K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-07-2007, 11:26   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp

her er så en af de historier jeg får gåsehud og koldsved over...hvad mener I ? så vidt jeg forstår er det ulovligt at fratage folk deres fleksjob visitation.:@ hvis det er rigtigt så burde vi råbe op over det her !:@


Kommunen mister tilskud

Assens Kommune har ikke kunne finde flexjob nok - det koster kommunen over en million kroner

Fyens stifttidende 1 juli 07

Af Bjørn Bertelsen

Førtidspensionen blev reformeret i december 2000. Nu skulle der ses på, hvad klienterne kunne, og ikke så meget på, hvad de fejlede. De skulle ikke på førtidspension men i flexjob. I ventetiden på flexjobbet får klinterne den såkaldte ledighedsydelse. Ydelsen betales af kommunen, men staten refunderer efterfølgende 35 procent af udgiften.

Men for at ordningen ikke skulle udvikle sig til en sovepude, opstillede regeringen nogle krav: Såfremt en klient har modtaget ledighedsydelse i 18 ud af 24 måneder, så mister kommunen statsrefusionen, hvis det ikke kan godtgøres, at borgeren stadig er berettiget til flexjob. Der skal i sådanne sager laves en revurdering, som kræver samme sagsbehandling om den oprindelige visitering til ordningen. Kommunerne skal altså være på tæerne, ellers ryger refusionen.

Det har Assens Kommune ikke været. I dag er der 115 klienter i Assens Kommune, der venter på et flexjob, af dem har mange ventet i flere år. Det betyder, at Assens Kommune nu mister refusion fra staten. I budgettet for 2008 regner kommunen men at miste 1.274.000 kroner i refusion fra staten.

TÆNK JER HVERT ÅR SKAL MAN IGENNEM SAMME FORLØB SOM MAN VAR IGENNEM FØR MAN FIK FLEKS.


På kontanthjælp
En af måderne til at afhjælpe problemet er at flytte klienterne væk fra ledighedsydelsen. Det oplever flere af de klienter, som har ventet så længe på at få et flexjob, at kommunen har mistet refusionen fra staten.


MÅ DE DET...:@:@:@:@ det er da ulovligt !

- Det har vist sig svært for Assens Kommune at foretage de lovpligtige revurderinger - og dermed at dokumentere at de mange på ledighedsydelse fortsat er korrekt visiteret, derfor forsøger kommunen nu at få flyttet klienter væk ledighedsydelse, mener Anna Schjerning, der har fungeret som bisidder for flere af de klienter, der er ved at komme i klemme.

Klienter, der flyttes væk fra ledighedsydelsen, opfordres til at søge kontanthjælp. For mange af klienterne har det alvorlige økonomiske konsekvenser.

En anden måde at løse problemet på er at oprette kommunale flexjob. Og det er kommunen nu i fuld gang med. Kommunaldirektør Henning Qvick oplyser, at Assens Kommune lige nu arbejder med en model, der vil give 20 - 25 flexjob i kommunen. Kommunaldirektøren betegner det som ærgerligt at miste refusion og ser hellere pengene anvendt på en styrkelse af den aktive beskæftigelsespolitik.

Problemet er ikke isoleret til Assens Kommune. Den stort anlagte reform har ikke virket efter hensigten. Siden 2000 er der kommet 29.000 ekstra flexjobbere, 11.000 flere på ledighedsydelse og 244.000 er sendt på førtidspension. Der er 34.000 flere personer på de tre ordninger, end forudset. Noget der har medført en uforudset udgift på omkring seks milliarder kroner for regeringen.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2007, 17:20   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp

Jeg får også både koldsved og gåsehud! Og jeg mener bestemt heller ikke, at det er dét, der er tilsigtet med de nye regler! Meningen er jo, at kommunerne skal komme igang med rent faktisk at få skaffet de fleksjobs! Ikke at fratage folk deres ledighedsydelse.

Jeg synes det lyder meget underligt det dér. Som jeg har læst mig frem til, går revurderingen ud på, at der skal ses nærmere på, om der er grundlag for at visitere til ftp, og at der skal lægges en plan for det videre forløb, hvis den ledige stadig er berettiget til fleksjob!

Hmm, er der mon nogen der véd noget mere om det her?? Hejdien måske?

Pyh, jeg er sgu snart træt af at føle mig som jaget vildt - og jeg står netop nu foran en revurdering!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2007, 17:32   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp

Hej gh72

Bare rolig det er ikke lovligt at " flytte" ledige fleksere på ledighedsydelse over på kontanthjælp som de gør I Assens kommune .
den eneste grund man kan miste sin ledighedsydelse er hvis man afslår to reelle fleksjob man bliver tilbudt ...første gang får man karantæne anden gang mister man retten til ledighedsydelse men har så ret til at få den igen efter 9 måneders arbejde i fleksjob...sådan er loven.

Hvis du nogen sinde kommer ud for noget der ligner det de gør I Assens så er det en klage til det sociale nævn eller ankestyrelsen
Hvis det der står I artiklen er sandt så overholder Assens kommune ikke loven og du ville få medhold.

men det er bekymrende at assens kommune fifler rundt med loven på den måde :@
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2007, 17:46   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp

Artiklen har fået en kommentar fra Lafs landsforeningen af fleks og skånejobbere Merete Hornecker.

alle kan skrive kommentarer til artiklen .


http://www.fyens.dk/article/821025?rss


Har Assens Kommune egne regler for fleksjobvisiterede?

Skrevet af Merete Hornecker for 3 timer siden

Har Assens egne regler for fleksjobvisiterede?


Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere (Lafs) har i dag med interesse læst Fyns Stifttidendes Netavis, hvor der står at Assens Kommune ikke kunne finde fleksjob til 115 personer som er visiteret til fleksjob, og de derfor mister tilskud fra staten.

Nu vil kommunen oprette 20 – 25 fleksjob i kommunen. Det betyder at der stadig vil være omkring 90 personer på ledighedsydelse.

Det er dyrt for kommunen, de mister refusionen fra staten, når de ikke kan dokumentere at den ledige stadig er til rådighed for et fleksjob, derfor de vil fratage den ledige fleksjobber, retten til ledighedsydelse, som herefter vil være henvist til kontanthjælp, hvilken mange ikke kan opnå ret til, hvis de er gift, har penge i banken, eller har anden formue, fx fast ejendom eller lignende.

Lafs var i forbindelse med lovudkastet til ændringer i fleksjobloven, til foretræde for Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg i mart 2006, her fremførte vi netop vores bekymring for at det kunne blive et problem for de fleksjobvisiterede, at kommunen fik frataget refusionen fra staten, når de havde udbetalt ledighedsydelse i 36 måneder.

Jytte Andersen (S), svarede hun ikke mente vi behøvede at være bekymret, stramningerne blev indført, fordi man ville sikre, at de personer der var på ledighedsydelse, stadig var til rådighed for et fleksjob, og at det ikke skulle ramme den enkelte ledige, men det skulle sikre at kommunerne gjorde en større indsats for at få de ledige i arbejde.

Vi fik også det svar fra flere i arbejdsmarkedsudvalget, at hvis Lafs fik kendskab til sådanne tilfælde, ville de gerne orienteres, da stramningerne af loven, ikke var at ramme den ledige fleksjobber men at sikre, kommunerne dokumenterede den lediges rådighed.

Det kan ikke være den lediges ansvar, at kommunerne ikke kan dokumentere, den lediges rådighed ved opfølgningen, det kan der være mange grunde til. En af dem kan være, at der mangler ressourcer i kommunerne, til at udføre det meget tidskrævende arbejde, der skal gøres for at fremskaffe den nødvendige dokumentation.

Der er ikke flere penge fra staten til kommunerne til at udføre den ekstra opgave, udgiften hertil ligger alene hos kommunen.

I Lafs, er vi noget forundret over at Assens kommune nu vil lave deres egne regler, og sætte personer visiteret til fleksjob på kontanthjælp.

Lafs vil i den forbindelse igen tage kontakt til Arbejdsmarkedsudvalget, således at vi kan få sikret at personer, der er visiteret til fleksjob, og som står til rådighed herfor, ikke ryger i samme hul, som personer, der har været sygemeldt i mere end 52 uger og efter evt. max. forlængelse ryger på kontanthjælp, selv om deres sag ikke er afsluttet.

I lovteksten (se nedenstående) står der om kommunens revurdering, af en person på ledighedsydelse, at kommunen mister refusionen – ikke at den ledige fleksjobber skal på kontanthjælp, fordi kommunen mister retten til refusion fra staten.

I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er foretaget følgende ændring:

14. I § 121 indsættes som stk. 4:
”Stk. 4. Kommunen har ikke ret til statsrefusion i en konkret sag for udgifter til tilskud til fleksjob, jf. stk. 1, hvis kommunen ikke har tilvejebragt grundlaget for afgørelsen om fleksjob, jf. § 70 a, eller for revurderingen af om betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt, jf. § 74 c i lov om aktiv socialpolitik. Retten til statsrefusion bortfalder i en periode på 36 måneder. Perioden beregnes fra det tidspunkt, hvor visitationen eller revurderingen er foretaget eller skulle være foretaget. Ved beregning af perioden på 36 måneder medregnes perioder, hvor refusionen er bortfaldet efter §§ 100, 104 og 104 a i lov om aktiv socialpolitik

Med venlig hilsen
Lafs
Merete Hornecker
Sekretariatsleder
www.lafs.dk

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2007, 18:31   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp

Citat:
Ledighedsydelse og særlige ydelser
Til personer, der er berettiget til fleksjob, udbetaler kommunen ledighedsydelse i perioder med ledighed, ferie m.v. Det samme gælder for personer, der efter et fleksjob overgår til ustøttet arbejde. Afsnittet beskriver mulighederne for ledighedsydelse og mulighederne for særlig ydelse.

Citat:
Revurdering
Kommunen skal vurdere, om betingelserne for at få et fleksjob fortsat er opfyldt, når en person har fået ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Herefter skal kommunen revurdere sagen, hver gang personen på ny har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Perioder med ledighedsydelse under barsel medregnes ikke. Ved vurderingen skal kommunen anvende tilbud om vejledning og opkvalificering eller virksomhedspraktik efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Grundlaget for vurderingen skal bestå af

1) en redegørelse for, at der er anvendt tilbud om vejledning og opkvalificering eller virksomhedspraktik efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem, som udarbejdes i samarbejde med den pågældende og indeholder dennes egen opfattelse af forholdene,
3) en redegørelse for, hvorfor den pågældendes arbejdsevne fortsat anses for varigt nedsat, og

4) en redegørelse for, at det er vurderet, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtidspension.
http://kortlink.dk/fleksjob2/3zfc

Der står INTET om kontanthjælp... det skulle da lige være, hvis man på "mirakuløs" vis skulle være blevet sund og rask.:@

Men så var man jo ALDRIG bevilget fleksjob, for det er jo KUN til folk med VARIGT NEDSAT ARBEJDSEVNE!!!!!!!
Derfor har KOMMUNERNE ansvaret for fleksjobtilkendelsen, idet man ellers må påberåbe sig begunstiget forvaltningsret... men det er KUN, hvis man skulle være blevet sund og rask på "mirakuløs" vis.

Så kommunen må efter mit bedste skøn bide det sure æble og FORTSÆTTE med at betale ledighedsydelse af TO grunde:

1. Fordi kommunen allerede HAR dokumenteret, at borgeren har en VARIG LIDELSE med NEDSAT ARBEJDSEVNE.

2. Begunstiget forvaltningsakt, såfremt kommunen ved en "fejl" har visiteret til fleksjob. Borgeren kan ikke stilles ringere end fleksjobbevillingen.

(Det er jo set, at lægepapirer er forsvundet, så borgeren nærmest fremstår som sund og rask - som Ellen Ryg Olsen beskriver om folk med dropstativer etc.)

Kommunen bør altså HELLER IKKE tilbyde virksomhedspraktik EFTER tilkendelse af fleksjob, idet det jo skulle have været afprøvet FØR tilkendelsen af fleksjob.

ALT skal jo være dokumenteret, FØR tilkendelse af fleksjob.

Tilbage står så spørgsmålet, om der FORTSAT skal være fleksjob ELLER førtidspension.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2007, 18:46   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp

Vi har vist allerede set et par sager af samme art her på siden.

Bl.a. Margit:

Citat:
Lagt på d. 11-06-2007 13:14

Hej
Jeg fik, efter at have anket sagen tilkendt fleksjob august 2006. Kommunen mente sagen var principiel og ankede den. Afgørelsen blev at mit fleksjob blev annulleret/frataget oktober 2006.
Nu er mit spørgsmål -hvad skal jeg stille op , jeg betaler til ledighedsydelse og fleksydelse. Jeg kan ikke komme tilbage i a-kasse
regi igen -da jeg kun kan kan arbejde 20 timer ugentligt - hvilket jeg stadig gør.
Kommunen skriver i et brev at jeg ikke bør være dårligere stillet end jeg var, hvis den ugyldige forvaltningsret vedrørende flexjob ikke havde forligget. samtidig skriver de at jeg ikke er blevet revaliderings afprøvet- men det var jo dem selv der bevilligede mig flexjob.
Hvad kan jeg gøre ???
MVH
den rådvilde
RikkeH har OGSÅ mistet sin fleksbevilling, men er gået videre:

Citat:
De har skrevet i mit afslag, at de mener mine revalideringsmuligheder ikke er udtømte
- har være i flex i fire år, først på 18,5 time så nedsat til 12,5 - så den sag er jo allerede uddebateret da jeg blev tilkendt flex

Forfatter RE: Hvad har jeg ret til?
zuza
Brugere

Antal indlæg: 353
Tilmeldt: 21.08.06 Lagt på d. 09-06-2007 03:46

Ja, det lader til, at det er endnu et kommunalt "krumspring" for at undgå pension.

Jeg fandt lidt dokumentation i min søgning. (Men det har du måske allerede, men andre kan måske have glæde af det også.)


kommunen havde fundet, at borgeren havde en væsentlig varig begrænsning i arbejdsevnen, og at han ikke kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Da han opfyldte denne betingelse, skulle kommunen give tilbud om fleksjob, medmindre kommunen fandt grundlag for at tilkende ham pension.

Der var ikke regler om, at kommunen i sådanne situationer kan undlade at tilbyde fleksjob.


http://cms.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/default.asp?mode=vis&id=4546&words=sygemeldt&valg=

Kommunen har KUN 2 muligheder: Pension eller fleksjob.
Jeg fatter IKKE, hvorfor kommunen lige pludselig skulle komme i tanke om revalidering.

Revalidering blev jo netop UDELUKKET i processen med at tilkende dig fleksjob, da det netop er betingelsen for at få fleksjob.

En sygemelding i et fleksjob betyder alt andet lige, at man er blevet MERE SYG, OG IKKE MERE RASK.

Revalidering skal føre til ORDINÆR beskæftigelse, og det har kommunen jo allerede dokumenteret, at du IKKE kan komme.

MEN der står også følgende i fleksjobpjecen, 16. udgave (se link i venstre side)


Brug af revalidering
Man kan bruge revalideringsbestemmelsen i en periode, hvis der er tvivl om, hvorvidt en person kan honorere de krav, som fleksjobbet stiller, eller hvis der er brug for opkvalificering. Dette kræver dog, at der er udarbejdet en jobplan. Der er mulighed for at yde hjælp til de særlige udgifter, der er en følge af de erhvervsrettede aktiviteter eller handicappet (fx personlig assistance eller nødvendige arbejdsredskaber).

Revalideringsydelsen er skattepligtig A-indkomst, hvorimod tilskud til uddannelses- og handicapbetingede udgifter er skattefri.[/b]

Jeg mener dog stadig, at med 12,5 timer, og med din nuværende sygdom, at være dokumenteret, at en pension er løsningen. Hvem er i tvivl om det? Opkvalificering til hvad?

Og endnu en afgørelse fra Ankestyrelsen:


Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på belysning af praksis for tilkendelse af førtidspension til personer, der tidligere havde haft fleksjob.

Afgørelse:
Ankestyrelsen var enig med kommunen i, at der fortsat var uafprøvede muligheder for, at ansøger kunne være blevet selvforsørgende i et nyt fleksjob på tidspunktet for kommunens afgørelse.

Vurderingen af, om ansøger kunne blive i stand til at forsørge sig selv ved indtægtsgivende arbejde, skulle foretages, uanset at hun tidligere var blevet visiteret til fleksjob, og uanset at helbredstilstanden senere var blevet dårligere. Vurderingen kunne kun undlades, hvis forværringen var af et omfang, så det kunne anses for dokumenteret, at hun ikke kunne blive selvforsørgende.

Ansøger burde derfor have deltaget i et eller flere særligt tilrettelagte arbejdsprøvningsforsøg, inden der kunne træffes afgørelse om hendes eventuelle ret til førtidspension.

Uanset de manglende arbejdsprøvningsforsøg efter den seneste sygemelding kunne nævnets afgørelse om at tilkende ansøger førtidspension ikke anses for klart at være i strid med Ankestyrelsens praksis.

Der var derfor ikke fuldt tilstrækkeligt grundlag for at frakende hende pensionen.

http://cms.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/default.asp?mode=vis&id=4028&words=sygemeldt&valg=

I værste fald skal kommunen arbejdsprøve dig igen.

Lovmæssigt skal der altså foreligge en OPDATERET ressourceprofil, hvor JOBPLANEN fremgår.


Under sygdom
Personer, der modtager ledighedsydelse, bevarer retten til at modtage ledighedsydelse under sygdom. I disse situationer er kommunen forpligtet til at foretage opfølgning efter reglerne i lov om sygedagpenge. Det betyder, at kommunen inden otte uger og dernæst mindst hver ottende uge skal vurdere, om der er behov for behandling, opfølgning, revalidering eller andre former for bistand til den pågældende eller dennes familie.
Se fleksjobpjecen.

Da du jo er ledig pr. 1. august, burde du få ledighedsydelse.

Jeg er nysgerrig nu...

HVAD har din fagforening skrevet i ankesagen?

Det kunne da være interessant at vide, hvis du altså har lyst til at fortælle om det.

Håber, du kan bruge det til noget.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2007, 18:50   #7
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp

Jeg er helt enig med det du siger , men nu ser det ud til at der sker helt afsindige ting som ligefrem krænker fleksjobbere med den historie Fra Asssens kommune . gud ved hvor mange der er vippet over på kontanthjælp i den afsindige kommune og hvor mange andre kommuner gør det ?
Det ser ud til at kommunerne på grund af regeringens snedige politik begynder at smide fleksere på kontanthjælp gruppe 5 for der får de fuld refusion og nu er jeg fandme vred:@ .

Nu må vi til at vågne op os fleksere og råbe op (IGEN)...

Det undrer mig at der er så få der reagerer på denne nyhed fra Assens



Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2007, 19:08   #8
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp

en anden kommentar på artiklen

Skrevet af Jan Petersen for 23 minutter siden
Skønt med en artikel som fortæller hvorledes kommunerne bøjer og manipulerer reglerne efter kommunaløkonomiske hensyn, men på bekostning af det enkelte individ.

Straffeloven besidder en straframme på op til 6 år for misbrug af pålagte offentlige hverv, mens lovløshed i Statens tjeneste, desværre ikke kategoriseres som noget lovstridigt.

Sidstnævnte med baggrund i den udbredte sammenspisthed, de offentlige forvaltninger imellem..

Synd Kommunerne hellere vil lade de svageste betale regningen gennem manipulation og reduktion, end at få ændret nogle regler de øjensynligt ikke kan få til at virke efter hensigten.


Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2007, 21:46   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp

Citat:
Hmm, er der mon nogen der véd noget mere om det her?? Hejdien måske?
Tak for tiltroen gh72 men desværre jeg ved heller ikke meget om det her, jeg læste også med vantro artiklen i morges , jeg kan se at LAFS "prøver " at gøre noget ved det, selv satte jeg mig ned i morges og startede et brev til Lone Møller som jeg før har skrevet om her på siden, vil hun prøve at holde os opdateret om hvordan det går i forhold til førtidspensionsreformen og det at socialministeret har oplyst hende om at der ikke findes noget der hedder en midlertidig førtidspension (og netop et sted hvor de snakker reform burde være det perfekte sted at fremlægge denne problematik ) jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at de sanktioner der skulle laves over for kommunerne når de ikke magtede at overholde loven i forhold til borger visiteret til fleks, skulle ende ud i at man sanktionerende og straffede syge borger for kommunernes ineffektivitet .


Citat:
Pyh, jeg er sgu snart træt af at føle mig som jaget vildt - og jeg står netop nu foran en revurdering!
Jeg kan godt forstå din uro , og kan til dels også følge den, jeg er også blevet arbejdsløs og ender jo også ud i en revudering før eller siden og ville da blive meget ked af at ende på kontanthjælp (igen )

Men nu vil jeg se at få mailen færdig til Lone Møller og så håbe at der er nogen der kan gider og har tid til at lytte til os midt i deres ferie ...

jeg sætter mailen ind her på siden når jeg er færdig med den
  Besvar med citat
Gammel 01-07-2007, 22:30   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Assens " flytter" ledige fleksjobbere på kontanthjælp

Sådan tænkes der om MENNESKER - PENGE, IKKE OVERHOLDELSE AF LOVEN OVER FOR BORGEREN, KUN I FORHOLD TIL REFUSION.

Og HVEM har snart ansvaret... så er det beskæftigelsesministeret, så indenrigsministeren, så finansmininsteren, så kommunen, så....

ja... det fortaber sig i tågerne.

Men det er altså MENNESKER af kød og blod, som skal have tag over hovedet og mad på bordet.


Citat:
Nordfyns Kommune Arbejdsmarkedsudvalget 25. april 2007Side: 27 SAGER TIL ØKONOMIUDVALGETS/KOMMUNALBESTYRELSENS AFGØRELSE18. Oprettelse af yderligere 10 fleksjob i Nordfyns Kommune Sagsnr. 2007040114 J.nr. 01.00.00Jobcenteret fremlægger notat af 15. april 2007 vedrørende behov for yderligerefleksjob i Nordfyns Kommune. Det fremgår af notatet, at der p.t. er 75 personer på ledighedsydelse, d.v.s. perso-ner som er godkendt til fleksjob, men som det ikke har været muligt at anvise jobtil. Der ydes i dag 35 % statsrefusion af udgiften til ledighedsydelse, men pr. 1. juli 2007 skærpes refusionsreglerne således, at kommunen mister retten til refusion påledighedsydelse og kontanthjælp 18 måneder efter, at borgeren er godkendt til fleksjob. De 75 personer kan inddeles i 3 grupper: Gruppe A er de 25 bedst fungerende og visiteret til fleksjob med 50 % tilskud. Dis-se forsøges placeret i fleksjob hos private arbejdsgivere af kommunens jobkonsu-lenter. Gruppe B er de 25 i mellemgruppen. De er visiteret til fleksjob med ½ eller 2/3til-skud. Disse søges ligeledes placeret i fleksjob hos private virksomheder gennem et projekt Det Lokale Beskæftigelsesråd har bevilget penge til. Gruppe C er de resterende 25 med længst distance til fleksjob. De er visiteret med 2/3tilskud, og der kan rejses spørgsmål ved, om der skal rejses pensionssag. Ca. halvdelen af denne gruppe søges afklaret enten gennem Aktiveringscentret eller gennem praktikansættelse på kommunale institutioner på ledighedsydelse.De resterende ca. 10 personer har haft så lang en periode uden tilknytning til ar-bejdsmarkedet, at det anses for urealistisk at finde jobtilbud på det private ar-bejdsmarked. Jobcentret foreslår derfor, at der oprettes indtil 10 yderligere fleksjob for dennegruppe på kommunens institutioner. For at gøre det attraktivt for institutionerne,foreslås det samtidig, at de kun skal bidrage af eget budget med kr. 20.000 pr. år.Den resterende udgift på ca. kr. 57.000 pr. år skal dækkes via tillægsbevilling fi-nansieret af mindreudgift på konto for ledighedsydelse. Bilag: Jobcentrets notat af 15. april 2007 Jobcentrets brev af 17. april 2007 til Indenrigsministeren
--------------------------------------------------------------------------------
Page 5
Nordfyns Kommune Arbejdsmarkedsudvalget 25. april 2007Side: 28 Økonomiske oplysninger: Forslaget har den ulempe, at udgiften til fleksjob inkl. såvel den kommunale egen-udgift som tilskudsbeløbet fra Jobcentret påvirker driftsrammen, hvilket ledigheds-ydelsen ikke gør. Jobcentret har derfor skrevet til Indenrigsministeriet og forelagtdet uhensigtsmæssige i at oprettelse af kommunale fleksjob påvirker udgiftsram-men med henvisning til, at Beskæftigelsesministeriet tilskynder kommunerne til at gøre noget ved problemet i forhold til borgerne på ledighedsydelse og for at få klar-lagt, hvorvidt der er mulighed for at få dispensation for eventuel overskridelse afdriftsrammen med denne udgift.Administrationens indstilling: Jobcenterets forslag anbefales godkendt. BESLUTNING:Indstilles godkendt. .

http://kortlink.dk/nordfynskommune/3zg2
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
"Vi gav ledige det 'sicilianske' tilbud" 1970girl Det er da strengt ! 12 12-02-2013 00:16
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Bliver ledige flexjobber også "jagtet" develler Spørgsmål ang fleksjob 22 26-11-2010 09:33
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
skal få ledige tilbage i job via " motion" Stella Politik og Samfund 4 03-04-2009 09:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension