K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Stop af sygedagpenge efter § 27 stk 1 nr4 (https://www.k10.dk/showthread.php?t=18185)

GoGo 16-06-2011 13:30

Stop af sygedagpenge efter § 27 stk 1 nr4
 
Hej
Jeg har ikke rigtigt skevet herinde før, men læst en masse indslag og lært meget ;)
Jeg har været forlænget efter § 27 stk 1 nr 4 i nu 3 måneder, pludselig vælger de at stoppe midt i forløbet, da kommunen mener de ikke kan nå en afklaring på de sidste 3 måneder . Jeg har nu sammen med min fagforening sendt en partshøring afsted, som min sagsbehandler med egne ord vil afvise på forhånd.
Jeg er frygtelig frustreret, da kommunen jo har erkendt at min arbejdsevne er varigt nedsat. Alle læge papirer siger kronisk varig lidelse og der er varige skåne hensyn. Jeg har været i arbejdsprøvning men kunne bare klare 9-10 timer. Kommunen har valgt at skrive deres egen vurdering i sagen og lytter ikke til lægerne, er startet på smerteklinik for 2 dage siden på kommunens opfordring, men dette vælger de heller ikke at vente på inden de stopper sygedagpengene før tid.

Mit spørgsmål er. Er der nogen herinde der har været forlænget efter denne § 27 stk 1 nr 4 og blevet smidt af før tid og på kontanthjælp???

Jeg er nemlig meget i tvivl om de må dette, men som min sagsbehandler siger " det må du jo og høre ankestyrelsen om":mad

P.S Tak til alle de dejlige folk herinde som kæmper samme kamp:kram:

SÅrdnok! 16-06-2011 17:23

27.1.4....er det ikke den med at kommunen anser det for bevist at din arbejdsevne er varigt nedsat............i så fald er det ikke lovligt at stoppe sdp, da der skal findes et andet forsørgelsesgrundlag

GoGo 16-06-2011 18:46

Det er rigtigt, § 27 stk 1 nr 4. Den sygemeldte kan ikke opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget et fleksjob eller til førtidspension.

Og det er det jeg ikke få til at passe når man først har forlænget mig på det grundlag, at så smide mig af 3 måneder før det udløber, og henviser mig til kontanthjælp.

Dan 16-06-2011 19:38

Hvad mener de så du skal nu siden de stopper dine sygedagpenge ?

Prøv at se denne side om der er noget du kan bruge http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Har de lavet ressourceprofil og er du blevet partshørt i den ?

Det at de ikke kan nå det, det er ikke en god undskyldning for at stoppe dine sygedagpenge

Jeg ville klart anke den afgørelse da jeg ikke mener at de bare kan gøre sådan

Husk at få alt på skrift. Søg evt aktindsigt så du kan se hvad de har på dig.

Læg især mærke til retssikkerhedsloven hvor der står følgende:

Citat:

§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.
Du kan se det på det link jeg har lagt her

GoGo 16-06-2011 20:13

Partshøring er sendt afsted, hvor min rådgiver i hk har vært med til at skrive den.
Ressourceprofilen er modtaget, men ikke godkendt af mig, som vi også har gjort opmærksom på i partshøringen.

Men som sagsbehandleren siger afviser hun den på forhånd::confused
Jeg har tænkt mig og anke hele vejen, da alle har erkendt min arbejdsevne er varig nedsat og aldrig ville kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet.

Kommunen mener med psykologsamtaler vil jeg evt. kunne øges i arbejdsevnen, dog har jeg været ved psykolog og igen er det på smerterklinikken, og i mellem tiden hedder det kontanthjælp.
Det skal lige siges jeg er fysisk syg gigtsygdom( med inflammaioner)kronisk.

Men igen er jeg uforstående overfor at de må stoppe mig efter den § jeg er forlænget efter og specielt efter nyt fra Ankestyrelsen 3 marts, hvor de skriver hullet er lukket, så HVORDAN spørger jeg bare, kan kommunen så gå imod dette!!!!

Andersine85 16-06-2011 21:50

Igen, husk "Ymerparagraffen" (A-38-02), som burde kunne bruges i dit tilfælde!
Det handler om, at hvis man ved din arbejdevne er varigt nedsat, men ikke med hvor meget, så skal du på ledighedsydelse indtil det er afklaret. Og når de har forlænget dig efter 27.1.4, så må grundlaget for det jo være på plads!

Sille81 16-06-2011 23:01

Hejsa Gogo

Fik du det på skrift da du blev sat på kontanthjælp? For der skal gerne være en begrundelse i det brev. Stå netop over for noget lignede selv, og det er det jeg helt tide for af vide. Kommunen skal komme med en begrundelse for hvorfor de fratager dig dine sygedagpenge.

GoGo 16-06-2011 23:36

Jeg har ikke brugt ymerparagraffen i min partshøring, da vi i første omgang (Hk og jeg) bare vil have dem til at forsætte mine sygdagpenge de sidste 3 måneder, som jeg egentlig er berettiget til, indtil de sidste oplysninger fra smerteklinikken kommer, men som min sagsbehandler siger vil hun jo afvise den på forhånd, og hvis hun gør det, kører vi det tunge skydts frem, og der har vi rigtig mange ting vi kan bruge imod kommunen,men bare tanken omat de gør det her, når de ved de bryder alle regler:(
Men helt sikkert, ymerparagraffen passer vist meget godt til mig, og jeg er næsten også sikker på de ikke må smide mig af sygedagpenge efter den forlængelses §.

Jeg er ikke kommet på kontanthjælp endnu, men d.26-6-11 står jeg uden indtægt :confused:
Er gift og vi har 5 børn bor i eget hus, så der bliver desværre nok ikke meget kontanthjælp til mig.

Tak for nogle gode indlæg, sidder og skriver ned på papir samtidigt:)

Andersine85 17-06-2011 10:48

Altså, hvis man vurderer, at de ikke kan nå at afklare dig inden for perioden, så tror jeg i princippet godt at de må stoppe forlængelsen.
Men de må bare ikke smide dig på kontanthjælp.

GoGo 17-06-2011 11:53

Hvis ikke de må smide mig på kontanthjælp, hvad er det så ??
Er det så ymerparagraffen vi skal gå efter??


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:30.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension