K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-08-2011, 00:10   #1
Anja-10
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2011
Lokation: Aarhus Kommune
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Anja-10 er ny på vejen
Unhappy Ny Bruger- Skal søge flex..Hvordan???

Hej allesammen.

Jeg har de sidste dage følget med herinde og kan se at det ikke er særlig rart at kom i klemme med Kommunerne

P.t har jeg selv et fuldtidsjob som jeg har haft i ca 10 år, men i 1,5 år har jeg arbejdet der hvor jeg er i dag og Mit job består af Kontor arbejde.

Jeg har fået museskade, ryg, nakke og arm skader/smerter og derudover har jeg desværre fået Depri. og angst og stres. Jeg har altid været typen som har presset mig selv til det ydre og kan ikke lide at være afhængig af nogen.

selvom jeg har haft det så skidt og virkelig været nede i et sort hul, har jeg ikke henvendte jeg mig ikke til min læge i starten og ingen vidste det indtil det virkelig gik galt. Nu går jeg til Psykolog og læge og får medicin mod min depri. og angst og min chef fik det hele at vide i går.


Min chef talte med mig om at de havde bemærked det og vi kom så til at snak om det som hedder Flex. Jeg må ærlige indrømme at jeg aldrig havde hørt om det. MEN jeg ringed så til Aarhus Kommune for at høre dem ad, jeg spurgte så om jeg havde en sagsbehandler eller bare en socialrådgiver, da jeg nu har brug for RÅDGIVNING. Men nej,jeg blev afvist og fik besked på at jeg ikke har nogen rådgiver og at jeg evt, kunne prøve og kontakte Jobcenter.

Jeg kontaktede Jobcenter og de gav mig samme besked, og sagde at jeg skulle kontakte AARHUS KOMMUNE??!!

Jeg har aldrig nogensinde fået kontant hjælp eller noget fra kommunen, så jeg kender slet ikke det miljø. Lige nu er jeg bang for at det her vil gør mig mere syg at det måske er bedst at fortsætte sådan her og droppe at få hjælp af nogen..MEN hvis der er nogen herinde som ved hvordan man skal søge FLEX og hvor man skal starte henne osv så skriv endelige til mig!

Lige nu er jeg sygemeldt på mit arbejd i 1 uge da jeg slet ikke magter at tag på arbejd og snak med folk. og efter det så er min læges vudering at jeg skal deltids sygemeldes i 14 dage..Så jeg er meget nervøs for hvad der skal ske med mig efter de 14 dage..Er man så klar igen til et fuldtidsjob??? Lige nu magter jeg slet ikke mere end en deltidsjob allerede efter 3-4 timer er jeg helt udmattede,træt og så ked af at være på arbejd...

Håber nogen kan forstå mig
Anja-10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2011, 01:50   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Dette bliver flere kilometer langt, desværre, sauter selv i evt bitterhed over systemet, jeg lukker ud efter 11½ år uden afklaring og uden noget der ligner har jeg af naturlige årsager en del af den slags *ss*

Jeg stiller det her under temmelig firkantet op, der kan sagtens være afvigelser, det er mere for at give dig en ide om hvad det her er for en fisk *ss*

For at blive fleksvisiteret kræver det en udredning af din arbejdsevne, denne skal være så meget nedsat at du værgen nu eller i fremtiden måske kommer til at kunne klare et fuldtidsjob.

Normalt, forløber det sådan at man først bliver langtidssygemeldt, efter 4 uger bliver man så kontaktet af jobcenteret, dvs ens sagsbehandler (SB´er) via brev hvor man skal komme til et møde, der efter går det (langsomt) slag i slag.

Aller først skal der ses på om du kan fortsætte dit fuldtidsjob, evt med en §54 (tror jeg nok den hedder, hæng mig ikke op på det, det betyder at arbejdsgiver får refusion fra 1. sygedag, frem for som normalt efter 14 dage, eller er det 4 uger??, på den måde kan du gå til behandling og være syg uden at gøre arbejdsgiver "skade) Der ses også på om du kan omskoles via en revalidering, den er ofte meget fristende, for det tilbydes som regel lige inden sygedagpenge ophør, og pengene er en hel del bedre end den kontanthjælp (KHJ) man uden revalideringen er berettiget til, men det er dælme farligt at takke ja, for man raskmelder sig selv og ryger direkte på KHJ hvis man ikke kan klare omskolingen, lige som man efter endt udd, har en eneste forsørgelse hvis man ikke kan finde job og det er KHJ.
Sagt med andre ord næsten lige meget hvordan man end vender og drejer den ender folk før eller siden på KHJ, kun meget meget få slipper uden om.

Først og fremmest skal behandlingsmuligheder udtømmes, dvs din egen læge og mindst 2 speciallæger konstatere at der ikke findes mener som kan forbedre din funktionsevne (ikke at forveksle med arbejdsevne)
Den ene speciallæge er en du inden har haft, eller får kontakt til, den anden er en uvildig som din kommune sender dig til på et tidspunkt, denne skal sådan set bare fortælle om de læger der har behandlet dig taler sandt (meget meget groft sagt)

Der efter sendes din sag til kommunens lægekonsulent som oversætter evt læge-latin til DK og oplyser om denne mener der er behandlings metoder som endnu ikke er afprøvet, er der det skal de afprøves, er der ikke er det fino.

Før eller siden vil SB bede dig deltage i en arbejdsprøvning a ca 3 måneder, denne skal vise hvor mange timer du kan arbejde, med hvad du kan arbejde, og ikke mindst hvad der er dine skånebehov (som gerne skal stemme overnes med det lægerne er kommet frem til)
Tit og ofte bliver man sendt i en arbejdsprøvning før man er endelig afklaret lægeligt, og så kan den i sagens natur ikke bruges til ret meget, så når man er endelig afklaret lægeligt skal man på den igen, og først der er den ordentlig brugbar.

Når så man har "behandlingsmuligheder udtømt" og "arbejdsevne nedsat" samt "tilstand stationær" (eller man bliver kun dårligere) kan ens sag sendes videre til et nævn i kommunen som så ser på hele pivtøjet igen.
Hvis der er noget de sys mangler, så sender de den tilbage til SB med en besked om at det og det mangler (og så er det på den igen igen for dig)
Hvis de ikke finder mangler og er enige i SB´er indstilling om fleks, vil du modtage et brev, hvor du oplyses at du fra xx/xx-xx (sikkert en gang i løbet af år 2012-13 stykker hvis sagen forløber nogen lunde, men at der går 5 år eller mere er desværre helt normalt, og du kan ikke få sygedagpenge i mere end 52 uger, med mindre du er berettiget til forlængelse, men det kan vi så se på hvis du overhovedet kommer så langt )

Alt i mens der er en masse randes til div læger, skal der laves en kæmpe bunke papir nus bla en ressourceprofil, også kaldet en arbejdsevnevurderingsjournal, det er en del ar arbejdsrevnemetoden, hvilken du skal i gennem, før det kan besluttes om du hører til på den ene eller den anden hylde.

http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf Denne er din bibel.

Som din sag ser ud pt, med en uges sygemelding er der absolut intet der tyder på en fleksvisitering, du SKAL omkring kommunen (jobcenteret) og have vurderet din arbejdsevne, og denne skal være varigt nedsat inden for ALLE! fag, ikke kun kontor, og for at komme der til vil det tage så lang tid at du absolut ikke skal forvente at din nuværende arbejdsplads gider vente på dig (du kan nemlig ikke arbejdsprøves hos dem i det de ikke er uvildig part i din sag)

At kommunen afviser dig, med at sende dig fra den ene til den anden er KUN deres forsøg på at slippe af med dig, for du er en potentiel udgift, og dem vil de aller helst går ud i baggården og skyder sig selv, de er IKKE din medspiller, der er ude på at hjælpe dig, de har 2 ting for øje i nævnte rækkefølge: spare penge få dig ud i et fuldtidsjob, det sidste er så lovbestemt, de skal holde dig så tæt på det ordinære arbejdsmarked som muligt.

Alle har ret til en sagsbehandler og kommunen SKAL! vejlede, men som du allerede har opdaget så går det der vejledning ofte kun en vej, og det er: vi skal spare, så vi "glemmer" borgerens rettigheder, hvis borgeren ikke selv kender dem gør vi heller ikke" Det værste er at vi borger ikke kan stille kommunerne til ansvar for ikke at vejlede som de skal,her passer ulven får, sådan er det bare.

I stedet for at ringe, skal du skrive (din første lærestreg *ss* altid skriftligt ALDRIG telf, ringer de lader du bare være med at tage den, kommer du til det alligevel siger du bare du ikke har tid lige nu men at de er velkomme til at skrive, og så siger du pænt farvel, og ligger på, uanset protester, så skal de nok skrive)
Du skriver bare at du er sygemeldt, og ønsker noget vejledning omkring din fremtid, i det du ikke forventer at ville kunne magte et fuldtidsjob i fremtiden.
Hvis du intet har modtaget skriftligt des angående, inden den xx/xx-11 (giv dem 3 uger) betragter du det som et afslag på at få at møde med en SB´er og modtage vejledning.

Her har du 2. vigtige ting du skal lære, ved at skrive sådan giver du dig selv en klagefrist (dog afhænger din tidsfrist af hvad det handler om) for har du intet brev modtaget på dato, skriver du igen, giver dem en ny frist på en uge (skriv dato) sker der stadig intet ja så klager du over afslag på vejledning til din situation, slut færdig.

Selvfølgelig skal du have den vejledning du beder om (det ER jobcenteret du hører under) men samtidig er kommunerne altså temmelig langsomme, så inden du kan få et møde er din uges sygemelding for længst ophørt.
Et andet problem er som allerede skrevet at kommunen absolut ikke har nogen interesse i at vejlede dig om noget som helst der kan komme til at koste dem penge, det nemmeste for dem er at sige at der ikke er nogen hjælp at få, for kan de nu få dig til at klare dig selv uden de skal punge ud, sååå, så forvent at få en langt bedre vejledning af de gode k10´ere, end af din kommune, desværre.

Men som skrevet, som det ser ud for dig lige NU, kan du roligt skyde en hvid pil efter fleks, du skal langtidssygemeldes (evt deltidssygemeldes) før da er der intet at komme efter, og lægerne skal mene at du ikke kommer i nærheden af et alm job igen en gang, siger de måske med tiden, er du ilde stedt.
Samtidig mener din egen læge at alm psyk, er nok, dvs denne mener du bliver helt rask, at du ikke har brug for en udredning, og så er det vi igen støder ind i at fleks ikke er en mulig hylde, for er man havnet der er det fordi man aldrig bliver helt rask, aldrig fuld arbejdsdygtig.

Noget lidt andet, det fint du går til psykolog, men for at kunne bruge det til noget ifh til en evt syge-sag, så dur en psykolog ikke, denne er ikke læge, så evt udtalelser der fra er ubrugelige, der SKAL altså en psykiater til.
Også i forhold til evt behandling er det psykiater, de almen praktiserende læger dur ikke til at stille ordentlige diagnoser omkring psyken, og de er rigtig slemme til at tro at en omgang anti-dep et par måneder kan gøre det, uanset om man har en dep eller ej.

En psykiater er gratis for dig, så længe vedkommende er dækket af sygesikringen (hvilket de fleste er, og alle på spyk-sygehuse er)

Endnu en vigtig ting er din læge, denne må du endelig ikke være bange for at kontakte for meget, du kan KUN kontakte lægen for lidt, hver en lille bitte ubetydelige detalje, kan få giga betydning for din sociale sag, at du siger, kan ikke bruges til en døjt, det eneste der tæller er nedskrevne beviser, derfor er det vigtigt konstant at have din læge med på sidelinjen, selv med en lille ting som at du vist nok måske døjer lidt mere med hovedpine end ellers (og vigtigt ikke at tale i tlf med din kommune, holde så meget som muligt på skrift, så har du beviser, har du ingen vil kommunen til en hver tid have og få ret, her er der ikke noget der hedder evne til at augmentere eller at tvivlen kommer borger til gode, ell, kommunen har ret til du beviser det modsatte, via et dokument)


Hvordan du kommer videre fra hvor du er nu? Tja du bliver jo raskmeldt om en uge, og så begynder du jo på arbejde, og så er den prut ikke længere.
Er den alligevel længere dvs en langtidssygemelding, så kom her ind igen, for så begynder det at blive en sag, men det behøver bestemt ikke betyde en sag der værgen skal eller kan ende med en fleksvisitering, måske du skal revalideres, måske du "bare" skal gå syg en længere periode, måske det er en pension der skal til??

Puhe det blev laaangt, men systemet ER altså indviklet, dog når først man "fanger den" er det faktisk ikke så slemt, og slet ikke når man har k10, hver i sær af de helt garvede har deres kompetence område med viden, og de fleste fanger meget hurtigt mange små grundregler og fif.
Så selv om at jeg måske har givet dig en mavepuster, har jeg faktisk ikke slået særlig hårdt, det ser bare sådan ud, du må endelig ikke lade dig slå ud af "mig" jeg er dygtig til at få tingene til at se mere farlige ud en de nødvendigvis er IRL.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2011, 08:27   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja puha jeg blev helt svedt af at læse det LUM
Men desværre er hvert et ord sandheden

Du må have held og lykke fremover

husk hele tiden og have kontrakt til din egen læge
kommunen er som sådan ligeglade med ens egen læge
Men rart og have en til at samle alle lægeoplysninger

du har desværre statistiken i mod dig, de fleste har været fuldt sygemeldt en del år

flex
1 alle former for revalidering til et mere skånsomt job skal være udelukket
2 alle behandlingsmuligheder skal være udtømte og hvis du endnu ikke har været hos en pykiater, så er der lang vej.
3 din arbejdsevne skal være nedsat med cirka 50 procent som udgangspunkt, det måler man som regel først i en arbejdsprøvning på 3-6 måneder

Sidst redigeret af MTVRV1; 03-08-2011 kl. 08:49.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2011, 09:00   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du kan starte din sag op, ved at din læge skriver " Foreslag til socialmedicinsk behandling".
Heri anbefaler han varig nedsat tid eller lign.

med den i hånden ansøger du SKRIFTLIG(husk stempel i borgerservice og kopi til dig selv)at der startes en sag for at du kan tilkendes fleksjob.
Hvis du kan blive i jobbet efterfølgen, dog på andre vilkår, skriver du dette også.

Kontakt også din fagforening for hjælp.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2011, 11:09   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg er 100% enig i, at flexjob overhovedet ikke er en mulighed (nu). For at vi kan følge lidt bedre med i dine muligheder m.m. og hjælpe med at vurdere hvad du bør gøre, så syntes jeg du skal fortælle lidt mere.

De fysiske lidelser;
Har du været ved speciallæger?
Hvor meget behandling er forsøgt - altså medicin, genoptræning, operation osv..?
Hvordan er prognosen? Vil lidelserne bedres med tiden eller forværres?
Har det haft indflydelse på dit arbejde?

De psykiske problemer;
Hvad mener din læge om din depression? Let, middel/moderat eller svær?
Er det lægen der har henvist dig til psykologhjælp mod depressionen så du får tilskud? I så fald mener jeg, at den vurderes til at være let til moderat, da det er et kriterie for at få tilskud til psykologhjælp i forbindelse med depression.
Hvor længe har du været i behandling mod depression og angst?
Har medicinen haft effekt?
Føler du at terapien har/vil have effekt?

Hvad der skal ske efter de 14 dage?
Har du mod på det, forsøger I jer med en deltidssygemelding. Altså at du møder på arbejde på deltid. Det lyder som om, at din arbejdsgiver er forstående.
Eller også forbliver du sygemeldt.

Når alt det er sagt:
Selvom alting ser virkelig sort ud nu, så ER der jo håb om at du får det bedre og kan komme tilbage til arbejdet indenfor en overskuelig fremtid. Heldigvis er det jo sådan, at rigtig mange kommer vel ud på den anden side af en depression.
Så tag nu en dyb indånding og lad være med at se længere frem end den næste uge.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2011, 14:03   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
De andre har ret i hvad de skriver..

Men jeg kender også nogle enkelte der gik fra kortvarig sygemelding direkte over på flex...

Under alle omstændigheder har de ikke lov til at afvise dig hos kommunen, alle har ret til en sagsbehandler samt rådgivning i den situation.

Så gå op på kommunen og bed om at få oplyst hvem du skal tale med, hvornår han/hun har telefontid, eller en direkte mailadresse...

Hvis de bliver ved med at sende dig fra det ene sted til det andet, beder du om borgmesterens mailadresse, så du kan sende en mail og spørge ham hvem det er du skal tale med....
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2011, 14:19   #7
Solnedgang
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solnedgangs avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2011
Indlæg: 183
Styrke: 13
Solnedgang er ny på vejen
Hej Anja-10

Jeg kender heldigvis en der fik fleksjob på sin nuværende arbejdsplads uden problemer. Hun havde en chef som var med på ideen fra start. Hende jeg kender ringede selv til "Job på særlige vilkår" (Mener det er en del af Jobcentret), og sagde at hun gerne ville fastholdes i sit arbejde på sin nuværende arbejdsplads.

Herefter blev der iværksat et møde mellem hende, chefen og en fra Job på særlige vilkår, og derefter startede hun op som ansat i fleksjob. Der var selvfølgelig også en læge inde over, og der blev også lavet en ressourceprofil.

Hun har nu 4 timer tre gange om ugen til fuld løn. Det gik temmelig hurtigt og smertefrit

Jeg kender dog også en anden som først måtte igennem to arbejdsprøvninger på andre virksomheder før det lod sig gøre.

Men bid mærke i sætningen "fastholdes i sit arbejde", da man meget hellere vil hjælpe folk der allerede er på arbejdsmarkedet end folk der er røget ud. Det er nok billigere gætter jeg på.

Så ikke noget med lange sygemeldinger, der kan ende i fyring. Hellere tale med din chef om mulighederne mens du har blod på tanden. Også en god idé at tale med din læge om det.

Held og lykke

Sidst redigeret af Solnedgang; 03-08-2011 kl. 14:27.
Solnedgang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2011, 16:40   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Solnedgang Se meddelelser
Hej Anja-10

Jeg kender heldigvis en der fik fleksjob på sin nuværende arbejdsplads uden problemer. Hun havde en chef som var med på ideen fra start. Hende jeg kender ringede selv til "Job på særlige vilkår" (Mener det er en del af Jobcentret), og sagde at hun gerne ville fastholdes i sit arbejde på sin nuværende arbejdsplads.

Herefter blev der iværksat et møde mellem hende, chefen og en fra Job på særlige vilkår, og derefter startede hun op som ansat i fleksjob. Der var selvfølgelig også en læge inde over, og der blev også lavet en ressourceprofil.

Hun har nu 4 timer tre gange om ugen til fuld løn. Det gik temmelig hurtigt og smertefrit

Jeg kender dog også en anden som først måtte igennem to arbejdsprøvninger på andre virksomheder før det lod sig gøre.

Men bid mærke i sætningen "fastholdes i sit arbejde", da man meget hellere vil hjælpe folk der allerede er på arbejdsmarkedet end folk der er røget ud. Det er nok billigere gætter jeg på.

Så ikke noget med lange sygemeldinger, der kan ende i fyring. Hellere tale med din chef om mulighederne mens du har blod på tanden. Også en god idé at tale med din læge om det.

Held og lykke
så er hendes behandlingsmuligheder jo også meget hurtig fastlagt til at være ingen og varig

med de sygdomme i denne sag kan det være en lang proces på flere år
da netop dep og angst kan behandles
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvordan skal jeg søge kommunen om flex mut Spørgsmål ang fleksjob 7 30-08-2013 09:32
Hvor mange job SKAL man søge com flex visiteret ? c.l.e.o. Spørgsmål ang fleksjob 20 20-07-2013 20:16
Ansøgning om visitering til flex, kan jeg selv søge ? En mere... Spørgsmål ang fleksjob 4 15-05-2011 19:15
søge flex empowerment Spørgsmål ang fleksjob 11 06-08-2010 09:47
Kan jeg søge ftp mens jeg har flex? kmthorup Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 19-11-2008 13:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension