigtigt hårdt til tider har jeg haft omkring 5 sygedage på de lidt over 3 år, så firmaet har været rigtig glad for mig.

Der sker så det her i slutningen af 2014 at min diskussion skive simpelthen falder sammen og jeg kan ikke gå eller være oprejst i mere end få minutter af gangen. For at gøre en lang historie kort kan hospitalet i Danmark ikke hjælpe mig uden det er med meget store risiko som jeg ikke tør tage. Så jeg tager den store beslutning at få en kunstig diskus protese i stedet for på privat hospital på egen regning i Barcelona Spanien. Risikoen er lav og chancen stor for hurtig rehabilitering, så jeg kan komme tilbage på job og ikke miste mit fleksjob.

Nå 300.000 kr senere i Januar 2015 en månede efter operationen har jeg det så godt at jeg tager tilbage til Danmark for at starte på job igen, da jeg må begynde efter 6 uger efter operationen. Men da jeg kommer hjem får jeg det pludselig rigtigt skidt og det bliver så dårligt at jeg må tage tilbage til Barcelona hvor de finder ud af der er gået betændelse i facet ledded pga. Overbelastning nok.

Det korte og det lange er at jeg nu er her nede på privat hospitalet i behandling for betændelsen, og det er så her at jeg i dag snakker med min sygedagpenge vejleder hvor hun fortæller mig at mine sygedagpenge udløber D. 30 April og at jeg så vil komme på en ydelse svarende til kontant hjælp!

Jeg har stadig mit job de har ikke fyret mig trods complicationer efter operationen, men jeg blev ret røstet over at jeg vil miste min indkomst / sygedagpenge. Især efter jeg nu har punget ca. 350.000 kr ud for at komme tilbage på job så hurtigt som muligt.

Jeg spørg så hvad med fleks ydelsen som man kan få i 2 år hvis man bliver fyret, hun siger det er jeg ikke berettiget til at jeg er sygmeldt. Og at jeg kun vil få min normale løn tilbage når jeg kan være tilbage på fuld tid 4 timer om dagen.

Jeg er dybt rystet er det virkelig sandt jeg vil komme ned på en ydelse der svarer til kontant hjælp? Der vil ikke engang kunne betale min beskedne husleje og stort banklån jeg nu betaler af på fra operationen. Hvad hvis jeg bliver fyret hvis jeg ikke når at blive rask før firmaet bliver træt af at vente på mig, er jeg så heller ikke berettiget til de 2 års fleks ydelse??

Jeg beklager mit lange indlæg men jeg er lidt chokeret da jeg forstod sygedagpenge var op til 12 måneder og hvis jeg blev fyret havde jeg fleks ydelsen i 2 år til at søge et andet job hvilket jeg ved kan være meget svært. Jeg er under de gamle regler hvis det har nogen betydning.

På forhånd tak for jeres hjælp.
Jeff112 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2015, 07:48   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Nej, det passer ikke.

Hvis du er tilkendt et fleksjob har du ret til ledighedsydelse (som er ubegrænset).
Øskriv en mail til din sagsbehandler og bed vedkommende bekræfte at det er rigtig opfattet at de vil overføre dig til kontanthjælp og at de når du vender tilbage til dit job, ikke vil betale kommunens tilskud til dit fleksjob. Og at du gerne vil have dokumentation på at det er sådan reglerne er.

Husk at ens sagsbehandler sjælden er uddannet socialrådgiver, men alt muligt andet med et minikursus og de aner ofte ikke hvad de har med at gøre.


Du kan ikke miste din fleksbevilling.

Vent på svaret og klag så direkte til chefen for jobcenteret, men mon ikke de dinder ud af at det er noget vrøvl der er sagt

P.s ledighedsydelsen som man får hvis man bliver fyret er ikke tidsbegrænset til to år, den kan man få lige så længe det skal være. Fleksydelse er "efterløn" for flekser
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2015, 09:05   #3
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jeff112 Se meddelelser
Hej forum jeg er ny her og har en masse spørgsmål da jeg er blevet rodet ud i en værre situation som jeg vil prøve at forklare så godt jeg kan.

Jeg har været i fleksjob de sidste 3 år ca. Pga. Jeg har en degenerativ diskus skive i ryggen, det har fungeret okay, arbejder 4 timer om dagen og selv om det har været rigtigt hårdt til tider har jeg haft omkring 5 sygedage på de lidt over 3 år, så firmaet har været rigtig glad for mig.

Der sker så det her i slutningen af 2014 at min diskussion skive simpelthen falder sammen og jeg kan ikke gå eller være oprejst i mere end få minutter af gangen. For at gøre en lang historie kort kan hospitalet i Danmark ikke hjælpe mig uden det er med meget store risiko som jeg ikke tør tage. Så jeg tager den store beslutning at få en kunstig diskus protese i stedet for på privat hospital på egen regning i Barcelona Spanien. Risikoen er lav og chancen stor for hurtig rehabilitering, så jeg kan komme tilbage på job og ikke miste mit fleksjob.

Nå 300.000 kr senere i Januar 2015 en månede efter operationen har jeg det så godt at jeg tager tilbage til Danmark for at starte på job igen, da jeg må begynde efter 6 uger efter operationen. Men da jeg kommer hjem får jeg det pludselig rigtigt skidt og det bliver så dårligt at jeg må tage tilbage til Barcelona hvor de finder ud af der er gået betændelse i facet ledded pga. Overbelastning nok.

Det korte og det lange er at jeg nu er her nede på privat hospitalet i behandling for betændelsen, og det er så her at jeg i dag snakker med min sygedagpenge vejleder hvor hun fortæller mig at mine sygedagpenge udløber D. 30 April og at jeg så vil komme på en ydelse svarende til kontant hjælp!

Jeg har stadig mit job de har ikke fyret mig trods complicationer efter operationen, men jeg blev ret røstet over at jeg vil miste min indkomst / sygedagpenge. Især efter jeg nu har punget ca. 350.000 kr ud for at komme tilbage på job så hurtigt som muligt.

Jeg spørg så hvad med fleks ydelsen som man kan få i 2 år hvis man bliver fyret, hun siger det er jeg ikke berettiget til at jeg er sygmeldt. Og at jeg kun vil få min normale løn tilbage når jeg kan være tilbage på fuld tid 4 timer om dagen.

Jeg er dybt rystet er det virkelig sandt jeg vil komme ned på en ydelse der svarer til kontant hjælp? Der vil ikke engang kunne betale min beskedne husleje og stort banklån jeg nu betaler af på fra operationen. Hvad hvis jeg bliver fyret hvis jeg ikke når at blive rask før firmaet bliver træt af at vente på mig, er jeg så heller ikke berettiget til de 2 års fleks ydelse??

Jeg beklager mit lange indlæg men jeg er lidt chokeret da jeg forstod sygedagpenge var op til 12 måneder og hvis jeg blev fyret havde jeg fleks ydelsen i 2 år til at søge et andet job hvilket jeg ved kan være meget svært. Jeg er under de gamle regler hvis det har nogen betydning.

På forhånd tak for jeres hjælp.
Du er stadig ansat.. På gammel ordning.. Og har formentlig løn under sygdom ???
Hvis du har det, så mister arbejdsgiveren sin normale refusion for dine sygedage NÅR din sygedagpengeret udløber.. Så længe du stadig er i ansættelsesforholdet (inkl. evt opsigelsesperiode) så forbliver lønnen som nu.

Det din vejleder muligvis henviser til er det problem der er opstået for sygemeldte fleksere fra GAMMEL ordning..
Fleksjobbere der er på GAMMEL ordning, og som er sygemeldte ved overgangen til ledighed, fortsætter på sygedagpenge.. Det gælder ikke dem fra NY ordning.. De kommer på ledighedsydelse (sygemeldte eller ej)

Problemet er så hvis sygedagpengeretten er udløbet ved ledigheden, så er der kun kontanthjælpssatser tilbage..

Der er pt (indtil loven ligestiller dem fra gammel og ny ordning ens) kun at raskmelde sig lige inden overgangen til ledighed.. For så stopper sygedagpengene og man kommer på ledighedsydelse som alle andre.. Evt. som sygemeldt ledig..

Problemet er desværre ikke enestående, og er blevet værre efter sygedagpengereformen..
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2015, 10:08   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære Jeff112

Jeg syntes dit indlæg er rystende læsning.

Bliv her på din tråd fremover, så bliver det lettere for os andre.

Læs og følg disse råd for nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Kender du ikke EU-reglerne om behandling /betaling i andet EU-land?

http://europa.eu/youreurope/citizens...t/index_da.htm

http://www.patientombuddet.dk/Klage-..._udlandet.aspx

Hvad har været din bevægegrund for at have større tillid til risici ved lumbal operation i Spanien?

Du oplyser: "Det korte og det lange er at jeg nu er her nede på privat hospitalet i behandling for betændelsen"

Betændelse i ryggen er ikke betændelse, som almindeligvis forstås som en bulden finger. Men https://www.sundhed.dk/borger/sygdom.../inflammation/

Har lægerne nævnt Modicforandringer type 1 - 2 eller 3?

http://www.gigtforeningen.dk/forskni...ede+rygsmerter

Mit råd.

Du skal søge om aktindsigt ved samtlige læger, speciallæger, hospitaler spansk som dansk hospital.

Det bliver dit første skridt.

Hvis ikke der hurtigt kommer en løsning på dine smerter, inflammation er du på vej ud på en lang vandring, som du skal have styr på NU og ikke senere.

Jeg fornemmer, at du er over 40 år, bekræft.?

Fremover taler du ikke med din kommune, men alt foregår på skrift.

De sidste måneder er der trådt adskillige reformer i kraft, som du bør sætte dig ind i omgående. Følg med her på k10 og brug søgefunktionen.

Gisne`s oplysning skal du tage alvorligt: "Husk at ens sagsbehandler sjælden er uddannet socialrådgiver, men alt muligt andet med et minikursus og de aner ofte ikke hvad de har med at gøre."

DU skal vide, ikke tro. DU skal kører din sociale sag og hele tiden være på forkant. DU skal vide alt om, hvad andre skriver i din kommunale journal. DU skal forstå hvad der skrives i din hospitalsjournal.

Har du helt afskrevet det danske hospitalsvæsen?

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 12-03-2015 kl. 10:14.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-03-2015, 10:48   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du bør hurtigst mulig får din fagforening til at tage over, og sørge for at rette op på tingene.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-03-2015, 20:53   #6
Ms_MoneyPenny
Føler sig hjemme på K10
 
Ms_MoneyPennys avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2014
Alder: 47
Indlæg: 44
Styrke: 10
Ms_MoneyPenny er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jeff112 Se meddelelser
Jeg beklager mit lange indlæg men jeg er lidt chokeret da jeg forstod sygedagpenge var op til 12 måneder og hvis jeg blev fyret havde jeg fleks ydelsen i 2 år til at søge et andet job hvilket jeg ved kan være meget svært. Jeg er under de gamle regler hvis det har nogen betydning.
Pr. 01-07-2014 trådte den nye sygedagpenge lov i kraft. Nu kan sygemeldte som udgangspunkt, modtage sygeløn/sygedagpenge i 22 uger gældende fra 1. sygedag. Efter de 22 uger er gået og borgeren fortsat er uarbejdsdygtig og der ikke kan ske forlængelse efter § 27.1.1-7 i sdgpengeloven, overgår borgeren til et jobafklaringsforløb, hvor ydelsen som udgangspunkt enten er 80% max højeste dagpenge sats eller 60% max højeste dagpenge sats. Den lidt højere sats er for forsørgere.
Ms_MoneyPenny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2015, 23:11   #7
Jeff112
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-03 2015
Indlæg: 21
Styrke: 10
Jeff112 er ny på vejen
Jeg er meget ked af mit sene svar, har været uden internet nogle dage pga.

Jeg er meget forvirret over alt det her især jeres meget forskellige svar. Jeg er 29 år og er tidligere blevet opereret i Tyskland da de i Danmark sagde jeg bare måtte leve med det. Denne gang hvor disken gik helt i stykker ville de kun lave en fusion hvilket er farligt og har meget små odds for bedring. Så jeg valgte en kunstig protese her doctorclavel.com som nok er et af de bedste steder i verden lige nu og der efter prisen. Jeg får den bedste behandling for betændelsen i leddet der er blevet overbelastet, problemet er bare at det tager tid at fjerne da hele området stadig er ved at hele op og under stor belastning, det er en lang forklaring men det betyder jeg måske er uarbejdsdygtig de næste 3-6 måneder.

Og det er her jeg nu er blevet noget rystet,jeg er stadig ansat og har mit job, men bliver muligvis nok fyret når de nu finder ud af hvor længe dee går inden jeg kan komme tilbage hvis alt ikke går vel.

En siger at hvis man bliver fyret mens man er på sygedagpenge så mister man de "dagpenge" man har som fleksjobber altså det de kalder ledigheds ydelsen som er lidt under højeste dagpenge sats? Og så forbliver man på sygedagpenge ydelsen? Men den mister jeg jo om 6 uger? Så siger min vejleder at hvis ikke en læge kan skrive at jeg er for syg til at arbejde, overgår jeg til en ydelse der SVARER til kontanthjælp! Og indgår i et udredning forløb...?

Jeg er simpelthen uden ord, jeg havde hele tiden forstået hvis jeg var syg for længe og blev fyret så gik jeg bare på ledigheds ydelse og havde 2 år til at finde et nyt job! Og at jeg kunne få sygedagpenge i op til et år.. Da jeg kom på fleksjob og havde arbejdet i 9 måneder troede jeg aldrig nogen sinde jeg ville komme ned på kontanthjælp sats igen.

Og en her skriver man kan få den ledigheds ydelse mere end 2 år? Havde de ikke ændret det i den nye reform så det var lige med ordinære dagpenge?

Jeg må have fat i min vejleder der nu er min nummer 5 så har kun et navn og telefon nummer så må hun rede nogle tråde ud.
Jeff112 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2015, 08:18   #8
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ændring af længden af den tid man kunne modtage ledighedsydelse, var rigtig nok i spil under den nye reform. Men blev pillet ud af lovforslaget, da ikke alle partier ville være med til det.

Derfor kan man stadig modtage ledighedsydelse ubegrænset
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2015, 08:30   #9
Ms_MoneyPenny
Føler sig hjemme på K10
 
Ms_MoneyPennys avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2014
Alder: 47
Indlæg: 44
Styrke: 10
Ms_MoneyPenny er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jeff112 Se meddelelser
Jeg må have fat i min vejleder der nu er min nummer 5 så har kun et navn og telefon nummer så må hun rede nogle tråde ud.
Det lyder som en god idé, Jeff.

Jeg har fundet denne side, som kan besvare alle de spørgsmål du sidder med lige nu, vil jeg mene

Hvad betød flexjob reformen

Sidst redigeret af Ms_MoneyPenny; 17-03-2015 kl. 08:37.
Ms_MoneyPenny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2015, 15:26   #10
Jeff112
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-03 2015
Indlæg: 21
Styrke: 10
Jeff112 er ny på vejen
Puha det er godt nok rystende læsning det der money penny, hvis jeg mister jobbet og får et nyt var jeg godt klar over tab a indkomst, men kan godt se det løber dybere end det.

Lige nu skal jeg bare have styr på hvordan jeg undgår at komme på en sats der svarer til kontanthjælp det vil simpelthen vælte hele min økonomi, for så kan jeg da lige så godt ringe til RKI og melde mig ind i den klub med det samme og så evt. Købe et telt...

Har prøvet at ringe til min femde rådgiver hemmeligt mange gange jeg har fået, på de få måneder man der er kun telefon svarer på... Så den ledetråd ligger stille ind til videre modsat mit stress niveau..
Jeff112 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension