K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

 
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-06-2012, 20:59   #1
Evaave
Hvor skulle jeg ellers være
 
Evaaves avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Lokation: København
Indlæg: 169
Styrke: 15
Evaave er ny på vejen
Jeg er grædefærdig(lægekonsulent)langt indlæg

Er ked af. at jeg starter en ny tråd, men det er lige nu nødvendigt for mig, for at jeg nemmere kan finde rundt i det hele.

Jeg har lige modtaget brev fra kommunen med tilbagemelding fra lægekonsulenten. Lægekonsulenten skriver således;

TILBAGEVISITERING TIL JKN JOBINDSATS

Modtaget flg, svar fra lægekonsulent d.d.

Helbredsproblemet er personlighedsafvigelse og ADD.
Der anmodes om vurdering af, om der er mulighed for deltagelse i erhversrettede aktiviteter. Der er tidligere lægeskøn af 13. oktober 2011, hvortil henvises. Der er herefter status fra egen læge af 3. April 2012.
Egen læge angiver, at der er gennemført 3 undersøgelser ved psykiatere, som finder ADD og emotionel ustabil personlighedsstruktur/borderline.(Meningen var at dette skulle stå understreget, så I kan se, at det er mig der her kommer med en sidekommentar, fremover står mine kommentar understeget - undskyld) De glemmer her at skrive, at egen læge også skriver, at strukturene er kroniske. Tager ingen medicin efter råd fra psykiater. Der er ikke kendte helbredsmuligheder, men ofte gavn og glæde af støttende samtaler, struktur i dagligdagen og hjælp hertil. Er ikke i stand til at varetage et arbejde. Forventes ikke raskmeldt

BEMÆRKNINGER.

Der henvises til tidligere lægeskøn, og der er ikke modtaget oplysninger om nye helbredsproblemer. Der er kun beskedne tegn på emotionel ustabil personlighedsstruktur, som også kun den sidste psykiater har angivet, at der er holdepunkter for. Der er ingen baggrund for at ændre på tidligere lægeskøn, der er altså ikke dokumenteret baggrund for sygemelding. Undertiden gemmer der sig bag diagnosen ADD en nedsat intellektuel funktion, og hvis dette skønnes relevant, kan der gennemføres en neuropsykologisk undersøgelse til belysning af dette.Hvem i al verden skal vurdere om der skal gennemføres en sådan undersøgelse? Da vel ikke en sagsbehandler? Jeg vil da meget gerne have lavet endnu en speciallægeerklæring, som blot kan understrege, at jeg lider af både ADD og Emotionel Ustabil personlighedsstruktur, men at mit intellekt ikke fejler noget. Jeg vil gerne vide, hvad de her lægekonsulenter har af baggrundsviden og historie når det handler om kendskab til psykiatriske lidelser

Anders Ottar Jensen, lægekonsulent.

Jeg kan ikke forstå, at han skriver, at der kun er beskedne tegn på emotionel ustabil personlighedsstruktur. Er det hans eget skøn ud fra den rappert der ligger fra psykiateren? Min intelligens fejler absolut intet og min IQ er højere end gennemsnittets.

Tidligere lægeskøn 13 oktober 2011 Jens Bang; Den objektive psykologiske undersøgelse viste normale forhold ingen mistanke om en psykisk lidelse men i retning af en ustabil personlighedsstruktur.

Eva ville kunne varetage rutinepræget arbejdsopgaver m.m. Borgeren kan henvises til erhvers afklarende forløb. (for yderligere, se tilknyttet udtalelse i EDH)

VURDERING

Bemærk at arbejdsevnen er ikke truet. Der er derfor ikke grundlag for at vi opretter en arbejdsevnevurdering. Desuden vil en evt. iværksat arbejdsprøvning ikke give en retvisende billede af Evas arbejdsevne. På baggrund af de lægelige oplysninger i sagen er en nærmere udredning af arbejdsevnen ikke relevant.

Borgeren er igennem jobsamtale på jobcenter JKM og JKN informeret om muligheden for at søge om førtidspension ( egen ansøgning efter §17, stk. 1, 2.)

Kopi af denne samt tidligere journal- jobsamtale og udskrift fra lægekonsulentudtalelse er sendt til Eva her vil jeg lige notere, at det er først nu at jeg har set hele udtalelse fra den første udtalelse fra Jens Bang -den skriver jeg lidt længere nede

Jeg forstår ikke en brik af hvad der står. Hvad er en arbejdsevnevurdering?Vil det sige at lægekonsulenterne ikke er i tvivl om at min arbejdsevne fejler noget og derfor mener, at jeg bare skal ud på lige vilkår som alle andre? Desuden forstår jeg ikke, at Jens Bang skriver, at der ingen mistanke er om en psykisk lidelse men i retning af en ustabil personlighedsstruktur og at Anders Ottar Jensen herefter skriver, at der kun er beskedne tegn tegn på samme lidelse(og igen hvad vurderer han det ud fra?). Herefter nævner Anders Ottar det der med ADD og nedsat intellektuel funktion, men nævner ellers ikke om han er enig i ADD lidelsen

I speciallægeerklæringen står der side op og side ned om mit liv(den er 8 sider lang). Jeg skriver her hele konklusionen, hvis nogen er interesseret i at få hele rapporten så sig endelig til.

KONKLUSION;

Der er således tale om en 34-årig kvinde - EH som har haft en almindelig tryg opvækst indtil forældrene bliver skilt, da EH var 14-15 år gammel. Efterfølgende bliver EH boende hos faderen, som tilsyneladende udvikler depression, og EH påtager sig ansvaret for at hjælpe faderen i denne periode. EH har siden barndomsårene været præget af hyperaktivitet, koncentrations -og opmærksomhedsforstyrrelse samt et hidsigt temperament og emotionel ustabilitet. Har ikke haft svært ved at etablere sociale relationer men har haft svært ved at opretholde disse relationer, har haft en betydelig tendens til at komme i konflikt med omgivelserne. Eh har ikke gennemført nogen uddannelse og har heller ikke haft nogen stabil tilknytning til arbejdsmarkedet på noget tidspunkt. Har følt sig psykisk overbelastet af sine koncentrations -og påmærksomhedsforstyrrelser samt de hyppige interpersonelle konflikter, der opstår i forbindelse med EH's mange forskellige jobs. Længste ansættelse har varet af 1 års varighed. De sidste 10 år har EH ikke haft nogen kontakt til det ordinære arbejdsmarked.
Efter at EH for 9 år siden bliver moder, forværres den psykiske tilstand betydeligt, og EH har en del vanskelligheder med at få hverdagen til at fungere som enlig mor til 2 børn. Alle forsøg på at tilknytte EH arbejdsmarkedet har været frugtesløse, og EH har været i 2 afklaringsforløb hos henholdsvis Plan & Handling samt et forløb hos Hartmanns. Begge steder finder EH's psykiske tilsatnd for ustabil til at etablere nogen egentlig virksomhedspraktik, og afklaringsforløbene består derfor udelukkende af individuelle samtaler. EH selv har opgivet enhver tanke om at komme ud på arbejdsmarkedet igen.
EH har kortvarigt været i behandling hos praktiserende psykiater i 2009/2010, hvor man stiller diagnosen ADHD. EH har gennem 1 til 2 måneder prøvet methylphenidat i form af Ritalin og Motiron men oplevede ikke nogen nævneværdig effekt af behandlingen men derimod en del bivirkningerm hvorfor EH ophørte. Har ikke været motiveret for yderligerr farmakologiske behandlingsforsøg.
Diagnostisk set er jeg enig i, at der er tale om ADHD/ADD, men derudover finder jeg holdepunkter for en emotionel ustabil personlighedsstruktur, som også medfører en betydelig funktionshæmning. Hvad angår behandling mener jeg, at EH har forsøgt relevant farmakologisk behandling for sine ADD-symptomer og har også modtaget en del psykologisk behandling, men uden at der har været tydelig effekt af nogle af disse behandlingstiltag. Jeg finder det ikke særlig sansynligt, at yderligere farmakologiske behandling eller behandling i øvrigt med bare en vis sansynlighed vil kunne medføre en markant bedring i EH's psykiske tilstand eller funktionsniveau, og jeg vil derfor konkludere, at behandlingsmulighederne for alle praktiske formål er udtømte. EH's funktionsniveau vurderer jeg som markant nedsat, og det er min vurdering, at EH's funktionsevne i forhold til et hvilket som helst erhverv varigt er reduceret til det ubetydelige.

Diagnose;
ADD F90
Emotionel Ustabil Personlighedsstruktur F60.3.

Med Venlig Hilsen
John E Andersson

Overlæge
speciallæge i psykiatri

Nu jeg husker det, så vil jeg lige høre om det er muligt at klage over lægekonsulentens udtale, jeg har i hvert fald ikke modtaget sammen med dette brev oplysning om at jeg kan klage



Her er så udtalelsen fra Jens Bang(som jeg først har fået tilsendt nu - altså over ½ år siden at den er skrevet...ja man skal huske at bede om at få ALT på skrift med det samme)

Jeg har valgt ikke at skrive hans sammenfattede beskrivelse ned, da den blot kort sammefatter det der allerede står i speciallægeerklæringen...jeg vil dog lige skrive det sidste fra den sammenfattende beskrivelse...det lyder så fremdeles;

Der synes ikke at være tale om depressive udsving. Der rejses ikke mistanke om misbrug. Objektivt beskrives en grådlabil, men ikke depressiv klient, som formår at holde koncentrationen under samtalen. Der beskrives ikke motorisk uro, ligesom klienten ej heller fremtræder angstpræget eller anspændt. I konklusionen vurderes det, at behandlingsmulighederne er udtømte og funktionsniveauet er markant nedsat, svarende til området omkring det ubetydelige.

SKØN
Mit problem med denne erklæring er ganske enkelt, at der slet ikke er præmisser for at postulere en ubetydelige erhversevne. Den objektive undersøgelse er i det væsentlige helt normal, og der beskrives ikke ved undersøgelsen forhold, som rejser mistanke om ADHD(motorisk uro, koncentrationssvigt, springende tankegang). Der er heller ikke mistanke om angst/depressionslidelse. De mangeårige relationsproblemer peger i retning af en ustabil personlighedsstruktur. Som tilstanden er beskrevet, bør klienten beskæftiges med helt rutineprægede opgaver under rolige forhold, hvor hun ikke udsættes for overraskelser, og der ikke stilles krav om en proffesionel begrundet involvering i andre mennesker. Tilstanden er forenelig med erhvervsafklarende aktiviteter.

Altså Jens Bang mener åbenbart ikke, at jeg har ADD fordi jeg under samtale med psykiater formår at sidde stille på stolen og har en koncentreret samtale. Han vurderer dog, at der kan peges i retning af en ustabil personlighedsstruktur...som Anders Ottar, den anden lægekonsulent mener, der kun er meget beskedne tegn på. Det vil sige at Jens Bang er uenig med 3 psykiatere jeg har været hos, desuden er han græsk katolsk overfor hele min historik, som psykiateren selvfølgelig tager udgangspunkt i samt de facts at jeg ikke har kunne holde på noget job eller gennemføre nogen uddannelser

Jens Bang aner ikke en disse om hvad det vil sige at lide af ADD, det er ganske tydeligt. Grunden til at jeg kan sidde stille er fordi jeg ikke har H'et med i ADHD'en. Grunden til at jeg kan have en koncentreret samtale med psykiateren handler om noget man kalder for hyperfokusering indenfor ADHD...det vil sige, at hvis det handler om noget som ligger en dybt på hjerte, så er man ofte mere koncentreret end almindelige mennesker er det.

Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op, samtlige jobkonsulenter jeg har været hos har ikke formået at iværksætte nogle tiltag overhovedet i forhold til at afklare mig og Hartmanns sagde oven i købet til mig, at de ikke ville ligge firmanavn til at sende mig ud i en arbejdsprøvning. Både min læge og psykiateren mener, at jeg ingen arbejdsevne har, jeg støttes op om en pension fra sagsbehandler Nyropsgade, støttekontaktperson, min læge, min tidligere psykolog(som kommunen ikke har været interesseret at indhente rapport fra) og børnekonsulenten jeg har tæt samarbejde med. Er der nogen der kan hjælpe mig, råde mig bare et eller andet for jeg kan ikke tænke en klar tanke lige nu.

Jeg er ked af, at det blev så langt og rodet og jeg ved slet ikke om jeg har fået belyst noget som helst, jeg ved bare at jeg lige nu befinder mig i det vildeste hul og jeg aner ikke hvordan jeg skal komme op


Venligst fra Eva
Evaave er ikke logget ind   Besvar med citat
 


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jeg er grædefærdig!! Tullepigen90 Hjælpemidler til handicappede 8 18-10-2012 14:09
Fra JA til førtids til NEJ (langt indlæg) nkrogk Din historie 6 16-08-2012 21:06
Grædefærdig ! Physen Alt det andet 35 12-04-2010 12:24
HMS syg og syltes(undskyld langt lidt rodet indlæg) Tzari Spørgsmål ang fleksjob 11 06-06-2009 08:53
Fik afslag idag... er grædefærdig.. frhansen Spørgsmål ang fleksjob 47 22-08-2008 21:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension