K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-10-2010, 07:16   #61
hopper
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2009
Indlæg: 322
Styrke: 15
hopper er ny på vejen
Citat:
Men det blev ikke gjort, fordi Hopper har ikke fået noget fra Socialcentret, dvs hun har ingen garanti på, at hendes sag er påbegynt.
Lige en tilføjelse: Jeg er en ham

Når man får den endelige afgørelse, står der så ikke i det brev hvornår første udbetaling finder sted?
hopper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 08:52   #62
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Hopper, det var et godt start på dagen der jeg fik læst din ”diskret” oplysning om din køn.
Faktum er at jeg var overbevist om at du er en kvinde.

Se, den dato som står i brevet/afgørelsen om påbegyndelsen af pension, er dato på påbegyndelse af din pensionssag.

Den dato i brevet skal være præcis den samme som i din ansøgning som du har afleveret til jobcenter.

Hvis du har afleveret ansøgningen fks. den 1. maj 2010 og fik tilkendt din førtidspension inden 3 måneder dvs. senest den 1. august 2010, så beregningen af din pension ville tale også fra den 1. maj. 2010.

Men hvis du få afgørelsen først den 15. december 2010, så din pension blive beregnet først fra den 1 august 2010 og ikke fra den 1. maj 2010.

På den måde kommunen tjener på dig, fordi den snupper 3 pensionsudbetalinger, mens du få kun kontanthjælp for den periode.

Nej, der står ikke i det brev om påbegyndelse af FP hvornår første udbetaling finder sted, der står kun dato på påbegyndelse af sagen. Hvis jobcenter sende din anmodning til socialsentret først efter flere måneder, socialcentret skrive dato på modtagelsen af din ansøgning fra jobcenter og ikke dato fra din ansøgning.

I den enlige afgørelse står der dato for udbetaling, det klart!

Det er den måde kommuner spekulerer på!
Derfor jobcentere trækker tiden ud!

Sidst redigeret af Karo; 07-10-2010 kl. 09:09.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 09:13   #63
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser

Hvis du har afleveret ansøgningen fks. den 1. maj 2010 og fik tilkendt din førtidspension inden 3 måneder dvs. senest den 1. august 2010, så beregningen af din pension ville tale også fra den 1. maj. 2010.

Men hvis du få afgørelsen først den 15. december 2010, så din pension blive beregnet først fra den 1 august 2010 og ikke fra den 1. maj 2010.
Mig bekendt er det yderst sjældent, at en førtidspension bliver tilkendt med tilbagevirkende kraft.
Sædvanligvis vil en førtidspension være med virkning fra den følgende 1.

F.eks. vil en førtidspension, som er tilkendt midt i oktober, være med virkning fra d. 1/11.

Bekendtgørelse af lov om social pension:

"Kapitel 5

Udbetaling

§ 33. Folkepension udbetales månedsvis bagud fra den 1. i måneden efter, at der er ansøgt om folkepension, og at lovens betingelser er opfyldt.

Stk. 2. Førtidspension udbetales månedsvis bagud med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er truffet afgørelse om førtidspension. Træffes afgørelse om førtidspension efter udløbet af den fastsatte frist i § 21, udbetales førtidspension med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er forløbet 3 måneder, fra behandlingen af førtidspensionssagen er påbegyndt. Førtidspension, jf. 1. og 2. pkt., udbetales tidligst fra den 1. i måneden efter, at betingelserne for tilkendelse af førtidspension er opfyldt.
"

Karo, se lige mit sidste indlæg (#60), hvoraf det fremgår, at man ikke skal have brev om påbegyndelse af pensionssag, eftersom der jo ikke er nogen tvivl om, at sagen skal påbegyndes på det foreliggende grundlag.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.

Sidst redigeret af Vovse; 07-10-2010 kl. 09:18.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 09:20   #64
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Vovse, jeg er en af de få heldige og uheldige, som fik min FP med tilbagevirkende kraft ( 8 måneder).

Hvis dato for påbegyndelse er ikke opgivet nogen steder, få man intet at vide hvordan kommunen kom frem til sine beregninger.

Det hvad der står i loven ser ud til at sådan er det ( sådan burde det være ), men det forholder sig stik modsat i det virkelige liv.

Hvis jeg har ikke været opmærksom på betydning af afgørelsen om påbegyndelse af sagen ( dato ), ville jeg have fået meget mindre i tilbagebetaling.

Sidst redigeret af Karo; 07-10-2010 kl. 09:39.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 09:26   #65
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Vovse, jeg er en af de få heldige og uheldige, som fik min FP med tilbagevirkende kraft ( 8 måneder).
Det er da rigtig fint (tillykke, men du kan jo ikke, på den baggrund, bilde andre ind, at hvis de søger en §17 den 1. maj, og får tilkendt pensionen, at de så får den med virkning fra d. 1. maj.

For sådan er det jo ikke.

Du skal huske, at når mennesker spørger om noget her på siden, så er det jo oftest fordi de ikke selv er inde i reglerne, og de fleste vil tage dine svar for gode varer.

Det er jo ikke smart, at hopper, hvis han bliver tilkendt fp på baggrund af sin §17, klager til kommunen over, at han ikke får den med virkning fra d. 1. maj, fordi at du har fortalt ham, at det er sådan reglerne er.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 09:51   #66
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Disse datoer jeg har nævnt er kun et eksempel!

Jeg bilder ikke nogen noget inde, det jeg gøre, gøre jeg af hjælpsomhed og på baggrund af min viden og mine egne fejl som jeg har begået Vovse. Om du kan lide det eller ej.

Og alt det jeg har skrevet om passer 100%

Hvis Hopper har søgt pension den 1. maj 2010 og få et brev om tilkendelse af sin pension den 1 december 2010, så få har udbetalt sin pension med tilbagevirkende kraft fra den 1 august 2010, som er også dato for tilkendelse af pensionen. Og nej, han kan ikke klage over det, at han få ikke tilbagebetaling fra den 1 maj, fordi han få sin FP efter 3 måneder fra ansøgningens dato/påbegyndelse.

Men det er netop det som sagen drejer sig om, at kommuner overholder ikke loven og kommer med sine afgørelser efter 3 måneder og ikke inden, som de skal nå man søge på foreliggende.

Vigtigt!
når man få tilbagebetaling, kontanthjælpen/sygedagpenge og alle andre ydelser man har fået mens man ventede på pension, blive fratrukket.
Alt i alt så få man ikke ret meget ud af det vrøvl man har været kørt igennem.

Sidst redigeret af Karo; 07-10-2010 kl. 11:08.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 11:33   #67
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det du skriver nu hænger ikke sammen med det du skrev i #62, hvori du skrev følgende:

QUOTE=Karo;127697]

Hvis du har afleveret ansøgningen fks. den 1. maj 2010 og fik tilkendt din førtidspension inden 3 måneder dvs. senest den 1. august 2010, så beregningen af din pension ville tale også fra den 1. maj. 2010.

[/QUOTE]


Og denne påstand er jo direkte forkert. Om du kan lide det eller ej.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 11:51   #68
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Øhh, jeg er ligesom også stået af i denne debat

-men kan sige så meget at:

min mands sagsbehandler søgte ftp d.1 i måneden OG han blev tilkendt ftp d. 14 i måneden, 14 dage senere -og fik sin ftp UDBETALT/BEREGNET fra den dag han fik den TILKENDT -og altså ikke fra den dag han blev indstillet.

Øhh, er det sådan det er?
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 12:01   #69
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Vovse,
"Hvis du har afleveret ansøgningen fks. den 1. maj 2010 og fik tilkendt din førtidspension inden 3 måneder dvs. senest den 1. august 2010, så beregningen af din pension ville tale også fra den 1. maj. 2010."

Sådan er det.

Derfor tiden blive trukket ud af kommunen når de første 3 måneder (efter § 21) er gået

For at overholde § 33, stk. 2,( som er til kommunens favør! ) kommunen venter med sin afgørelse i flere måneder.


buster, indstillingsdato er irelevant til dato for tilkendelse af pension og til beregningen af udbetalingen med tilbagevirkende kraft.

Indstillingdato har ingen betydning i forhold til beregninger af pension.
Indstillingsdato er noget andet end påbegyndelsesdato.

Træffes afgørelse om førtidspension efter udløbet af den fastsatte frist i § 21 ( som er netop 3 måneder), udbetales førtidspension med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er forløbet 3 måneder, fra behandlingen af førtidspensionssagen er påbegyndt

Derfor er det vigtigt at have en afgørelse på hvornår sagen er påbegyndt.
Jeg har skrevet før, at socialcenter meget ofte tage som påbegyndelsesdato, den dag den har modtaget ansøgningen fra jobcenter og ved beregninger forholder sig til den dato og ikke til den dato som står på ansøgningen.

Sidst redigeret af Karo; 07-10-2010 kl. 13:23.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2010, 14:11   #70
hopper
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2009
Indlæg: 322
Styrke: 15
hopper er ny på vejen
Nu blander jeg mig lige lidt hvis det er iorden ;-)

Det er underordnet om jeg får ftp med tilbagevirkne kraft.

Lad os sige jeg vil få 13.842 i ftp, og på kontanthjælp får jeg 13.096
Og vi går så 3 måneder tilbage.
Så er det ca. 2238 kr ialt på de 3 måneder og så kommer skattefar og tager ca. halvdelen, så facit er ca 1100 kr jeg vil tjene på det, så for mig er det lige gyldigt hvornår ftp træder i kraft bare jeg får den...


Mht til min sygedagpenge, hvis jeg i sidste ende vinder sagen, så får jeg sygedagpenge tilbage fra d 31 maj og lad og sige frem til 1 november.

i sygedagpenge vil jeg ca. få 15000 om måneden mod 13096 i kontanthjælp.
Det er ca. 9500 kr i difference på de 5 måneder og skattefar tager halvdelen, så er der 4700 til mig selv.

Det er sådan det hænger sammen med tilbagebetaling.
Og kommunen er ligeglad med at jeg bliver trukket en del i kontanthjælp pga. min kones indtægter, jeg får realt kun ca. 8500 kr i brutto...

Men i mit tilfælde af sygedagpengene sagsøger vi kommunen for en erstatning...
hopper er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
kan ikke komme i kontakt med sagsbehandler minismandag Skal kommuner ikke overholde loven? 8 27-09-2013 11:40
Har jeg ikke lov til at skifte sagsbehandler? Indiansummer Alt det andet 4 31-07-2013 14:20
Kan ASK ændre sin afgørelse pga. den nye førtidspensionsreform PeaJay Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 10-04-2013 20:38
Jobcenter overholder ikke afgørelse hopper Alt det andet 37 15-08-2011 13:13
stop SP ikke modtaget afgørelse!! kalona Spørgsmål ang fleksjob 1 29-11-2010 17:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension