K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-09-2008, 18:58   #31
boy 84
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-09 2008
Indlæg: 37
Styrke: 16
boy 84 er ny på vejen
hej Hyanna er virkelig glad for du gør sådan et stort stykke arb for at hjælpe mig det skal du havde mange tak for du kommer også ind på nogen gode ting bla sådan noget som aktindsigt, handleplaner, udredning af' psykiske tilstand ... men der er ikke sket det store hvad kan jeg gøre mere ??

men er sku så vand til det her har ikke haft fast bopæl sinde jeg måtte flytte fra min kammerats lejlighed som jeg ellers måtte overtage huslejen lød på 3000
kr om måneden alt indklusiv. men de 4600 kr jeg får rækker jo ikke langt og kommunen ville ikke låne mig til indskud selvom jeg havde fundet et sted som ville være godt for mig,, så der er vel ikke andet at gøre end at vente til jeg bliver 25 år, min kontaktperson siger også så vil det se bedre ud at finde en lejlighed ,ikke fordi jeg får meget mere men lidt så jeg kan klare en husleje .. bare lige hvad der sker efter januar er sku så bange for at de stopper mine penge igen og så ved jeg da slet ikke hvad jeg skal gøre..
boy 84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2008, 19:22   #32
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Smile Til boy 84

Rart at du er på.
3000 kr. lyder ikke af særlig meget, så hvorfor kunne du ikke overtage den? Du har jo mulighed for at søge boligsikring.
Hvor lang tid er det siden at du kunne have overtaget den lejlighed?
Og med hvilken begrundelse har du fået, for at du ikke måtte overtage den?

Mange af Hyanna
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2008, 19:37   #33
boy 84
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-09 2008
Indlæg: 37
Styrke: 16
boy 84 er ny på vejen
cirka et år siden at den var for dyr og jeg kunne finde noget billiger at de ikke ville give mig indskud og jeg ikke kunne leve for 4600 kr hvis huslejen var på de 3000 kr og kunne ikke låne til indskud i banken så jeg kunne gå udenom kommune da jeg jeg har noget gæld i forvejen de vil heller gøre så man ikke har noget sted at bo end at hjælpe en ....
boy 84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2008, 19:45   #34
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hej Boy 84!
Har også bare gået og tænke på dig og din situation hele dagen, og på hvordan du kommer videre. Jeg er virkelig bare så harm over den behandling du får!
Mht. bolig er det korrekt, hvad THJ skriver, at kommunen ikke har pligt til at hjælpe dig. MEN! Det ikke at have nogen bolig er en barriere i forhold til arbejdsmarkedet. Se her, hvad der står i Lærebog om Arbejdsevnemetode, bogens side 49. (http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf):Formålet er at beskrive, om borgeren har en stabil boligsituation, det vil sige, om borgeren har en såkaldt base i forhold til at kunne fungere i et job. At være uden stabil bolig vil ofte være så energikrævende, at det i sig selv kan være en barriere for at fungere på arbejdsmarkedet.

Din sagsbehandler skal derfor hjælpe (eller i det mindste vejlede) dig med at finde en bolig. Hvis hun ikke mener, det hører under hendes opgaver, skal hun henvise dig til nogen, der kan hjælpe eller vejlede dig jf. Forvaltningslovens § 7: En forvaltningsmyndighed skal i fornødent omfang yde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde. Stk. 2. Modtager en forvaltningsmyndighed en skriftlig henvendelse, som ikke vedrører dens sagsområde, videresendes henvendelsen så vidt muligt til rette myndighed.

Mht. huslejen kan du få boligstøtte og eventuelt også §34-støtte. Det er en individuelt beregnet støtte, derfor er det svært her at sige, hvor meget du kan få i tilskud, Kommunen er igen forpligtet til at vejlede dig om dette. På borger.dk ligger et lille program, hvor du kan prøve selv at regne det ud. Tallene her er dog kun vejledende.

Hvorfor ville kommunen ikke give dig lån til indskud?
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2008, 20:01   #35
Viper
Afhængigheds tegn af K10
 
Vipers avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: Odsherred
Alder: 63
Indlæg: 319
Blog Indlæg: 5
Styrke: 16
Viper er rigtig godt på vej
Red face Røvtur (undskyld mit "franske")

Hej boy 84.

Sikken da en R..... du har fået af Odense kommune. Du er ganske enkelt blevet holdt for nar af din kommune i mine og Hyannas øjne.

Grunden hertil er at du skulle have haft en kommunal garanti for indskudslånet af kommunen når de ikke selv vil hjælpe dig med indskud eller boligstøtte. Jeg kan ikke huske § nummeret, men vi skal nok finde det til dig.

Hvad du bedst kan gøre lige nu eller så hurtigt du kan overskue det er at gå op i feltet nyttige links og så gå ind på den link der hedder begæring om aktindsigt, printe begæringen ud og gå op på kommunen og aflevere den der.

Du skal huske at få en kvittering på at du har afleveret den, ellers siger de bare at du ikke har givet dem begæringen.

Når du så har fået aktindsigt så tager vi den derfra og i dit tempo.

fra Hyanna og Viper


PS. Risa, Du er lige til at knuselske. Hilsen viper

Sidst redigeret af Viper; 26-09-2008 kl. 20:08. Årsag: Tilføjelse
Viper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2008, 20:10   #36
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Viper, jeg giver dig og Hyanna fuldt ud ret: det er ganske enkelt ikke godt nok, den behandling, der er givet!

Med hensyn til den garanti du nævnet, mener du så det her fra Lov om individuel boligstøtte:
§ 59. Til boligtagere, der ikke er omfattet af bestemmelserne i §§ 55-57, kan kommunalbestyrelsen yde lån eller garantere for lån til betaling af beboerindskud i byggeri omfattet af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v. bortset fra almene ungdomsboliger uden selvstændigt køkken. Det samme gælder i ejendomme, der tilhører almennyttige institutioner, såfremt der til ejendommens opførelse er bevilget statsstøtte i medfør af kapitel 12 i lov om boligbyggeri eller tidligere boligbyggerilove, jf. senest lovbekendtgørelse nr. 483 af 16. august 1973, kapitel 6.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2008, 21:19   #37
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hey Boy84

Da jeg selv har Social Angst, og lider af depressioner kender jeg alt for godt til den situation du sider i lige pt. Kan tydeligt huske dengang jeg kun fokuserede på at jeg bare IKKE kunne arbejde og blev noget så frustreret over hele tiden at blive headhuntet af kommunen... det virkede som om de simpelthen hverken forstår eller lytter til noget som helst overhovedet.

Det er specielt svært når det er psykisk lidelse, da de jo ikke kan se det, og når de samtidigt skal få så mange refusionskroner ud af dig og følge Claus Hjort Frederiksens galimatias om resourcer og ikek barriærer, så er det pisse svært at blive taget seriøst af sin sagsbehandler(e).

Jeg selv blev diagnosticeret med social fobi og depresioner helt tilbage i 2002, og jeg er først NU ved at få lagt låg på en førtidspension, så det fortæller dig jo (desvære) at du nok kommer til at væbne dig med tålmodighed.

Jeg kan dog give dig nogle gode råd:

Sørg for først og fremmest, at kom ud af den tankegang der hedder, at du sætter dig ned og forventer at alle omkring dig skal forstå din situation og på automatisk vis hjælpe dig hen til den førtidspension du meget vel har behov for.

Du er nok nødt til at se i øjnene, at hvis du vil have det til at ske så hurtigt som muligt, så må du selv "opruste dig" og indse, at kampen skal vindes ved at du selv gør en kraftig indsats, for der står INGEN klar til at hjælpe dig, kun pille dig ned. Grunden er, at "de andre" kun ser på dine resourcer og vil have dig i arbejde så du koster dem så lidt som muligt, og du selv er mere fokuseret på at blive rask og have det godt med dig selv. Desvære skal du lede LÆNGE efter sagsbehandlere der har samme "mål" som dig selv lige nu.

En anden ting du må indse er, at ligegyldigt HVAD du selv mener om hvad du har behov for, så vil du ikek finde en eneste sagsbehandler der tager dine ord for gode varer... sagsbehandlere vil have facts på bordet... de vil se velskrevede dokumentationer fra psykologer, psykiatere og læger før der sker noget.

Derfor er det VIGTIGT at du ser Psykiatere og Psykologer som dit "våben" i din sag, for hvis der er nogen der kan sparke en sag fremad, så er det dem... sørg for at de bliver dine venner i sagen, og kommer de med forslag til at hjælpe dig, så gør som de beder om... disse mennesker har ingen økonomiske incitamenter til at modarbejde dig, kun hjælpe dig.

Jeg kan forestilel mig, at du bliver sur og gal, når de evt. vil prøve at tale bare den mindste smule om "på sigt at komme i arbejde"... det gjorde jeg også selv... men i sidste ende ved du godt lige som jeg gjorde, hvem der kender dig bedst... det gør du selv! ... med tiden, og efterhånden som deres tiltag fejler vil det blive skrevet ned i din sag, og på sigt vil det materiale du skal bruge for at blive bevilget førtidspension komme i hus.... men indrømmet, det kan tage tid.

Noget af det første du skal bestræbe dig på er, at blive overført til Match gruppe 4, hvis du ikke allerede er det. Spørg din sagsbehandler hvilken match gruppe du er i, og er du IKKE i 4'eren (tvivler på du er i 5'eren), så fortæl hende, at du føler du hører til i Match 4 eller 5... syge mennesker hører til i disse to grupper, og det er først rigtigt når du er DER, at du begynder at blive taget lidt mere seriøst.

Hvis du HAR fejlet en arbejdsprøvning, så BURDE du på nuværende tidpunkt være i Match 4... jeg blev selv overført til match 4 efter at jeg ikek magtede at møde op til en arbejdsprøvning, og siden da er det gået rask væk fremad med turbo... (taget i betragtning af hvor længe jeg har været på kontanthjælp inden vel at mærke!)

Når først du er i Match gruppe 4, kan du sige til sagsbehandleren, at du ønsker en resourceprofil opstartet, for de SKAL lave den når du først er i match 4. Det er lovpligtiget at de gør det, og denne skal bruges før du overhovedet kan FÅ en førtidspension. Den skal nemlig blotlægge alle dine resourcer osv. Men ikke alle kommuner laver den før i sidste øjeblik... så her skal du IGEN selv tage skeen i hånden, som i så mange andre tilfælde.

Den dag du har din resourceprofil, samt dine udtalelser fra egen læge, psykologer og psykiatere på, at din situation er stationær begynder de at tænke i førtidspension, og sikekrt ikek et sekund før... specielt taget i betragtning at du "kun" er 24 år gammel... de har en skærpet hets igang på unge psykisk syge, og den kommer du nok til at kæmpe hårdt imod desvære.

Som en tredje ting bør du PRØVE om du kan væbne dig med paragrafer... kom her ind og spør når du er i tvivl om noget, sådan at andre måske kan hjælpe dig med at finde ud af, om de tiltag du undrer dig over er lovlige, for de spiller på kanten af loven MEGET tit i kommunernre... bare tag et kig på socialrådgivernes hjemmeside og se hvor mange procent der har tilstået at de modarbejder lovgivnignen... lige pt. er den på 36% !!!

Sørg for at kræve at din sagsbehandler bekræfter alle jeres aftaler PÅ SKRIFT! Dette er vigtigt, sådan at de ikke kan løbe fra jeres aftaler fordi de kun er mundtlige.

Ja det var sådan LIDT af det man skal stå model til som psykisk syg i system danmark Boy84... ved godt at det er latterligt, at man skal være psykisk stærk, for at kunne være psykisk svag i systemet, men sådan er det altså desvære, så jo hurtigere du mander dig op, og tager sagen i egen hånd og ikke bare lader dig "vælte tilbage og opgiver", sjo hurtigere når du dit mål

Held og lykke med det... kender "det sorte hul" du sider i alt for godt.
  Besvar med citat
Gammel 26-09-2008, 21:41   #38
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Talking Kære Razmo,

Tusinde tak, fordi du interesserer dig for boy 84, for af det jeg har læst af dig, er du bare den helt rigtige
Jeg er bare enig med mange af de andre indlæg om mareridt mht. dit ændrede "billede". Man FÅR sq mareridt !!!

So glad to have you onboard

Mange Hyanna
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2008, 22:35   #39
boy 84
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-09 2008
Indlæg: 37
Styrke: 16
boy 84 er ny på vejen
hold da op en masse ting ved slet ikke hvad jeg skal svare men kan se der skal gøres en hel del fra min side,, og det er nok det væreste da jeg føler mig skide uheldig når det kommer til kommunen og sagsbehandler,, men må jo prøve har tænkt på om jeg skulle vise min kontaktperson den side her eller det er dumt ?? for føler bare at når jeg prøver noget ikke at blive forstået sådan som jeg udtrykker mig især over for sagsbehandleren det er nok det væreste .. 1 at havdde ro på og jeg får mine penge uden at føle mig usikker og alt det 2 at at havde min egen lejlighed, så tror jeg det ville være lidt nemmere af være mig for man bliver fandme strsset af ikke at havde fast bopæl.. men igen hvad skal man gøre ? tror bare jeg er dårlig til det her hvis de kan bilde dig alt muligt ind ,for det lyder jo som om der kunne havde været hjælp til bolig for lang tid siden med det der bliver skrevet her på siden ...
boy 84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2008, 22:54   #40
Viper
Afhængigheds tegn af K10
 
Vipers avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: Odsherred
Alder: 63
Indlæg: 319
Blog Indlæg: 5
Styrke: 16
Viper er rigtig godt på vej
Angry Bolig

Hej boy 84.

Jeg forstår udmærket godt din frustration med alle de krav der bliver stillet til dig fra alle mulige sider. OG, jeg har godt nok aldrig selv været uden fast bopæl men frygter tanken mere end meget andet så der er ikke noget at sige til at det stresser dig helt utroligt.

MEN, du har forstået det helt rigtigt når du siger at du ud fra det der er skrevet her på siden har haft krav på hjælp til en lejlighed langt tidligere. det er bl.a. derfor at jeg skrev at kommunen syntes at have snydt dig (læs narret).

Dette er netop årsagen til at jeg sagde til dig at du bør søge om aktindsigt. For når du får de dokumenter vil man ved nærlæsning og lidt viden om paragrafferne kunne se deres svineri sort på hvidt og dermed gøre krav gældende over for dem.

Derudover synes jeg faktisk at det kunne være en rigtig god idè at vise siden her, da det vil vise dem at der er nogle med lovviden der følger din sag og støtter dig. Dette er netop noget som de fleste kommuner HADER idet de så ved at nogen kan afvise mange af deres begrundelser for urimelige afslag (som du desværre har fået din alt for rigelige del af).

Viper
Viper er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension