K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-07-2011, 11:14   #21
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Vovse

Måske er det måden man gør det på el. ???

Mit link virker - men har også haft en gang hvor den ikke virkede.

Ja, heldigvis var det en af de lettere søgninger. Selv tak.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 16:11   #22
jetterk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
jetterk er ny på vejen
Hej Gunvor.

Du skal have tusinde tak for dine flotte kommentarer.

Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål.

Jeg har kontaktet min fagforening, der siger at jeg ikke kan raskmelde mig når jeg kun arbejder 20 timer og er i arbejdsprøvning. De siger at jeg ikke er afklaret i.f.t. arbejdsevne, og at jeg kunne forhøre mig hos jobkonsulenten om jeg evt. kunne fortsætte min virksomhedspraktik med løntilskud. Dette ville hun meget gerne undersøge, men jeg fik en mail fra hende i fredags, at ham hun skulle tale med om løntilskudsjob er på ferie, og at hun i øvrigt også gik på ferie!!

Min læge har også ferie så jeg aner ikke hvad han har skrevet i min status attest. Men formentlig det jeg har sagt, at med skånehensyn vil jeg måske kunne arbejde 30 ti. ugentl.
Hvis jeg havde nævnt flexjob ville han også have bakket mig op i det.

Da man forlængede mine sdp efter § 27 stk. 1,2 d. 30.11.2010 var begrundelsen:" Behov for yderligere afklaring, inddragelse af virksomhedskonsulent m.h.p. virksomhedspraktik, med mulighed for oprettelse af løntilskudsjob".
Forlængelsen er efter hvad jeg kan regne mig frem til, til den 31.08.2011, sagsbehandleren siger 31.07.2011.
Det ville jo hjælpe mig en del hvis de i det mindste kunne vente med at stoppe dagpengende til d.31.08 da folk så er kommet tilbage fra ferie. Mon jeg kan gøre opmærksom på dette?

Om formålet med min virksomhedspraktik, som jeg startede i d. 21.06-11 skriver jobkonsulenten. "afklaring af arbejdsevne med ikke hårde fysiske arbejdsopgaver.

Nedsat tid som opstart og øgning i timerne, hvis muligt og i et realistisk tempo.
Der er aftalt opfølgningsmøde den 11.sept."

Den 8. juni skriver min sb i min opfølgningsplan, at jeg ikke er i stand til delvis genoptagelse af arbejde. Det er da så utroligt at hun nu, ikke kan udelukke at jeg vil genopnå tilknytning til ordinært arbejde.

Vedr behandlingsmuligheder der er udtømye er det helt sikkert min læges udtalelse, ligesom det er ham der har skrevet at min tilstand er stationær.

Jeg har ingen speciallægerklæring vedr. hvor meget nedsat min arbejdsevne er.

Tror du ikke jeg med den indstilling sb har er bedre stillet, med at henvise til Stk. 1,1, der jo netop peger på virksomhedspraktik.

Det er vigtigt for mig at jeg kan fortsætte min praktik der hvor jeg er, da det på sigt både vil give mig mulighed for ansættelse i flexjob eller løntilskudsjob. (Hvad er forskellen egentlig.

Jeg har søgt agtindsigt, men endnu ikke modtaget denne.

PUHA dette er svært, sgu da godt min depression er ovre, ellers havde jeg været indlagt nu.

Mange hilsner eg endnu en gang tak

Jetterk
jetterk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 18:32   #23
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jetterk

1. er det din a-kasse el. en socialrådgiver du har talt med? Lyder lidt som a-kassen, det er jo rådgivning du har brug for. Derfor vær klar i spyttet og drop flinkeskolen.

2. prak. læge ved vi ikke endnu om har svaret el.? Derfor få den første tid til lægen er tilbage fra ferie, få talt om dine forløbige 1 mdr. virksomhedspraktik, antal timer, helbred reaktion på nuværende antal timer.

3. du skriver:
Citat:
Behov for yderligere afklaring, inddragelse af virksomhedskonsulent m.h.p. virksomhedspraktik, med mulighed for oprettelse af løntilskudsjob".
Tror, det er her det er gået galt, alle har haft andet mål tidl. og derfor er det nu MEGET VIGTIGT med et realitetstjek, som tidl. skrevet, barren blev sat for højt, den er åbenbart ikke så høj, læs timeantal/måske endda fleks.

Du skriver flg.:
Citat:
Der er aftalt opfølgningsmøde den 11.sept."
. Forstår ikke denne dato, idet det virker osm i lige har talt sammen, og det er natruligt m. min. mere opfølgning, desuden stemmer det jo ikke overens m. dit SDP forløb indtil 31.08.11, hvorfor du også bør bestille en opfølgningstid hos jobkonsulent gerne start aug.

4. Men heldigvis skriver du også:
Citat:
min virksomhedspraktik, som jeg startede i d. 21.06-11 skriver jobkonsulenten. "afklaring af arbejdsevne med ikke hårde fysiske arbejdsopgaver.
. Det er her der skal biddes fast, som en terrier, idet afklaring af arbejdsevne dukker op her, så skal den ind på SB lysttavle også.

5. Du skriver også:
Citat:
Forlængelsen er efter hvad jeg kan regne mig frem til, til den 31.08.2011, sagsbehandleren siger 31.07.2011.
helt korrekt regnet af dig, undskyld mig, men giv SB en kalender og en kugleramme, men dette må påtale som et af de første pkt.'er i brevet.

6. Du skriver:
Citat:
Den 8. juni skriver min sb i min opfølgningsplan, at jeg ikke er i stand til delvis genoptagelse af arbejde
Her skal også biddes fast, som en terrier, idet udsagnet siger er: du ikke i stand til at delvis raskmelde dig til ordinært arbejdsmarked.

7. Du skriver:
Citat:
Tror du ikke jeg med den indstilling sb har er bedre stillet, med at henvise til Stk. 1,1, der jo netop peger på virksomhedspraktik.
. Nej, det mulighed har du tidl gengivet at hun også har lukket for, samtidig må du holde tungen lige i munden og sprøge dig selv om du kan klare fuld arbejdstid på ordinært arbejdsmarked el. ej. Så er denne paragraf ikke en mulighed, hvis du ikke kan.

8. Du skriver også:
Citat:
Det er vigtigt for mig at jeg kan fortsætte min praktik der hvor jeg er, da det på sigt både vil give mig mulighed for ansættelse i flexjob eller løntilskudsjob.
Er du sikker på dette, også hvis fleks????

9. du skriver:
Citat:
flexjob eller løntilskudsjob. (Hvad er forskellen egentlig
. Fleksjob kan du læse af mit tidl. tråd § 70a, job i løntilskud er flg.:

Citat:
Hvad er løntilskud?
Løntilskud er en ordning, hvor du kan blive ansat i op til 12 måneder på en arbejdsplads. På arbejdspladsen vil du få mulighed for at løse arbejdsopgaver på lige fod med dine kolleger.

Du vil høste erfaringer, udvide dit netværk og få finpudset dine kompetencer, så du står med et stærkere kort på hånden, når du søger job!
link: http://www.kk.dk/borger/joboguddanne...entilskud.aspx

Dvs. løntilskud er til mennesker, som "bare" har brug for at få fodfæste på arbejdsmarkedet igen og ingen skavanker har overhovedet. Og det skal dertil tilføjes at der er gået inflation i dette, så meget at selv Kongehuset nu anvender denne mulighed for billig arbejdskraft. Desværre er kontrakten kun på et år, og derefter står mange uden job igen. Og det tæller ikke så meget på CV som alm. job.

10. aktindsigt: giv dem 10 dg. max. derpå ryk.

mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 19:42   #24
jetterk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
jetterk er ny på vejen
Hej igen Gunvor.

1. Jeg talte faktisk med en socialrådgiver i DSA. Jeg blev ærlig talt også skuffet over den manglende hjælp.

De sagde at jeg da godt kunne anke et sygedagpenge stop, men at de ikke mente jeg fik noget ud af det. Desuden sagde de at det var kommunens ansvar at få mig videre også selvom det blev på KH, hvilket jeg jo ikke vil kunne få.


2. I opfølgningsplanen fra 8.6 skriver sb "fortsat berettiget til sdp. Intet behov for nyt lægeligt pt."
I ressourceprofilen skriver hun at der er modtaget specifik helbredsattes fra egen læge den 14.07. 2010.
Burde man ikke inden sdp stop indhente sidste nye helbredsoplysninger? Ok kan se at hun har anmodet om statusattest hos min læge 14.06.

3. Ja vi talte sammen i fredags, hun er på ferie til 8.aug. Jeg skal prøve om hun har tid inden den 6. sept. (jeg havde set forkert med den 11) Men hun må jo have ment at der var brug for tid, og at det er vigtigt jeg ikke forcerer tingende.

5. Kan jeg ringe til SB og gøre hende opmærksom på at hun har lavet en regnefejl.

8. Det er et af de få sygehuse der ansætter flexjobber.


Skal lige have med at sb i min ressourceprofil skriver . " Ut. vurderer , at der er helbredsmæssige barrierer i forhold til arbejdsmarkedet, men at det er realistisk at pgl. vil kunne arbejde 30 ti. ugentl.i et job hvor fysiske skånejob overholdes. Den igangværende virksomhedspraktik skal være med til at afklare, hvorvidt pgl. bliver i stand til at arbejde de ønskede 30 ti."

Ja et er hvad man ønsker og håber, noget andet er hvad der er realistisk.

Kan jeg bede om udsættelse vedr. min partshøring? Jeg skal aflevere den senest fredag.

Endnu engang mange tak for din hjælp.

Mon jeg skal ringe til min fagforening, når nu A kassen ikke er villige til at hjælpe?

KH
Jette
jetterk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 20:10   #25
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jetterk

1. Forstår ikke rigtig disse 2 sætninger
Citat:
Jeg talte faktisk med en socialrådgiver i DSA.
og
Citat:
Mon jeg skal ringe til min fagforening, når nu A kassen ikke er villige til at hjælpe?
, taler vi forbi hinanden? Man får sjældent hjælp fra A-kassen i disse sager, det er derfor netop din fagforening og ikke din akasse du skal henvende dig til. A-kassen ved kun noget om ledighedsydelse, og de forpligtigelser de har i forhold til dette.

3. nej, du skal stille krav om dette, idet dine SDP i denne omgang slutter d. 31.08.11, og derfor ikke kan bruge en tid d. 6.09.11 til noget. Du skriver derofr en mail, hvor du anmoder om tid straks eft. tilbagekomst fra ferie d. 8 aug. pga. ovenstående.

5. nej, du skal ikke ringe, du skal skrive et brev, afl. det personlig have kopi med, få stempel for dáto og modtagernavn påtgnet, således at du har dokumnetation for dette, og det bør du hen med i morgen.

Ganske kort:
Jeg må hermed gøre opmærksom på, at jeg iflg. afgørelse a.d. xx.xx.xx er blevet forlænget iflg. sygedagpengeloven § 27,stk. 1, 2, hvoraf det fremgår at jeg er forlænget i 39 uger.

Jeg mener derfor, det må bero på en fejl at du skriver, at min forlængelse slutter d. 31.07.11 og ikke som loven foreskriver 39 uger, dvs. 31.08.11.

Du bedes derfor bekæftige ovenstående fejl pr. brev el. mail til mig senest 2 dage fra dato (sat sidste ind m. 2 dg., hvis du anvender nedenstående tillæg omkr. partshøring

mvh.

Hvis du har fået 14 dage til partshøring, dvs. modtaget RP, begrundelse og aktindsigt senest fre. d. 8 juli, ja, så tror jeg ikke der er meget håb for yderligere respite.

MEN dit ovestående brev kunne forlænges m. yderligere flg.: idet denne fejl også har udløst en partshøring før tid, bedes du også forhold dig til parthøringsfristen, da denne burde fundet sted i mdeio aug. eft. iflg. min forlængelse ad. xx.xx.xx.

Når du afl. dette brev m. kopi ect., spørger du lige i skranken om din sagsbehandler har ferie, hvis SB har det, så spørger du om hvem der er teamleder, og beder dem afl. brevet til denne. Får teamleders navn og tlf.nr. og ringer eft. 2 dag for afklaring.

Mange hilsner


Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 22:09   #26
jetterk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
jetterk er ny på vejen
Hej Gunvor.

Det var en socialrådgiver i DSA jeg talte med. Jeg kontakter DSR i morgen og taler med en faglig konsulent.

Brevet er skrevet og bliver afleveret i morgen.


Jeg modtog partshøringen i lørdags og der står jeg har 8 dage til at reagere.

Endnu engang tak, nu er jeg mega træt og går på hovedet i seng.

Jeg krydser alt hvad jeg har for at sb giver mig et positivt svar inden 2 dage. Det giver mig da lidt tid i.f.t. at få talt med min læge og jobkonsulent.

KH
Jette
jetterk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 22:12   #27
jetterk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
jetterk er ny på vejen
Skal lige spørge, kan man have et ordinært arbejde, hvor fysiske skånebehov skal overholdes?
jetterk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-07-2011, 23:01   #28
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jetterk

Svarer lige selvom du sikkert er gået i seng. Og forhåbentligt for sovet godt eft. dagens strabasser.

Undskyld, jeg vekslede rundt m. forkortelse.

Partshøring er normalt 14 dage, og håber derfor du har valgt den udvidede model jeg skrev, idet 2 dg. respite er mere end nok til dem.

Husk mine råd ang. SB ferie el. tilstede, og teamleder, det plejer at sætte skub i tingene, samtidig får du måske også hurtigere korrektin i forhold til den fejl m. de 39 uger og manglende kalender/evner til at tælle.

Ang. ordinært arbejde m. fysiske skånebehov er der et kontinium inden det reelt hedder fleksjob på nedsat tid, men det vil være på fuld tid, men f.eks. m. en assistent, hvis man ikke kan skrive på pc'er, så kan denne gøre dette. Øvrige arbejde gør man selv. Dete var bare et eks., men som sagt vil det være på fuld tid. Kan pt. ikke lige finde reglen, men skal kigge eft. dette imorgen.


Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2011, 15:32   #29
jetterk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
jetterk er ny på vejen
Hej Gunvor.

Ja så er jeg hjemme fra arbejde. Fik bare ikke sovet i nat. Denne sag kørte rundt i hovedet på mig.

Jeg har gjort som du sage, afleveret brevet og skevet præcis det du skrev.

Min fagforening kan jeg ikke få fat i i dag, og telefonerne er lukket i morgen. Så jeg må prøve torsdag, hvor jeg selvfølgelig håber sb, har reageret.


Jeg forstår bare ikke at min sb i min rp skriver "Ut vurderer at der er helbredsmæssige barrierer i.f.t. arbejdsmarkedet, men at det er realistisk at pgl. vil kunne arbejde i et job hvor fysiske skånehensyn overholdes. Den igangværende virksomhedspraktik skal være med til at afklare hvorvidt pgl. bliver i stand til at arbejde de ønskede 32 ti." er det så ikke deres pligt at få det afklaret indenfor de 39 uger?

Jeg har fundet dette i en principafgørelse i ankestyrelsen:
nævnet anmodes om at tage stilling til, hvorvidt retssikkerhedslovens § 7 a var overholdt, idet lønmodtageren var efterladt i et tomrum uden forsørgelsesgrundlag, og uden at kommunen på noget tidspunkt havde taget stilling til, hvad der videre skulle ske.


Ved oversendelsen af sagen til Ankestyrelsen anførte nævnet om retssikkerhedslovens § 7 a, at formålet med bestemmelsen er at undgå afbrydelser i indsatsen over for borgere, som har behov for hjælp, fx ved ophør af sygedagpenge uden efterfølgende ret til kontanthjælp og aktivering mv., og at kommunen i den situation skal sikre sig, at den før ophøret af foranstaltningen tager stilling til, hvad der videre skal ske. Da det ikke var oplyst, at lønmodtageren ikke havde ret til kontanthjælp og aktivering, fandt nævnet ikke, at situationen var omfattet af retssikkerhedslovens § 7 a.


Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på nærmere belysning af bestemmelsen i retssikkerhedslovens § 7 a.



Afgørelse:

Sagen hjemvistes til det sociale nævn til ny behandling af spørgsmålet om, hvorvidt kommunen var berettiget til at standse udbetalingen af sygedagpenge.


Begrundelsen var, at nævnet ikke havde inddraget retssikkerhedslovens § 7 a i behandlingen af sagen, idet denne bestemmelse efter nævnets opfattelse ikke gjaldt i denne situation.


at sikre, at personer, der har en arbejdsevne, som muliggør en tilknytning til arbejdsmarkedet, også reelt får mulighed for at bruge deres ressourcer gennem et arbejde.


Der skal derfor sikres en sammenhæng i indsatsen til personer, som har behov for hjælp, fx ved ophør af sygedagpenge, således at kommunen før ophør af en foranstaltning skal sikre sig, hvad der videre skal ske i relation til udnyttelse af arbejdsevnen.


Kan jeg henvise til dette, da jeg netop mener jeg kommer til at stå i et tomrum, eller er der noget jeg misforstår.

KH
Jette
jetterk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 02:36   #30
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jetterk

Du skriver:
Citat:
så ikke deres pligt at få det afklaret indenfor de 39 uger?
. Netop, det er deres pligt at få dig afklaret indenfor de 39 uger, hvorfor dette også er vigtigt at pointere i partshøringen, således at de er klar over at der kan klages over selve sagsbehandlingen, hvorfor det vil være fornuftigt at dem i betragtning af deres nøl, at forlænge dig, således at denne afklaring kan blive tilendebragt, hvilket du jo samarbejder om, og en afklaring omkr. netop dit timeantal kan lede til et realitisk afgørelse, der kan bringe dig tilbage i arbejde, måske på fleks.

Det er derfor essentielt, at du netop fastholder i partshøringen at dette formål mangler afklaring og at denne ikke er opnået pga. manglende initiativ fra SB til at iværksætte en sådan afklaring indenfor tidsrummet af de 39 uger.

Hovedet kørt ikke så godt pt., så jeg vender tilbage i morgen tidlig mht. §7a og nærmere afklaring omkr. principafgørelse nednefor.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
stop af sygedagpenge stjerne10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 03-06-2013 21:15
Stop af sygedagpenge Patte85 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 14-12-2011 00:00
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
sygedagpenge stop CharlotteV Din historie 10 01-08-2010 21:59
sygedagpenge stop lilleper Alt det andet 16 13-06-2010 22:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension