K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-05-2015, 00:29   #1
Spliffen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
Spliffen er ny på vejen
Spørgsmål ang. Hvad i tror jeg mon får?

Hej

Jeg har sclerose og haft diagnosen i 2 år.
Men nok haft den i flere år.

Jeg er ramt mest kognitivt med svære hukommelses, indlærings & koncentrationsproblemer så jeg næsten ikke kan fungere i eget hjem.

Jeg har fået lavet status attester, neuropsykologisk undersøgelse fra kommunen og læ 265 der alle skriver indirekte at de ikke kan se mig i udd. El. Arbejde.

Jeg har haft mentor i knap 6 mdr. Men ingen arbejdsprøvning og er knap 30 år gammel.

Sagsbehandler fra kommunen har skrevet i forbedrende del at jeg har brug for massivt hjælp og støtte og at jeg vuderes ikke egnet til revalidering el. Beskæftigelses mæssige tilbud for at kunne passe et ordinært arbejde

Samt skriver sagsbehandler som de andre læger at det er stationært og muligvis vil blive værre med tiden grundet attacks.


Mine spørgsmål er derfor.:

Tror i ikke jeg ender i et ressourceforløb med henblik på at blive arbejdsprøvet?

Vil der være nogen mulighed for at jeg kan få fred og førtidspension ?

På forhånd tak
Spliffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2015, 07:55   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Spliffen Se meddelelser


Mine spørgsmål er derfor.:

Tror i ikke jeg ender i et ressourceforløb med henblik på at blive arbejdsprøvet?

Vil der være nogen mulighed for at jeg kan få fred og førtidspension ?

På forhånd tak
Hvis loven var baseret på sund fornuft var der nok ikke nogen, der ville være i tvivl om, at du skulle have fred og førtidspension.
Men som loven er skruet sammen er der vist ikke nogen herinde der kan forudsige om det bliver førtidspension eller ressourceforløb.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2015, 08:12   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.784
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hjertelig velkommen...

Kære Spliffen.

Bliv her på din tråd fremover.

Læs og følg disse råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Hæft dig ved hvad Vovse nævner:

"Hvis loven var baseret på sund fornuft var der nok ikke nogen, der ville være i tvivl om, at du skulle have fred og førtidspension."

Men sådan er den sociale verden desværre ikke. Så nu skal du, når overskuddet er til det, begynde at sætte dig ind i lovgivningen, sammen med k10.

Hvor i landet bor du ca.? S.U.

Udover scleroselægernes behandling, hvad modtager du ellers af behandling? Fysioterapi, kommunalt eller i praksissektoren?

Er du berettiget til vederlagsfri behandling?

Hvis ikke, kan du klare dagligdagen fysisk uden hjælp af nogen art?

Hvis ikke du kan det har du den juridiske betegnelse "svært handicappet" og dermed vederlagsfri behandling.

Hvis ikke du er vil jeg opfordre dig til at melde dig ind i Scleroseforeningen.

https://scleroseforeningen.dk/

Fremover må du IKKE tage for givet, at dine omgivelser herunder sagsbehandlere etc har den fulde viden om din diagnose. Bliv ikke overrasket.

Har du en ven, familiemedlem som fremover vil hjælpe dig med at holde styr på din sociale sag, vil det være særdeles formålstjenligt da det kan være ensomt og frustrerende at være alene om? (Mentor kan ikke bruges)

Endnu engang velkommen til, nu er du ikke alene med de sociale spørgsmål.

Bedste hilsner

Peter

»Ligegyldighed er en forbrydelse, der ikke kan tilgives«

Bilag om ordet "stationær" eller "Ikke-stationær"

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30476

Sidst redigeret af phhmw; 13-05-2015 kl. 09:55.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-05-2015, 10:04   #4
Spliffen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
Spliffen er ny på vejen
Det har du fuldstændigt ret i :-)
Jeg har bare ikke særligt meget erfaring i det kommunale og ved at læse papirerne er jeg meget spændt på hvad det ender ud i.

Hej Peter.

Jeg sender en privat besked om hvilken kommune det er.

Jeg går til fysterapi vederlagsfrit kommunalt



Kom yderligere i tanke om at min sagsbehandler fra kommunen har skrevet i papirerne at jeg har en kronisk alvorlig sygdom. Håber teamet vil høre efter

Jeg har min mand der hjælper mig. Men syntes ikke der er så meget familie der er i stand til at kunne hjælpe.
Jeg har dog hjælp fra Scleroseforeningen som tager med til mødet.

Tak for velkomsten
Spliffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2015, 11:22   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.784
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du nævner...

Kære Spliffen

"Håber teamet vil høre efter"

Du skal mentalt forstå, at du er havnet i en retssal. Hvor 2 modparter har modsatrettet interesser.

For at skal opnå det du ønsker skal der først følges alt inden for de nye reformer. Husk hvad Vovse skrev.... det er ikke fornuften som råder men udelukkende sparekrav...... også i din situation.

Her gælder kun dokumentation og beviser og atter dokumentation.

Hvad dine omgivelser siger til dig har ingen betydning overhovedet.

Hvad læger, speciallæger, embedsmænd skriver i din kommunale journal er det eneste, som gælder.

En "Statuserklæring" er kun en mellem vurdering men senere kommer en "Speciallægeerklæring" som endegyldigt klinisk beskrivelse af den læge som i den stund skriver "Speciallægeerklæringen"

I sidste ende skal kommunens pensionsteam, som udelukkende har din kommunale journal at træffe sin afgørelse på, skal du sikre dig er fyldestgørende og at alt er korrekt beskrevet og hvad andre, Rehabiliteringsteamet indstiller til pensionsteamet.

Jeg kan fornemme, at du er afklaret og ønsker førtidspension og intet andet?

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

Bliv ikke forskrækket over de mange ord!

Kun kommunen og din praktiserende læge har ifølge lovgivningen retten til at bruge ordet "førtidspension" alle andre må ikke vurderer hvilken ydelse du eventuelt skal bevilges.

Din praktiserende læge er en primær medspiller i din sag og som du skal have et godt og tæt forhold til.

Når du stiller flere spørgsmål skal du bare afvente, da de fleste af os er i samme båd som dig. Vi er ikke et kontor hvor vi er på hele tiden. Så tålmodighed, du skal nok få svar på alt, hvad du spørger om.

Kommunalt fysioterapi er du bevilget, vederlagsfri. Er det på holdtræning eller individuel træning? S.U.

Alle mørke rør har en lys udgang.

Bedste hilsner

Peter som afventer din kommunes navn.

Sidst redigeret af phhmw; 13-05-2015 kl. 11:30.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-05-2015, 11:40   #6
Spliffen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
Spliffen er ny på vejen
Hej igen

Du har helt ret.

Jeg udtrykker mig forkert ved at skrive håber de hører efter.

Jeg ønsker kun førtidspension. Da jeg ikke engang kan klare huset herhjemme hvordan skulle jeg så kunne arbejde med mine smerter og kognitive problemer som er beskrevet som værende svære.
Jeg er heldig at få individuel træning selvom det vist er ophørt efter de nye regler.

Jeg kan ikke sende en besked til dig, jeg har forsøgt.
Så skriver det her. Det er Aaarhus
Spliffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2015, 15:23   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.784
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Der er dejligt i Aarhus..

Kære Spliffen.

Vær ikke nervøs for at du vedkender dig din kommune. Det har aldrig bragt noget godt med sig, hvis borgerne er bange for deres kommune.

Individuel vederlagsfri behandling findes stadig, men fysioterapien er under pres: http://www.k10.dk/showthread.php?t=30308

Holdtræning:

https://scleroseforeningen.dk/netraa...ldtr%C3%A6ning

https://scleroseforeningen.dk/g/search/holdtr%C3%A6ning

Hvor der er indgået en privat overenskomst med Regionerne, hvor man har indvilget i at i 2015 må der kun være 15 % tilbage på individuel vederlagsfri ordning, resten skal på holdtræning uanset diagnose.

Det er de færreste, som har opdaget dette.

Hvad vil man så gøre hvis lægerne henviser mere end de 15% til individuel vederlagsfri behandling?

http://fysio.dk/Fysioterapeuten/Arki.../#.VVNCd2Y6A4Y

"Desuden er der aftalt en glidende overgang, således at grænsen er 50 procent i 2013, 40 procent i 2014, indtil aftalen så er endeligt implementeret med 15 procent i 2015.

Hvis antallet af behandlinger overskrider den aftalte grænse, har parterne aftalt, at der sker et fradrag i den årligt regulerede økonomiske ramme.
"

Så fysioterapien har et økonomisk incitament til at få så mange over på holdtræning.

Du samtaler både med dine scleroselæger og praktiserende læge om at du forventer at bibeholde din individuelle vederlagsfrie henvisninger.

Vel og mærke, hvis du er tilfreds og opnår det en sclerosepatient skal trænes i for at bibeholde sin muskelkraft for at være forberedt på fremtiden.

En lægehenvisning er din personlige og kan bruges i hele Danmark og EU hvor kommunen ikke kan bestemme hvor du skal modtage din behandling.

Til din information:

http://ofeldt.dk/index.php?id=117

Godt du har kontakt til Scleroseforeningen.

Godt du har dem med som bisidder.

Et godt råd: beskæftig dig kun med din sociale sag hver anden dag, ellers bliver man tosset i hovedet. Husk på at der kan i værste fald gå mange måneder eller år før der foreligger en endegyldig afgørelse

Udgangspunktet er at din kommune behandler din sag på en professionel og empatisk måde og efter lovgivningen.

Men,...... k10 eksisterer jo fordi, at det ikke er alle kommuner der følger lovgivningen og inddrager private holdninger og/eller bliver presset til at fortolke loven på en kreativ måde.

Har dine scleroselæger endegyldigt fastsat din form for sclerose?

Individuel træning, OBS!

http://www.k10.dk/showthread.php?p=325172#post325172 læs indlæg #70

Modtager du nogen form for ydelse fra kommunen?

Har du søgt og bevilget nogen form for hjælpemidler?

Har du kørekort og kan køre bil?

Kan du færdes i jeres hjem uden ombygninger pt? Dørtrin, trapper etc.

I morgen skinner solen og du holder fri og nyder livet.

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 13-05-2015 kl. 15:31.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-06-2015, 23:09   #8
Spliffen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
Spliffen er ny på vejen
En lille opdatering jeg blev idag indstillet til førtidspension ��
Spliffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2015, 23:56   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Dejligt for dig....

Det vil samtidig kunne give håb for andre at det altså sagtens kan lade sig gøre at få pension til trods for at man er under 40 år...

Er det kun indstillingen du har fået...eller har kommunen taget endelig stilling...

I de fleste tilfælde plejer kommunen jo at følge de indstillinger som rehab teamet kommer med...men det er jo bedst at have det hele på plads i forhold til kommunen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2015, 09:42   #10
Spliffen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
Spliffen er ny på vejen
Kommunen har taget endelig stilling :-)
Spliffen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension