K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-11-2010, 18:13   #1
Suk
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-05 2009
Indlæg: 26
Styrke: 15
Suk er ny på vejen
Trussel om sygedagpengestop på en lørdag

Jeg tror simpelthen, at kommunen nyder at sende sådan nogle breve ud til os på en lørdag.

Imod alle aftaler med min sagsbehandler, har jeg modtaget brev om stop af mine sygedagpenge. For ca. 2 måneder siden var jeg til møde hos min SB, der højt og tydeligt sagde, at han ville forlænge mine sygedagpenge med 26 uger, og at jeg naturligvis ville modtage et brev fra ham. Og nu dette.

Jeg er både fysisk og psykisk syg og alle mine papirer peger på førtidspension.
Udtalelser fra min arbejdsprøvning, udtalelser fra 2 x psykiater og rematolog, ALT peger på pension.

Skal lige fortælle, at jeg har fået afslag på førtidspension, og at min sag nu ligger hos Beskæftigelsesankenævnet.

Min psykiater har skrevet i sin sidste statuserklæring om mig, at han ikke mener, at jeg skal arbejdsprøves mere, da der er stor risiko for, at min tilstand vil blive forværret.

Kommunen mener ikke, at jeg kan forlænges efter § 27 stk. 1-7, da de fleste er brugt. Og så er det jeg spørger: Kan de efterlade mig i ingenmandsland, når der ikke er afklaring om, om jeg kan få førtidspension eller flexjob?

Jeg vil jo mene, at jeg stadig burde kunne forlænges efter § 27 stk. 4.

At min psykiater ikke mener, at jeg skal arbejdsprøves mere, er jo ikke min skyld, selvom jeg naturligvis giver ham ret. En anden psykiater skriver også, at det vil være formålsløst at sende mig ud. Der er ingen arbejdsevne tilbage.

Hvad skal jeg gøre? Jeg sidder og hyler lige op i luften og har snart ikke kræfter til at kæmpe mere.

Dette indlæg blev vist megarodet, men hovedet er stået af - sorry.
Suk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2010, 18:23   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Har de lavet en ressourceprofil og bl.a. inden stop af sygedagpenge vurderet, om der var en mulighed for fleksjob?

Hvis din arbejdsevne er varigt nedsat, så synes jeg også, de burde se på nr. 4 med henblik på at have vurderet dig om fleksjob eller førtidsepension.

Jeg kom i tanke om en ny principafgørelse, som er kommet nu her for nylig.
Det er nr. 214-10 Find den her og skriv nr....: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/

Principafgørelsen handler nemlig om, at de skal have lavet en HELHEDSvurdering i forbindelse med standsning af sygedagpenge.... bla. se på, om fleksjob var en mulighed.

Hvis der ikke står noget om i dit skriftlige afslag på forlængelse af sygedagpenge vedr. muligheden for fleksjob, så synes jeg da, du skal prøve at klage over afgørelsen.

Er du forresten sikker på, at det er et skriftlig afslag, du har fået vedr. forlængelse eller om det bare er partshøring inden stop af ydelsen??? Du skrev jo "trussel" om stop af ydelsen.
I partshøringen er det netop her, du skal komme med alt, som du mener, de mangler i sagen inden de træffer den endelige afgørelse.

Sidst redigeret af curls; 06-11-2010 kl. 18:30.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2010, 18:25   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Suk Se meddelelser
Jeg tror simpelthen, at kommunen nyder at sende sådan nogle breve ud til os på en lørdag.
Ja ellers er det noget der bare skal ud af deres bakke en fredag

Du skriver at du bør kunne forlænges iht. §27 stk. 4:

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

Hvorfor er det at din sagsbehandler åbenbart ikke er enig heri ? Er det pga. den manglende arbejdsprøvning ?

Er du blevet partshørt iht. §7a og har du reageret herpå ?

Vi må se om vi kan hjælpe dig, for det undrer jo én at din sagsbehandler indtil videre har været af anden opfattelse ??

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2010, 20:17   #4
Suk
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-05 2009
Indlæg: 26
Styrke: 15
Suk er ny på vejen
Ikke min dag.

Nu havde jeg lige skrevet en godt langt indlæg og så bliver jeg smidt af. Øv!

Vender tilbage i morgen.

Og Enteneller: du skal ikke være bekymret for mig. Godt nok føler jeg mig mere død end levende, men jeg er ikke ved at dø. Tror du har taget fejl af stk. 4 og 5.
Suk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2010, 22:31   #5
Suk
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-05 2009
Indlæg: 26
Styrke: 15
Suk er ny på vejen
Tid?

Inden jeg skriver igen i morgen, vil jeg gerne vide, hvor lang tid man har til et indlæg? Syntes altså ikke, jeg var så længe om det, inden jeg blev smidt af????

Gør jeg noget forkert?

God nat og sov godt
Suk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2010, 00:00   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg er ikke helt klar over hvor lang tid der går før man bliver "smidt af", men synes jeg har læst noget med 20 minutter.

Du kan evt. skrive det som et dokument på din pc, og så kopiere det her til K10.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2010, 01:28   #7
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
du kan også øverst oppe, når du logger ind, vinge af i "husk mig"..

så syntes jeg har læst at man ikke bliver smidt af...

jeg har ikke prøvet at blive læsset af.. trods lange indlæg.

http://www.k10.dk/showthread.php?p=102103#post102103

Sidst redigeret af Huldra; 07-11-2010 kl. 01:33. Årsag: fandt lige en tråd..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2010, 18:56   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Suk Se meddelelser
Nu havde jeg lige skrevet en godt langt indlæg og så bliver jeg smidt af. Øv!

Vender tilbage i morgen.

Og Enteneller: du skal ikke være bekymret for mig. Godt nok føler jeg mig mere død end levende, men jeg er ikke ved at dø. Tror du har taget fejl af stk. 4 og 5.
Hej Suk,

Det må du undskylde, Suk, men jeg ser lige i dit første indlæg, at du har søgt førtidspension !! Var det i forbindelse med dine sygedagpenge ? I så fald er det jo nærmest umuligt at komme tilbage på sdp !!??

Beklager at jeg ikke at så stk. 4, der er "fornyet" men ikke indskrevet i loven endnu ??? (Hvorfor ikke?):

16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.

Held og lykke med skriveriet, det har jeg også oplevet engang på K10, så er det man lærer at skrive korte indlæg he, he.

Jeg venter med "glæde" dit lange indlæg (med linie afstand). Men den med at søge ftp. og komme tilbage på sdp. er jo nærmest umulig, så skal du håbe på ledighedsydelse hvis du så kan komme under A38 - ymer paragraffen ??!!

EE

Sidst redigeret af Enteneller; 07-11-2010 kl. 19:03.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2010, 19:14   #9
Leduce
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Lokation: gladsaxe
Alder: 45
Indlæg: 233
Styrke: 15
Leduce er ny på vejen
ak ja huske den "dejlige "lørdag hvor jeg fik 2 breve fra jobcenteret..

1. med afslag på pension
2. med ophørelse af sygedagpenge

hold da op en weekend ..tak for det

men ja så kan man sidde der som en lus mellem to negle ...

min sag minder lidt om din mht sygedagpenge ..og sidder nu på kontant hjælp
Leduce er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2010, 19:33   #10
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Kære Suk!

Du skriver blandt andet:

Citat:
Oprindeligt indsendt af Suk Se meddelelser

Jeg er både fysisk og psykisk syg og alle mine papirer peger på førtidspension.
Udtalelser fra min arbejdsprøvning, udtalelser fra 2 x psykiater og rematolog, ALT peger på pension.

Skal lige fortælle, at jeg har fået afslag på førtidspension, og at min sag nu ligger hos Beskæftigelsesankenævnet.

Min psykiater har skrevet i sin sidste statuserklæring om mig, at han ikke mener, at jeg skal arbejdsprøves mere, da der er stor risiko for, at min tilstand vil blive forværret.

Kommunen mener ikke, at jeg kan forlænges efter § 27 stk. 1-7, da de fleste er brugt. Og så er det jeg spørger: Kan de efterlade mig i ingenmandsland, når der ikke er afklaring om, om jeg kan få førtidspension eller flexjob?

Jeg vil jo mene, at jeg stadig burde kunne forlænges efter § 27 stk. 4.

At min psykiater ikke mener, at jeg skal arbejdsprøves mere, er jo ikke min skyld, selvom jeg naturligvis giver ham ret. En anden psykiater skriver også, at det vil være formålsløst at sende mig ud. Der er ingen arbejdsevne tilbage.

Hvad skal jeg gøre? Jeg sidder og hyler lige op i luften og har snart ikke kræfter til at kæmpe mere.
Er afslag på førtidspension kommet efter du har haft lejlighed til at komme med dine præciserende rettelser til ressourceprofil ved partshøring?

Hvis ikke du har fået ressourceprofil til partshøring - med mulighed for at læse og rette evt. forkerte lægefaglige diagnoser/vurderinger jf. dine lægeerklæringer - og med mulighed for at læse og rette socialfaglige vurderinger af arbejdsprøvning efter de papirer, du selv har herom - er partshøring af ressourceprofil ikke gennemført korrekt - og: sygedagpengestop er så næppe lovmedholdeligt.

Læs herom på link på K10:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Og læs om sag her på K10, som bl.a. handler om ændret afgørelse om sygedagpengestop ved systems erkendelse af ikke korrekt partshørt ressourceprofil før sygedagpengestop:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=14255&page=6

Jeg kan ikke gennemskue din sag, hvis ikke sygedagpengestop i din sag må ses i sammenhæng med ikke korrekt partshørt ressourceprofil.

Der er jo ikke pludselig lægefaglig og socialfaglig dokumentation for, at du kan klare job på ordinære vilkår 34 – 37 timer ugentlig. Og når der ikke er det, har sagsbehandler pligt til inden sygedagpengestop at henvise til en anden arbejdsmarkedsrettet foranstaltning, hvorved du kan blive selvforsørgende: revalidering eller fleksjob – jf. § 7a i Retssikkerhedslov og jf. § 28 i sygedagpengelov – med evt. videre henvisning til Helsingørdoms principafgørelse, november 2009 – om henvisning til fleksjob, hvis selvforsørgelse ved ordinær beskæftigelse lægefagligt og socialfagligt ikke vurderes muligt – og hvis førtidspension ikke er løsning lægefagligt og socialfagligt – men der er uafviselige væsentlige og varige funktionsnedsættelser og skånebehov.

Læs om Helsingørdom på følgende links:

http://avisen.dk/det-var-ren-kassetaenkning_117065.aspx

http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf

Dommen begrundes bl.a.:

”Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1,
at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, jf. §2, nr. 7, har mulighed for ansættelse i fleksjob.

Der er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav til omfanget af den
nedsatte arbejdsevne. Efter §70, stk. 1, giver kommunen tilbud om
fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension.

Efter forarbejdtet til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der
tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob.

Er en personen ikke berettiget til førtidspension, og det ikke er muligt
at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob."



Fortæl din sagsbehandler, at du ønsker henvisning til fleksjob nu, da førtidspension ikke viste sig som en mulighed i første omgang – med mulighed for forlængelse af sygedagpenge efter § 27 stk. 4: om afklaring af fleksjobmulighed, når førtidspension ikke vurderedes som rigtig løsning i første omgang.

Måske er der også hjælp i din sag i Ymer§-en, som EntenEller nævner, den er omtalt her på K10 i sag den 25. april 2010:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=11857&page=5

"Ymerparagraffen" (kælenavn for principafgørelse A-38), hvor man kan komme på ledighedsydelse, hvis man VED at det drejer sig om enten fleksjob eller pension, men bare mangler at finde ud af, hvilken af dem det bliver, f.eks. fordi der mangler lidt behandling eller en arbejdsprøvning.

Skriv mere om din sag, når du får talt med sagsbehandler i morgen. Måske har du bare fået et hurtigt forkert fredagsbrev!

Held og lykke med afklaring af mysterium i din sag i den kommende uge!

Sidst redigeret af Katharina; 07-11-2010 kl. 20:39. Årsag: tilføjet omtale af Helsingørdom og af "Ymerparagraffen"
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Støt Buy Nothing Day lørdag den 26. november! nocturne Politik og Samfund 5 27-11-2011 00:35
Demonstration i Kbh lørdag 2/4 Tassi Dit og Dat 1 30-03-2011 08:40
Afslag på førtidspension på en lørdag Suk Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 27 08-09-2010 19:18
Sikken trussel zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 11-06-2007 12:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension