K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-05-2016, 19:50   #1
Pelle K
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2016
Indlæg: 3
Styrke: 0
Pelle K er ny på vejen
Flexjob og helligdage

Godaften.
Jeg skal gøre det kort, men vil nogen høre den lange udgave, skal jeg gerne fortælle om min situation.
Jeg har et flexjob på 20 timer om ugen, fordelt over 3 dage. Kan min arbejdsgiver tvinge mig til at bytte rundt på mine arbejdsdage, når helligdagene falder på en dag jeg skulle have arbejdet.
Nu har der feks været helligdag i går, hvor jeg normalt arbejder, nu har han lige kaldt mig på arbejde på en af mine fridage, for at jeg kan opretholde de 20 timer pr. uge.
Er det sådan det fungerer?

Mvh Pelle.
Pelle K er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2016, 20:19   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du har nogle skånebehov der gør at du har brug for restitutionsdage, hvorfor du arbejder 3 dage om ugen?

Så hvis du for eksempel normalt arbejder mandag - onsdag - fredag, så er det fordi du har brug for en arbejdsfri dag imellem. Så kan du ikke pludselig arbejder tirsdag + onsdag og kun have fri torsdag. Man kan ikke restituere på forhånd ved at holde fri mandag når man også har haft fri i weekenden

Så du kan argumentere med at du har brug for en arbejdsfridag (restitutionsdag) efter en arbejdsdag. Så hvis du skal arbejde tirsdag skal han så give dig fri onsdag osv.

Står dine arbejdsdage anført i din kontrakt kan du også henvise til den.

Plus du har krav på at kende din arbejdsplads i god tid.

Men nu er dagen i dag jo gået, så håber du klarede det. Men hvis du ikke magter at gå på arbejde i morgen, så må du melde dig syg.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2016, 20:29   #3
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Nu ved jeg ikke hvilken overenskomst du er ansat under, timelønnet/funktionær-ansat?

Jeg er ansat i fleksjob, funktionær, og selvfølgelig skal jeg ikke arbejde en anden dag som erstatning for en helligdag, selvom jeg normalt ville have arbejdet den dag.

Din arbejdsgiver har ret i at du, i en uge med en helligdag, ikke er på arbejde de 20 timer som er aftalt for dit fleksjob. Men dine kollegaer er jo, i uger med helligdage, heller ikke på arbejde de 37 timer, som det er "aftalt" at de arbejder ugentligt.

Jeg antager ikke at din arbejdsgiver beder dem arbejde over hver gang der er helligdage, fordi de så ikke arbejder 37 timer i de uger?????
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2016, 20:37   #4
Pelle K
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2016
Indlæg: 3
Styrke: 0
Pelle K er ny på vejen
Jeg arbejder Mandag, Torsdag, og Fredag, efter hvad han dengang synes passede firmaet bedst. Sidenhen er det gået op for ham, at mange helligdage falder på de dage jeg skal arbejde, og det passer ham jo så ikke så godt.
Situationen er lidt stram, jeg har før i tiden været meget glad for arbejdet, men jeg har tabt lysten og motivationen. Før i tiden så jeg det ikke som noget problem at være lidt fleksibel, hvis ellers jeg havde overskuddet til det, men for nyligt gik det op for mig at jeg lå lavere i løn end hvad de nye ansatte fik i startløn, på trods af at jeg har været en del år i firmaet, og jeg er dygtig til den opgave jeg varetager. Jeg forlangte det samme i løn som mine kollegaer, og fik at vide at jeg så også skulle være mere fleksibel for at gøre mig fortjent til det. Som der blev sagt: "Du skal også tænke på at din situation er lidt speciel, du er jo væk 2 dage om ugen, det er jo en belastning for resten af værkstedet". Der mistede jeg det sidste motivation, og har faktisk ikke lyst til at være der længere. Derfor vil jeg bare vide: kan han tvinge mig til at bytte rundt på mine arbejdsdage?
Jeg er faktisk ikke sikker på at der står anført i kontrakten, hvilke dage jeg skal arbejde.
Pelle K er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2016, 21:00   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du skal nok have fat i fagforeningen. Der må være regler for de som arbejder på deltid indenfor dit fag. Regler om varsling af flytning af faste arbejdsdage.
'
Og ellers er Fleks10 argument med at dem som arb. 37 timer/ugen jo ikke skal arbejde deres helligdagstimer ind på hverdage, jo ret godt
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2016, 21:02   #6
Pelle K
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2016
Indlæg: 3
Styrke: 0
Pelle K er ny på vejen
Ja, fagforeningen er nok det rigtige sted at starte. Jeg fik bare nok, og tænkte at jeg ville spørge herinde, måske nogen havde stået i samme situation. Foreløbigt tak for råd og hjælp.
Pelle K er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension