K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-07-2009, 21:34   #1
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Question Kognitive problemer + medicin og kørekort

Jeg har langt om længe for egen regning fået en neuropsykologiskundersøgelse, som viste at min koncentrationsevne er noget lige nul når der er forstyrrende elementer.(hvilket jeg godt vidste på forhånd.!)
Samt indlærings problemer osv.

Hvordan forholder i andre jer til at have disse problemer, sammen med div. medicin, når det gælder at køre bil.?

Jeg planlægger det sådan, at jeg kørte lige inden jeg skulle have en ny pille så jeg ikke var så sløv af pillerne.
Men har det også sådan at det er bare noget jeg "bilder" mig selv ind, for at retfærdiggøre at jeg køre bil.

Så lidt oplæg til debat...

Køre i forsat bil eller stoppet pga af de kognitive problemer og hvorfor.?
Hvad er de lovmæssige sider af sagen.?
Kender nogen til sager hvor en borger er frataget sit kørekort pga. kognitive problemer.?
Kan man nægte at køre bil til og fra en arbejdsprøvning uden det har konsekvenser for sygedagpenge/revalidering.?

Grunden til tråden er at jeg skal til samtale i næste md. med henblik på en arbejdsprøvning til enten skånejob eller fleks, hvor der selvfølgelig vil være transport.

Så kom med input mv..

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2009, 21:48   #2
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
Et eller andet sted er det jo op til en selv om man har samvittighed til at køre, hvis man samtidig ved at man måske ikke burde.
Jeg tror spørgsmålet man skal stille sig selv er : "Vil jeg kunne leve med at forårsage en ulykke med evt. dødelig udgang fordi jeg kørte hvor jeg ikke burde ?"

Du kan evt. læse den her:

Citat:
Uddrag af kørekortbekendtgørelsens Bilag 2, Af-snit F

Kørekort kan hverken udstedes, fornyes eller bevares for aspiranter og førere, der lider af neurologiske sygdomme medførende kognitive deficit eller fysiske symptomer, medmindre anmodningen underbygges af en lægeerklæring.
I denne henseende skal der tages hensyn til de funktionsmæssige muligheder af prognosen for de neurologiske udfald, der skyldes sygdomme, traumer el-ler operationer i centralnervesystemet eller i det perifere nervesystem, som medfører kognitive deficit eller funktionsudfald, herunder påvirkning af motoriske og sensoriske funktioner, balance og koordination. Kørekort kan i disse tilfælde udstedes, fornyes eller bevares på betingelse af, at der jævnligt gennemføres undersøgelser, hvis der er risiko for, at tilstanden forværres.
Epileptiske anfald og andre alvorlige bevidsthedsforstyrrelser udgør en betydelig risiko for færdselssikkerheden, hvis anfaldene indtræffer, medens patienten fører et køretøj.
Dette er sakset herfra: http://www.vfhj.dk/admin/write/files...3%B8rekort.pdf
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2009, 21:59   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Jsn

Nye bestemmelser for midicinindtagelse....kørekort..læs her:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=117508

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-07-2009, 09:01   #4
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Hej

Nu er det jo svært at svare på for hvilken medicin får du ?
Min søn har ADHD og får medicin for det og han må gerne køre bil. Han er 19 år og da han tog kørekort skulle han jo aflevere en attest hvori i der bla. stod hvilken medicin han tog. Hele møjet blev af politiet sendt til embedslægen og han fik brev retur fra rigspolitiet om at han måtte få kørekort og køre uden anmærkninger og uden at han skulle have den fornyet med mellemrum. Og det er jo netop medicin mod kognitiveproblemer og indlæring.

AnnetteH
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2009, 09:56   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, ja jeg/vi har det lidt som hr luko: det er mit ansvar når jeg sætter mig bag rattet -hvilket det jo i princippet altid er med eller uden medicin

Der er dage hvor jeg bare kan fornemme at det er ikke i dag jeg skal køre og så er der heldigvis langt flere dage hvor alt er ok.

Det skal dog siges at vi har oplevet læger som meget tydeligt har fortalt at medicinen berettiger til at lægen indberetter det til de rette myndigheder, i hvert fald i indkøringsperioden(specielt af ny medicin) så de tager deres ansvar alvorligt og det er da godt at vide.

Peter, tak for den henvisning og den løser da lige et par af mine spørgsmål.
Har oplevet at egen læge ikke havde udskrevet vanlig medicin, måtte ringe til vagtlæge og denne nægtede at udskrive ønskede medicin, da den var afhængigheds skabende -øh, fortæl os noget nyt!
Han ville ikke engang udskrive så vi havde til dagen efter så vi kunne henvende os til egen læge igen, hmm......
Det blev en eftermiddag/aften på særdeles nedsat blus

hm, vil da ikke påstå at du kan nægte at køre bil til og fra arbejdsprøvning MEN jeg vil da klart anbefale dig at få din sagsbehandler til at underskrive en erklæring hvori står at sagsbehandleren tager ansvaret for kørslen -har du tænkt over det.
Det udbad min mand sig og så gælder det jo om at holde fast og så er det kommunens opgave at løse problemet evt taxa ordning(det giver lovgivningen mulighed for)
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2009, 10:43   #6
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Som en tommelfingerregel....

....kan du kikke på pakningen, er der en rød trekant på, betyder det at du evt. ikke må køre, eller at der skal udvises forsigtighed. Det kan også gælde betjening af maskiner.

Tal med din læge om det, han kan forklare dig hvorvidt netop din medicin kan virke i en negativ retning i forhold til det at køre bil.

Hvis der ikke er nogen rød trekant på pakken, behøver du ikke spekulere mere på det.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2009, 11:14   #7
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Nu er det ikke så meget medicinen jeg tænkte på for det er alle forsynet med den røde trekant.
Dolol 1*3
Pinex Comp 1*2
Noritren 2*1

Det er mere som også luko skriver samvittigheden som spiller ind.!
Hvad hjælper det at jeg har lægepapir på at min koncentrationsevne er næsten væk, hvis der er forstyrrende elementer så som støj.

Hvis man kan blive presset til at køre bil, ellers er man ikke samarbejdsvillig.
Men jeg må få kommunen til at skrive under på at de har erstatningspligten og ansvar.

Og kom gerne med flere input

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2009, 13:19   #8
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg ville mene at hvis samtlige af de medicamenter du får, alle har en rød trekant, så skal du stadig snakke med din læge, og høre hans mening, evt. bede ham om en skriftlig erklæring på din evt. "uegnethed" til at køre bil.

Jeg har fået rød trekants medicin i 15 år nu, jeg har ikke fået frataget kørekortet, men jeg skal vurdere hver eneste gang jeg skal ud at køre om det er forsvarligt.

Dolol® er mærket med advarselstrekant. Hver enkelt bruger må informeres om virkning, er ikke nødvendigvis trafikfarlig. Ved forgiftning ses påvirkning af bevidsthed og dæmpning af vejrtrækningen (se i øvrigt indlægsseddel eller produktresumé)

Pinex Comp: Trafik : Forsigtighed tilrådes ved bilkørsel og maskinbetjening.

Noritren® - Ingen bemærkninger

Hvis du ikke føler dig istand eller tryg vad at skulle køre bil, så foreligger jo også muligheden for at medtage indlægssedlen, på din medicin, som jo tydeligt siger. Forsigtighed ved kørsel og brug af maskiner. Og så passende sige til dem at du ikke er tryg ved det, så bliver ansvaret deres.

Men man skal nok lige have i mente at de fleste firmaer idag, med den voksende tildens til at lægge sag an, forsøger at helgardere sig.

Ved at skrive det ovenstående. Kan de nemlig lægge ansvaret fra sig, skulle en bruger af deres produkt, forårsage en ulykke. Også selv om det måske slet ikke havde noget med medicinen at gøre, en syndebuk skal der altid findes.
Jeg siger hermed ikke at det er i orden at køre med al trekants medicin, men at det skal vurderes i hvert enkelt tilfælde, om det er forsvarligt. Og hvis man tager en sådan medicin, eller af anden årsag føler sig utryk ved at skulle køre bil, så må det være det der er afgørende.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2009, 13:39   #9
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Hej.

Med hensyn til din arbejdsprøvning så må du fortælle din sagsbehandler at han/hun er nød til at tage hensyn til at du ikke altid har mulighed for at køre bil pga. dit helbred/sygdom. Dette er de nød til at tage hensyn til da de ikke må forværre din eller sætte andres helbred på spil.

Jeg fortalte min sagsbehandler at pga. dårlig ryg og nakke var det umuligt for mig at komme ret langt omkring i bus, og at jeg ikke havde råd til en bil. Resultatet blev at man forsøgte at finde en arbejdsprøvning inden for den radius jeg kunne komme frem og tilbage og ellers var kommunen indstillet på at betale en taxa til mig.

Så fortæl ( læs at du skal skrive det skriftlig til kommunen ) at du ikke føler det er forsvarlig for dig at køre bil og henvis til dine lægelige papir, det burde være nok.

AnnetteH
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2009, 15:20   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
............jeg gad i det hele taget godt at have bil! Eller rettere, bare jeg dog havde kørekort.....det ville lette på rigtigt meget i min situation, men det koster en formue at tage kørekort her på Amager. ØV.

(Bare et lille sidespor).
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til kørekort? Supercarla Hjælpemidler til handicappede 13 26-08-2014 17:00
Afsluttet sag = bedring af kognitive evner??? Gekko Dit og Dat 7 15-04-2013 22:39
medicin og kørekort dadi1145 Dit og Dat 32 08-09-2009 23:52
hjælp til kørekort knudsen Alt det andet 5 09-03-2009 23:50
§100 / fornyelse af kørekort ? perbeer Alt det andet 17 19-01-2009 16:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension