K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-08-2010, 10:25   #31
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Jeg kan kun give dig ret, popiae.

Men helhedsvurderinger og planer ER et lovkrav, det bliver bare ikke fulgt !

I Arbejdsevnemetoden gives opskriften på, hvordan det SKAL gøres.

Grundlaget for at træffe en korrekt afgørelse er et kvalificeret sagsgrundlag og et veldokumenteret sagsforløb.

Her halter det ret meget, da afslag på søgte ydelser ofte gives fordi sagsgrundlaget ikke er i orden.

I forbindelse med afgørelser skal sagsbehandleren vurdere borgerens arbejdsevne på baggrund

af en samlet beskrivelse og vurdering af
elementerne i borgerens ressourceprofil.

Her virker det heller ikke, da der ofte ikke er en velbearbejdet og opdateret ressourceprofil.

E
ndvidere skal vurderingen af arbejdsevnen ske ved,

at elementerne i borgerens ressourceprofil
holdes op mod konkrete funktioner på
arbejdsmarkedet.

Det går rigtigt galt her, for jeg har endnu ikke set en ressourceprofil med konkrete funktioner.


Når dette er gjort, er der kun følgende 4 muligheder :



1. Hvis det vurderes, at arbejdsevnen er tilstrækkelig til at varetage et arbejde på det ordinære arbejdsmarked,

herunder efter overenskomsternes
sociale kapitler, så skal borgeren henvises til ordinær beskæftigelse.

Du skal bare ud i et job på 37 t / uge



2.
Hvis det vurderes, at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et arbejde på det ordinære arbejdsmarked,

men at arbejdsevnen
kan forbedres, så skal kommunen give tilbud om aktiviteter, der kan forbedre arbejdsevnen.

Det kan være revalidering

3. Hvis det vurderes, at arbejdsevnen ikke kan forbedres, og den ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et job på normale vilkår,

herunder
efter overenskomsternes sociale kapitler, men at arbejdsevnen er tilstrækkelig til et fleksjob,

så skal kommunen træffe afgørelse
om et fleksjob.

Og så er det kommunens pligt at finde jobbet ( og hvordan synes du liiiigeee... det går ? )


4.
Hvis det vurderes, at borgeren ikke har en tilstrækkelig arbejdsevne til at kunne varetage et fleksjob,

og det ikke er muligt at forbedre arbejdsevnen,
så skal kommunen træffe afgørelse om førtidspension.



Kan det være mere enkelt ?
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN

Sidst redigeret af Florken; 27-08-2010 kl. 10:27.
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2010, 23:45   #32
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
Det har du fuldstændig ret i, men jeg er desværre kun mig selv om opgaven, så foretrækker noget der ligger masser af materiale om. Jeg er faktisk slet ikke nogen haj til at lave sådan en stor opgave i forvejen. Jeg synes bestemt det er relevant, og hvorfor det ikke anvendes hænger nok meget sammen med det tidspres de forskellige socialrådgivere ligger under desværre. Alt det i skriver her i min tråd er rigtig godt og man kan da slet ikke undgå at reflektere over, hvor mange der har problemer med systemet
Her på k10 er der ALT det materiale, du har brug for

Stort set alle sagerne herinde er præget af sagsbehandlerens manglende evne/vilje til at benytte

Arbejdsevnevurderingen, selv om det er et lovkrav


Så hvad venter du på ?
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2010, 08:40   #33
Ukken
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 177
Styrke: 16
Ukken er ny på vejen
Enig

Florken - fuldstændig enig - hvilket var min pointe - jeg vil dog lige tilføje i forhold til flex - ALLE MULIGHEDER SKAL VÆRE UDTØMTE - oversættes denne er det ret beset et meget lille antal der kan være flex eller pensionsberettigede - hørte i går ankestyrelsen havde fundet fejl bevillinger i en del af Frederikshavns sager hvor man på for løst grundlag havde bevilliget flexjob.

Og hvad gør man så ?

Det er i hvertfald vigtigt at have en eller anden systematik i forhold til diverse afprøvninger således folk ikke sendes ud i en blindgyde i årevis - men alligevel kommer ud i en bred arbejdsprøvning hvoraf man opfylder lovkravet om udtømt - dette under hensyntagen til den enkeltes lidelse,

Igen de helbredsmæssige oplysninger i profilen med de konkrete skåneforhold skal være rettesnoren.

En anden problematik er at utrolig mange forvaltninger har " glemt" revalidering - og dette påtrods af 50% statsrefusion. Hvis man igen brugte revalidering som de var tænkt ville flere kunne omskoles til selvforsørgelse.

Jeg har tidligere siddet med bevilling af revalidering og det var nogle fine forløb folk havde - og ja det tog tid at gå fra at være udslidt smed med prolaps til at være fx: køkkentegner - men hvis alternativet er det som foregår nu !!!!! de eneste der får noget ud af det er de private jobfirmaer som med totalt underlødige kurser tømmer kommunernes kasser for at de kan opfylde de tåbelige lovkrav som udløser de nødvendige statstilskud.

Og igen - uanset om vi snakker arbejdsevnemetode eller andre sociale metoder - i følge lovgivning har alle borgere krav på en helhedsorienteret - systematisk sagsbehandling - oversat betyder det.

- en beskrivelse af hele personen - denne liv - netværk - helbred - udd arbejde m.m.

- en beskrivelse af personens ressourcer og problemer ( gerne personen egen beskrivelse af dette også )

- en analyse af ressourcer og problemer

- en handleplan for løsning af disse problemer herunder indragelse af samarebjdspartnere - behandling m.m

- opfølgning på overnstående. og derefter en ny tilsvarende omgamg.

Sådan i al sin enkelthed.
Ukken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2010, 10:27   #34
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
- i følge lovgivning har alle borgere krav på en helhedsorienteret - systematisk sagsbehandling - oversat betyder det.

- en beskrivelse af hele personen - denne liv - netværk - helbred - udd arbejde m.m.

- en beskrivelse af personens ressourcer og problemer ( gerne personen egen beskrivelse af dette også )

- en analyse af ressourcer og problemer

- en handleplan for løsning af disse problemer herunder indragelse af samarebjdspartnere - behandling m.m

- opfølgning på overnstående. og derefter en ny tilsvarende omgamg.

Sådan i al sin enkelthed.
Alt det, der ligger i ovenstående ER jo = ARBEJDSEVNEMETODEN !

Så ja, DET` NEMT
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2010, 10:32   #35
SRS
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 38
Styrke: 14
SRS er ny på vejen
Er det muligt at lave spørgeskemaer herinde? Overvejer at ændre emnet da jeg meget gerne vil prøve, at fokus på Jeres problemer. Hvis det evt. er muligt kunne jeg prøve, at arbejde med nogle spørgsmål til de socialrådgivere der er herinde og til brugerne. Evt. hjælp til en konkret problemstilling I gerne vil have jeg skal sætte fokus på og en problemformulering. I kan være med til at være en del af projektet. Har som sagt ikke kendskab til alle problemerne, men er åben for at starte emnet, hvis det er muligt at lave de rigtige undersøgelser. Jeg ved bare ikke lige hvor jeg skal starte henne. Er som sagt ikke så dygtig til, at lave store opgaver, derfor vælger jeg ud fra et personlig synspunkt noget jeg selv har været igennem, men jeg synes bare at, det her er mere relevant, når der ligefrem er oprettet et sted for folk i en og samme situation.
SRS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2010, 11:06   #36
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
Er det muligt at lave spørgeskemaer herinde?
Måske vil Web være dig behjælpelig ?

Citat:
Overvejer at ændre emnet da jeg meget gerne vil prøve, at fokus på Jeres problemer.
Fokus ligger som før nævnt i sagsbehandlerens manglende brug af Arbejdsevnemetoden.

Mange herinde vil give mig ret, når jeg påstår at brug af denne metode ville forhindre kommunen i at sylte sagerne,

hvilket i sidste ende kan komme til at koste dyrt.

Presset på de kommunale sagsbehandlere er stort, men hvis alle arbejdede efter samme model,

kunne der spares tid, specielt når en sag "flytter kontor".

For mig at se, arbejder sagsbehandlerne meget forskelligt, og det ser ikke ud til,

at der er nogen form for kvalitetskontrol af deres arbejde.

Ergo er det meget forskelligt, hvad der kommer ud af "en sag",

da den er afhængig af sagsbehandleren viden, erfaring og især OMHU !

Kan ikke lade være med at grine lidt her, da min nye sagsbehandler sagde :

Din sag har aldrig været udsat for rettidig omhu
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2010, 11:07   #37
Ukken
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 177
Styrke: 16
Ukken er ny på vejen
Problemformulering.

Når lovgivningen siger at borgeren har krav på en systematisk helhedsorienteret sagsbehandling, hvorfor sker det så ikke i praksis.

Teorigrundlaget vil jo så være lovgivningen - retssikkerhedsloven/forvaltningsloven. samt fagets teori og metode bog ( stadig terese damsholt - lis hillgaard ? )


Hvis du tør så lav et spørge skema til en forvaltning fx sygedagpenge området´s rådgivere og flet ind i andre spørgsmål

" hvad er systematisk sagsbehandling ?" du vil blive chokeret over hvor mange der ikke aner og forstår det.
Ukken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2010, 11:18   #38
Ukken
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 177
Styrke: 16
Ukken er ny på vejen
Dokumentationen for at du har et problem - tja K10 i sig selv - ellers et sprøgeskema som du er inde på.

Med den problemformulering og det teorigrundlag - ville dit projekt jo komme til at handle meget om praksis samt uddannelse og efteruddanelse af socialrådgivere.

Du kunne jo evnt vælge at se på hvordan man implementerede arbejdsevnemetoden i hin tid.

Samt problematisere over at når medarbejdere ikke ved hvad deres egen arbejds metode er hvordan så tilegne sig nyt der lægger sig oveni denne metode og omsætte denne til praksis.

nå jeg bliver sgu helt tændt - der kunne gemme sig et rigtig godt projekt her - hvorfor skriver du alene ?
Ukken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2010, 11:18   #39
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
du vil blive chokeret over hvor mange der ikke aner og forstår det.
Nemlig, Ukken !

Og det til trods for, at Socialministeriet i 2001 sendte denne bog på markedet :

Titel: Arbejdsevnemetode
Metode til beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne
Udgiver: Socialministeriet
Kontoret for aktiv socialpolitik
Kontoret for ældre samt sociale pensioner
Tlf. 33 92 93 00
Fax 33 93 25 18
E-post: [email protected]
Udgivelsesår: 2001
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2010, 11:21   #40
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
nå jeg bliver sgu helt tændt - der kunne gemme sig et rigtig godt projekt her
OZ mig, Ukken, OZ mig

Citat:
Samt problematisere over at når medarbejdere ikke ved hvad deres egen arbejds metode er
Her kunne man så fortsætte : så er det deres skyld, at borgerne ikke får den korrekte sagsbehandling !
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN

Sidst redigeret af Florken; 28-08-2010 kl. 11:23. Årsag: Tilføjelse
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Interview til projekt katrinedebell Alt det andet 1 05-04-2013 10:27
Marselisborg projekt jasch Alt det andet 0 20-01-2012 22:59
projekt 110? frisøren Dit og Dat 2 06-10-2010 16:42
projekt springbræt lilleper Alt det andet 11 20-04-2010 14:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension