K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-07-2009, 16:40   #1
Peter G
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2009
Lokation: København
Indlæg: 57
Styrke: 15
Peter G er ny på vejen
Stivgørende rygoperation - behandlingstvang?

Hej.

Skriver på vegne af min mand,der lider af PTSD grundet røverisk overfald og vold, med de nok så kendte heraf følgende depressioner og genaraliserede angst symptomer.
Udover det så har han 2 degenererede diskus, med modicforandringer. Han er tilbudt diskusprotese eller stivgørende operation, men han er vildt bange for disse operationer, da komplikationerne kan være voldsomme, og indgrebene er irreversible.
Han har smerter, men kan holde dem i ave ved at tage forholdsregler. F.eks ofte at skifte leje (stå, sidde og ligge på skift), så hans fysiske tilstand er tålelig, men selvfølgeligt uholdbar i forhold til arbejdsmarkedet.

Problemet i den sammen hæng er, at kommunen har gjort opmærksom på denne paragraf i sygedagpengeloven:

Kapitel 7

Bortfald af ret til sygedagpenge

§ 21. Retten til sygedagpenge bortfalder

1) så længe den sygemeldte mod lægens opfordring afviser at lade sig indlægge på sygehus eller at modtage nødvendig lægebehandling eller mod lægens eller kommunens opfordring afviser at deltage i hensigtsmæssig optræning for at genvinde arbejdsevnen


Han er netop faldet for varighedsbegrænsning på sygedagpenge, fordi der har været mere end 2 år ventetid på operationen, og at sygedagpenge mener at afklaring af hans helbredsmæssige tilstand vil gå ud over de maksimale 3 år.

Udover at der i loven står at ventetid på operation på offentligt sygehus, som skulle kunne forbedre erhvervsevnen, ikke tæller med i varighedsbegrænsningen, så falder presset over at være tvunget til at tage en operation ind under hans psykiske diagnose.

-Kan man fratage sygedagpenge pga. man ikke tør at modtage behandlingstilbud om stivgørende rygoperation? Det formuleres jo at operationen er et behandlingstilbud, og ikke en anbefaling (synes lovens ord er noget upræcise)
- Kan de konkludere at de ikke finder det påvist at hans arbejdsevne er varigt nedsat, når de i hans ressourceprofil godt nok nævner hans psykofarmakaforbrug, samt alle hans psykiske komplikationer, men ikke inddrager det i vurderingen af hans arbejdsdygtighed på længere sigt. (en rygoperation ville jo ikke forandre hans PTSD symptomer). De har rette henvendelse til egen læge, men kun sprugt til rygproblemerne, hvor egen læge naturligvis kun kunne berette om at han havde henvist ham til speciallæge på Rigshospitalet.
- Er det lovmæssigt i orden ikke at iværksætte et afklarende forløb, bare fordi den ene af 2 diagnoser ikke er færdigbehandlet? Igen - 5-6 år med den mest voldsomme psykofarmka, med et overfald oven i hatten har ikke noget med ryggen at gøre. Jeg synes reglerne er forvaltet lidt på den måde, at hvis en person der har fået skåret begge arme af, på samme tid er suicidal, men mangler at få et støttebind på sin forstuvede fod, så er man ikke færdigafklaret i en grad der gør at arbejdsprøvning kan iværksættes. Det de faktisk skriver i hans erkæring om ophør af sygedagpenge er, at hans funktionsniveau er så lavt, at arbejdsprøvning er omsonst, men det tilskriver de kun hans ryg. Rigshospitalets overlæge har i grove træk skrevet, at en discusprotese ikke nødvendigvis forbedrer arbejdsevnen. Russisk roulette med helbredet står ikke øverst på ønskelisten, og når de samtidig skriver at hans størrelse (2 meter 125 kg) forøger risikoen for komplikationer, så ville det være rart for nogle retningslinier, eller nogle procentsatser på, hvor stor risikoen for invalidering skal være, for kommunen accepterer at man gerne vil undlade operationen, i hvert fald indtil der foreligger bedre dokumentation, end nogle kirurger der klapper sig selv på ryggen over hvor dygtige de er til at skære i folk.

Pga sagens natur forelægger der heller ikke nogen plan for fremtidige erhvervsrettede foranstaltninger, da de hænger hele argumentationen på hans ryg. Der er med andre ord ingen kontanthjælp (da jeg tjener 19.000,- kr brutto), ingen arbejdsprøvning osv. osv.

Oven i det hele siger forskellige læger og patientforeninger så forskellige ting om operationen, at objektiv information simpelthen ikke findes. Det eneste jeg ved er, at bliver han opereret, og det tilstøder komplikationer, så slår han sig selv ihjel.

Vi har 1200 kr efter udgifterne er betalt, og ingenlånemuligheder, så en afklaring kan ikke tage flere år.

Hans fagforening har klaget, og påpeget manglerne, men skal man tro rygterne, så afvises disse sager næsten altid.
Jeg søger aktindsigt i alle instanser, og vil så snart klagen bliver afvist søge advokathjælp (håber at indboforsikringen kan dække udgifterne), så derfor har jeg brug for konkrete svar.

Kan han nægte operationen, for dermed at afklare situationen med det samme?

Sidst redigeret af Peter G; 02-07-2009 kl. 18:43.
Peter G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2009, 17:52   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.747
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Peter Gs kone.

Din nye tråd her skal du blive på da det bliver lettere for alle. Den sag kræver sikkert mange spørgsmål og svar. Vi begynder med denne: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Første spørgsmål til alle: kan Peter G blive TVUNGET til en sådan alvorlig operation?
Stivgørende eller discusproteser?

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-07-2009, 18:20   #3
Peter G
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2009
Lokation: København
Indlæg: 57
Styrke: 15
Peter G er ny på vejen
Velfærdsministeriet skriver:

Guide om behandling af sager om førtidspension

Hvis der er tale om en behandling, der kan medføre fare for liv eller førlighed, og ansøger ikke ønsker denne behandling, må der ses bort fra behandlingen, når erhvervsevnen vurderes. Dette gælder fx visse rygoperationer, der kan indebære risiko for lammelser. Man skal altså vurdere ansøger som om denne behandlingsmulighed ikke forelå.

Det korte af det lange er. Enten vil de tvinge ham til at vente på, og modtage operationen, og så er der en principafgørelse i ankestyrelsen der siger at man ikke må fratage sygedagpengene.
Hvis de ser bort fra muligheden for operation, så skal der foreligge en erhvervsrettet handlingsplan, der kan klarlægge hans fremtid.

Men ja - kan man både tvinge folk til at vente på operation, og med den anden hånd, ikke bare fratge sygedagpengene, men også skrinlægge sagen.
Peter G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2009, 21:43   #4
pjuske
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2008
Lokation: fyn Middelfart kommune
Indlæg: 134
Styrke: 16
pjuske er ny på vejen
jeg kan ikke svare direkte på dit spørgsmål,men blot fortælle at jeg selv har fået lavet stivgørende operation og har modicforandringer,så måske jeg kan svare på noget,hvis i har spørgsmål ang dette ???


pjuske
pjuske er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2009, 22:22   #5
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Puuha, det ligner den jeg altid har frygtet at rende ind i.
For mit vedkommende har der også været tale om en stivgørende operation (deseoperation), da jeg har arcolyse med spondylolistese (knækkede/manglende hvirvelbuer med dertilhørende skred af lændehvirvler).
Men jeg har hele vejen været så heldig, at lægerne ikke har ville anbefale denne operation. Neurokirurgen forklarede det med, at min ryglidelse trods alt ikke var slem nok til en op, jeg tror så at det betyder, at man skal være så dårlig, at det groft sagt ikke kan blive værre, netop fordi man godt er klar over at der kan opstå div. komplikationer.

Personligt mener jeg, at man skal tænke sige rigtig godt om, inden en sådan op.
Jeg selv har utrolig stor gavn af at tage 10 af de små billige fiskeoliekapsler fra Netto hver aften, resultatet begyndte at kunne mærkes efter 14 dage, få din mand til at prøve det, han har jo intet at tabe ved det.

Har i direkte spurgt lægerne, om hvordan din mands odds er, i forbindelse med stivgørende op ?
Hvis de er det mindste i tvivl om resultatet, så bed om at få det på skrift.

Gå evt. ind på netdoktor.dk, der er bl.a. en der har skrevet om knækkede eller løse skruer (husker det ikke lige nøjagtigt), opret evt. selv en tråd derinde.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2009, 23:03   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.747
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Peter G.

Du nævner Modicforandringer, her er der vel igangsat en behandling?
Læs her: http://ww.rygforeningen.dk/artikler/...d-daarlig-ryg/ og her http://www.ouh.dk/wm220562
og google på "Modicforandringer"

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 02-07-2009 kl. 23:15.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 00:02   #7
bam
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
bams avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2007
Lokation: Viborg
Indlæg: 112
Styrke: 18
bam er ny på vejen
Pjuske..

Har du fået det bedre efter du har fået den stivgørende operation??

jeg skal den 15/7 have stivgørende operationer, 2 led i venstre side og 2 led i højre side.

det er 3. gang jeg skal opereres i ryggen, 1.gang for diskopolaps, det gik nogenlunde i 10 år, men så fik jeg påny en diskopolaps og har fået indopereret 2 klodser i ryggen, inden 2. op havde jeg "kun" ondt i højre ben men efter jeg fik de 2 klodser ind har jeg haft ulidelige smerter i både højre og venstre ben og der er nu 2 stk. diskopolaps

de har lovet at der er 70 - 85% chancer for at jeg vil blive lettet for nogle af mine smerter, derfor jeg lige vil høre om du har fået det bedre.

undskyld jeg Peter G, at jeg blander mig i din tråd, håber du tilgiver mig

fra bam
bam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 08:11   #8
hwm
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2009
Indlæg: 30
Styrke: 15
hwm er ny på vejen
deseop.

hej
jeg er selv blevet stivgjort i lænden den 21 maj 2008. du skal tænke dig godt om. Idag har jeg det lige så slemt som før op. Og læger vil ikke rører mig med en ildtang, lev med det siger de.
samtidig siger de at ca2 ud af 10 hjælper op.ikke på. Så hvis du har en noglunde hverdag ville jeg ikke gøre det.
God dag til alle
hwm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 10:43   #9
StonesTM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2009
Lokation: Vestsjælland (Ringsted Området)
Alder: 50
Indlæg: 104
Styrke: 15
StonesTM er ny på vejen
Kan bekræfte at de ikke kan tvinge din mand til sådan en operation, det var netop hvad de gerne ville gøre ved mig.

Men jeg sagde rent ud til dem at jeg ikke turde, da risikoen for at der bliver yderligere komplikationer er for stor.

De kan ikke tvinge din mand til den operation, og han kan godt tillade sig at sige nej.

Fik min FP for 3 uger siden på trods af at jeg sagde nej til operationen.
StonesTM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2009, 10:58   #10
pjuske
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2008
Lokation: fyn Middelfart kommune
Indlæg: 134
Styrke: 16
pjuske er ny på vejen
Hej Bam

Jeg har ikke fået det bedre efter operationen,for at være ærlig,så har de ødelagt en nerve ned i højre ben,så jeg dagligt har føleforstyrrelser,lammelser i benet.jeg har pga operationen ingen kræfter i mine arme.

Ved mig var der ikke rigtig noget med om jeg ville,jeg lå lammet i 4 1/2 mdr og der var kun denne operation at tilbyde mig,jeg tror ikke de tilbyder den hvis de ikke mener man måske kan få det bedre og jeg mener helt klart at man er nød til det,hvis lægerne mener det,som du kan læse en anden har skrevet,så gør de det kun i de tilfælde hvor vi er rigtig dårlige.

jeg har både Modicforandringer og slidgigt og diskuspolapser,så det er ikke til at sige nøjagtigt om operationen har fjernet bare lidt af mine smerter,da modic giver smerter for mig 24 timer i døgnet.

jeg vil ønske dig det bedste og fortæller gerne mere hvis nogen vil vide noget.

god weekend fra pjuske

ps HUSK IKKE TO PERSONER ER ENS
pjuske er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvem af jer har fået lavet to stivgørende operationer ? puttenu Alt det andet 3 02-02-2012 23:34
Stabiliserende rygoperation johlu Alt det andet 9 26-09-2010 11:33
erfaring søges - stivgørende op vivims Alt det andet 4 25-12-2009 13:25
Stivgørende rygoperation? Camille Dit og Dat 14 29-09-2009 15:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension