K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-06-2009, 07:03   #1
Cordulla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Lokation: Sydjylland
Indlæg: 118
Styrke: 15
Cordulla er ny på vejen
Question Hvem har ansvaret for diagnosen?

Hej.

Jeg er helt ny her, så hvis jeg stiller spørgsmålet i en forkert gruppe må i bære over med mig.

Jeg vil gerne vide hvem der har ansvaret for at en dignose stilles inden ophør af sygedagpengeperioden? Er det patienten, egen læge eller er det jobcenter / sagsbehandler, der skal sørge for at der foreligger en diagnose efter 52 + 13 + 13 ugers sygedagpenge?
Findes der paragraffer for det?

Jeg kunne muligvis få et fleksjob hvor jeg har været i arbejdsprøvning, men da der ikke foreligger en diagnose ( der er dog 3 teorier, men ingen kan tilsyneladende bevises ) - har "min" sagsbehandler mundtligt fortalt, at jeg ikke vil kunne få flexjob, men i stedet skal på kontanthjælp.

Hilsen
Cordulla.
Cordulla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2009, 07:08   #2
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Hvis ikke du kan få på skrift, hvad du fejler, af læge, special-
læger, så kan du ikke få et fleksjob.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2009, 09:55   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
hejsa og velkommen til, Cordulla...

Tanja... det er altså ikke rigtigt, hvad du skriver. Du må meget gerne lægge link til lovgivningen. Det er nyttigt for brugerne, når de skal skrive en klage over noget i sagsbehandlingen.

Der er INTET krav om en diagnose for at blive tilkendt fleksjob eller førtidspension.

Det er ARBEJDSEVNEN, der er afgørende.

Du kan læse her, hvad Jens Bang mener om arbejdsevne (han er en omstridt lægekonsulent og har sammen med Claus Hjort udviklet arbejdsevnemetoden, fordi de mente, at sygdomme spillede en for stor rolle):

Citat:
den sygdomsfremkaldende kamp for at få en diagnose ophører, idet de mennesker, der har en konkret erkendt reduceret arbejdsevne, ikke absolut behøver at »fejle noget«.

Det spændende bliver her, hvad administratorerne siger til den socialfaglige vurdering. Tidligere har det jo været sådan, som Jens Bang beskriver: »at administratorerne skaber forudsætningerne for slagsmålene ved at insistere på, at kun lægelige forklaringer på et funktionssvigt er lovmedholdelige og anvendelige som udmålingsgrundlag for tildeling af økonomiske ydelser« (p. 36). Det skulle nu være slut med den nye lov, og gud ske lov for det.
http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag..._2003_08_41653


Forlang derfor, at din sagsbehandler skriver det til dig. Sagsbehandlere sig ALT, men gentager det ikke på skrift, fordi det ikke er korrekt, hvad de bilder borgerne ind.

Og så brug sygedagpengeloven (se under nyttige links).

Begrundelsen for IKKE at standse dine sygedagpenge, SELVOM varighedsbegrænsningen er overskredet er følgende:

1. Din arbejdsevne har været nedsat i laaang tid pga. sygdom, og kommunen mener, at kan blive "rask" (fordi du ikke kan få fleksjob). Ergo må kommunen mene, at du afventer behandling for at få det bedre.

2. Kommunen må IKKE standse sygedagpenge, mens man afventer behandling - heller ikke, MENS man er i behandling.

Så kommunen må træffe et valg: Enten forlænge dine sygedagpenge pga. behandling ELLER tilkende dig fleksjob/revalidering pga. manglende behandlingsmulighed.

Mht. hvem der har ansvaret for, at der ligger en diagnose, så vil jeg TRO, at det er dig og din egen læge, der har ansvaret. Men nogle går jo hele livet UDEN en diagnose.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 16-06-2009 kl. 10:01.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2009, 16:01   #4
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
http://www.ftf.dk/magasinet-resonans...lp/?no_cache=1

Hermed et link til underbyggelse af det tidligere skrevne, hvis
jeg ellers har forstået det link ZUZA henviser til, så kan man
få tildelt et fleksjob, hvis man har en nedsat arbejdsevne på
mindst 1/3 del men ingen diagnoser har.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2009, 18:33   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Nej, det kan man ikke, Tanja.

Linket, du lagde, er fra 2004, og fleksjobordningen er ændret flere gange siden.

Man kan kun få fleksjob, hvis arbejdsevnen er nedsat med mindst 50%.

Men korrekt... det er arbejdsevnen, ikke diagnosen, det handler om.

Der er 12-14 punkter i arbejdsevnebekendtgørelsen, som kan påvirke arbejdsevnen - positivt eller negativt, hvor helbredet kun er eet af punkterne.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2009, 20:22   #6
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Der er jeg så

lidt i tvivl om det kun er arbejdsevnen der gældende....jeg har været ude i afprøvning i snart 8 måneder...og nu har de i afslag på fleksjob anerkendt der er nedsat arbejdsevne...

men nu vil de så have udredt min funktionsevne....Om det så er en "ny trend" hos kommunen ved jeg ikke....men afprøves/udredes det skal den.
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2009, 22:53   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Man skal huske at ressourceprofilen er til netop for at udrede arbejdsevne og vel også funktionsevne ...


Nu er det sådan at vi for ikke så længe siden fik et brev fra Inger Støjberg hvor hun omtalte den nye sygelov og her var der noget med at man kunne få forlænget med endnu 26 uger hvis og så frem man var i gang med en udredning af helbreddet der endnu ikke var gået i orden , men som politikker kan hun jo ikke udtrykke sig helt klart og jeg har endnu ikke fået svar på om de 26 uger er oveni de andre 26 uger ....

Men har flere henvendelser ude og håber at der snart kommer nogen svar så skal jeg sørge for at få dem skrevet ind med det samme for som jeg forstod på hende så galdt det her fra juli måned .. og kan måske redde et par stykker .. men må lige vente og se hvad tilbage meldingen er ....

men indtil da så er der de lovgivninger som Zuza henviser til , prøv med dem og få også aktindsigt i lægepapir det kan være du kan se noget som er overset
  Besvar med citat
Gammel 16-06-2009, 23:30   #8
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Vedr. tidligere indlæg, jeg skrev 1/3 nedsat erhvervsevne
Tidligere skulle man også have en nedsat erhvervsevne på
mindst 50 procent, havde man kun en erhvervsevne på
1/3 tilbage kunne arbejdsgiveren få 2/3 løntilskud, håber
nogle har et link omkring ovenstående.

Beklager fejlen.

Sidst redigeret af Tanja; 16-06-2009 kl. 23:48.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2009, 10:36   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tanja... ja, tidligere var der flere muligheder.

Der var 3 forskellige typer nedsættelse af arbejdsevnen.

Under nyttige links ligger mange henvisninger, Lov om aktiv beskæftigelsesindsats og diverse fleksjobpjecer.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2009, 10:52   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kan du bruge følgende: http://www.scleroseforeningen.dk/Liv...dspension.aspx
Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fratag kommunerne ansvaret for jobcentre buster Politik og Samfund 2 03-08-2010 20:11
Misinformering fra kommunen, hvem har ansvaret ? perbeer Spørgsmål ang fleksjob 73 22-08-2009 17:49
Kommunalbestyrelse har ansvaret zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 3 27-04-2009 12:13
Komme i arbejdsprøvning - hvem har ansvaret ? Marolle Alt det andet 27 29-02-2008 09:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension