K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-12-2011, 01:43   #41
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Og de paragraffer går på sagens oplysning, i dette tilfælde konto udtog:

"§ 10. Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.
§ 11. Myndigheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om
1) at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til, og..."
ja det er meget godt, men hvem er det så der afgør om det er nødvendige oplysninger, jeg mener IKKE det kan være nødvendigt at en SB'er skal sidde og forlange at få oplyst hvad en borger har brugt sit almindelige husholdningsbudget til?

At de gerne vil se et budget kan jeg gå med til - for de skal selvfølgelig kunne se hvor meget der er "til overs" til at leve for og evt betale med. Men hvordan en borger vælger at bruge det resterende beløb kan vel ikke være vigtigt. Det burde jo fremgå af budgettet at borgeren sandsynligvis ikke har så meget tilbage hver md at en ekstra regning kan betales prompte.

Så hvorfor er det liiige at det private forbrug skal udspecificeres i form af kontoudskrifter fra samtlige konti og man ikke kan nøjes med et budget og evt et kontoudtog fra budgetkontoen?

????
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2011, 04:58   #42
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maja44 Se meddelelser
...
Så hvorfor er det liiige at det private forbrug skal udspecificeres i form af kontoudskrifter fra samtlige konti og man ikke kan nøjes med et budget og evt et kontoudtog fra budgetkontoen?
Det er faktisk ret interessant sag, fordi den beviser hvordan myndigheder kan uden problemer ved at hjernevaske en borger, krænke borgeres privatlivsfred ved at bruge gummi paragrafer som er blevet strikket netop til dette formål, ( læs krænke og kontrollere privatliv ).
Med disse paragrafer er vi alle sammen potentielle svindler og social bedrager.

Men igen, så står der intet om, at til afklaring af ens sag ( enkelte udgifter ) en borger er forpligtet til at blotte sit liv ved at fremlægge kontoudskrifter for 3 måneder bagud.

Det er helt oplagt at man skal dokumentere sine faste månedlige udgifter med henblik på beregning af et rådighedsbeløb men resten kan systemet blot læse fra skattekortet og årsopgørelser, alt andet er totalt irrelevant ved en ansøgning om enkelte udgifter.

Jeg søgte i sin tid enkelte udgifter på en tandlægeregning og fysioterapeut, det var 1500 kr. i alt.
Det endte med at jeg fik ikke en krone fordi ud af min rådighedsbeløb, ifølge SB, var jeg i stand til at spare disse 1500 kr. op ud af min kontanthjælp og jeg blev henvist til at tage banklån.
Det halve af dokumentation som kommunen krævede var total irrelevant og blev slet ikke taget med i beregninger af mit rådighedsbeløb.

Den kommunens nummer har kostet mig over 6000 kr. for en tandkrone, fordi tanden blev udlagt af den manglende behandling.

Det er til at krumme tærer sammen. FØJ!
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2011, 07:17   #43
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser

Men igen, så står der intet om, at til afklaring af ens sag ( enkelte udgifter ) en borger er forpligtet til at blotte sit liv ved at fremlægge kontoudskrifter for 3 måneder bagud.
FØJ!
Jeg kan ikke se, at man "blotter sit liv" ved at fremlægge kontoudskrifter.
Beklager meget - men jeg mener, at det er en god måde at dokumentere at man ikke ejer kongens mønt og virkelig har brug for hjælp.
Jeg selv ville til hver en tid gøre det, hvis jeg havde brug for hjælp og det måske kunne fremme min sag....
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2011, 07:59   #44
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zastrow Se meddelelser
Jeg kan ikke se, at man "blotter sit liv" ved at fremlægge kontoudskrifter.
Beklager meget - men jeg mener, at det er en god måde at dokumentere at man ikke ejer kongens mønt og virkelig har brug for hjælp.
Jeg selv ville til hver en tid gøre det, hvis jeg havde brug for hjælp og det måske kunne fremme min sag....
Zastrow, hele den sag drejer sig om retssikkerheden, lovgivning, magtmisbrug, umyndiggørelse osv. .
Det er ikke noget med, at folk vil gøre det eller dat få at få penge eller for at få fred. For mig den sag drejer sig kun om juridiske aspekter i den, ikke andet.

Jeg synes også, at det er ret så interessant at de fleste danskere holder fast ved dansk suverænitet/forbehold på den politiske arene (EU ) men kan/vil ikke beskytte sit privatliv overfor interne magthaver.

Det er noget som passer ikke sammen.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2011, 10:05   #45
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zastrow Se meddelelser
Jeg kan ikke se, at man "blotter sit liv" ved at fremlægge kontoudskrifter.
Beklager meget - men jeg mener, at det er en god måde at dokumentere at man ikke ejer kongens mønt og virkelig har brug for hjælp.
Jeg selv ville til hver en tid gøre det, hvis jeg havde brug for hjælp og det måske kunne fremme min sag....
Ja ikk...

Altså enkeltydelse og § 81/82 i Lov om socialpolitik handler jo om det økonomiske, og her skal man jo være med til at kunne dokumentere, at man har en dårlig økonomi for at få hjælp.... Hvad skal man så gøre for at kunne dokumentere for at få hjælpen?

Og hvis borger nægter at være med til at dokumentere, så er de klart nødt til kun at afgøre efter det, der er. Og det kan ende med afslag, fordi man ikke kan komme videre, når en borger ikke ønsker at samarbejde og være med til sagens oplysning. Og det kan trække en sag i langdrag, fordi kommunen ofte lige giver borger tid til at komme med oplysningerne. Og sker der ikke noget, så bliver sagen gjort på det foreliggende, fordi der ikke er noget dokumentation på, at der findes en dårlig økonomi.

Maja44: Det er kommunen der vurderer, om en sag er tilstrækkeligt oplyst eller ej. Ligesom en ansøgning om et hjælpemiddel, her skal man også være med til at dokumentere, at man har en svær og varig funktionsnedsættelse.... Det samme med enkeltydelse - her handler det om at dokumentere ens dårlige økonomi, hvor man ønsker hjælp hertil.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2011, 12:13   #46
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
hejsa

Ja det er meget godt det hele. Men kommunen får aldrig mine kontoudskrifter at se for private hævninger. Det er simpelthen et nummer for meget. Desuden så har jeg ikke lavet andet hele år 2011 end at slås med dem fordi jeg ingen indtægt havde og tilsidst blev jeg faktisk indlagt på psykiatrisk afdeling. Jeg kunne ikke klare mere. Jeg har afleveret alt hvad jeg skulle fik jeg at vide i borgerservice og de kan til enhver tid slå mit budget op og se hvad jeg har af faste udgifter til ting. Jeg afleverede nemlig alt på det i forbindelse med min kontanthjælpsansøgning. Ikke nok med det så tog kommunen min bostøtte fra mig fordi de lige pludselig mente jeg var for rask til det men jeg har altså borderline i svær grad og går i intensiv terapi for det og det var jeg begyndt med på det tidspunkt også. At kommunen hele tiden tror de kan sylte og røvrende borgere der har brug for hjælp er noget forbandet svineri og jeg giver ikke op før de har betalt den her tandlægeregning for mig. Hvornår begynder de faktisk at hjælpe folk istedet for at mistro alle. Jeg fatter ikke det her sygstem. Jeg ved bare at når jeg hele tiden skal slås med dem så forværrer det min psykiske lidelse og ja ender sgu nok på førtidspension alligevel tilsidst fordi jeg hele tiden løber panden mod en mur i forhold til dem. Kan kun sige at sygstemet selv er skyld i at folk kommer på førtidspension tilsidst. De er simpelthen med til at køre folk ned. Jeg ejer et rækkehus og det købte jeg inden jeg blev så syg at jeg gik over til offentlig forsørgelse. Indtil da arbejdede jeg og tog en HF tiltrods for min psykiske lidelse som jeg også havde dengang. Jeg har nogle ressourcer som kan udnyttes hvis jeg blev behandlet ordentlig af det sygstem. Føler faktisk jeg har været til grin idet jeg har forsørget mig selv under min hf og brugt rub og stub af min opsparing da det arbejde jeg havde ikke kunne dække mine udgifter og nej jeg har ikke mange men tjente ikke så mange penge. Hvis et vandrør sprænger i mit hus hænger jeg selv på regningen og hvis andet elektronik går i stykker. Synes faktisk ikke det er meget at forlange at de betaler den regning når de forlænge siden burde have hjulpet mig i forhold til alle muligheder i forhold til gældende lovgivning. Men jeg er aldrig blevet vejledt om andet end revalidering. Kommunen har bevidst undladt at vejlede mig og ikke nok med det hver gang jeg var lige ved at få min bostøtte tilbage så blev den fra kommunen der var her sygemeldt og så syltede de mig. Jeg har haft privat socialrådgiver på i min sag for kunne ikke mere og jeg kan da fornemme jeg skal have ham på igen til den her enkeltydelse. Nu er det jo heller ikke sådan at jeg har mange huller hver gang og ikke passer mine tænder. Men jeg er så pisse træt af Ikast-Brande kommune at jeg håber de en dag selv bliver ramt af noget så de kan prøve hvordan det er at have en svær psykisk lidelse og kæmpe med sygstemet samtidig. kontanthjælp er i forvejen en meget lav ydelse så jeg fatter det simpelthen ikke.
Nå men det var en forklaring på mit problem og ja er bare rystet over hvordan man bliver behandlet og ja Danmark taber mange mennesker på den her konto men det er de selv udenom. jeg gør mit for at blive rask. Passer min behandling som jeg skal. Laver mine hjemmeopgaver til det men bliver fortsat pisset på af kommunen. Ja tænker bare man egentlig burde få den pension istedet og undlade at gøre noget for at blive rask. Til hvis fordel bliver det så? Kan det betale sig? Jeg kunne jo også have nægtet at prøve den behandling jeg går i og så bare søge min førtidspension for jeg kunne sagtens få den på baggrund af borderline. Så ja det er jo til grin snart.
Nu er det jo så heller ikke sådan at jeg ikke kan spare op til ting for det kan jeg men ja lige december måned og så en kæmpe tandlægeregning hænger ikke sammen og ja jeg MENER faktisk sygstemet burde betale den når de i flere år har undladt at vejlede mig overhovedet og syltet mig og frataget mig min hjælp. de skylder mig det for svie og smerte. Måske er de ligeglade med det men det er jeg sgu ikke.

så fik jeg luft. Men fortsat god dag.

og tak for hjælpen.jeg kan bruge alle kommentarer og de giver stof til eftertanke men min holdning kan og vil jeg ikke have rokket ved fordi der er følelser i klemme i det her og Ikast-Brande kommune har selv lagt op til krig.
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2011, 12:23   #47
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
hejsa

Noget helt andet er at før jeg vidste der var noget der hed ansøgning om enkeltydelse for det har kommunen jo aldrig fortalt mig. Det har jeg fundet ud af gennem andre der betalte jeg selv nye briller af egen lomme på en opsparing. Og ja havde gået med de samme briller i 8 år så det er jo heller ikke lige der jeg skifter hele tiden. Men når man så endelig ber om noget for første gang i seks år så er de så skide kolde i røven. Jeg modtager ikke kontanthjælp fordi jeg ikke gider at arbejde men fordi jeg er syg. jeg har 33 procents chance for at blive helt rask. men med kommunens behandling af mig så bliver den procentdel da snart mindre. jeg lyder nok som en bitter person og ja det er jeg også. det er fakta de har behandlet mig groft og det glemmer man ikke. plus det ikke hjælper på min bedring.
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2011, 12:48   #48
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Adi Se meddelelser
... og tak for hjælpen.jeg kan bruge alle kommentarer og de giver stof til eftertanke men min holdning kan og vil jeg ikke have rokket ved fordi der er følelser i klemme i det her og Ikast-Brande kommune har selv lagt op til krig.
Hvis man har sit på det rene og har intet til at skjule, så kan man sagtens gå i krig mod kommunen. Dog vil jeg sige, at det er en meget opslidende affære, som går ud over ens helbred, bare du ved det.

Jeg har læst noget om, at i 2010 ud af 16000 personer som har klaget over afgørelser om afslag på enkelte udgifter var det knap 3500 som fik medhold af det Sociale Nævn. Og det fortaler meget om retssikkerheden i DK.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2011, 16:30   #49
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Karo...

Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Hvis man har sit på det rene og har intet til at skjule, så kan man sagtens gå i krig mod kommunen. Dog vil jeg sige, at det er en meget opslidende affære, som går ud over ens helbred, bare du ved det.

Jeg har læst noget om, at i 2010 ud af 16000 personer som har klaget over afgørelser om afslag på enkelte udgifter var det knap 3500 som fik medhold af det Sociale Nævn. Og det fortaler meget om retssikkerheden i DK.
Man kan få den tanke, at det er kommunernes retssikkerhed der honoreres. De er så tunge at danse med. Men det tror da pokker - hvis det er frisører og butiksuddannede, der sidder og sagsbehandler (godt nok efter et mindre kursus) - at det ikke er i orden, hvad der fremkommer...
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2011, 21:13   #50
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
en ide ?

på kontoudskrifter fra den private daglige konto, kan man vel strege over med sådan en hvid pen, så man ikke kan se hvor og til hvad pengene er brugt?

Det er nemlig det jeg synes der er så grænseoverskridende, at der skal sidde en og glo på hvor jeg handler til daglig og hvordan jeg bruger mine "husholdningspenge".

Så står beløbene der jo - men de kan bare ikke se hvilke butikker jeg har handlet i.

Gad vide hvad de ville sige til det?
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mangler SDP seddel?? Camille Dit og Dat 13 30-05-2013 09:41
jeg mangler en bisidder busser24 Alt det andet 5 26-10-2012 01:12
Mangler en stol KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 5 22-09-2011 16:57
jeg mangler sushjer 1 Alt det andet 2 07-04-2011 20:28
Mangler en principafgørelse om §28 jsn Alt det andet 12 31-03-2010 22:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension