K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-12-2013, 01:17   #1
opel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
opel er ny på vejen
Desperat brug for hjælp

Hej alle sammen,
Jeg er en mand på snart 50. Har været sygmeldt. Siden december måned sidste år har jeg ingen indtagter fordi min kone er i arbejde og har forsørgelsespligt over mig.
Jeg har flere forskellige somatiske ledelser bland andet kræft sygdom. Min psykiater har "afskrevet" mig. Jeg er en person som har ikke nogen mulighed for helbredelse og hver form for arbejdsadprøvning vil være formålsløst. Kommunen har indkaldt mig til en psykiatrisk speciallæge undersøgelse som varede 3 timer. Den "kommunens" psykiater var fuldstændig overens med den psykiater jeg var i behandling til.
Der er gået 4 måneder siden og jeg venter stadigvæk for et svar fra kommunen som "venter" på deres egen speciallæge ergklaring. Jeg har forsøgt at kontakte min sagsbehandler men hun hverken svar min mail eller skriver brev.
Hvad kan eller skal jeg gøre nu ? Skal jeg bare vente på et svar, og hvis hvor længe eller ...... Jeg er virkelig desperat for hjælp.
På forhånd tak til alle.
opel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 09:43   #2
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Var det mig ville jeg nok have søgt §17 på det foreliggende grundlag, hvis du ingen indtægt har, har du heller ikke noget at miste. Det ville i hvert tilfælde sparke gang i din sag.

Jeg tror desværre der er rigtig mange der sidder i lignende situationer. Så længe kommunen på nogen måde kan trække en sag ud, så længe trækker de den, hvis an bare venter at høre fra dem.

Der skal nok komme andre der også har gode råd
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 11:41   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.747
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du er hårdt ramt...

Kære Opel.

... men du skal blive på een tråd, så er det lettere at råde dig.

Her har du oplyst om dit forløb tidligere:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=24967
fra juli 2012.

I forbindelse med din kræft diagnose, har du undersøgt dine forsikringsforhold i samarbejde med din fagforening, om udbetaling af kritisk sygdom?

Når man læser din historier, begge 2, er mine tanker også, at du skal søge pension iht §17 på det foreliggende grundlag.

Det er vigtigt at du forstår sætningen "på det foreliggende grundlag" som skal fremhæves i din ansøgning til kommunen.

Her må vi hjælpe til, fordi det er tydeligt at kommunen trækker denne sag ud pga økonomiske forhold til egen fortjeneste.

Er der forhold der taler for IKKE at råde Opel til dette?

Bedste hilsner

Peter

PS. Opel, kan du beskrive hvordan det går med din/dine diskus-prolapser?

Hvor sidder de? Nakken eller lænden?

Modtager du nogen form for behandling lige nu? Hvilken? Har lægerne på noget tidspunkt nævnt en operation?

Er din vægt normal, eller er du overvægtig?

Vigtige spørgsmål at kende svar på, hvis du søger om pension nu, §17 på det foreliggende grundlag

Det er vigtigt at i nærmeste tid at du følger med på din tråd her på K10, fordi at hvis en løsning skal findes skal DU være aktiv.

Det er tydeligt at din kommune ikke er aktiv for at hjælpe dig.

Sidst redigeret af phhmw; 01-12-2013 kl. 12:09.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 12:00   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af opel Se meddelelser
Der er gået 4 måneder siden og jeg venter stadigvæk for et svar fra kommunen som "venter" på deres egen speciallæge ergklaring. Jeg har forsøgt at kontakte min sagsbehandler men hun hverken svar min mail eller skriver brev.
For at få klarhed over hvad der ligger i din sag, og om speciallægeerklæringen er modtaget, bør du få aktindsigt i din sag.
Brug gerne denne formular, udfyld den og aflever den ved skranken i jobcenteret, men husk nu endelig, at bede om en kvittering på, at de har modtaget den: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Jeg kan forstå på dig, at du har spurgt din sb om nogle ting i en mail, er denne mail sendt så du har en kvittering på, at mailen er modtaget?

Alt kommunikation med kommunen bør foregå så det kan dokumenteres.
Dette kan enten være via mail, på en måde så du får en kvittering på, at mailen er modtaget, eller et almindeligt brev afleveret ved skranken, mod kvittering selvfølgelig.

Når du kan dokumentere, at du har skrevet nogle spørgsmål til din sb, og ikke har fået svar, så bør du klage til jobcenterchefen over det manglende svar.
Når man klager til jobcenterchefen skal det fremgå tydeligt, at det er en klage, da den ellers lander på sb's skrivebord.


Jeg kan ikke umiddelbart se, at noget skulle tale imod en ansøgning om fp, på det foreliggende dokumentationsgrundlag, men også her mener jeg det vil være fornuftigt, at starte med, at få aktindsigt.
I aktindsigten kan man se, om alle relevante lægepapirer findes i journalen.
Hvis noget mangler kan man selv fremskaffe det fra læger og sygehuse.

Blot skal man huske, at få en kvittering på, at det er modtaget, hvis man selv afleverer noget på kommunen.

Det er før set, at ting er forsvundet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 12:25   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du bør klage til afdelingsleder, og efterfølgende Borgmester, vedr. manglende svar på din sag, og kræve svar om sagsbehandlingsfrist i din sag.

Aktindsigt bør du også få, som anbefalet af andre. Det er altid en god ide, at se hvad kommunen har og hvad de skriver.

Du kan som sagt søge førtidspension på det foreliggende, men jeg ville personligt, forsøge at klage op i systemet, først, for at se om der ikke sker noget.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 13:42   #6
opel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
opel er ny på vejen
Mange tak til alle som har læst min tråd. Ekstra tak til jer som har med gode råd hvad hjulpet mig at bliver lidt klogere !
Nu vil jeg gerne skrive lidt mere om hvad der står i speciallæge erklæringer.
Min psykiater skrev :
" .... lider af svært belastning sindrom, PTSD og varige personlighedsædringer. Har flere somatiske lidelser. Der er ingen egentlig psykiatriske behandlingsmuligheder. Efter min vurdering er evt. arbejds prøvning åbenlyst udsigtsløs. Tilstanden er varig, og jeg kan ikke se, at der er nogen som helst erhvervsevne i behold."
Efter de har fået den lægeerklæring skulle jeg til en 3 timer lang vurdering af en anden psykiater som kommunen selv har valgt. Han har skrevet en lang referat og bland anden skriver han :
"Der er tale om varig og kronisk lidelser for hvilken findes ikke nogen behandling for. Ethvert behandlingstiltag vil efter undertegnedes skøn være fuldstændig formålsløst og blot forvære hans tilstand. Den vurdering som speciallæge har kort skitseret er jeg i overensstemmelse med undertegnedes vurdering. Efter undertegnedes skøn er hans funktions niveau i almindelig dagligdag henseende så lavt, at han ikke står til rådighed for arbejdsmarked. Erhvervsevneafprøvning bør, efter undertegnedes skøn, frarådes da det blot vil forvære hans situation og han vil angivelig ikke være i stand til at medvirke. Der synes ikke at være udsigt til han fremadrettet bliver selv forsørgende.
............ Efter hvad I har skrevet om at hvad jeg skulle gøre, vil jeg tage til min kommune og kraver min aktindsigt som første trin.
Venlig hilsen til alle
opel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 14:21   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej opel

Mit indlæg her er kun baseret på denne tråd, idet jeg ikke leder efter tidl. tråde, hvor øvrige historik står på K10.

På baggrund af dine spec.lægeerklæringer, som jeg forstår er både fra egen behandlende psykiater og en valgt af kommunen ville jeg søge en § 17, dvs. på det foreliggende grundlag, da de begge skriver varig, ingen behandlingsmuliger, ingen funktionsevne, og selv arbejdsprøvning vil være formlåsløst, ja, direkte vil forværre din tilstand.

Hvis du vælger en § 17 ansøgning, skal du derfor ikke vente for længe efter min mening, således at JC/kommune vælger kortet, at disse spec.lægeerklæringer er "for gamle" og vil have en ny, som ikke lige så klart taler i samme retning og konklusion. Det bør fremhæves i denne ansøgning, at dette er din primære sygdom/diagnose, at den alene hindrer dig i at være selvforsørgende, komme tilbage til arbejdsmarkedet uanset vilkår ect.

Det er helt fint med aktindsigt, men giv dem absolut ikke for lang snor, således at evt. bliver forsinket i din ansøgning af § 17.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 14:48   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.747
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Lyt til dit råd du har modtaget, især fra Gunvor

Kære Opel.

Bemærk hvad Gunvor skriver om det ukendte kort "for gamle speciallægeerklæringer"

Det er et kort kommunerne bruger for at trække tiden ud.

Udover dette kort, bruger de også 2 andre, som aldrig bliver brugt på een gang.

Hvis du er for kraftig, vejer for meget, så kræver kommunen at du taber dig.
( derfor mit spørgsmål om din vægt)

I dag kan kommunen også kræve at du lader dig opererer, hvis dine diskusprolapser sidder i lænden. Som en behandlingsmulighed.

Held og lykke med det hele.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-12-2013, 13:55   #9
opel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
opel er ny på vejen
update

Det er mig igen ....
Jeg har været i kommune i morgens og har afleveret aktindsigt ansøgning. Plus et brev til afdeling leder in hvilken jeg skrev, at jeg er interesseret i at får at vide hvor min sag er hende. Jeg spurgte også om tidsfrist på det hele. Nu vente jeg bare på et eller anden svar (måske 14 dage ?).
Jeg vil gerne spørge jer kære mennesker som har hjulpet mig med gode råd i min sag hvornår er speciellageerklæringer "for gamle" og kommuner kraver at en skal skaffer nye ? Mine er fra juli/august måned.
Igen tak til alle.
opel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2013, 14:03   #10
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Hej Opel
Min er fra marts 2013 og er vedlagt af Sagsbehandler til Rehabiliteringsteamet her i november.
Hilsen lgkh62
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension