K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Søge erstatning (https://www.k10.dk/showthread.php?t=36590)

Aleom 27-08-2018 00:34

Søge erstatning
 
Jeg har aspergers, og jeg blev udsat for en sag hvor jobcenteret fejlvisterede mig som uddannelsesparat og tog mine penge fra mig. Jeg sendte sagen i ankestyrelsen sammen med min læge og fik medhold.

Jobcenterets behandlig har gjort mig syg og givet mig så meget angst, at jeg ikke længere kan gå uden for døren uden at få det dårligt. Det har ødelagt mit helbred fuldstændigt.

Jeg vil gerne søge erstatning, men jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal spørge til råds?

phhmw 27-08-2018 10:04

Velkommen til....
 
Der findes forskellige muligheder for at få svar på, om du har en god sag:

https://www.google.dk/search?ei=FK-D....0.3ffiD014kWM

Held og lykke med sagen, som du godt må tilbagemelde til os andre om hvilke svar du får.

Hilsen Peter (y)

Bilag

Gode råd til nye på k10

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

gisne 27-08-2018 10:21

Vær opmærksom på begrebet årsagssammenhæng

Det er det begreb der vil blive kigget på ifht hvad der har udløst at du har det dårligere.

Du skal kunne bevise at der er direkte årsagssammenhæng mellem at du er blevet dårligere og jobcenterets sagsbehandling og at der ikke kan have været andre årsager (fx skilsmisse, depression, en sygdom/skade som det må forventes en forværring af osv osv)

Det er vigtigt at der er dokumententation på at der er ren direkte årsagssammenhæng mellem din forværring og sagsbehandlingen.
Har du det så find en advokat med speciale i erstatning og de vil nogle gange gratis vurdere ens sag om de mener der er en chanche.

Bare så du ikke bruge en masse penge på advokathjælp, før du har evt. Dokumentation i orden

Pøj, pøj

Stina1 27-08-2018 14:28

Jeg forstår din frustration over at få det værre pga dem, men da jeg selv fik depression og angst af mit arbejde(reelt arbejde) og opgav at søge erstatning pga arbejdsskade. måske ikke helt det samme men alligevel.

Det er en lang,sej kamp og hvis man ikke taber så bliver man ikke mere rask men måske mere syg

Jeg ville hellere klage over sagsbehandlingen og sagsbehandler og de vil kunne se i din sag at de ikke bare kan behandle dig som de har lyst til i fremtiden og så koncentrere mig om at få det bedre i stedet for.

Aleom 27-08-2018 16:58

Citat:

Oprindeligt indsendt af phhmw (Send 365111)
Der findes forskellige muligheder for at få svar på, om du har en god sag:

https://www.google.dk/search?ei=FK-D....0.3ffiD014kWM

Held og lykke med sagen, som du godt må tilbagemelde til os andre om hvilke svar du får.

Hilsen Peter (y)

Bilag

Gode råd til nye på k10

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

så vidt jeg kan se på din søgning, så er der folk som har fået 750.000 kr i erstatning for sagsbehandlingsfejl.. det som jeg blev udsat for var også en sagsbehandlingsfejl, dog med langt mere alvorlige konsekvenser for mit helbred.

Citat:

Oprindeligt indsendt af gisne (Send 365112)
Vær opmærksom på begrebet årsagssammenhæng

Det er det begreb der vil blive kigget på ifht hvad der har udløst at du har det dårligere.

Du skal kunne bevise at der er direkte årsagssammenhæng mellem at du er blevet dårligere og jobcenterets sagsbehandling og at der ikke kan have været andre årsager (fx skilsmisse, depression, en sygdom/skade som det må forventes en forværring af osv osv)

Det er vigtigt at der er dokumententation på at der er ren direkte årsagssammenhæng mellem din forværring og sagsbehandlingen.
Har du det så find en advokat med speciale i erstatning og de vil nogle gange gratis vurdere ens sag om de mener der er en chanche.

Bare så du ikke bruge en masse penge på advokathjælp, før du har evt. Dokumentation i orden

Pøj, pøj

Jeg har en læge erklæring som skriver at jeg har fået det dårlig på grund af sagsbehandlingen.

Citat:

Oprindeligt indsendt af Stina1 (Send 365119)
Jeg forstår din frustration over at få det værre pga dem, men da jeg selv fik depression og angst af mit arbejde(reelt arbejde) og opgav at søge erstatning pga arbejdsskade. måske ikke helt det samme men alligevel.

Det er en lang,sej kamp og hvis man ikke taber så bliver man ikke mere rask men måske mere syg

Jeg ville hellere klage over sagsbehandlingen og sagsbehandler og de vil kunne se i din sag at de ikke bare kan behandle dig som de har lyst til i fremtiden og så koncentrere mig om at få det bedre i stedet for.

tak, men det hjælper mig bare ikke rigtigt.

jjsonn 27-08-2018 20:20

Det skal også bevises at sagsbehandler handlet i ond tro, hat du bare være det samme igennem som andre er det umuligt, forstår godt din frustration, ingen kommer igennem systemet uden at føle sig dårligt behandlet og mange har fået det være, desværre

Aleom 27-08-2018 20:33

hvorfor skal man bevise det?
jeg kan jo ikke vide hvad min sagsbehandler har siddet og tænkt..
jeg ved bare at de gjorde alt hvad de kunne for at sætte mig på en lav ydelse og alle sanktionerne har været ulovlige..

Pip 28-08-2018 00:02

Når du anlægger en retssag, er det dig der har bevisbyrden.

Du skal kunne godtgøre at du ikke ville have udviklet angst, hvis de ikke havde fjernet ydelsen, for de vil sikkert påstå at din generelle situation, hvor du er uafklaret, kan have trigget det.

Hvis det er forlængelsen af den tid du sidder fast i systemet, du lægger til grund, skal du regne med at de vil stille med en masse statistik, der siger at det ligger indenfor normalen, og at det er en del af den almindelige udredning af erhvervsevnen.

Du skal tænke dig til alle deres argumenter, og være i stand til at modbevise dem alle.

De vil sikkert henvise til at de handlede ud fra hvad de mente var rigtigt, og at de naturligvis anerkender ankestyrelsen, og at de efterbetaler det beløb, du måtte have fået for lidt pga afgørelsen.

Hvis du vil have erstatning for at det har påvirket dit helbred, så kræver det jo at det er en blivende nedsættelse og at den kan bevises.

Hvis du nu var udredt til 20 timer og senere bliver målt til 10 timer og det skønnes stationært, så har du et mål for nedsættelsen af din erhvervsevne før og efter afgørelsen f.eks.

Og du samtidig er sikker på at de ikke kan pege på andre udløsere.


De 750.000 du nævner som erstatning for sagsbehandlingsfejl, er netop for tabt indkomst, fordi hun burde have været tilkendt fleksjob tidligere, så den difference nu udbetales. Det er ikke fordi hendes helbred er blevet dårligere.

jjsonn 28-08-2018 06:20

Når vi modsiger dig er det fordi vi tit oplever at systemet ikke fungere godt nok og at vi nok ikke tror på det kan lade sig gøre. Tror en retsag et spil SF tid og at det vil påvirke dit helbred i en dårlig retning, inden for kommunen er det meget svært at komme igennem med positiv retning.

sortepigen 28-08-2018 09:06

har du en fagforening som kan hjælpe dig? for så vil det jo være en god vej at få hjælp.

hvis ikke,, har du så selv de mange mange tusinde kroner en retssag vil koste, til advokatudgifter, hvis ikke du vinder sagen?

tro mig vi er MANGE herinde som forstår dine frustrationer over kommunernes sagsbehandling, for vi har prøvet det selv.

vi er også mange hvor vi har oplevet at vores læges ord på papiret i jobcentret, enten bliver ignoreret eller fejlfortolket, og hvor det trækker vores sag ud i årevis, det er træls.

men inden du du tænker mere i erstatning, så undersøg med din fagforening, hvis du har en, eller din bank hvordan du vil finansiere en retsag.

håber du finder en løsning.

vh
sortepigen

Aleom 28-08-2018 09:42

Citat:

Oprindeligt indsendt af sortepigen (Send 365156)
har du en fagforening som kan hjælpe dig? for så vil det jo være en god vej at få hjælp.

hvis ikke, har du så selv de mange mange tusinde kroner en retssag vil koste, til advokatudgifter, hvis ikke du vinder sagen?

Jeg har ikke nogen fagforening, da jeg ikke gider at bruge penge på det.. jeg ved heller ikke om jeg har råd til en advokat, for jeg har slet ikke fundet en advokat endnu som vil føre sagen..

P.S har man mulighed for at søge om at få det betalt på det offentliges regning, og hvad har i er erfaringer med forskellige advokater?

sortepigen 28-08-2018 09:49

prøv at se hvad der står om "fri proces" i retssager på denne side

http://www.advokatsamfundet.dk/BrugF...FriProces.aspx

umiddelbart tænker jeg det vil være en god ide at kontakte advokatvagten i nærheden af dig når de har åben,så kan du få en forhåndsvurdering af din sag.

Aleom 28-08-2018 11:59

hejsa, tak for linket.. jeg skal lige bruge lidt tid på at læse det og så vender jeg tilbage igen

Aleom 29-08-2018 23:25

så vidt jeg kan se så afhænger det lidt af indkomst.. jeg kan dog se at hvis man har vundet sin sag før hos et ankenævn så har man mulighed for at søge fri process.. jeg skal dog først have fundet en advokat.. så jeg går igang med at sende mails.. hvad har i af erfaring med advokater i sådan en sag?

Aleom 30-08-2018 14:46

jeg fik sendt mails ud til alle de advokatfirmaer som jeg kunne finde på nettet.. indtil videre har jeg bare fået et autosvar med at de ikke er særlig behjælpelige..

KageØre 30-08-2018 20:26

Citat:

Oprindeligt indsendt af Aleom (Send 365231)
jeg fik sendt mails ud til alle de advokatfirmaer som jeg kunne finde på nettet.. indtil videre har jeg bare fået et autosvar med at de ikke er særlig behjælpelige..

Jeg ville melde mig ind i en fagforening, der har bedre forstand på socialsager, end en advokat.

Aleom 30-08-2018 21:23

jeg orker ikke rigtig at melde mig ind i en fagforening.. vil også sige at det ville være rimelig slemt hvis man slet ikke kan få hjælp af en advokat i sådan en sag

KageØre 30-08-2018 21:26

Citat:

Oprindeligt indsendt af Aleom (Send 365243)
jeg orker ikke rigtig at melde mig ind i en fagforening.. vil også sige at det ville være rimelig slemt hvis man slet ikke kan få hjælp af en advokat i sådan en sag

Du kan da sagtens finde en advokat der gerne vil have dine penge, det er bare ikke hos advokater ekspertisen på dette omrode ligger, men hos de socialrådgivere og jurister der ofte er ansat i fagforeningerne.

Aleom 03-09-2018 00:26

Jeg har støvsuget nettet, og der er faktisk ikke rigtig nogen som gider at hjælpe.
Jeg fik anbefalet advokatfirmaet elmer advokater, som selvfølgelig ville have penge for at hjælpe, men siden har jeg ikke hørt fra dem.
Det er godt nok slemt hvis man ikke har bedre retsikkerhed efter man har været igennem sådan en sag. Hvad har i af erfaring i sådan en sag?

stampe 03-09-2018 11:26

Prøv gratis retshjælp i dit lokalområde og få dem til at vurdere om du har en sag.

Evt juridisk hjælp fra en patientforening, du er medlem af.

De fleste advokater går først ind i en sag, når de også kan få et honorar ud af det på et eller andet tidspunkt.

Aleom 24-09-2018 17:47

Jeg er ikke medlem af en patientforening, og jeg kender ikke nogen retshjælp i lokalområdet, jeg er også for syg til at tage rundt og lede efter den slags.

Jeg synes det er meget trist, hvis man som borger ikke har bedre retsikkerhed, helt ærlig der er folk som bliver udsat for ting som er langt mindre alvorligt og som får hjælp og erstatning.

Det er sgu ikke i orden.

stampe 24-09-2018 18:32

For alle, er det bevisets stilling, der gælder - i forhold til lovgivningen.

Prøv at kontakte een af de gratis erstatningsadvokater og få en vurdering af, om din sag har gang på jord. Du kan nok få lov at sende noget materiale.

Desværre er det jo ikke altid, at ens egen vurdering har gang gennem systemet.
Selv om man selv synes det.

Aleom 28-09-2018 18:01

Hvem er de gratis erstatningsadvokater som du snakker om?
Jeg har skrevet rundt, og de eneste som ville hjælpe er elmer advokater, men de vil have 15.000 kr i depositum.

Aleom 01-10-2018 17:42

Jeg har sendt mails til alle de gratis erstatningsadvokater som jeg kunne google mig frem til, så må vi se om nogle af dem vil hjælpe mig.

Aleom 29-10-2018 23:18

Jeg synes jeg har støvsuget det hele. Så jeg er ved at være løbet lidt tør for ideer. Skal jeg betale de penge i depositum eller er der nogle bedre bud?

gisne 30-10-2018 08:22

Jeg ville ikke betale et depositum før jeg var helt sikker på om der juridisk er en sag.

Er der dokumentation på de påstande du vil fremsætte i retssagen

Har du været forbi retshjælpen for at se om du kan give dig en vurdering af om der er materiale nok at gå videre med

Det er ikke sikkert det du mener er dokumentation er det i en retssag.

Har du bevis på at det ikke kan være andet som har forværret din tilstand, for tænker at det er rigtig svært at bevise at det lige præcis er jobcenterets skyld og ikke alt muligt andet og måske også svært at finde en spiciallæge der vil skrive under på og evt. Vidne om at det udelukkende er jobcenterets skyld og intet andet, for uden det tror jeg du spilder dine penge


At du ikke har kunnet finde en erstatningsadvokat som har villet vurdere din sag uden depositum vill få mig til at overveje at der måske ikke er nok materiale til at løfte bevisbyrden. Du skal uomtvostligt kunne bevise at jobcenteret alene er skyld ikke jobcentereret som skal bevise at de ikke har gjort det og det er en meget svær bevisbyrde at skulle løfte

Bodrum 30-10-2018 09:38

Der er mange advokater som kun tager imod penge, hvis erstatningen kommer.

"No cure no pay"

https://www.erstatningsadvokaterne.dk

KageØre 30-10-2018 13:38

Citat:

Oprindeligt indsendt af Aleom (Send 365864)
Jeg har sendt mails til alle de gratis erstatningsadvokater som jeg kunne google mig frem til, så må vi se om nogle af dem vil hjælpe mig.

De er en eneste grund til at advokater ikke vil tage disse sager uden depositum.
De vil nemlig være sikre på at få deres penge og ikke bare slide sig op på en sag de ved de taber.

Mange herinde har prøvet, og lige så mange er ikke kommet videre med det, uanset om de har brugt advokat eller ej.

Så glem alt om erstatning, kommunen kan til enhver tid påpege en mindre fejl fra dig og hele sagen vil falde.

Aleom 31-10-2018 02:03

Citat:

Oprindeligt indsendt af gisne (Send 366283)
Jeg ville ikke betale et depositum før jeg var helt sikker på om der juridisk er en sag.

Er der dokumentation på de påstande du vil fremsætte i retssagen

Har du været forbi retshjælpen for at se om du kan give dig en vurdering af om der er materiale nok at gå videre med

Det er ikke sikkert det du mener er dokumentation er det i en retssag.

Har du bevis på at det ikke kan være andet som har forværret din tilstand, for tænker at det er rigtig svært at bevise at det lige præcis er jobcenterets skyld og ikke alt muligt andet og måske også svært at finde en spiciallæge der vil skrive under på og evt. Vidne om at det udelukkende er jobcenterets skyld og intet andet, for uden det tror jeg du spilder dine penge


At du ikke har kunnet finde en erstatningsadvokat som har villet vurdere din sag uden depositum vill få mig til at overveje at der måske ikke er nok materiale til at løfte bevisbyrden. Du skal uomtvostligt kunne bevise at jobcenteret alene er skyld ikke jobcentereret som skal bevise at de ikke har gjort det og det er en meget svær bevisbyrde at skulle løfte

Jeg orker ikke at kigge hele sagsforløbet igennem, men jeg vedhæfter mig ved min læges udtalelse: Jobcenterets behandling har tydeligvis forværret min patients tilstand.

Og min specialæges: det undrer mig meget, at man har vurderet borgeren som uddannelsesparat. Og borgeren har tydeligvis fået det værre af den katastrofale behandling af systemet.

Min speciallæge blev så stiktosset at han ringede og skældte jobcenteret ud da jeg fortalte ham om sagsbeløbet. Jeg slås stadig med angst som opstod i forbindelse med sagsforløbet.

Citat:

Oprindeligt indsendt af gisne (Send 366283)
At du ikke har kunnet finde en erstatningsadvokat som har villet vurdere din sag uden depositum vill få mig til at overveje at der måske ikke er nok materiale til at løfte bevisbyrden. Du skal uomtvostligt kunne bevise at jobcenteret alene er skyld ikke jobcentereret som skal bevise at de ikke har gjort det og det er en meget svær bevisbyrde at skulle løfte

Det er jo allerede bevist. Jobcenteret tabte sagen i ankestyrelsen, og jeg fik medhold. Jobcenteret havde ikke tabt sagen hvis de var så uskyldige som du påstår, så havde de vundet sagen.

Ankestyrelsen går ikke ind og taberdømmer jobcenteret medmindre der er en gyldig grund. Det er generelt meget svært at vinde noget som helst hos ankestyrelsen.

Bodrum 31-10-2018 08:27

Nogen gange, så er det bedst at bide i det sure æble. Sagen kan tage flere år og dette sagsforløb kan sløve processen i at få det bedre. Jeg taler af bitter erfaring.

Ventede 5 år på en retssag og jeg tabte.

Jeg ville ønske, at jeg havde brugt energien et andet sted. Nogen gange løber man panden imod muren, når vi snakker kommunen og deres vurderinger.

Selvom du føler at du har ret, selvom alle andre ting taler for, at du har ret , så kan du tage fejl og tabe.

Mit råd:
Kom videre, du har en ny tilstedeværelse som førtidspensionist. heal your broken wounds and move on.

gisne 31-10-2018 08:33

Hold lige lidt igen med din vrede mod mig, jeg påstår ikke at jobcenteret er uskyldig, men at du har en enorm bevisbyrde at løfte og den er ikke løftet rent juridisk alene ved de to lægeudtalelser.

Speciallægen har udtalt sig ud over sine kompetencer, læger må ikke udtale sig om jobcenterets vurdering af om du er uddannelsesparat eller ej så den kan du risikere ikke at blive brugt i en retssag.

Ankestyrelsens afgørelser kan hjælpe dig, men mest hvis de skriver noget om at der er forbindelse mellem jobcenterets fejl og din forværring

Du er nød til ikke være så aggressiv og lægge følelserne til side, dette handler alene om jura og dokumentation og du risikere kun at tabe en masse penge, tid og blive bitter på at forfølge noget som ikke kan bevises rent juridisk.

Du er besluttet på at forfølge sagen og det er din ret, men forstår simpelthen ikke du spørge rherinde, for du har ikke været tilfreds med et eneste svar og at du mener det er bevidst, vil du nok opdage måske / måske ikke er bevidst i en retssag for det handler om begrebet årsagssammenhæng - et begreb du nok burde bruge til på at sætte dig ind i rent juridisk - for er du flyttet, dødsfald i familien,ændringer i familieforhold, medicinskift og meget meget mere i sammen periode vil modparten bruge alt hvad der står i dine papirer om forhold som også kan have medvirket til at forværre din tilstand for disse kan også have årsagssammenhæng med en forværring.

Men forlader tråden nu, for tror faktisk ikke du ønsker konstruktive råd og vil ikke bare snakke dig efter munden for at du skal være glad, når virkeligheden er en helt anden i en retssal hvor rimelighed og følelser ikke eksisterer

Held og lykke med at finde en advokat

Aleom 31-10-2018 16:29

Gisne, hvad mener du?
Jeg skrev bare hvad jeg havde af bevis i sagen, var det ikke det som du spurgte efter?
Hvad skal der ellers til som bevis, udover læge udtalelser?
Med hensyn til ankestyrelsen så henviser jeg til ankestyrelsens egen beslutning.
Jeg ved ikke hvorfor du blander alt muligt andet ind i det.

Vovse 01-11-2018 10:12

Citat:

Oprindeligt indsendt af Aleom (Send 366303)
Jeg orker ikke at kigge hele sagsforløbet igennem, men jeg vedhæfter mig ved min læges udtalelse: Jobcenterets behandling har tydeligvis forværret min patients tilstand.

Og min specialæges: det undrer mig meget, at man har vurderet borgeren som uddannelsesparat. Og borgeren har tydeligvis fået det værre af den katastrofale behandling af systemet.

Min speciallæge blev så stiktosset at han ringede og skældte jobcenteret ud da jeg fortalte ham om sagsbeløbet. Jeg slås stadig med angst som opstod i forbindelse med sagsforløbet.

Hvis det kommer til en retssag, så vil disse læger bliver indkaldt, og skal dokumentere deres påstande.

Tror du, at de kan og vil det?


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:15.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension