K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   På herrens mark!! (https://www.k10.dk/showthread.php?t=33017)

Rytter16 29-11-2015 14:27

På herrens mark!!
 
Hej allesammen!
Jeg ved ikke om det er det rigtige sted, men jeg prøver alligevel.
Historien kort:
Jeg har arbejdet på en virksomhed i ca. 20 år som en, følte jeg, betroet medarbejder, med lovning på personlig udvikling osv. Mit arbejde var stressbetonet og hvad dertil måtte høre. Jeg mente ikke virksomheden helt levede op til det lovede og klager min nød, via mail til HR-afd. De sender min besked videre til fabrikschefen, som indkalder mig til at stå skoleret hos ham.
Her får jeg at vide at jeg bare kan tage en uddannelse, eller pisse ned i produktionen, ellers er det ud af vagten
Det resulterer i, at da jeg skal tage bussen hjem senere, kan jeg ikke finde ud af køreplanen. Jeg får kontaktet lægen og bliver sygemeldt med depression. Efterfølgende bliver jeg fyret (tak for det), og går sygemeldt. Jeg kommer omkring jobcentret. Jeg vil gerne skifte spor og vælger en pædagogisk uddannelse. Denne gennemfører jeg (er tæt på at stoppe flere gange), på SU og SU-lån. Har svært ved efterfølgende at finde job, men finder et på en skole, hvor jeg er støtte på en dreng.
Jeg får en dag en konflikt med drengen (dem er jeg vant til), og så vælter læsset bare. Jeg sætter mig efterfølgende ud i bilen og tuder. Jeg må efterfølgende sygemeldes og får stillet 5 timers psykologhjælp til rådighed. Her får jeg at vide at jeg har haft en stressrelateret akut belastningsreaktion. Jeg bliver opfordret af jobcenteret til at køre en sag hos arbejdsskadestyrelsen, så de kan forlænge mine dagpenge. Jeg får sagen afvist trods anke, da psykiske sygdom ikke kan anerkendes. Jeg bliver henvist til psykiater samtidig med psykolog. Jeg bliver undersøgt og testet, medicineret. Testene er ikke opløftende og psykiateren taler om udbrændthed og overvejer om der skal åbnes en pensionssag.
Jeg har sagt at jeg føler mig som belastning (jeg ved at jeg er det) for mine omgivelser, familie osv. Ærligt magter jeg ikke og kan IKKE overskue flere års ressourceforløb osv. Så tager jeg hellere mit eget liv, så får ALLE ro og kommunen sparer penge og jeg er ikke til last. Det er min ærlige mening.
Mentalt klarer jeg ikke meget mere.
Min hustru mener at en pension vil være det bedste for mig, da det vil give mig den nødvendige ro.
Min alder er +50 og jeg er kun i a-kasse.
Hvad skal jeg gøre.....????

Nørd 29-11-2015 18:21

Citat:

Oprindeligt indsendt af Rytter16 (Send 334762)
Ærligt magter jeg ikke og kan IKKE overskue flere års ressourceforløb osv. Så tager jeg hellere mit eget liv, så får ALLE ro og kommunen sparer penge og jeg er ikke til last. Det er min ærlige mening.
Mentalt klarer jeg ikke meget mere.
Min hustru mener at en pension vil være det bedste for mig, da det vil give mig den nødvendige ro.
Hvad skal jeg gøre.....????

Velkommen til K10, jeg er helt sikker på at du er landet det rigtige sted.

Desværre ved jeg ikke hvad du skal stille op i forbindelse til kommune osv. da jeg ikke selv har været i kommunens kløer længe nok til at have den slags erfaringer.

Jeg vil dog skynde mig at sige at jeg ved hvordan det føles at gå ned med stress og ved at det er ikke spor nemt at blive rigtigt rask efter sådan et forløb.

Jeg er helt sikker på at hvis du nævner dine tanker om at tage eget liv til dine nærmeste, så bliver de rystede.
Det vil med garanti ikke blive en forbedring for dem, tvært imod risikerer du at ødelægge deres liv endnu mere end du tror du gør lige nu.

Jeg havde selv samme type tanker om at det ville være den letteste måde at undslippe problemerne, men efterhånden som jeg har fået det bedre har jeg opdaget at det var sygdommen der talte til mig.

Men det er desværre efterhånden blevet noget nær umuligt at få førtidspension, som du selv nævner er ressource forløb nok mere sandsynligt.

Jeg ville i din situation hellere se på jeres økonomi, hvad kan I klare ?
Kan du varetage et andet eller samme job med færre timer ?
Har du en privat tegnet pension ? Nogle personer som ikke kan få pension fra det offentlige kan alligevel få pension fra deres pensionsselskab, det skal i hvert fald undersøges.

Selv var jeg heldig ikke at blive fyret under min stress sygdom og trappede langsomt op i tid og har efterfølgende valgt at gå så meget ned i tid som min chef har tilladt, da det hjælper på mine symptomer.
Derudover har jeg fået en paragraf 56 aftale som gør at min arbejdsgiver får tilskud fra første dag hvis jeg bliver syg pga. den sygdom der er nævnt i aftalen.

Er du blevet fyret ?
Har du måske mulighed for at trappe langsomt op ?
Har du mulighed for at blive på din nuværende arbejdsplads ?
Evt. ved hjælp af en paragraf 56.

Pas nu rigtigt godt på dig selv.

Rytter16 29-11-2015 19:56

Tak for svaret Nørd!
Jeg har hos min psykolog fået lavet en kriseplan (kontaktpersoner), hvis jeg skulle få nogle "dumme" tanker.
Min hustru siger selv, at hun har været bange for at jeg ville gøre noget dumt.
Hun trækker læsset som hun selv udtrykker det, og det er hårdt for hende. I forhold til det er jeg selvfølgelig også en belastning. Jeg har som manden i huset, forstå mig ret, været skafferen.... Ligger nok tilbage i urtidens mennesker, altid været vant til at knokle for at tjene pengene.
Jeg skal i næste uge på arbejdsmedicinsk klinik til samtale og vurdering.
Jeg vil fortælle dem min situation uden omsvøb, har jeg besluttet.
Jeg må ærlig tilstå, at jeg ikke har den mindste uro ved at træffe den for mange forkerte beslutning.....jeg behøver ro...det er det vigtigste.
Jeg er opsagt i min stilling og kan ikke varetage andre mennesker, eller være ansvarlige overfor andre, i og med jeg knap kan tage vare på mig selv.
Jeg ser IKKE mig selv i pædagogisk arbejde, med konflikter og problemstillinger...det kan jeg simpelthen ikke forholde mig til.

Nørd 29-11-2015 21:04

Ja, når man er gået ned med flaget, så er man ikke meget bevendt, det ved jeg af erfaring.

Hvis det ikke er gjort er du nød til at sætte dig sammen med din hustru og tale om situationen.
Giver hun udtryk for ikke at orke at trække læsset længere ?
Eller er det din egen formodning ?
Hvordan er jeres økonomiske situation ?
Find jeres plan A og en plan B, jeg kan huske at min egen psykolog sagde til mig at vi måtte finde ud af en plan B hvis jeg skulle blive fyret.
Jeg ved at det med skafferen har ligget til mennesket i generationer, men jeg vil tro at din hustru hellere vil have sin mand til at blive rask end en skaffer som ødelægger sig selv.

Jeg forstår ikke rigtigt din kommentar om at lave en forkert beslutning, en forkert beslutning set med mine øjne er en beslutning som forværrer dit helbred, derfor skal du altid tage de rigtige beslutninger første gang.

Ud fra det du skriver om ikke at kunne varetage andre mennesker når du ikke kan varetage dig selv, er jeres udgangspunkt jo nok ikke hvad der skal ske hvis du bliver fyret, det er jo allerede sket, men rettere hvad der kommer til at ske når du stopper.

Stil de forskellige scenarier op, hvad er det værste der kan ske ?
Hvordan håndterer I så situationen ?

Der er godt at du snart skal til arbejdsmedicinsk klinik, så du kan få hjælp til din situation der.

dds 01-12-2015 08:32

Citat:

Oprindeligt indsendt af Rytter16 (Send 334762)
Hej allesammen!
Min hustru mener at en pension vil være det bedste for mig, da det vil give mig den nødvendige ro.


Jeg tror at du skal lytte til din kone. Forsøg denne udvej, dvs. at søge førtidspension, og hvis den ikke lykkedes - du kan altid argumentere til hende at du traf dine beslutninger i samråd med hende (altså hvis hun forsøger at stikker af ud af ægteskabet).

sortepigen 01-12-2015 11:14

Kære Rytter16

velkommen til k10, her er masser af hjælp at hente.

men iblandt svarene vil du også finde svar som du umiddelbart ikke vil kunne lide, sådan et er jeg på vej med, for du skal kende til virkeligheden mht. den kommunale sagsbehandling.

når jeg lige læser din sag, er det spildte ressourcer for dig at søge førtidspension, her er du langt fra.

grunden hertil er:

du er stadig i behandling = i kommunens verden betyder det, der er stadig behandlingsmuligheder. ved pension skal ALLE behandlingsmuligheder være udtømte.

du har så vidt jeg forstår ikke været i nogen arbejdsprøvning som skal afklare om du stadig har en arbejdsevne. eks. idag bliver borgere visiteret og sendt i fleksjob med en arbejdsevne på 13 minutter om dagen, og ofte medbringede en hospitalsseng til at hvile i .

jeg ønsker ikke at fratage dig håbet, jeg forstår om nogen til fulde dit ønske om ro, og fred fra kommunens pres, men du skal kende til virkeligheden og høre om den fra os der har prøvet den på egen krop.

når det er sagt, så skal du vide at du er i din gode ret til at søge førtidspension, så skal du sende en såkaldt §17 stk. 2 ansøgning, dvs ansøgning på foreliggende grundlag. så vurdere kommunen din ansøgning på de papirer der pt. ligger i din sag, de indhenter ikke nye.

I skal som andre skriver sætte jer ned og kigge på jeres økonomi, er der noget der kan ændres mv. hvis du fx bevilges ressouceforløb? ved ressourceforløb er ydelsen ikke afhængig af din ægtefælle.

hvis fx. får førtidspension er pensionens størrelse afhængig af din ægtefælles indkomst. jeg får eks. efter skal 7500 kr fra det offentlige, grundet ægtefælles indkomst( som er under 30000 før skat pr. md), samt lidt fra mit pensionsselskab. så det er ikke alverden man får men kan klare sig hvis man tilretter sin økonomi efter det.

du skal kende til følgende side DUKH.dk, de er til for at hjælpe os, de har uvildige rådgivere ansat man kan ringe til når man er i klemme i kommunen.

spørg endelig om mere, du har sikkert flere spørgsmål,.

mange gode ønsker til dig
vh sortepigen

Rytter16 13-01-2016 13:33

Opdatering:
Jeg var i december på arbejdsmedicinsk klinik, hvor jeg fik samtale med en ansat (psykolog). Egentlig var det min historie om igen, men sådan er det efterhånden tit. Jeg fik nogle spørgeskemaer som jeg skulle udfylde og returnere. Det drejede sig om depression og udbrændthed.
De er returneret og jeg afventer nu indkaldelse til klinikken igen.
I mellemtiden er jeg pr. 1-1-16 overgået til jobafklaring, da der ikke var muligheder for forlængelse af sygedagpenge.
Jeg er indkaldt til møde med sagsbehandler inden jeg skal for rehabiliteringsteamet.
Jeg kan se i papirene at der er indhentet info. Fra læge, psykolog og psykiater, men de er ikke helt nye. Jeg ved at psykiater har tilføjet yderligere til min diagnose, men det fremgår ikke af det fremsendte fra min sagsbehandler. Ydermere har jeg ikke fået noget svar fra arbejdsmedicinsk endnu.
Er det ikke relevant at informationerne er opdaterede inden mødet medrehabilitetsteamet? Kan jeg kræve dette inden mødet med dem?
Jeg går stadigvæk til psykiater og psykolog. Sidstnævnte må jeg nok stoppe med, da vi ikke har råd til det. Jeg går ikke ud fra kommunen vil betale.

Takker for responsen.

MistyMiss 13-01-2016 14:01

Rytter16:
Hvis du vil forsøge at søge om betaling af egenbetalingen til psykolog, kan det søges efter §82 aktivloven.
Man skal have en henvisning til psykologen, så det kun er den delvise egenbetaling man betaler (og søger om). Henvisningen dokumenterer også behovet for psykolog.

Når man søger den paragraf, kommer det an på om kommunen vurderer at man har råd til at afholde udgiften. Det gør de ud fra dokumentation på ens faste udgifter og faste indtægter.

Håber de vil godkende det :)

Webmaster 13-01-2016 17:55

Selvfølgelig er det relevant med det nyeste inden for din sag....

Du bør få fortalt at der er mere i din sag og at de bør indhente det..

Du kan evt selv søge aktindsigt hos lægerne og disse papirer vil du kunne få lagt i din sag...mere hvis kommunen ikke indhenter disse ting..

sortepigen 13-01-2016 18:26

og når du fortæller dem at der er nyt i din sag, som du skønner er vigtigt at få med, så husk at gøre kommunen opmærksom på det SKRIFTLIGT, sådan at det ikke kan komme bag på dem at du har gjort opmærksom på at der er nyt i dine lægelige papirer.

og som web skriver, hvis de ikke indhenter disse, så gør det selv så er du helt sikker på de er i din sag.

vh sortepigen

Webmaster 13-01-2016 18:31

Det skal måske lige siges at det er kommunens PLIGT at oplyse en sag ordentlig...

Se evt §10 i retssikkerhedsloven https://www.retsinformation.dk/forms...7-f79d542898e5

Rytter16 28-02-2016 11:35

Hej igen K10!
Jeg har så været forbi rehab-teamet vdr. jobafklaring. Det var dog for mig en rolig og positiv oplevelse. De var alle rigtig søde....den kan også være muligt:-)
De ville som sådan ikke gøre noget i min sag endnu, da min medicinering skal ændres. Så der er helt ro på.
Men jeg har et spørgsmål til jer herinde ved jobafklaringsforløb.
Jeg har mulighed for igennem min pensionskasse (PBU) at søge om bidragsfritagelse, således de vedligeholder min pensionsopsparing samt forsikringer derinde. Jeg kan søge om udbetaling af halv invalidesum ved afklaringsforløb af min. 1 års varighed.
Varigheden af jobafklaringsforløbet er jo max 2 år af gangen. Men hvem bevilger/bestemmer denne periode?
Jeg skal kunne dokumentere min "bevilling" overfor pensionskassen.
I mit tilfælde kan jeg kun dokumentere at jeg ER overgået til jobafklaring (ressourcefoløbsydelse).....men ingen tidshorisont.
Undskylder det er lidt rodet.....men det er det også i hovedet.
Tak.

gunvor 29-02-2016 10:01

Hej Rytter16

Som jeg læser din pensionskasse PBU kan du få halv invalidesum, hvis du modtager ressourceforløbsydelse i mere end et år. Se flg. link: https://pbu.dk/pensionspakken/dine-forsikringer/

Hvorfor dokumentation for dato, da du blev bevilget ressourceforløbsydelse vil være centralt. Du må enten have fået brev om dette fra kommunen, el. det vil fremgå af disse sagsakter.

Mange hilsner

Gunvor

Rytter16 29-02-2016 10:23

Tak Gunvor!
Som jeg skrev i slutningen af mit sidste indlæg, kan jeg dokumentere at jeg er overgået til jobafklaring (ressourcefoløbsydelse). Men som sådan har jeg ingen tidshorisont for dette forløb.
Jeg har ligesom forstået efter hvad jeg har læst i diverse indlæg herinde, at man får bevilget et eller to år evt flere forløb.... Skal jeg bare lade tiden gå?
Jeg har brug for en dokumentation for at jeg er bevilget et for løb over tid.... Jeg bliver sgu snart helt tosset, mere end jeg er i forvejen ��

Akvamarin 29-02-2016 10:29

Du beder din sagsbehandler om at give dig dokumentation for forløbets forventede varighed til brug til pensionskassen.

Catwoman 29-02-2016 17:55

Hej Rytter

Jeg er ligesom dig i et jobafklaringsforløb og har også bidragsfritagelse samt udbetaling af halv invalidepension fra mit pensionsselskab. Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at det beløb, som du evt. vil få udbetalt fra pensionsselskabet bliver fuldt modregnet i din ressourceforløbsydelse :mad: , men du skal endelig søge alligevel da bidragsfritagelsen er rigtig meget værd. ;)

Rytter16 08-03-2016 23:28

Må de godt modregne penge som man får som invalidesum..??? Isåfald er de jo skattefrie og det er jo mere værd end ressourceforløbsydelsen. Hvordan modregner de?
Jeg magter snart ikke det fucking system mere����������

dds 09-03-2016 16:14

Citat:

Oprindeligt indsendt af Rytter16 (Send 334782)
Jeg må ærlig tilstå, at jeg ikke har den mindste uro ved at træffe den for mange forkerte beslutning.....jeg behøver ro...det er det vigtigste.
Jeg er opsagt i min stilling og kan ikke varetage andre mennesker, eller være ansvarlige overfor andre, i og med jeg knap kan tage vare på mig selv.
Jeg ser IKKE mig selv i pædagogisk arbejde, med konflikter og problemstillinger...det kan jeg simpelthen ikke forholde mig til.


Hvorfor fik du ikke søgt FP med det samme? Og være fri for hovedsagelige latterlige "aktiveringer" - f.eks. at sammle skodder på et fodbold bane?

Akvamarin 09-03-2016 17:03

Ja der sker desværre modregning i ressourceforløbsydelsen for løbende udbetalinger fra de fleste forsikringer.

Citat:

Det følger dog af § 68 a, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik, at der ikke skal ske fradrag i ressourceforløbsydelsen,hvis der er tale om en løbende udbetaling af erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter følgende love:

1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,
2) lov om erstatningsansvar eller
3) lov om arbejdsskadesikring,

Derimod vil løbende indtægter, som ikke er undtaget fra fradrag, jf. lov om aktiv socialpolitik eller regler fastsat i medfør heraf, medføre fradrag i ressourceforløbsydelsen. Således vil en privattegnet forsikring for erstatning for tab af erhvervsevne, som følge af personskade, som udbetales løbende, betragtes som en indtægt, der medfører fradrag i ressourceforløbsydelsen.

Enkeltstående udbetalinger fra et forsikringsselskab vil ikke medføre fradrag i ressourceforløbsydelsen, da det betragtes som formue. Formue medfører - i modsætning til kontanthjælp - ikke fradrag i ressourceforløbsydelsen.

fra https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j...16274245,d.bGs

Rytter16 09-03-2016 19:41

Har skrevet med rådgiver fra PBU idag, og hun fortalte at det ikke nødvendigvis betyder modregning i ydelsen!!!!
Tror sgu jeg ringer til PBU imorgen��

Strandpigen 10-03-2016 16:49

Vedrørende modregning:

Kære Akvamarin og Catwoman
Er der ikke forskel på invalidesum og løbende udbetalinger? ( kan ikke huske det. Jeg blander måske noget sammen...)

Akvamarin 10-03-2016 18:29

Jo, en engangssum går normalt til formuen mens de løbende udbetalinger i mange sammenhænge som for eksempel ressourceforløb regnes som en slags indtægt. '

Du kan se det beskrevet ret tydeligt af Mette Frederiksen i dette svar https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j...16274245,d.bGs

Strandpigen 10-03-2016 18:40

Ok, tak, mente det nok. Rytter16 skriver om invalidesum. Så måske er der håb. Lad os krydse fingre :-D

Rytter16 10-03-2016 19:48

Hejsa alle!
Det fik jeg også at vide hos PBU idag.
Den regnes ikke som løbende udbetaling og modregnes derfor ikke.

Strandpigen 10-03-2016 20:16

Dejligt at høre :-) Tillykke!

Akvamarin 10-03-2016 22:25

Hvor godt for dig :)

Rytter16 13-03-2016 11:03

Tak allesammen, i er bare dejlige :-)
Jeg har lige et par ting mere jeg vil spørge om...måske kan i hjælpe?
Min sagsbehandler fortalte, at når man er i jobafklaring har man ikke ret til ferie og man kan søge om at få evt. optjente feriepenge udbetalt.... Hvad nu hvis man har været på supplerende dagpenge!? Kan jeg få feriepenge udbetalt fra a-kassen...dvs resten af feriedagene som jeg jo egentlig har "optjent" i a-kasse?
Håber i forstår hvad jeg mener ;-)

Tazoom 13-03-2016 13:20

Citat:

Oprindeligt indsendt af Rytter16 (Send 339764)
Tak allesammen, i er bare dejlige :-)
Jeg har lige et par ting mere jeg vil spørge om...måske kan i hjælpe?
Min sagsbehandler fortalte, at når man er i jobafklaring har man ikke ret til ferie og man kan søge om at få evt. optjente feriepenge udbetalt.... Hvad nu hvis man har været på supplerende dagpenge!? Kan jeg få feriepenge udbetalt fra a-kassen...dvs resten af feriedagene som jeg jo egentlig har "optjent" i a-kasse?
Håber i forstår hvad jeg mener ;-)

feriedagpengene kan kun udbetales mens du holder ferie, og der stilles samme krav til rådighed som ved dagpenge.

Jeg har forsøgt at få udbetalt som syg.

MistyMiss 13-03-2016 14:41

Feriepenge modregnes dag for dag, i ressourceforløbsydelse.
En uge med feriepenge er regnet efter en 5-dages uge, og ressourceforløbsydelse er udregnet efter en uge på 7 dage. Så 1 dag feriepenge = 1,4 dage ressourceforløbsydelse.

Hvis feriepengene udbetales fordi du ikke har holdt ferie for dem, modregnes de krone for krone.

Så hvis du har feriepenge til gode, så få aftalt ferie med din sagsbehandler :)

Og så lige nogen kilder/lidt paragraffer:
Lov om aktiv socialpolitik:
"§ 32. Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 42 i lov om social service, bliver trukket fra i hjælpen, når ferien holdes. Der kan kun foretages fradrag svarende til hjælpen for det antal dage, som feriegodtgørelsen eller ferietillægget er bestemt til at dække. Optjent ferie med feriegodtgørelse skal afholdes før ferie efter § 13, stk. 11."

Og senere i samme lov:
"§ 68 a. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter, trækkes disse fra i ydelsen, jf. dog stk. 2-4.

Stk. 4. Fradrag for feriegodtgørelse m.v. sker efter reglerne i § 32. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse. "

http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c6644

(og hvis du ikke havde ret til ferie i jobafklaringsforløb, på ressourceforløbsydelse, hvordan kunne §32 så være gældende for den ydelse? :P )

Nørd 13-03-2016 18:36

Hvis du har ferie til gode fra en arbejdsgiver, så skulle det gerne være muligt at afholde den under afklaringsforløbet, så du får feriepengene udbetalt i stedet for resourceforlobsydelse.
https://www.detfagligehus.dk/faa-hja...ret-til-ferie/

Dog virker det lidt som om de lovløse tilstande i kommunerne også spiller ind i denne henseende.
Jeg læste forleden at nogle kommuner ikke mener at man har ret til at holde ferie det første år på ydelser, heller ikke selv om man vil holde den selvbetalt.
http://www.avisen.dk/top-kommune-nae...-f_375366.aspx

Med hensyn til feriedagpenge, så lyder det ikke som om der er meget at komme efter.
I følgende link forklarer FOA reglerne og der står at man kun kan holde feriedagpenge hvis man er arbejdsdygtig, dvs. ikke syg og står til rådighed for arbejde og at man ikke kan få udbetalt feriedagpenge hvis ikke man afholder ferie.
http://www.foa.dk/A-kasse/Kontakt-ak...gsmaalsvar-faq

Hvis det var mig ville jeg dog spørge i a-kassen, det værste der kan ske er at få et nej.

Rytter16 19-03-2016 13:51

Hejsa igen.
Har modtaget følgende fra min sagsbehandler:

"Da du ikke har ret til at afholde ferie det første år, mens du er på jobafklaringsforløb i forbindelse med din sygemelding (du opstartede på forløbet 01-01-2016) jf Lov om aktiv socialpolitik § 69, stk. 4, kan feriepengene udbetales uden at blive trukket i ressourceforløbsydelsen.

Der skal være dokumentation for feriehindringen, og denne e-mail kan med fordel medsendes i ansøgning om udbetalingen til det formål – link til yderligere oplysninger på Borger.dk.

Omkring feriepengene for næste ferieår (2016/2017), kan du også læse om dette via ovenstående link.

Ansøgningen kan sendes via dette link:
· Søg om feriepenge ved feriehindring 2015/2016

· Har du ikke NemID - Søg om feriepenge ved feriehindring 2015/2016

Du er naturligvis meget velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til det."

Jeg har lidt tilgode, så de skal søges hjem.

Noget andet er, at jeg står overfor et praktikforløb for at få vurderet min arbejdsevne fremadrettet...... tror nok selv det bliver fleksjob der bliver enden på det.
Min hustru synes jeg skal søge førtidspension på foreliggende grundlag, da hun mener at det vil give mig den ro, som hun mener der skal til. Jeg ser mig selv i fleksjob i fremtiden...måske er jeg naiv. Skal lige sige at hun arbejder i sundhedssektoren og har overblik og viden. Helt faktuelt magter/forstår jeg ikke at sætte mig ind i alle de regler der eksisterer. Derfor spørger jeg måske herinde mange gange dumt.
Hvis vi skal snakke økonomi i fleksjob vs førtidspension, for det spiller jo ind i hverdagslivet.
Kan man generelt sige (fra økonomisk synspunkt) at det ene er bedre end det andet?
Har virkelig svært ved at gennemskue de der beregningsmodeller der gælder for fleksjob.

Undskyld det blev lidt kompliceret....hovedet vil ikke som jeg gerne vil.

stampe 19-03-2016 14:44

Desværre har man ikke et valg mellem førtidspension eller fleksjob.

Du kan prøve at anvende en af flexberegnerne og indsætte din forventede timeløn i flex og dine forventede antal effektive timer. Tror det kan give dig et praj om, hvor du vil befinde dig.
Fx fleksjoblolland.dk

Hvad du vil kunne få udbetalt på en førtidspension som samlevende, kan du beregne via borger.dk

Håber det vil give dig lidt - mere - info.

Obs vedr Pensionslovens §17.2 fra DUKH:

Du har også mulighed for selv at rejse pensionssagen på det, man kalder det foreliggende grundlag. Det betyder, at kommunen træffer afgørelse om, hvorvidt du opfylder betingelserne for førtidspension ud fra de oplysninger, der allerede foreligger i sagen. Kommunen indhenter f. eks ikke yderligere lægelige oplysninger, og din arbejdsevne bliver ikke yderligere belyst i form af arbejdsprøvning. Du skal her være opmærksom på, at det med få undtagelser er en betingelse for tilkendelse af førtidspension, at arbejdsevnen er afprøvet og beskrevet i praksis via en arbejdsprøvning (se evt. pensionslovens § 17, stk. 2).

Nørd 20-03-2016 20:23

Hvis du vil forsøge selv at ansøge om pension, så skal du skynde dig.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=33549

Inden du søger skal du naturligvis have fuld aktindsigt og sikre at alle nødvendige oplysninger ligger i sagen.

Strandpigen 24-03-2016 23:49

Hvis du ikke kan finde et flexjob, skal du leve af ledighedsydelse, som svarer til kontanthjælp, og du er mere ufri end på førtidspension. Hvis din kone anbefaler førtidspension, er der nok en grund til det. Hun kender dig bedst. Om du kan få førtidspension afhænger dog af dine papirer og din kommune.

Rytter16 26-06-2016 11:40

Hej igen søde mennesker!
Jeg er nu kommet i jobafklaring og starter snart på min 3 måned.
Det har været med opstart på 3 x 1.5 time ugentligt, hvilket var mere end rigeligt. Det er blevet sat op til 3 x 2 timer for at prøve mig af, men det går ikke længere. Det går støt ned af bakke med psyken, jobafklaringen og privatlivet. Jeg magter efterhånden mindre og mindre. Jeg holder pauser, når jeg er afsted.
Jeg tænker at man sansynligvis vil forlænge min afklaring yderligere 3 mdr.
Hvor meget skal min arbejdsevne være for at jeg kan være selvforsørgende?..fleks!
Vil jeg kunne blive henstillet til ftp som tingene er nu, eller venter der mig ressourceforløb?
Jeg ved at ingen sager er ens, men hvad er jeres vurdering?
Tak����

Webmaster 26-06-2016 13:28

Tja med 3 x 1.5 time ugentligt vil jeg formode at du er langt væk fra førtidspension forudsat at det er effektive timer.

Vi har set folk der er blevet visiteret til fleksjob med et mindre antal timer.

Om du skal i et ressourceforløb før en evt visitering til fleksjob...ja det kan ingen svare dig på ud over kommunen..

Vil du have at din sag skal gå hurtigst muligt (som det nu kan lade sig gøre i kommunalt regi)...så skal du huske at møde op hver evig eneste dag..

Jo mere sygdom du har altså hvor du ikke møder op...jo længere vil din sag trække ud...

Har man meget sygdom hvor man ikke møder op...ja så vil kommunen bare sige at de ikke har kunne bruge den afklaring til noget...

Så det er vigtigt at møde op....også selvom man er nødt til at kravle over i et hjørne og lægge sig ned uden at kunne lave noget..

Strandpigen 26-06-2016 14:16

Citat:

Oprindeligt indsendt af Rytter16 (Send 343862)
Hej igen søde mennesker!
Jeg er nu kommet i jobafklaring og starter snart på min 3 måned.
Det har været med opstart på 3 x 1.5 time ugentligt, hvilket var mere end rigeligt. Det er blevet sat op til 3 x 2 timer for at prøve mig af, men det går ikke længere. Det går støt ned af bakke med psyken, jobafklaringen og privatlivet. Jeg magter efterhånden mindre og mindre. Jeg holder pauser, når jeg er afsted.
Jeg tænker at man sansynligvis vil forlænge min afklaring yderligere 3 mdr.
Hvor meget skal min arbejdsevne være for at jeg kan være selvforsørgende?..fleks!
Vil jeg kunne blive henstillet til ftp som tingene er nu, eller venter der mig ressourceforløb?
Jeg ved at ingen sager er ens, men hvad er jeres vurdering?
Tak����

Hvis 3 x 1,5 timer er "mere end rigeligt", er det klart urealistisk. Du må prøve at få sat timetallet ned i samråd med din læge. Husk at der også skal være overskud til privatliv etc. Det skal være et timetal du kan udholde i flere år, hvis du går efter fleksjob. Som du fortæller det her, er jeg dog enig med din kone i, at du skal have pension. Hvad siger din praktiserende læge ?

Rytter16 26-06-2016 14:34

Min psykiater mener også at pension vil være det rigtige for mig. Psykiateren har også sagt, at jobafklaringen var et nødvendigt "onde" for at evt pension kan komme på tale.
Jeg vil gerne sige at jeg havde håbet på fuld knald på i fremtiden. Jeg kan nu se at det nok var ret naivt at tro på..... jeg har altid været vant til at knokle/arbejde. Det er hårdt, når man i det dybeste af èn selv, nok så gerne vil vise at man kan.
Jeg er selv nu indstillet på pension, selvom jeg havde tænkt det anderledes.
Jeg er +50 og har været langt over 20 år på arbejdsmarkedet.

sortepigen 26-06-2016 15:22

Og kære Rytter, husk for himlens skyld at lav dagbog hver dag, du er i din afklaring, beskriv kort hvordan din dag er gået, når du er på stedet, samt ikke mindst hvordan din dag er før og efter altså hvilket overskud har du når du er hjemme til div. pligter, fritid familie.

dette er vigtig dokumentation så kommunen kan se hvordan din dag er.

aflever til slut dagbogen til din sagsbehandler, gem selv en kopi, og husk at få en kvittering.

husk i din afklaring af overhold dine skånebehov, som der forhåbentlig er nedskrevet i dine papirer på kommunen.

og pas så på dig selv. :)

vh sortepigen

Rytter16 26-06-2016 15:33

Hej igen!
Jeg har skrevet dagbog fra første dag i afklaringen og jeg beskriver detaljeret hvordan jeg oplever mine dage.
Som det går lige nu, frygter jeg lidt en evt. forlængelse af jobafklaringen, men nu må vi se hvordan det går, men der er ikke meget tilbage i ressourcetanken.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:58.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension