K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   At søge førtidspension (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=19)
-   -   Resourceprofil - Jeres meninger? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=6638)

Kathrine 21-12-2008 12:04

Det lyder godt Per! Det er jeg sikker på, at vi er mange der får gavn af!

Hejdien - hvordan går det med at få skannet din RP ind?

Kh
:rolleyes:

Hejdien 21-12-2008 12:45

Kathrine den er Scannet ind , men sidder lige nu og siger ælle bælle for den nye er også kommet (ikke nye men opdateringen) og har lige partshørt den så har haft lidt travlt , og har overvejet om jeg skal lægge den på i stedet for men nu tager jeg den der er scannet ind i første omgang, er hjemme her om et par timer så skal jeg få ordnet resten og sendt det til web de er for store til at jeg selv kan få dem ind ...:)

Kathrine 21-12-2008 18:33

Hej Igen!

Det går fremad - det er jo godt at høre:rolleyes:!

KH
Kathrine

Risa 21-12-2008 20:03

Faldt lige over denne her: http://www.ressourceprofil.com/
Gå ind under Ydelser (i menuen øverst til ventre) og Eksempel, så kan man se en ressourceprofil...
:kram:

@PerChr 22-12-2008 01:48

Profilen
 
Hej Kathrina ;) Det er godt at læse det modtages på denne måde af dig og brugerne. :)

Til Risa ;) Flot at du satte det link på. Der findes mange opsætningsmuligheder af profilen.
Og der er ikke nogen regel for hvordan den skal se ud. Det fandt jeg frem til, ved at læse på Ressourceprofil fra arbejdsmarkedsstyrelsen: En service under arbejdsmarkedsstyrelsen Hvor der kan læses en del om den.

Her lidt info fra siden:

Lovhjemmel
Bestemmelserne om udarbejdelse af en ressourceprofil er indeholdt i Bekendtgørelse nr. 552 af 19.06.2003 om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne.


Formål og beskrivelse
Ressourceprofilen er et lovpligtigt redskab, når der træffes beslutning om revalidering eller fleksjob.
Udarbejdelsen af en ressourceprofil skal endvidere anvendes i andre sager, hvor arbejdsevnen er eller kan være truet.

Formålet med udarbejdelsen af en ressourceprofil er at beskrive, udvikle og vurdere borgerens arbejdsevne og sikre, at fokus rettes mod de muligheder, som borgeren har for at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Endvidere sikrer udarbejdelsen af ressourceprofilen, at indsatsen kan systematiseres, og at borgeren inddrages i planlægningen af opfølgningsforløbet.
Man skal udfylde de enkelte punkter i ressourceprofilen i den relevante dybde. Afhængigt af sagen kan det være ressourcekrævende at udarbejde en ressourceprofil.
Se mere på
www.arbejdsevnemetode.dk.

Opmærksomhedspunkter
Sørg for at have et fremadrettet fokus i ressourceprofilen – fokusér derfor på:
Borgerens faktiske ressourcer, der kan anvendes i forhold til arbejdsmarkedet.
Mulighederne for yderligere udvikling af borgerens ressourcer i forhold til arbejdsmarkedet.
Mulighederne for at reducere barriererne i forhold til arbejdsmarkedet.
Overvej, hvilke aktører som skal inddrages ved udarbejdelsen, idet de har viden om borgerens ressourcer.
Borgeren skal inddrages aktivt i udarbejdelsen af ressourceprofilen, så overvej, hvordan borgeren bedst og mest hensigtsmæssigt inddrages.

Hvordan?
Der er ikke formkrav til, hvordan ressourceprofilen skal udarbejdes. Den skal dog indeholde de 12 *) obligatoriske elementer, og borgeren skal inddrages aktivt i og høres ved udarbejdelsen.
De fleste kommuner har skabeloner og retningslinjer for udarbejdelsen af ressourceprofiler.

Der kan som skrevet læses meget mere om det på det siden.

*)
1) Uddannelse.
2) Arbejdsmarkedserfaring.
3) Interesser.
4) Sociale kompetencer, herunder konfliktberedskab.
5) Omstillingsevne.
6) Indlæringsevne, herunder intelligens.
7) Arbejdsrelevante ønsker.
8) Præstationsforventninger.
9) Arbejdsidentitet.
10) Bolig og økonomi.
11) Sociale netværk.
12) Helbred.

**) Disse findes i den seneste bekendgørelse.
(Arbejdsmarkedsstyrelsen, den 13. december 2006)

Den fulde tekst (Kan læses på siden **)
Bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling og vurdering af
arbejdsevne

I medfør af § 4a, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 685 af 29. juni 2005 som ændret ved § 1 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, fastsættes:

Bekendtgørelsens formål og anvendelsesområde

§ 1. Formålet med bekendtgørelsen er, at
1) styrke borgerens retssikkerhed ved at stille krav til grundlaget for beskrivelse, udvikling og vurdering af en borgers arbejdsevne,
2) sikre, at borgeren får mulighed for at spille en aktiv rolle i sagsbehandlingen og at bidrage til sagens oplysning gennem dialog med sagsbehandleren,
3) sikre dokumentationsgrundlaget for den socialfaglige vurdering og afgørelse,
4) sikre ensartethed og gennemskuelighed i sagsbehandlingen,
5) bidrage til at skabe en fælles faglig forståelse af de begreber og præmisser, der anvendes i vurderingen af en borgers arbejdsevne, og
6) forbedre grundlaget for valg af aktiviteter, som målrettet kan belyse eller udvikle borgerens arbejdsevne.
§ 2. Bekendtgørelsen skal anvendes, når kommunen behandler sager om revalidering og fleksjob.
§ 3. Bekendtgørelsens bestemmelser om retssikkerhed, administration og offentlighed supplerer bestemmelserne i retssikkerhedsloven, offentlighedsloven, forvaltningsloven og persondataloven.
Arbejdsevne
§ 4. Ved arbejdsevne forstås evnen til at kunne opfylde de krav, der stilles på arbejdsmarkedet for at kunne udføre forskellige konkret specificerede arbejdsopgaver med henblik på at opnå en indtægt til hel eller delvis selvforsørgelse, jf. § 16 og § 20, stk. 2 i lov om social pension.
§ 5. Kommunen vurderer arbejdsevnen, jf. §§ 6-8, på grundlag af en samlet beskrivelse og vurdering af borgerens faglige og personlige ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer sammenholdt med en vurdering af hvilke konkrete jobfunktioner, som borgeren kan varetage på arbejdsmarkedet.
Ressourceprofil
§ 6. Som redskab til og ramme for en beskrivelse og vurdering af borgerens ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer i forhold til at kunne indgå i jobfunktioner på arbejdsmarkedet udarbejdes en ressourceprofil.
Stk. 2. Ressourceprofilen består af følgende elementer:
(Læs herom på bekendgørelsen **) Disse findes i den seneste bekendgørelse. )

Ikrafttræden
§ 11. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2007.

Jeg har brugt lidt tid på at finde andre typer profil opstillinger via google. Desværre ikke særlig brugbare. Men fandt frem til ovenstående.

Jeg fandt også følgende:

Lovgivning forskriften vedrører LBK nr 439 af 29/05/2008
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=115624
Oversigt (indholdsfortegnelse)


Den fulde tekst (Delvis her)
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Herved bekendtgøres lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 7. september 2007 med de ændringer, der følger af § 1, nr. 4, i lov nr. 239 af 27. marts 2006, § 2, nr. 1 og 3, i lov nr. 1540 af 20. december 2006, § 18 i lov nr. 1543 af 20. december 2006, § 1, nr. 7 (vedrørende § 4 b og § 4 c, stk. 1 og 2, i den bekendtgjorte lovtekst), nr. 21-22, 27, 31, 37, 42, 45-46 og 49 i lov nr. 176 af 27. februar 2007 og § 22 i lov nr. 523 af 6. juni 2007.
Den bekendtgjorte lovtekst gælder først fuldt ud fra den 1. juli 2008, idet ændringen af § 96, stk. 2, samt indsættelsen og ophævelsen af § 96, stk. 3, først træder i kraft den 1. juli 2008.
De ændringer, der følger af § 2 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og forskellige andre love (Ændringer som følge af gradvis forhøjelse af efterløns- og folkepensionsalderen m.v.), er ikke indarbejdet i denne lovbekendtgørelse, da disse ændringer først træder i kraft den 1. juli 2009.

Afsnit I
Formål, målgrupper m.v.
Og endnu mere beskrevet om loven og formål m.v. ..............Kan læses her

Så det er som I kan læse. Et ret så kompleks område man skal læse på, for forståelsen af lovgivningen og reglerne m.v. samt om hvad der sker på arbejdsmarkeds området. Det er en jungle uden lige at finde rundt i. Man skal holde sig godt opdateret løbende, for ikke at plumpe i når man som borger kommer under forvaltningen som kontanthjælpsmodtager m.v.

Godt jeg ikke sidder på et forvaltningskontor som socialrådgiver m.v. og skal holde styr på den strøm af nye informationer. -
Der er ikke noget at sige til at det går galt i borgersager med de løbende ændringer.

Kan til slut kun skrive dette. *Pas på når I skal beskrive i profilen om jeres gøren og laden.* Det kan let blive brugt imod jer hvis ikke det er korekt beskrevet det i skriver. Få altid nogen til at læse det skrevne før i aflevere profilen til jeres sagsbehandler.

Husk også at gennemlæse det påskrevne af sagsbehandlerens vurderinger. Han/hun kan skrive forkerte vurderinger til skade for sagen.
Sørg for at få skrevet bemærkninger til sagsbehandleren så det forkerte eller mangelfulde beskrevne kan blive rettet eller påført profilen. Godkend aldrig profilen før du er 120% sikker på at alt er rettet til og med i den.

Kathrine 22-12-2008 11:29

Per: Jo, det er fedt at få hjælp, og det er godt at få et indtryk af, hvordan det hele fungere! Man er jo lidt på bar bund i alt dette:confused:.

Det lader til, at der er en ret stor margen - altså at man kan skrive nogenlunde, som man ønsker, og det er ok. Altså at man kan lave den på ens egne præmisser så at sige!!

Du skriver dette:

"Kan til slut kun skrive dette. *Pas på når I skal beskrive i profilen om jeres gøren og laden.* Det kan let blive brugt imod jer hvis ikke det er korekt beskrevet det i skriver. Få altid nogen til at læse det skrevne før i aflevere profilen til jeres sagsbehandler."

Hvad betyder det? Kan du evt. uddybe det? Betyder det, at man fx ikke skal skrive, at man er interesseret i "sund kost" under interesser, da det så vil blive tolket som om, man har KÆMPE ressourcer, og nu skal have et fuldtidsjob 37 timer som diætist?

Risa: Rigtig godt link! Fint at se en "rigtig" profil!

God Jul,
Kathrine:rolleyes:

@PerChr 22-12-2008 14:32

Hej Kathrine

Du skriver
Citat:

Hvad betyder det? Kan du evt. uddybe det? Betyder det, at man fx ikke skal skrive, at man er interesseret i "sund kost" under interesser, da det så vil blive tolket som om, man har KÆMPE ressourcer, og nu skal have et fuldtidsjob 37 timer som diætist?

Det jeg mener er, at man ikke bare skal skrive noget der ikke er i overenstemmelse med virkeligheden.
Du kan sagtens skrive om din interesse om sund kost. Det sagsbhdl. så evt. kan spørge til det er om du kunne tænke dig at bruge din interesse mere og i forbindelse med evt. job.
Det betyder ikke, at du har enorme ressourcer til rest i at ha' sådan en interesse.
Men man skal være varsom med, hvordan man skriver om sine interesser. Det kan let fænge hos sagsbhdl. hvis man skriver at man gerne vil bruge denne interesse i evt. job sammenhæng. Håber det er svar nok til forståelsen med det jeg har skrevet. :) Ellers må du jo spørge igen.
Hilsen
Per

Kathrine 23-12-2008 14:29

Citat:

Oprindeligt indsendt af @PerChr (Send 45815)
Hej Kathrine

Du skriver


Det jeg mener er, at man ikke bare skal skrive noget der ikke er i overenstemmelse med virkeligheden.
Du kan sagtens skrive om din interesse om sund kost. Det sagsbhdl. så evt. kan spørge til det er om du kunne tænke dig at bruge din interesse mere og i forbindelse med evt. job.
Det betyder ikke, at du har enorme ressourcer til rest i at ha' sådan en interesse.
Men man skal være varsom med, hvordan man skriver om sine interesser. Det kan let fænge hos sagsbhdl. hvis man skriver at man gerne vil bruge denne interesse i evt. job sammenhæng. Håber det er svar nok til forståelsen med det jeg har skrevet. :) Ellers må du jo spørge igen.
Hilsen
Per



Hej Per!

Tak for svaret.

Jo altså... jeg har skåret kraftigt i min "interesser", da meget af det kunne misforståes.

Du skriver at man "ikke bare skal skrive noget der ikke er i overenstemmelse med virkeligheden".

Hmm... hvordan skulle man det? Altså mener du, at man ikke skal skrive, at man er gangbesværet, hvis man ikke er eller hu? Altså man ikke skal skrive alt mulig løgn og latin?

God Jul,
Kathrine

Glemte lige at spørge om:

Går de op i ens gennemsnit fra gymnasiet, studiet o.lign?

:)

@PerChr 23-12-2008 15:06

Hej ige K ;)

Citat:

Hmm... hvordan skulle man det? Altså mener du, at man ikke skal skrive, at man er gangbesværet, hvis man ikke er eller hu? Altså man ikke skal skrive alt mulig løgn og latin?

God Jul,
Kathrine
Du fangede pointen Kathrine. :) (Der er jo altid nogen der pynter lidt på det skrevne. Men det skal man ikke gøre.)

Og i lige måde :cool::cool::cool:

PS. Til det sidst adspurgte.
Helt sikkert at de går lidt op i hvilken skolegang og uddannelse man har. Også selv om det er som gennemsnit ;)

Kathrine 27-12-2008 10:20

Hej Igen:rolleyes:!

Jo, tak!

Jeg er helt enig i, at man ikke på nogen måde skal lyve eller på anden vis være usandfærdig. Og fx skrive at man har "ondt i ryggen" eller "kronisk hovedpine" eller lign.

Hvordan man skal formulere sin virkelighed, er vel så lidt kompliceret. Man skal jo ikke formulere tingene som om, man har det bedre, end man har det! Hvis vi fx antager, at man har det svært med, at være omkring mennesker. Det kan jo beskrives på mange måder. Eks:

1.) Jeg har svært ved at være omkring mange mennesker, fordi jeg bliver utryg og nervøs.

Eller:

2.) Jeg er angst for kontakten med mennesker. Jeg bliver urolig, og bryder sammen.

Her beskriver man jo den samme virkelighed, men på to forskellige måder.

Kh
Kathrine:p


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:02.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension