K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-07-2008, 17:35   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Samfundet kan ikke tvinge psykiatriske patienter i behandling uden dom.

Citat:
Samfundet kan ikke tvinge psykiatriske patienter i behandling uden dom.


Citat:
Må bruge gulerod
Når psykiatriske patienter vælger at droppe medicinen, skyldes det som regel enten, at de ikke selv mener, de har brug for medicinen, eller at de er generede af bivirkningerne.

Ifølge cheflæge for Psykiatrien i Region Midtjylland Per Jørgensen kan det godt være svært at fastholde patienterne, når man ikke kan tvinge dem til at modtage behandling. Det kan man nemlig kun med den lille gruppe, der har fået en behandlingsdom.

»Med det store flertal må vi forsøge at overtale, motivere og begrunde, hvorfor de skal blive i behandling. Det bliver sværere, men vi kan godt gøre noget.
http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/arti...751145469/1002


Næ, man bruger sandelig "kommunal motivation" i stedet.

Ingen behandling, ingen penge.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 18:03   #2
Falkes
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2008
Indlæg: 118
Styrke: 16
Falkes er ny på vejen
Ja og når man ikke mener at ens smerter skyldes noget psykisk og man kun har bivirkninger af medicinen, så er det altså svært at motivere sig selv for at blive ved med at tage medicin, der kun gør ens hverdag endnu sværere.

Det er lidt uhyggeligt at man på den måde indirekte tvinger folk til at tage medikamenter, der måske på sigt kan skade dem mere end de gavner.
Falkes er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 20:16   #3
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Spændende! Men betyder det så rent faktisk, at kommunerne IKKE kan true en borger til at tage psykofarmaka med den begrundelse, at de kan miste kh eller sdp, hvis de ikke tager pillerne...??? At kommunen kun kan kræve det, hvis der foreligger en behandlingsdom...???Ellen Ryg Olsen skev også noget om det i hendes bog "Syge på tvangsarbejde". At krav om en bestemt behandling, medicinsk eller kirurgisk, var et overgreb på den enkeltes menneskeret til at bestemme over sin egen krop...
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 20:25   #4
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
Hej Risa

Ja det er korrekt - du kan ikke tvinges til noget som helst med mindre der er dom for det.



http://www.lpd-info.dk/contents.asp?toc_id=101&page=0

mvh
Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 20:29   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Desværre kan kommunerne gøre ALT.

Når man læser i sygedagpengeloven osv., så kan kommunerne forlange, at man følger lægens anvisning og ikke forhaler helbredelsen, ellers kan de standse sygedagpenge - og vel også kontanthjælp.

Det var det, jeg mente med min bemærkning om kommunerne.

Så skal folk nok spise pillerne.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 20:41   #6
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Hej Fussen og Zuza! To modstridende svar, gør alting klar. Jeg ved godt det med sdp-loven, men det er jo logisk, at man som syg gør alt for at blive rask igen, men jeg har bare svært ved at se, hvor grænsen går for, hvad kommunerne kan kræve af behandling af borgeren. I mine øjne er det en form for overgreb på den enkeltes krop, hvis en bestemt behandling kræves af kommune/sagsbehandler, når man nu ellers deltager i alle mulige helbredsfremmende behandlinger. Og, ja, jeg ved godt, jeg har brokket over det før, men det er en af mine kæpheste i det her system, derfor finder jeg også den artikkel så interessant, da lovgivningen på tvangsmedicineringsområdet jo nærmest bliver omgået via sdp-loven...

Sidst redigeret af Risa; 23-07-2008 kl. 20:53.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 20:43   #7
Falkes
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2008
Indlæg: 118
Styrke: 16
Falkes er ny på vejen
Jeg er også helt klart af den opfattelse at det netop er kommunerne, der (indirekte ved trusler om fratagelse af kontanthjælp/sygedagpenge) tvinger de syge til at tage medicin også selvom der ikke foreligger en behandlingsdom og selvom klienten ikke får nogen reel virkning af medicinen.

Det er muligvis ulovligt af kommunerne at komme med den slags "trusler"(?) men ikke desto mindre er det da det man får at vide, - at man kun kan få hjælp hvis man tager imod rimeligt tilbud om behandling - heriblandt også medicin.

Men det er da interessant at vide om man rent faktisk ville have loven på sin side, hvis man nægter at tage mere medicin, fordi man ikke får nogen virkning ud af det. Spørgsmålet er så om man har loven på sin side, hvis man nægter at modtage en anden slags medicin som ikke er prøvet før.

(selvfølgelig vil man gøre alt for at blive rask, men i visse tilfælde er det i længden hårdt at skulle tage ny medicin hele tiden løbende med at der bliver opfundet ny medicin - fx til folk med migræne og spændingshovedpine ... - jeg har selv oplevet at prøve flere forskellige præparater og jeg kunne til sidst ikke holde det ud mere, for jeg fik kun bivirkninger af det og til sidst måtte jeg sige stop for mere af den slags medicin som man ikke med sikkerhed vidste om ville virke)

Sidst redigeret af Falkes; 23-07-2008 kl. 20:49.
Falkes er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 20:58   #8
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
"Spørgsmålet er så om man har loven på sin side, hvis man nægter at modtage en anden slags medicin som ikke er prøvet før.". Som jeg læser og forstår det med "kommunalt tvangsmedicinering", kan det jo være lige meget, om det er et afprøvet medikament eller et andet/nyt. En pille er en pille er en pille
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 21:20   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation

Den her er tricky:

Citat:
§ 12 b. Kommunen har pligt til at vurdere, om der for en sygemeldt, der har ansøgt om eller modtager hjælp efter § 11, er behov for at udarbejde en plan for sygdomsafklaring, behandling, optræning og andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger for at sikre, at personen får den nødvendige hjælp til at opnå eller genvinde tilknytning til arbejdsmarkedet.
Citat:
Stk. 3. Vurderer kommunen, at der er behov for at udarbejde en plan efter stk. 1 og 2 for sygdomsafklaring, behandling, optræning og andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, skal den umiddelbart herefter udarbejde en sådan plan.

Stk. 4. Opfølgning på, om en person følger en plan efter stk. 3, sker som led i kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=113596

Og sygedagpengeloven:

Citat:
§ 15. På baggrund af den første samtale med den sygemeldte efter § 13 og sagsoplysningerne i øvrigt skal kommunen foretage en samlet vurdering af den sygemeldtes konkrete behov for behandling, optræning eller revalidering for at fremme arbejdsfastholdelse og hurtigst mulige raskmelding samt iværksætte den nødvendige indsats.

Stk. 2. På baggrund af hver efterfølgende opfølgning skal kommunen foretage en ny samlet vurdering af den sygemeldtes behov for indsats.

Stk. 3. Kommunen skal ved hver opfølgning tage stilling til, om der er behov for anden indsats, herunder om der er behov for hjælp til den sygemeldtes familie.
Citat:
§ 21. Retten til sygedagpenge bortfalder

1) så længe den sygemeldte mod lægens opfordring afviser at lade sig indlægge på sygehus eller at modtage nødvendig lægebehandling eller mod lægens eller kommunens opfordring afviser at deltage i hensigtsmæssig optræning for at genvinde arbejdsevnen,

2) hvis den sygemeldte ved sin adfærd forhaler helbredelsen, eller

3) hvis den sygemeldte uden rimelig grund undlader at medvirke ved kommunens opfølgning, jf. kapitel 6.

Stk. 2. Bortfald af sygedagpenge efter stk. 1, nr. 1 og 3, er betinget af, at kommunen har givet den sygemeldte en skriftlig orientering om konsekvenserne af, at den sygemeldte afviser at modtage nødvendig lægebehandling eller deltage i hensigtsmæssig optræning eller undlader at medvirke ved kommunens opfølgning.

Stk. 3. Retten til sygedagpenge ophører fra dagen efter det tidspunkt, hvor betingelserne for udbetaling ikke længere er opfyldt.
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=30746

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 22:01   #10
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
Hej

Ja men det er da op til ens egen læge at vurderer ens konkrete behandlingsmuligheder. Kommunens rådgiverer er da ikke lægeuddannede. Så hvis man er uheldig med sin læge og ikke ønsker at tage den anbefalede medicin, ja så er man da lidt på skideren. Men det hænder jo at bivirkningerne overskygger virkningen. Personligt ville jeg nægte enhver form for psykisk medicin. Jeg er iøvrigt selv blevet oplyst af kommunen at de selvfølgelig ikke kunne tvinge mig til psykologbehandling - og det må der jo være en grund til.

Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvis Din Kommune forsøger At tvinge dig Til en bestemt læge MÅ de IKKE FibroMcs Alt det andet 1 02-07-2013 17:08
Hjælp til rette psykiatriske behandling! Tutteren Din historie 17 17-10-2011 15:10
Kan samfundet tvinge os til at arbejde på trods af smerte? ihogåh Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 19-01-2010 11:04
Må kommunen tvinge til behandling??? birkiz Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 22-09-2008 11:23
Samfundet er ikke indrettet til syge folk Stella Politik og Samfund 30 14-11-2007 17:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension