K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Politik og Samfund (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp (https://www.k10.dk/showthread.php?t=1494)

Stella 01-07-2007 11:26

Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
her er så en af de historier jeg får gåsehud og koldsved over...hvad mener I ? så vidt jeg forstår er det ulovligt at fratage folk deres fleksjob visitation.:@ hvis det er rigtigt så burde vi råbe op over det her !:@


Kommunen mister tilskud

Assens Kommune har ikke kunne finde flexjob nok - det koster kommunen over en million kroner

Fyens stifttidende 1 juli 07

Af Bjørn Bertelsen

Førtidspensionen blev reformeret i december 2000. Nu skulle der ses på, hvad klienterne kunne, og ikke så meget på, hvad de fejlede. De skulle ikke på førtidspension men i flexjob. I ventetiden på flexjobbet får klinterne den såkaldte ledighedsydelse. Ydelsen betales af kommunen, men staten refunderer efterfølgende 35 procent af udgiften.

Men for at ordningen ikke skulle udvikle sig til en sovepude, opstillede regeringen nogle krav: Såfremt en klient har modtaget ledighedsydelse i 18 ud af 24 måneder, så mister kommunen statsrefusionen, hvis det ikke kan godtgøres, at borgeren stadig er berettiget til flexjob. Der skal i sådanne sager laves en revurdering, som kræver samme sagsbehandling om den oprindelige visitering til ordningen. Kommunerne skal altså være på tæerne, ellers ryger refusionen.

Det har Assens Kommune ikke været. I dag er der 115 klienter i Assens Kommune, der venter på et flexjob, af dem har mange ventet i flere år. Det betyder, at Assens Kommune nu mister refusion fra staten. I budgettet for 2008 regner kommunen men at miste 1.274.000 kroner i refusion fra staten.

TÆNK JER HVERT ÅR SKAL MAN IGENNEM SAMME FORLØB SOM MAN VAR IGENNEM FØR MAN FIK FLEKS.


På kontanthjælp
En af måderne til at afhjælpe problemet er at flytte klienterne væk fra ledighedsydelsen. Det oplever flere af de klienter, som har ventet så længe på at få et flexjob, at kommunen har mistet refusionen fra staten.


MÅ DE DET...:@:@:@:@ det er da ulovligt !

- Det har vist sig svært for Assens Kommune at foretage de lovpligtige revurderinger - og dermed at dokumentere at de mange på ledighedsydelse fortsat er korrekt visiteret, derfor forsøger kommunen nu at få flyttet klienter væk ledighedsydelse, mener Anna Schjerning, der har fungeret som bisidder for flere af de klienter, der er ved at komme i klemme.

Klienter, der flyttes væk fra ledighedsydelsen, opfordres til at søge kontanthjælp. For mange af klienterne har det alvorlige økonomiske konsekvenser.

En anden måde at løse problemet på er at oprette kommunale flexjob. Og det er kommunen nu i fuld gang med. Kommunaldirektør Henning Qvick oplyser, at Assens Kommune lige nu arbejder med en model, der vil give 20 - 25 flexjob i kommunen. Kommunaldirektøren betegner det som ærgerligt at miste refusion og ser hellere pengene anvendt på en styrkelse af den aktive beskæftigelsespolitik.

Problemet er ikke isoleret til Assens Kommune. Den stort anlagte reform har ikke virket efter hensigten. Siden 2000 er der kommet 29.000 ekstra flexjobbere, 11.000 flere på ledighedsydelse og 244.000 er sendt på førtidspension. Der er 34.000 flere personer på de tre ordninger, end forudset. Noget der har medført en uforudset udgift på omkring seks milliarder kroner for regeringen.

gh72 01-07-2007 17:20

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
Jeg får også både koldsved og gåsehud! Og jeg mener bestemt heller ikke, at det er dét, der er tilsigtet med de nye regler! Meningen er jo, at kommunerne skal komme igang med rent faktisk at få skaffet de fleksjobs! Ikke at fratage folk deres ledighedsydelse.

Jeg synes det lyder meget underligt det dér. Som jeg har læst mig frem til, går revurderingen ud på, at der skal ses nærmere på, om der er grundlag for at visitere til ftp, og at der skal lægges en plan for det videre forløb, hvis den ledige stadig er berettiget til fleksjob!

Hmm, er der mon nogen der véd noget mere om det her?? Hejdien måske?

Pyh, jeg er sgu snart træt af at føle mig som jaget vildt - og jeg står netop nu foran en revurdering!

Stella 01-07-2007 17:32

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
Hej gh72 :)

Bare rolig det er ikke lovligt at " flytte" ledige fleksere på ledighedsydelse over på kontanthjælp som de gør I Assens kommune .
den eneste grund man kan miste sin ledighedsydelse er hvis man afslår to reelle fleksjob man bliver tilbudt ...første gang får man karantæne anden gang mister man retten til ledighedsydelse men har så ret til at få den igen efter 9 måneders arbejde i fleksjob...sådan er loven.

Hvis du nogen sinde kommer ud for noget der ligner det de gør I Assens så er det en klage til det sociale nævn eller ankestyrelsen
Hvis det der står I artiklen er sandt så overholder Assens kommune ikke loven og du ville få medhold.

men det er bekymrende at assens kommune fifler rundt med loven på den måde :@

Stella 01-07-2007 17:46

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
Artiklen har fået en kommentar fra Lafs landsforeningen af fleks og skånejobbere Merete Hornecker.

alle kan skrive kommentarer til artiklen .


http://www.fyens.dk/article/821025?rss


Har Assens Kommune egne regler for fleksjobvisiterede?

Skrevet af Merete Hornecker for 3 timer siden

Har Assens egne regler for fleksjobvisiterede?


Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere (Lafs) har i dag med interesse læst Fyns Stifttidendes Netavis, hvor der står at Assens Kommune ikke kunne finde fleksjob til 115 personer som er visiteret til fleksjob, og de derfor mister tilskud fra staten.

Nu vil kommunen oprette 20 – 25 fleksjob i kommunen. Det betyder at der stadig vil være omkring 90 personer på ledighedsydelse.

Det er dyrt for kommunen, de mister refusionen fra staten, når de ikke kan dokumentere at den ledige stadig er til rådighed for et fleksjob, derfor de vil fratage den ledige fleksjobber, retten til ledighedsydelse, som herefter vil være henvist til kontanthjælp, hvilken mange ikke kan opnå ret til, hvis de er gift, har penge i banken, eller har anden formue, fx fast ejendom eller lignende.

Lafs var i forbindelse med lovudkastet til ændringer i fleksjobloven, til foretræde for Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg i mart 2006, her fremførte vi netop vores bekymring for at det kunne blive et problem for de fleksjobvisiterede, at kommunen fik frataget refusionen fra staten, når de havde udbetalt ledighedsydelse i 36 måneder.

Jytte Andersen (S), svarede hun ikke mente vi behøvede at være bekymret, stramningerne blev indført, fordi man ville sikre, at de personer der var på ledighedsydelse, stadig var til rådighed for et fleksjob, og at det ikke skulle ramme den enkelte ledige, men det skulle sikre at kommunerne gjorde en større indsats for at få de ledige i arbejde.

Vi fik også det svar fra flere i arbejdsmarkedsudvalget, at hvis Lafs fik kendskab til sådanne tilfælde, ville de gerne orienteres, da stramningerne af loven, ikke var at ramme den ledige fleksjobber men at sikre, kommunerne dokumenterede den lediges rådighed.

Det kan ikke være den lediges ansvar, at kommunerne ikke kan dokumentere, den lediges rådighed ved opfølgningen, det kan der være mange grunde til. En af dem kan være, at der mangler ressourcer i kommunerne, til at udføre det meget tidskrævende arbejde, der skal gøres for at fremskaffe den nødvendige dokumentation.

Der er ikke flere penge fra staten til kommunerne til at udføre den ekstra opgave, udgiften hertil ligger alene hos kommunen.

I Lafs, er vi noget forundret over at Assens kommune nu vil lave deres egne regler, og sætte personer visiteret til fleksjob på kontanthjælp.

Lafs vil i den forbindelse igen tage kontakt til Arbejdsmarkedsudvalget, således at vi kan få sikret at personer, der er visiteret til fleksjob, og som står til rådighed herfor, ikke ryger i samme hul, som personer, der har været sygemeldt i mere end 52 uger og efter evt. max. forlængelse ryger på kontanthjælp, selv om deres sag ikke er afsluttet.

I lovteksten (se nedenstående) står der om kommunens revurdering, af en person på ledighedsydelse, at kommunen mister refusionen – ikke at den ledige fleksjobber skal på kontanthjælp, fordi kommunen mister retten til refusion fra staten.

I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er foretaget følgende ændring:

14. I § 121 indsættes som stk. 4:
”Stk. 4. Kommunen har ikke ret til statsrefusion i en konkret sag for udgifter til tilskud til fleksjob, jf. stk. 1, hvis kommunen ikke har tilvejebragt grundlaget for afgørelsen om fleksjob, jf. § 70 a, eller for revurderingen af om betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt, jf. § 74 c i lov om aktiv socialpolitik. Retten til statsrefusion bortfalder i en periode på 36 måneder. Perioden beregnes fra det tidspunkt, hvor visitationen eller revurderingen er foretaget eller skulle være foretaget. Ved beregning af perioden på 36 måneder medregnes perioder, hvor refusionen er bortfaldet efter §§ 100, 104 og 104 a i lov om aktiv socialpolitik

Med venlig hilsen
Lafs
Merete Hornecker
Sekretariatsleder
www.lafs.dk


zuza 01-07-2007 18:31

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
Citat:

Ledighedsydelse og særlige ydelser
Til personer, der er berettiget til fleksjob, udbetaler kommunen ledighedsydelse i perioder med ledighed, ferie m.v. Det samme gælder for personer, der efter et fleksjob overgår til ustøttet arbejde. Afsnittet beskriver mulighederne for ledighedsydelse og mulighederne for særlig ydelse.

Citat:

Revurdering
Kommunen skal vurdere, om betingelserne for at få et fleksjob fortsat er opfyldt, når en person har fået ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Herefter skal kommunen revurdere sagen, hver gang personen på ny har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Perioder med ledighedsydelse under barsel medregnes ikke. Ved vurderingen skal kommunen anvende tilbud om vejledning og opkvalificering eller virksomhedspraktik efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Grundlaget for vurderingen skal bestå af

1) en redegørelse for, at der er anvendt tilbud om vejledning og opkvalificering eller virksomhedspraktik efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem, som udarbejdes i samarbejde med den pågældende og indeholder dennes egen opfattelse af forholdene,
3) en redegørelse for, hvorfor den pågældendes arbejdsevne fortsat anses for varigt nedsat, og

4) en redegørelse for, at det er vurderet, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtidspension.
http://kortlink.dk/fleksjob2/3zfc

Der står INTET om kontanthjælp... det skulle da lige være, hvis man på "mirakuløs" vis skulle være blevet sund og rask.:@

Men så var man jo ALDRIG bevilget fleksjob, for det er jo KUN til folk med VARIGT NEDSAT ARBEJDSEVNE!!!!!!!
Derfor har KOMMUNERNE ansvaret for fleksjobtilkendelsen, idet man ellers må påberåbe sig begunstiget forvaltningsret... men det er KUN, hvis man skulle være blevet sund og rask på "mirakuløs" vis.

Så kommunen må efter mit bedste skøn bide det sure æble og FORTSÆTTE med at betale ledighedsydelse af TO grunde:

1. Fordi kommunen allerede HAR dokumenteret, at borgeren har en VARIG LIDELSE med NEDSAT ARBEJDSEVNE.

2. Begunstiget forvaltningsakt, såfremt kommunen ved en "fejl" har visiteret til fleksjob. Borgeren kan ikke stilles ringere end fleksjobbevillingen.

(Det er jo set, at lægepapirer er forsvundet, så borgeren nærmest fremstår som sund og rask - som Ellen Ryg Olsen beskriver om folk med dropstativer etc.)

Kommunen bør altså HELLER IKKE tilbyde virksomhedspraktik EFTER tilkendelse af fleksjob, idet det jo skulle have været afprøvet FØR tilkendelsen af fleksjob.

ALT skal jo være dokumenteret, FØR tilkendelse af fleksjob.

Tilbage står så spørgsmålet, om der FORTSAT skal være fleksjob ELLER førtidspension.

zuza 01-07-2007 18:46

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
Vi har vist allerede set et par sager af samme art her på siden.

Bl.a. Margit:

Citat:

Lagt på d. 11-06-2007 13:14

Hej
Jeg fik, efter at have anket sagen tilkendt fleksjob august 2006. Kommunen mente sagen var principiel og ankede den. Afgørelsen blev at mit fleksjob blev annulleret/frataget oktober 2006.
Nu er mit spørgsmål -hvad skal jeg stille op , jeg betaler til ledighedsydelse og fleksydelse. Jeg kan ikke komme tilbage i a-kasse
regi igen -da jeg kun kan kan arbejde 20 timer ugentligt - hvilket jeg stadig gør.
Kommunen skriver i et brev at jeg ikke bør være dårligere stillet end jeg var, hvis den ugyldige forvaltningsret vedrørende flexjob ikke havde forligget. samtidig skriver de at jeg ikke er blevet revaliderings afprøvet- men det var jo dem selv der bevilligede mig flexjob.
Hvad kan jeg gøre ???
MVH
den rådvilde
RikkeH har OGSÅ mistet sin fleksbevilling, men er gået videre:

Citat:

De har skrevet i mit afslag, at de mener mine revalideringsmuligheder ikke er udtømte
- har være i flex i fire år, først på 18,5 time så nedsat til 12,5 - så den sag er jo allerede uddebateret da jeg blev tilkendt flex

Forfatter RE: Hvad har jeg ret til?
zuza
Brugere

Antal indlæg: 353
Tilmeldt: 21.08.06 Lagt på d. 09-06-2007 03:46

Ja, det lader til, at det er endnu et kommunalt "krumspring" for at undgå pension.

Jeg fandt lidt dokumentation i min søgning. (Men det har du måske allerede, men andre kan måske have glæde af det også.)


kommunen havde fundet, at borgeren havde en væsentlig varig begrænsning i arbejdsevnen, og at han ikke kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Da han opfyldte denne betingelse, skulle kommunen give tilbud om fleksjob, medmindre kommunen fandt grundlag for at tilkende ham pension.

Der var ikke regler om, at kommunen i sådanne situationer kan undlade at tilbyde fleksjob.


http://cms.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/default.asp?mode=vis&id=4546&words=sygemeldt&valg=

Kommunen har KUN 2 muligheder: Pension eller fleksjob.
Jeg fatter IKKE, hvorfor kommunen lige pludselig skulle komme i tanke om revalidering.

Revalidering blev jo netop UDELUKKET i processen med at tilkende dig fleksjob, da det netop er betingelsen for at få fleksjob.

En sygemelding i et fleksjob betyder alt andet lige, at man er blevet MERE SYG, OG IKKE MERE RASK.

Revalidering skal føre til ORDINÆR beskæftigelse, og det har kommunen jo allerede dokumenteret, at du IKKE kan komme.

MEN der står også følgende i fleksjobpjecen, 16. udgave (se link i venstre side)


Brug af revalidering
Man kan bruge revalideringsbestemmelsen i en periode, hvis der er tvivl om, hvorvidt en person kan honorere de krav, som fleksjobbet stiller, eller hvis der er brug for opkvalificering. Dette kræver dog, at der er udarbejdet en jobplan. Der er mulighed for at yde hjælp til de særlige udgifter, der er en følge af de erhvervsrettede aktiviteter eller handicappet (fx personlig assistance eller nødvendige arbejdsredskaber).

Revalideringsydelsen er skattepligtig A-indkomst, hvorimod tilskud til uddannelses- og handicapbetingede udgifter er skattefri.[/b]

Jeg mener dog stadig, at med 12,5 timer, og med din nuværende sygdom, at være dokumenteret, at en pension er løsningen. Hvem er i tvivl om det? Opkvalificering til hvad?

Og endnu en afgørelse fra Ankestyrelsen:


Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på belysning af praksis for tilkendelse af førtidspension til personer, der tidligere havde haft fleksjob.

Afgørelse:
Ankestyrelsen var enig med kommunen i, at der fortsat var uafprøvede muligheder for, at ansøger kunne være blevet selvforsørgende i et nyt fleksjob på tidspunktet for kommunens afgørelse.

Vurderingen af, om ansøger kunne blive i stand til at forsørge sig selv ved indtægtsgivende arbejde, skulle foretages, uanset at hun tidligere var blevet visiteret til fleksjob, og uanset at helbredstilstanden senere var blevet dårligere. Vurderingen kunne kun undlades, hvis forværringen var af et omfang, så det kunne anses for dokumenteret, at hun ikke kunne blive selvforsørgende.

Ansøger burde derfor have deltaget i et eller flere særligt tilrettelagte arbejdsprøvningsforsøg, inden der kunne træffes afgørelse om hendes eventuelle ret til førtidspension.

Uanset de manglende arbejdsprøvningsforsøg efter den seneste sygemelding kunne nævnets afgørelse om at tilkende ansøger førtidspension ikke anses for klart at være i strid med Ankestyrelsens praksis.

Der var derfor ikke fuldt tilstrækkeligt grundlag for at frakende hende pensionen.

http://cms.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/default.asp?mode=vis&id=4028&words=sygemeldt&valg=

I værste fald skal kommunen arbejdsprøve dig igen.

Lovmæssigt skal der altså foreligge en OPDATERET ressourceprofil, hvor JOBPLANEN fremgår.


Under sygdom
Personer, der modtager ledighedsydelse, bevarer retten til at modtage ledighedsydelse under sygdom. I disse situationer er kommunen forpligtet til at foretage opfølgning efter reglerne i lov om sygedagpenge. Det betyder, at kommunen inden otte uger og dernæst mindst hver ottende uge skal vurdere, om der er behov for behandling, opfølgning, revalidering eller andre former for bistand til den pågældende eller dennes familie.
Se fleksjobpjecen.

Da du jo er ledig pr. 1. august, burde du få ledighedsydelse.

Jeg er nysgerrig nu...

HVAD har din fagforening skrevet i ankesagen?

Det kunne da være interessant at vide, hvis du altså har lyst til at fortælle om det.

Håber, du kan bruge det til noget.

Stella 01-07-2007 18:50

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
Jeg er helt enig med det du siger , men nu ser det ud til at der sker helt afsindige ting som ligefrem krænker fleksjobbere med den historie Fra Asssens kommune . gud ved hvor mange der er vippet over på kontanthjælp i den afsindige kommune og hvor mange andre kommuner gør det ?
Det ser ud til at kommunerne på grund af regeringens snedige politik begynder at smide fleksere på kontanthjælp gruppe 5 for der får de fuld refusion og nu er jeg fandme vred:@ .

Nu må vi til at vågne op os fleksere og råbe op (IGEN)...:o

Det undrer mig at der er så få der reagerer på denne nyhed fra Assens :o




Stella 01-07-2007 19:08

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
en anden kommentar på artiklen

Skrevet af Jan Petersen for 23 minutter siden
Skønt med en artikel som fortæller hvorledes kommunerne bøjer og manipulerer reglerne efter kommunaløkonomiske hensyn, men på bekostning af det enkelte individ.

Straffeloven besidder en straframme på op til 6 år for misbrug af pålagte offentlige hverv, mens lovløshed i Statens tjeneste, desværre ikke kategoriseres som noget lovstridigt.

Sidstnævnte med baggrund i den udbredte sammenspisthed, de offentlige forvaltninger imellem..

Synd Kommunerne hellere vil lade de svageste betale regningen gennem manipulation og reduktion, end at få ændret nogle regler de øjensynligt ikke kan få til at virke efter hensigten.



Hejdien 01-07-2007 21:46

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
Citat:

Hmm, er der mon nogen der véd noget mere om det her?? Hejdien måske?
Tak for tiltroen gh72 :) men desværre jeg ved heller ikke meget om det her, jeg læste også med vantro artiklen i morges , jeg kan se at LAFS "prøver " at gøre noget ved det, selv satte jeg mig ned i morges og startede et brev til Lone Møller som jeg før har skrevet om her på siden, vil hun prøve at holde os opdateret om hvordan det går i forhold til førtidspensionsreformen og det at socialministeret har oplyst hende om at der ikke findes noget der hedder en midlertidig førtidspension (og netop et sted hvor de snakker reform burde være det perfekte sted at fremlægge denne problematik ) jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at de sanktioner der skulle laves over for kommunerne når de ikke magtede at overholde loven i forhold til borger visiteret til fleks, skulle ende ud i at man sanktionerende og straffede syge borger for kommunernes ineffektivitet .


Citat:

Pyh, jeg er sgu snart træt af at føle mig som jaget vildt - og jeg står netop nu foran en revurdering!
Jeg kan godt forstå din uro , og kan til dels også følge den, jeg er også blevet arbejdsløs og ender jo også ud i en revudering før eller siden og ville da blive meget ked af at ende på kontanthjælp (igen )

Men nu vil jeg se at få mailen færdig til Lone Møller og så håbe at der er nogen der kan gider og har tid til at lytte til os midt i deres ferie ...

jeg sætter mailen ind her på siden når jeg er færdig med den

zuza 01-07-2007 22:30

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
Sådan tænkes der om MENNESKER - PENGE, IKKE OVERHOLDELSE AF LOVEN OVER FOR BORGEREN, KUN I FORHOLD TIL REFUSION.

Og HVEM har snart ansvaret... så er det beskæftigelsesministeret, så indenrigsministeren, så finansmininsteren, så kommunen, så....

ja... det fortaber sig i tågerne.

Men det er altså MENNESKER af kød og blod, som skal have tag over hovedet og mad på bordet.:o


Citat:

Nordfyns Kommune Arbejdsmarkedsudvalget 25. april 2007Side: 27 SAGER TIL ØKONOMIUDVALGETS/KOMMUNALBESTYRELSENS AFGØRELSE18. Oprettelse af yderligere 10 fleksjob i Nordfyns Kommune Sagsnr. 2007040114 J.nr. 01.00.00Jobcenteret fremlægger notat af 15. april 2007 vedrørende behov for yderligerefleksjob i Nordfyns Kommune. Det fremgår af notatet, at der p.t. er 75 personer på ledighedsydelse, d.v.s. perso-ner som er godkendt til fleksjob, men som det ikke har været muligt at anvise jobtil. Der ydes i dag 35 % statsrefusion af udgiften til ledighedsydelse, men pr. 1. juli 2007 skærpes refusionsreglerne således, at kommunen mister retten til refusion påledighedsydelse og kontanthjælp 18 måneder efter, at borgeren er godkendt til fleksjob. De 75 personer kan inddeles i 3 grupper: Gruppe A er de 25 bedst fungerende og visiteret til fleksjob med 50 % tilskud. Dis-se forsøges placeret i fleksjob hos private arbejdsgivere af kommunens jobkonsu-lenter. Gruppe B er de 25 i mellemgruppen. De er visiteret til fleksjob med ½ eller 2/3til-skud. Disse søges ligeledes placeret i fleksjob hos private virksomheder gennem et projekt Det Lokale Beskæftigelsesråd har bevilget penge til. Gruppe C er de resterende 25 med længst distance til fleksjob. De er visiteret med 2/3tilskud, og der kan rejses spørgsmål ved, om der skal rejses pensionssag. Ca. halvdelen af denne gruppe søges afklaret enten gennem Aktiveringscentret eller gennem praktikansættelse på kommunale institutioner på ledighedsydelse.De resterende ca. 10 personer har haft så lang en periode uden tilknytning til ar-bejdsmarkedet, at det anses for urealistisk at finde jobtilbud på det private ar-bejdsmarked. Jobcentret foreslår derfor, at der oprettes indtil 10 yderligere fleksjob for dennegruppe på kommunens institutioner. For at gøre det attraktivt for institutionerne,foreslås det samtidig, at de kun skal bidrage af eget budget med kr. 20.000 pr. år.Den resterende udgift på ca. kr. 57.000 pr. år skal dækkes via tillægsbevilling fi-nansieret af mindreudgift på konto for ledighedsydelse. Bilag: Jobcentrets notat af 15. april 2007 Jobcentrets brev af 17. april 2007 til Indenrigsministeren
--------------------------------------------------------------------------------
Page 5
Nordfyns Kommune Arbejdsmarkedsudvalget 25. april 2007Side: 28 Økonomiske oplysninger: Forslaget har den ulempe, at udgiften til fleksjob inkl. såvel den kommunale egen-udgift som tilskudsbeløbet fra Jobcentret påvirker driftsrammen, hvilket ledigheds-ydelsen ikke gør. Jobcentret har derfor skrevet til Indenrigsministeriet og forelagtdet uhensigtsmæssige i at oprettelse af kommunale fleksjob påvirker udgiftsram-men med henvisning til, at Beskæftigelsesministeriet tilskynder kommunerne til at gøre noget ved problemet i forhold til borgerne på ledighedsydelse og for at få klar-lagt, hvorvidt der er mulighed for at få dispensation for eventuel overskridelse afdriftsrammen med denne udgift.Administrationens indstilling: Jobcenterets forslag anbefales godkendt. BESLUTNING:Indstilles godkendt. .

http://kortlink.dk/nordfynskommune/3zg2

gh72 02-07-2007 08:11

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
Tak Hejdien og Stella for den beroligende tekst! Hvad f..... har de gang i i kommunerne??

Må indrømme at jeg ér urolig. Hver gang fleksjobbere omtales, er det noget med hvor dyre vi er, hvor passive vi er osv... Gaab..

Glæder mig til at høre, hvad Lone Møller vil svare og hvad LAFS finder ud af.

Stella 02-07-2007 12:54

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
sætter lige denne ind NU !

http://www.fyens.dk/article/821450

Simulantfabrikken i Glamsbjerg

Fyens stifttidende 2 juli 07.

Assens Kommunes Jobcenter flytter klienter fra ledigheds- ydelse til kontanthjælp.

Af Bjørn Bertelsen

Susanne Ejlersen tør ikke hente posten ind om lørdagen.

- Det er der de grimme breve kommer, siger hun.

De grimme breve, er breve fra Assens Kommunes Jobcenter. Det seneste brev var en meddelelse om, at kommunen har frataget hende ledighedsydelsen. Ledighedsydelsen gives til personer der, på grund af nedsat arbejdsevne, venter på et flexjob. I brevet henvises Susanne Ejlersen til at søge kontanthjælp, fordi kommunen ikke længere skønner, at hun opfylder betingelserne for at få ledighedsydelse.

Susanne Ejlersen mener, at den afgørelse er et godt eksempel på den måde kommunen behandler hende.

Sagsbehandleren havde nemlig truffet afgørelsen uden at tage hensyn til Susanne Ejlersens klage. Af dokumenter i sagen fremgår det, at sagsbehandleren skrev, at hun ikke havde modtaget kommentarer til afgørelsen fra Susanne Ejlersen. Men det var i strid med sandheden.

- Jeg havde en kopi af brevet med klagen og en kvittering for modtagelsen i Job-centret, siger Susanne Ejlersen, der fortsætter:

- Sådan er det hele tiden. De tror, jeg simulerer syg.

Sagsbehandleren valgte efterfølgende at trække afgørelsen tilbage. Men det var en stakket frist. I torsdags kom der en ny afgørelse: "... vurderes det, at der ikke er fremkommet oplysninger, som har afgørende betydning for sagen... udbetaling af ledig-hedsydelse stopper pr. den 30.06.2007."

- Jeg ved ikke, om vi må gå fra hus og hjem eller blive skilt, når jeg ryger på kontant-hjælp, fortæller Susanne Ejlersen.

Der var ikke et job

Årsagen til, at kommunen nu har frataget hende ledighedsydelsen, er resultatet af en arbejdsprøvning på Plejecenter Kildebakken. En arbejdsprøvning, som efterfølgende af sagsbehandler beskrives således: "Arbejdsprøven viser ligeledes på trods af, at den er forløbet godt, at SME (Susanne Munk Ejlersen, red.) fortsat fokuserer på begrænsninger frem for muligheder, hvilket er begrundelsen for, at SME ikke får tilbud om ansættelse i fleksjob efterfølgende".:o

Altså Susanne Ejlersen kan godt, men vil ikke arbejde. Og som en naturlig konsekvens fratages hun ledighedsydelsen og henvises til at søge kontanthjælp.

Men Susanne Ejlersen kan overhovedet ikke genkende sig selv i den beskrivelse.

- Lederen af plejehjemmet var tilfreds med mig. Derfor kommer det helt bag på mig, hvad der stod i sagsakterne, siger Susanne Ejlersen.

Plejehjemslederen vil ikke over for avisen kommentere den konkrete sag, men hun oplyser, at der aldrig har været et flexjob til Susanne Ejlersen. Der var kun tale om en arbejdsprøvning.

- Så det er altså et forkert grundlag, kommunen bruger til at tage ledighedsydelsen fra mig, fastslår Susanne Ejlersen, der gerne havde fortsat på plejecentret.

Men hendes klage over det grundlag, som sagsbehandleren havde truffet afgørelsen på, fik ingen betydning.

Assens Kommune afviser at kommentere den konkrete sag.


Ja det er til en ankesag det her !:|

gh72 02-07-2007 13:54

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
Hvad f..... sker der? De er da helt fra den for tiden i kommunerne!

Stella 04-07-2007 10:58

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 

sagen Om Assens kommune der fratager Flekser ledighedsydelse fortsætter her I tråden læs...kommunen presser kritikere til at trække deres klager tilbage...de lever åbenbart uden for loven :@ for man har ret til at klage sin sag ! :(

http://www.fyens.dk/article/822515?rss

Kritikere presses af kommunen

Assens Kommune forlanger at kritik af en sagsbehandler i Jobcentret trækkes tilbage

Af Bjørn Bertelsen

ASSENS: Assens Kommunes jobcenter er kommet i skudlinjen. Mange af de klienter, der modtager ledighedsydelse, mener, at sagsbehandlerne ser bort fra deres indsigelser, og at sagsbehandlingen ikke lever op til kravene i loven.

Det har i en række tilfælde betydet, at klienterne har klaget over sagsbehandlingen og sagsbehandlerne.

Nu slår kommunen kontra og forlanger, at klagerne trækker deres bemærkninger om en konkret sagsbehandler tilbage inden fem dage.


Mange af klinterne har haft hjælp til deres sag af Anna og Jeppe Schjerning, der har fungeret som bisiddere.

De bemærkninger, som kommunen nu forlanger trukket tilbage, har sit udspring i sagen om Susanne Ejlersen, som vi beskrev i mandagens avis.

I denne sag retter Susanne Ejlersen, med bistand fra Anna og Jeppe Schjerning, en bredside mod en navngiven sagsbehandler. De bemærkninger, som kommunen ønsker tilbagekaldt er, at: Sagsbehandleren er svigagtig, fremsætter urigtige oplysninger, er løgnagtig og måske hævngerrig.

- Vi er naturligvis klar over, at det kan virke voldsomt at beskrive en embedsmands udsagn eller handlinger, som vi har gjort det, men vi er nødt til at beskrive virkeligheden med præcise ord - og vi begrunder, uddyber og dokumenterer altid vores udsagn grundigt, når vi påpeger meget graverende fejl. Sammenhængen er vigtig for udsagn af denne type, og derfor bliver kravet om at trække enkelt-stående og løsrevne udsagn tilbage også meningsløs, siger Jeppe Schjerning.

Uacceptabelt

I brevet kalder kommunaldirektør Henning Qvick bemærkningerne udokumenterede, uacceptable og uden nogen som helst sammenhæng med virkeligheden og forlanger, at de tre klagere trækker dem tilbage i løbet af fem dage.

- Jeg forstår ikke kommunaldirektørens reaktion. Hvis han havde sat sig ind sagen, så kunne han se, at alle vores påstande er dokumenteret, siger Jeppe Schjerning, der synes, at det er ubehageligt at blive "truet" på den måde.

Klagerne har dog ikke tænkt sig at trække deres bemærkninger om sagsbehandleren tilbage.

I deres svar på kommunens krav om tilbagetrækning af bemærkningerne skriver de, at dokumentationen er tilgået de politikere, der er involveret og derfor: "finder vi jeres henvendelse useriøs, udokumenteret og i kraft af de talrige formelle fejl og fejlcitater som udtryk for en underlødig behandling af de omfattende og dokumenterede klagepunkter, som vi har gjort Assens Kommune opmærksom på". Og brevet slutter: Vi agter naturligvis ikke at trække vores påstande tilbage.

- Hvis kommunen ønsker at tage sagen i retten, så står vi frem med åben pande, slutter Jeppe Schjerning.

Avisen har forgæves forsøget at få en kommentar fra kommunaldirektør Henning Qvick, men han er på ferie. :(



* 4. jul 06:46Et glimrende eksempel. ...( kommentar)






Hejdien 04-07-2007 21:05

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
Det er fuldstænigt latterligt og det bliver da lidt sjovt at se om vi overhovdet kan råbe nogen polittikere eller medier op, eller om det "kun" er værd at skrive om DA og DI og LO´s meninger om os...

Jeg har skrevet den første skrivelse til EB (men de reagere aldrig, men skulle jo starte et sted ) skrivelser jeg laver placere jeg alle sammen her http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...+ekstra+bladet så vi ikke får spredt dem ud over hele siden :)

Hvis nogen andre føler for at lave et par breve, så hold jer ikke tilbage skriv dem og sæt dem ind i samme tråd, skriver vi mange nok så må nogen på et eller andet tidspunkt høre os :p:(

zuza 05-07-2007 01:41

RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp
 
Flyder ressourceprofilerne også rundt i hele kommunen?

Mere om, hvordan man behandler borgere i Assens.

Det er da for vildt.:@

Hvad med ressourceprofiler?
Kan de også søge via cpr og finde dem?

Det er da "flot", hvis hvem som helst kan få oplyst hvad som helst.

Hvad siger Datatilsynet?

Citat:

Forskellen på Assens Kommune og flere af de gamle kommuner er, at medarbejderne nu er udstyret med hver sin minicomputer, hvor de kan gå ind og hente de pågældende oplysninger og, når det gælder ældreplejen, journaliserede oplysninger om den enkelte bruger. Det kan være en fordel, hvis en bruger eksempelvis flytter fra et distrikt til et andet.
Citat:

Men hvorfor ikke nøjes med at give hjemmehjælperne adgang til oplysninger om brugerne af hjemmeplejen.

- Vi kan - mig fortalt - ikke ændre eller opdele opsætningen på vores nødvendige snitflade til cpr-registret, siger Michael Bjørn.

http://www.fyens.dk/article/822500

Citat:

Selvfølgelig er der mange hjemmehjælpere - de fleste - men lejlighed gør tyve - og bare man een gang kan misbruge systemet er en gang for meget... Konklusion: Se så at få det system ændret..
http://www.fyens.dk/modules/debat/to...263116#p113330

Stella 06-09-2007 10:17

Assens trækker klienter i retten.
 
Ja Assens ....:o trækker en ledig flekser i retten...:mad: mon ikke Assens kommune er træls at være klient I ? INJURIE !!!!! :mad:

Fyens stifttidende 6 Sp. 07

Kommunen vil trække klienter i retten

Voldsom kritik mod sagsbehandlere kan udløse injuriesager

Af Bjørn Bertelsen

Klager over navngivne sagsbehandlere i Jobcenter Assens risikerer at få et retsligt efterspil.

- Vi er ved at undersøge de juridiske aspekter i nogle konkrete sager. Det gør vi som led i vores personalepolitik. Vi vil gerne afklare grænserne for, hvad en sagsbehandler skal tåle, siger kommunaldirektør Henning Qvick.

En af de konkrete sager, som kommunen undersøger, omhandler Susanne Munk Ejlersen, Anna og Jeppe Schjerning. Anne og Jeppe Schjerning har fungeret som bisidder for Susanne Munk Ejlersen i en sag om ledighedsydelse - en ydelse der gives til klienter, der på grund at manglende erhvervsevne venter på at komme i flexjob.

De tre mener, at jobcentrets sagsbehandler fortolker lovgivningen forkert.

I et brev til kommunen kalder de sagsbehandlerens håndtering af sagen: Svigagtig adfærd, at sagsbehandleren bevidst fremsender urigtige oplysninger, og at der kan være et element af hævn fra sagsbehandlerens side.

Alle meget alvorlige beskyldninger.
Hurtig reaktion
Assens Kommune reagerede da også ret hurtigt på beskyldningerne. Kommunen bad de tre - i et brev dateret 28. juni - om at trække beskyldningerne tilbage. Men det ønskede de ikke.

I juli bad Jobcenter Assens endnu engang de tre om at trække de hårde påstande tilbage. Men også uden held.

- Vi har ret i alt det, vi har skrevet, så vi trækker ikke noget tilbage. Vi går gerne i retten, siger Anna Schjerning og Susanne Munk Ejlersen samstemmende.

Assens Kommune har endnu ikke taget stilling til, om sagen skal indbringes for retten.

- Vi er ved at undersøge, hvilke juridiske muligheder vi har, siger Henning Qvick, der ikke ønsker at kommentere enkeltsager.

Hvornår kommunen er færdig med at vurdere sagerne, kan kommunaldirektøren ikke oplyse.
Kommentarer

Skriv indlæg i debatten.

lena 06-09-2007 10:38

Kommune når kommune er værst
 
Bliver nødt til at fare i kridthuset:eek::eek::eek:

Er det endnu et forsøg på at knække en borger:confused::confused::confused:

Hvor langt kan de kommuner gå:confused::confused:

Som jeg kender sagen er disse beskyldninger absolut ikke kommet uden grund..............

Stå fast Susanne!!!!

Mange tanker


Lena

gaxeergud 06-09-2007 12:32

Hvis de kommer igennem med det der kaster jeg simpelthen op.
Så må man jo kunne anmelde dem for psykisk terror når de fylder vores sager med små løgne.

Stella 07-09-2007 09:53

Er Susanne herinde hos os...ved hun vi er her ? kender du hende Lena så inviter hende herind...:)


Citat:

Oprindeligt indsendt af lena (Send 11964)
Bliver nødt til at fare i kridthuset:eek::eek::eek:

Er det endnu et forsøg på at knække en borger:confused::confused::confused:

Hvor langt kan de kommuner gå:confused::confused:

Som jeg kender sagen er disse beskyldninger absolut ikke kommet uden grund..............

Stå fast Susanne!!!!

Mange tanker


Lena


Stella 08-09-2007 11:20

Ledige i Assens kommune får ikke et arbejde men kommer I aktivering , her kan de så lave alt muligt idiotisk pjat...uden løn...det bliver der brugt 10 millioner kroner på at fastholde folk i gratis arbejde...det er for VILDT...Fleksjobbere kan meget let komme til at være I deres årlige arbejdsprøvning...eller hvad ???:mad: Hjort skrev I 2002 at alle tvangsaktiveringsfabrikker skulle VÆK...
Men nu er der en I hver by.

:mad:

Aktivering i Glamsbjerg

Fyens stifttidende 8 Sep.07

10 millioner kroner sat af til at ombygge materielgård til værksteder og mødelokaler for al aktivering i Assens Kommune

Af Dorte O. Haugaard

Assens Kommune samler alt omkring aktivering og arbejdsprøvning af ledige i Glamsbjerg.

- Glamsbjerg ligger centralt midt i kommunen, og busruterne er nu tilrettet, så alle kan komme dertil med bus. Det er også praktisk, at aktiveringsstedet kommer til at ligge nær jobcentret, forklarer formanden for Assens Kommunes job- og arbejdsmarkedsudvalg, Egon Nielsen (S).

I oplægget til kommunens budget er afsat fem millioner kroner i 2007 og fem millioner kroner i 2008 til at indrette nye værksteder og mødelokaler i den tidligere Glamsbjerg Kommunes materielgård. Og her er tale om en del af budgetoplægget, der ser ud til at være bred politisk enighed om.

Kommer forslaget med i det endelige budget, betyder det blandt andet, at værkstederne på Faaborgvej i Assens lukker.

- Men der kommer nok til at gå et års tid, inden forandringerne kan træde i kraft.

For der skal formentlig en del ombygning og tilbygning til.

Et af formålene er få skabt nogle mere moderne faciliteter, der i højere grad end de nuværende værksteder i Assens og Glamsbjerg ligner moderne arbejdspladser med en mere tidssvarende maskinpark. Det kan være snedkerværksteder, systuer og et kopiværksted, hvor man tager sig kommunale tryksager og lignende. Desuden er der normalt en eller flere "udegrupper". :confused:

Kommunens mål er, at værkstederne er den daglige arbejdsplads for kontanthjælpsmodtagere helst dagen efter, de er blevet tilmeldt ved kommunen.

- Det går fremad nu og vi håber at nå op på at have over 60 procent af gruppen i aktivering inden året er omme, siger Egon Nielsen.


Desuden skal værkstederne bruges til folk i arbejdsprøvning.


Det kniber med pladsen i Jobcentret på Nørregade og mødelokaler er noget af det, der mangler.

Også det er der håb om at råde bod på med det kommende aktiveringscenter.

Udvalgsformanden kan se klare fordele ved at lade de jobkonsulenter, der skal være bindeled til private virksomheder sidde i samme hus som de folk, de gerne skulle skaffe i arbejde.
Kommentarer

gh72 08-09-2007 12:16

Jeg kunne kaste op over alt deres pjat! Arbejde uden løn, ja så kan man jo komme ind hvor som helst!

lena 09-09-2007 20:32

Lad os bakke op omkring problemet
 
Der er netdebat omkring Susannes sag på

http://www.fyens.dk/modules/debat/to...topicid=282729

Tænker lidt, at så længe vi holder liv i debatten, virker det!

Hav en god aften

Lena

Hejdien 10-09-2007 12:17

I relation til Susannes sag så ved jeg ikke om i har bemærket svaret fra DSI andet sted her på siden, der er også noget med om det, så jeg sætter lige det quote ind her

Citat:

Fra fleksjob til kontanthjælp
I DSI har vi også hørt et par af disse historier. Altså at en person på ledighedsydelse bliver rådighedsvurderet, og kommunen finder man ikke kan varetage et fleksjob længere enten pga. sygdom eller at ens arbejdsevne er yderligere nedsat. Denne person visiteres så ikke på sygedagpenge eller til førtidspension, men på kontanthjælp! Det finder DSI helt uacceptabelt og har svært ved at se det kan være lovligt.DSI har været i dialog med Arbejdsmarkedsstyrelsen (AMS) om dette. De har ikke kunnet bekræfte overfor os at en sådan fremgangsmåde er lovlig. AMS opfordrer derfor til at sådanne sager ankes. I Nordjylland er en sag blevet anket og sendt retur til kommunen
Sådan som jeg læser det så skal man åbenbart have prøvet en sag først før vi kan finde ud af det er ulovligt, jeg fatter bare nada omkring det, jeg mener arbejdsmarkedsudvalget der står bag den nye flekslov må da have vidst hvad de ville med den lov...

Var deres hensigt i virkeligheden at få folk over på kontanthjælp kontra ledighedsydelse eller var det at hjælpe flekser ...

Det burde man da vide og dermed handle ud fra det :confused::confused:

Stella 27-10-2007 11:31

Nyt i Assens sagen
 
det er rart at vide at denne sag ikke var færdig og at den er dømt ulovlig !



Afgørelse på ulovligt grundlag
;)

http://www.fyens.dk/article/876186:A...vligt-grundlag

Af Bjørn Bertelsen

Assens Kommune så bort fra, at sagsbehandlingen i en række sager var stemplet som ulovlig


"Kommunen har i disse sager ikke levet op til lovgivningens krav til sagsbehandlingen".

Citatet er hentet fra en revisionsberetning i den tidligere Tommerup Kommune.

Citatet hentyder til kommunens sagsbehandling i sager på det sociale området - blandt andet sager om borgere der er visiteret til flexjob.

Mange af disse sager er i dag skubbet over i Assens Kommune. Og selv om sagsbehandlingen altså ikke var i overensstemmelse med lovgivningen, så har Assens Kommune alligevel valgt at lade sagsbehandlingen danne grundlag for det videre forløb.


- Jeg mener, at vi skulle have behandlet sagerne helt forfra, siger Poul Poulsen, medlem af Assens byråd for de radikale.

Han har fulgt flere af sagerne på nærmeste hold, og han mener, at der tegner sig et dystert billede af sagsbehandlingen på Jobcentret i Assens.

- Jeg er som radikal oprigtig indigneret på disse folks vegne. Systemet har et virkelig alvorligt problem, mener Poul Poulsen, der flere gange har forsøgt at få rejst en debat i byrådet om sagsbehandlingen. Uden held.
Ingen begrundelse

En af de sager, som har sit udspring i den tidligere Tommerup Kommune, handler om Susanne Munk Andersen.

I flere år udbetalte Tommerup Kommune ledighedsydelse til Susanne, uden at foretage sig noget yderligere i hendes sag.

Da sagen havnede i Assens Kommune, begyndte der at ske noget. Susanne var på kursus og i flere arbejdsprøvninger. De førte imidlertid ikke til et job. Sagen endte med at jobcentret fratog hende ledighedsydelsen, fordi sagsbehandleren ikke mente, at hun opfyldte kravene.

Susanne Munk Andersens ansøgning om førtidspension blev heller ikke imødekommet. Assens Kommunes Pensionsnævnet skønnede, efter at have læst sagsakterne, at hun godt kunne magte et flexjob, så hun fik et afslag på førtidspension.

Susanne Munk Andersens er havnet i en slags ingenmandsland. Kommunen har skønnet, at hun er ikke syg nok til en førtidspension. Hun kan ikke magte et flexjob. Hun kan heller ikke få kontakthjælp - det kræver nemlig, at man står til rådighed for arbejdsmarkedet.
Gråzone

- Det er ikke rimeligt, at borgerne kan havne i den gråzone, siger Poul Poulsen.

Susanne Munk Andersen mener, at kommunen har handlet både umenneskeligt og ulovligt i sagen. Med hensyn til det ulovlige, så viser en anden netop afgjort sag, at der er noget om snakken.

Lene Møller Jørgensens sag ligner Susanne Munk Rasmussens. Lene klagede nemlig til Beskæftigelsesnævnet over kommunen afslag på at tildele hende førtidspension. Og Beskæftigelsesnævnets afgørelsen er et svidende nederlag til kommunens sagsbehandling:

I nævnets afgørelse står der: "Nævnet finder, at der ved sagens behandling i kommunen er begået væsentlige sagsbehandlingsfejl, og at disse har bevirket, at kommunen afgørelse er ulovlig". Sagen skal altså behandles på ny.


- Sager om ulovlig sagsbehandling bør få konsekvenser. Jeg mener, at det er kommunaldirektørens opgave at tage en tjenestelig samtale med de ansvarlige, forklarer Poul Poulsen.


- Eventuelle personalesager i Assens Kommune drøftes principielt ikke i pressen. Det samme gælder naturligvis eventuelle sager med politisk involvering. Sådanne sager drøftes naturligvis på lukket dagsorden i Økonomiudvalgets møder - ikke i pressen, siger kommunaldirektør Henning Qvick siger:

Når kommunens sagsbehandlere får en så alvorlig afklapsning af Beskæftigelsesnævnet, rejser det spørgsmålet: Hvem skal behandle sagen på ny?


- En fornyet behandling af sagen sker naturligvis under ledelsens særlige bevågenhed, siger direktør for social og sundhed Jim H. Staffensen, der samtidigt oplyser, at klagesager generelt fører til, at kommunen evaluere sagsforløb for at udvikle og forbedre håndteringen af sagerne.

:)


.

Relaterede artikler
> Advokat får intet svar
> Stadig intet nyt om sagsanlæg

zuza 28-10-2007 16:56

Citat:

Advokat får intet svar

Af Bjørn Bertelsen

Kommunen svarer ikke på kritiske spørgsmål
I desperation over, at kommunen har frataget Susanne Munk Andersen ledighedsydelsen, har hun og andre i samme situation henvendt sig til en advokat for at få hjælp.

- Jeg har fået flere henvendelser fra folk, der efter min overbevisning er blevet dårligt behandlet. Der er ikke i tilstrækkelig grad tager udgangspunkt i den enkelte person, fastslår Poul Poulsen, byrådsmedlem for de radikale.

Advokaten er ikke i tvivl om, at der er sket alvorlige fejl i sagsbehandlingen.

I et brev - dateret den 6. august - stiller advokaten ti stærkt kritiske spørgsmål til sagsbehandlingen. Spørgsmål, som Assens Kommune stadig ikke har svaret på.

- Assens Kommune har besvaret advokatens henvendelse den 19. september 2007. Sagen var på det tidspunkt under behandling i ankeinstansen, og kommunen kunne derfor naturligvis ikke gå nærmere dialog om sagsbehandlingen, oplyser sekretariatschef Lene Wilhøft.

Kommunen har altså - efter en god måned, svaret at advokaten, at han kan ikke få svar på sine spørgsmål.

- Vi har tolket det sådan, at vi ikke kunne besvare hans spørgsmål, fordi det ville betyde, at vi genåbnede sagen. Og det mener vi ikke vi kan, når sagen er indbragt for ankenævnet, siger Lene Wilhøft.

- Jeg mener, at det har varet for længe at svare. Og jeg kan ikke forstå, at det tager så længe, når man så alligevel ikke vil svare på spørgsmålene, fastslår Poul Poulsen.
http://www.fyens.dk/article/876185:A...aar-intet-svar

zuza 28-10-2007 17:00

Citat:

Stadig intet nyt om sagsanlæg

Anne og Jeppe Schjerning har stadig ikke fået en afklaring på, om der bliver rejst en injuriesag mod dem. privatfoto

Af Bjørn Bertelsen
En bebudet retssag mod bisiddere skal anlægges af medarbejder
Jeppe og Anna Schjerning er utrættelige i deres kamp imod dårlig kommunal sagsbehandling. De er med på sidelinjen - som bisiddere, i mange socialsager.

Og i deres kritik af sagsbehandlingen har de aldrig lagt fingrene i mellem. Navngivne sagsbehandlere er eksempelvis blevet hudflettet for at være svigagtig, at fremsætte urigtige oplysninger, at være løgnagtig og måske ligefrem hævngerrige.

De hårde angreb fik Kommunaldirektør Henning Qvick til at tage det usædvanlige skridt, at true blandt andet Jeppe og Anna Schjerning med et sagsanlæg, hvis de ikke trak udtalelserne tilbage. Kommunaldirektøren raslede første gang med sablen i et brev dateret den 28. juni. Og i juli måned gentog Jobcenter Assens, at det ville få et retsligt efterspil, hvis ikke påstandene blev trukket tilbage.

- Jeg ved jo, at vi har ret. Så jeg synes hellere kommunen skulle bruges deres penge på at rette op på sagsbehandlingen, siger Jeppe Schjerning, der stadig ikke har hørt, om kommunen så agter at gå i retten.

I forbindelse med spørgsmålet om sagsanlæg, har Assens Kommunen fået et advokatfirma til at udarbejde et responsum. Heri slås det fast, at kommunen ikke kan anlægge sag - det skal medarbejderen selv stå for.

- Jeg kan bekræfte det i sådanne sager vil være en medarbejder, der skal indgive en eventuel politianmeldelse - det ved vi godt. Assens Kommunes rolle vil være at være mandater - det vil sige, vi som arbejdsgiver kan støtte en medarbejder, herunder økonomisk, i forbindelse med en eventuel retssag, siger kommunaldirektør Henning Qvick, der fortsætter:

- Der vurderes fortsat på om der skal rejses en sag. En afgørelse herom forventes truffet indenfor en måned.

Det giver en sagsbehandlingstid på fem måneder.
http://www.fyens.dk/article/876187:A...-om-sagsanlaeg

zuza 28-10-2007 17:05

Susannes sag ugyldig - ledighedsydelse med tilbagevirkende kraft
 
Søndag den 28. oktober 2007, kl. 14.00 står følgende kommentar:


Citat:

Skrevet af susanne munk ejlersen for 2 timer siden

tak til alle der har støttet mig i min sag.min sag er blevet hjemkaldt,afgørelsen er ugyldig.kommunen skal nu behandle min sag på ny.det betyder at jeg skal havde min ledighedsydelse tilbage med tilbagevirkende kraft.
http://www.fyens.dk/modules/debat/to...310118#p143451

Hejdien 28-10-2007 18:08

Tak for linket Zuza jeg har svaret derover og jeg vil prøve at se om jeg kan finde afgørelsen sådan at vi andre også kan få nytte af den ;)

kitter 30-01-2008 13:41

kontakt til Susanne
 
jeg har fået kontakt til Susanne :)

hun kigger forbi siden en af dagene

mvh Kitter :kram::kram:

Hejdien 08-04-2008 08:47

Også gik denne tråd i stå :)

Er der nogen der har linket til den afgørelse med Susanne


Citat:

Susannes sag ugyldig - ledighedsydelse med tilbagevirkende kraft
Søndag den 28. oktober 2007, kl. 14.00 står følgende kommentar:


Citat:
Skrevet af susanne munk ejlersen for 2 timer siden

tak til alle der har støttet mig i min sag.min sag er blevet hjemkaldt,afgørelsen er ugyldig.kommunen skal nu behandle min sag på ny.det betyder at jeg skal havde min ledighedsydelse tilbage med tilbagevirkende kraft.
http://www.fyens.dk/modules/debat/to...310118#p143451
er der nogen der har et link til afgørelsen jeg tror der er en anden her på siden der godt kan bruge den afgørelse nu, så personen kan sover roligere om natten :)

gh72 08-04-2008 09:26

Jeg har desværre ikke noget link, men jeg har for nylig talt med min sagsbehandler om min revurdering, her sagde hun følgende: du har din fleksjobvisitation under alle omstændigheder, dén kan vi ikke tage fra dig..

Men én ting er jo, hvad de siger i telefonen - og jeg var desværre ikke så smart, at jeg optog samtalen - noget andet er jo, hvad de gør i praksis..

zuza 08-04-2008 11:33

Hejdien... jeg har prøvet at lede, men kan ikke finde det.

Men det her kan måske bruges til at komme videre med:

Citat:

I den konkrete sag vurderede Ankestyrelsen, at Aalborg kommune ifølge loven ikke kunne frakende en person retten til fleksjob, hvilket kommunen ellers ønskede, da personen var meget lidt motiveret. Efter kommunens opfattelse må der være tale om en "lapsus i loven".

"Formelt kan vi stoppe ledighedsydelsen midlertidigt, men først stoppe den helt, når borgeren direkte har sagt nej til to konkrete fleksjob. Og så skal vi derefter jo stadigt tilbyde kontanthjælp. Hvis han eller hun overgår fra ledighedsydelse til kontanthjælp, kan vi formelt stille krav om deltagelse i passende aktivering. Men i realiteten er vi handlingslammede, for det er vanskeligt at aktivere en person med nedsat arbejdsevne. Dermed er visiterede til fleksjob i en mere "fredet" situation end andre på offentlige ydelser," siger Kirsten Dalsgaard.
http://arkivwww.da.dk/nyhed/agenda/f...7/2007-8/7.htm

Hejdien 08-04-2008 12:06

zuza det er fint nok det kan godt bruges :)

Og gh72 ja se det er jo det med samtaler med kommunen ;)

i sådan et tilfælde kan man jo altid skrive et brev og skrive at efter samtale den og den dato forstod jeg på dig at man ikke kunne tage ledighedsydelsen fra en borger før de havde sådan og sådan jeg ville bare lige kontrollere at det var rigtig forstået.

på den måde kan man jo få det på skrift :)

men det står jo sort på hvidt i loven, det man kan frygte er at kommunenren starter med kreativ tænkning for at få losset nogle flekser over på kontanthjælp, jeg tror ikke at det i sidste ende kan blive noget der holder vand, men der er jo desværre altid en der bliver ramt og som skal være den første til at anke før vi andre kan få klarhed....

Og desværre er jeg ganske sikker på at nogen allerede er blevet ramt men som ikke har formået at anke den (mange tror blindt på hvad kommunen siger) og jeg tror også at nogen kommuner arbejder ud fra devisen går den så går den...

feks at man lave ulovlige afgørelser eller ikke sender klagevejledninger med og hvis så borgeren klager over det, så hovsa det er en borger der ved noget og så tager man og behandler den borgers sag ordentlig ,inden den overhovdet er kommet til ankestyrelsen og dermed er det kun kommunerne der ved hvor dårlige de er, men hvad med alle dem der ikke formår dette...

hmmm jeg er i mit mistroiske hjørne i dag he he ...

Stella 08-04-2008 12:24

Citat:

Oprindeligt indsendt af zuza (Send 25956)
Hejdien... jeg har prøvet at lede, men kan ikke finde det.

Men det her kan måske bruges til at komme videre med:



http://arkivwww.da.dk/nyhed/agenda/f...7/2007-8/7.htm

Hvad mener de med forhaler sagen...vorherrebevares det er der ingen der gør ...

jeg ved det godt men jeg stoler ikke mere på kommunale u uddannede sagsbehandlere der ikke kender loven selv.

Åhhhhhh jeg savner de gamle dage hvor man havde en socialrådgiver...det var bedre trods alt.

zuza 08-04-2008 12:31

Citat:

vanskeligt at aktivere en person med nedsat arbejdsevne
.

Ja, for har man nedsat arbejdsevne og højst kan arbejde 20 timer, så bliver det svært.:D Logik for burhøns.

Men nu til det allersjoveste, hvis kommuner sætter fleksere på kontanthjælp:

Kommunen MISTER refusion, hvis kontanthjælpsmodtagere IKKE kan aktiveres mindst 25 timer pr. uge.

Dvs. det er jo en oplagt klagemulighed, fordi så bliver man jo ALDRIG SELVFORSØRGENDE, hvis kommunen handler sådan.

Og det er jo det, det hele handler om... at NÆRME sig arbejdsmarkedet, ikke at blive FJERNET fra arbejdsmarkedet.

Derfor kan kommunerne IKKE "bare" dokumentere, at man lige pludselig skal på kontanthjælp. "Logikken" holder ikke.

:kram:

Stella 08-04-2008 12:35

Enig Enig Enig...

gh72 08-04-2008 12:35

Forhaler sagen...

Jeg indrømmer gerne, jeg var lidt vrangvillig ind imellem i JSV, men det skyldtes det faktum, at JSV forsøgte at presse mig op i tid og forsøgte at presse mig ud i at søge noget arbejde, der ikke kunne forenes med mine skånehensyn.

Jeg tror ikke, der er nogen, der kan se fordele i at forhale sin egen sag, men kommunerne må altså også blive bedre til at finde et EGNET fleksjob.

Problemet er, at grundet de økonomiske sanktioner der er overfor kommunerne, forsøger kommunen at presse folk ud i et hvilket som helst arbejde for ikke at miste refusionen, og i dét tilfælde er man jo nødt til at sige fra! Det opfatter de så sikkert som forhaling, men er meningen med hele fleksjobordningen ikke, at jobbet skal specialdesignes til den enkelte.

Ih, hvor de klynker i kommunerne. De tror måske, det er skidesjovt at stå i køen af ledige fleksjobbere og skulle trækkes igennem endeløse revurderinger?

popiae 08-04-2008 20:08

Sjovt nok, misbruger kommunen, flexydelsen, i mange tilfælde hvor vedkomne skulle have haft førtidspension.
Når de så finder ud af, at det koster kommunen penge, såfremt der ikke findes job til borgeren. Så skal man åbenbart synes at det er en forfærdelig situation kommunen er kommet i.
Hvad med borgeren der tror, at vedkommne har muligheden for flexjob, som realt ikke er til stede?
nej, det er åbenbart ikke problemet.
vh popiae

Zusa.
hvor står der noget om minimum 25t, for refusion af staten?
vh popiae

zuza 08-04-2008 21:06

Der er i forbindelse med Ny chance til alle, som udløber her den 1. juli 2008,

Det er den kampagne, der gør, at alle kommuner har så hamrende travlt lige i øjeblikket med at få "afklaret" borgerne.

Hertil kommer, at kommunerne får en kæmpe pose penge for at gennemgå alle gamle, støvede sager... De får resultatløn.:mad:

www.nychance.dk'

Det er jo interessant, fordi hvis man IKKE kan aktiveres 25 timer, hvordan skal man så blive selvforsørgende, hvis man IKKE få et fleksjob? Og kommunen presses på refusionen af regeringen, hvis man ikke kan aktiveres mindst 25 timer.

Og omvendt med fleksordningen, hvis ikke dokumentationen er i orden, så mister kommunen også refusion.

Det er derfor, vi ser så mange, der presses af kommunerne til at komme op på 25 timer... og derfor, der er så mange sager, der gennemgås.

Her kan du læse, at kommunerne får 25.000 pr. borger, der kommer under paragraf 10-12 osv.



http://nychance.bm.dk/graphics/Docum...0indsatsen.pdf

Citat:

incitamentet for kommunerne til at indstille borgere til førtidspension – med ændringen af refusionsreglerne – er blevet større, givet at de borgere, der indstilles til førtidspension, typisk vil være vanskelige at få og fastholde i aktivering i minimum 10 ti-mer (fra 1. januar 2008 25 timer) ugentlig. Det er dog samtidig væsentligt her at pointere,at tilkendelse af førtidspension naturligvis forudsætter, at personen opfylder betingelserne herfor.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=1776

:kram:


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:54.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension