K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-01-2006, 03:38   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Fleksere skal da ikke matches??

Hej Pia...

Jeg er blevet gjort opmærksom på at fleksere ikke skal matches, og det er hvad enten de er på kontanthjælp eller ledighedsydelse.

Jeg syntes det lyder ganske fornuftigt det der står skrevet her, men måske du lige gider at kigge det igennem og se hvordan det ser ud.



Som jeg læser loven her så skal fleksere ikke medtages i de matchkategorier der i øjeblikket er ved at blive lavet…

Heller IKKE selv om de modtager kontanthjælp.

I denne Bekendtgørelse om visitation og det individuelle kontaktforløb står der http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20040110105-REGL


Under . Anvendelsesområde
§ 2. Reglerne i denne bekendtgørelse skal anvendes af kommuner og Arbejdsformidlingen ved den første samtale i det individuelle kontaktforløb og i det efterfølgende kontaktforløb for følgende målgrupper, jf. § 2, nr. 1-3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats:
1) ledige, der modtager dagpenge eller ydelser efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
2) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik alene på grund af ledighed, og
3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed.
Stk. 2. Bekendtgørelsen finder ligeledes anvendelse, når en anden aktør på vegne af kommuner eller Arbejdsformidlingen udfører opgaver, jf. stk. 1, jf. § 3 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.


Denne bekendtgørelse siger at det kun gælder for mennesker der er omfattede af § 2, nr. 1-3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

I lov om aktiv beskæftigelsesindsats. http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20030041930-REGL

Der står
Målgrupper, ansvar m.v.

§ 2. Målgrupper efter afsnit III-VII i denne lov er:
1) Ledige, der modtager dagpenge eller ydelser efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
2) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik alene på grund af ledighed,
3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed,
4) personer med begrænsninger i arbejdsevnen, som er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr. 5,
5) personer, der modtager dagpenge under sygdom efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, og som, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, skal have et tilbud som led i afklaring af den enkeltes arbejdsevne,
6) personer under 65 år – personer født den 1. juli 1939 eller tidligere dog 67 år – med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der modtager førtidspension efter lov om social pension, og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på nedsat tid på normale vilkår på arbejdsmarkedet,
7) personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension, og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet
8) personer med handicap, jf. lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., der har gennemført en uddannelse af mindst 18 måneders varighed, som kan berettige til optagelse i en arbejdsløshedskasse, og som ikke har opnået ansættelse efter op til 2 år efter uddannelsens afslutning, og som mangler erhvervserfaring inden for det arbejdsområde, som uddannelsen kvalificerer til.

Efter min bedste overbevisning er fleksere ikke omfattede af af § 2, nr. 1-3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

Vi går derimod ind under
§ 2 stk 7 som siger personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension, og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet


Ud fra dette kan jeg ikke se at vi skal gå med i gruppen af mennesker der skal i match kategorier
  Besvar med citat
Gammel 05-01-2006, 09:39   #2
Isch
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Lokation: Køge
Alder: 55
Indlæg: 122
Styrke: 19
Isch er ny på vejen
RE: Fleksere skal da ikke matches??

Hej Hejdien

Nu har jeg talt med en tidligere kollega som sidder ude i JSV.....det er fuldstændigt korrekt at i hører under 7'eren og derfor ikke skal matches på samme måde som kontanthjælpsmodtagere. Hun synes du skal klage over det (men det kommer der vel ikke noget ud af) men det skal i hvert fald fjernes fra din sag
Isch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2006, 14:31   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Fleksere skal da ikke matches??

Hej Isch ..

Jeg var i går oppe med et brev til min sagsbehandler hvor jeg gjorde indsigelser mod det at jeg var blevet sat i en match 4.

Dog vidste jeg ikke de regler der stod her, derfor har jeg lige sendt denne mail til hende.

Jeg sendte dig i går et brev om at jeg var uenig i match kategorien 4 som du havde sat mig i, jeg gav som begrundelse at jeg ikke mente at man kunne bruge de match kategorier på dem der var visiteret til fleks..

Efterfølgende har jeg fundet ud af at jeg har ret, derfor sender jeg dig lige en kopi af de bekendtgørelser som omtaler disse match kategorier.

Du vil kunne læse mere om det på de link der står i mailen eller du kan gå ind på min hjemmeside www.k10.dk og læse mere om det.

Jeg sender dig det ene og alene fordi jeg syntes at det er skønne spildte kræfter og ressourcer på noget der ikke er aktuelt, og jeg mener at kræfter og ressourcer kan lægges et andet sted.

I denne Bekendtgørelse om visitation og det individuelle kontaktforløb står der http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20040110105-REGL


Under . Anvendelsesområde
§ 2. Reglerne i denne bekendtgørelse skal anvendes af kommuner og Arbejdsformidlingen ved den første samtale i det individuelle kontaktforløb og i det efterfølgende kontaktforløb for følgende målgrupper, jf. § 2, nr. 1-3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats:
1) ledige, der modtager dagpenge eller ydelser efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
2) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik alene på grund af ledighed, og
3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed.
Stk. 2. Bekendtgørelsen finder ligeledes anvendelse, når en anden aktør på vegne af kommuner eller Arbejdsformidlingen udfører opgaver, jf. stk. 1, jf. § 3 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.


Denne bekendtgørelse siger at det kun gælder for mennesker der er omfattede af § 2, nr. 1-3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

I lov om aktiv beskæftigelsesindsats. http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20030041930-REGL

Der står
Målgrupper, ansvar m.v.

§ 2. Målgrupper efter afsnit III-VII i denne lov er:
1) Ledige, der modtager dagpenge eller ydelser efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
2) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik alene på grund af ledighed,
3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed,
4) personer med begrænsninger i arbejdsevnen, som er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr. 5,
5) personer, der modtager dagpenge under sygdom efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, og som, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, skal have et tilbud som led i afklaring af den enkeltes arbejdsevne,
6) personer under 65 år – personer født den 1. juli 1939 eller tidligere dog 67 år – med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der modtager førtidspension efter lov om social pension, og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på nedsat tid på normale vilkår på arbejdsmarkedet,
7) personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension, og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet
8) personer med handicap, jf. lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., der har gennemført en uddannelse af mindst 18 måneders varighed, som kan berettige til optagelse i en arbejdsløshedskasse, og som ikke har opnået ansættelse efter op til 2 år efter uddannelsens afslutning, og som mangler erhvervserfaring inden for det arbejdsområde, som uddannelsen kvalificerer til.

Efter min bedste overbevisning er fleksere ikke omfattede af af § 2, nr. 1-3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

Vi går derimod ind under
§ 2 stk 7 som siger personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension, og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet



Vil du være så venlig at give mig svar tilbage når du har læst dette og give din mening til kende og hvor vidt du har fjernet mig fra matchningen.


Med venlig hilsen

xxxx


Du har nok ret i at man ikke umiddelbart kan klage over det, i og for sig er det også mig ligegyldigt for som Pia skrev, så er det nok bare noget administrativt noget.

Men det virker forrykt og åndsvagt at man bruger penge ressourcer og arbejdskraft på at sidde og matche nogen der ikke skal matches.

Det er jo i forvejen ikke sådan at sagsbehandlerne har tid nok, de har jo en kæmpe arbejdsbyrde.

Så der er ikke nogen grund til at give dem mere arbejde fordi loven skal være så kringlet.

Derudover har jeg også skrevet til arbejdsmarkedetstyrelsen på adressen [mail][email protected][/mail] og bedt dem om at kigge på det og hørt om det er noget de kan gøre noget ved ..
og bedt dem om et svar...
  Besvar med citat
Gammel 05-01-2006, 20:46   #4
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Fleksere skal da ikke matches??

Hej med jer!

Hvor er det altså bare super godt at i er så aktive og har fundet det frem i har. Jeg ledte og ledte, men kunne ikke finde det, så det er da godt vi er flere om det

Men det er fuldstændig rigtigt, flekser uanset om de er på kontanthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse hører under målgruppen § 2 nr. 7 i beskæftigelsesloven.
Og jeg er 99% sikker på, at grunden til, at du er blevet matchet er, at du er på kontanthjælp, og man ikke har været opmærksom på, at du er flekser.
Det er det der med, at der flere der skal varetage opgaverne.

"glæder" mig til at se, hvordan i alle sammen reagerer, når det står klart for borgerne, hvordan systemet bliver nu her efter d.1.1.06.

Der er jo kommet nye forvaltninger

BIF - beskæftigelses- og integrationsforvaltningen
BØF - børne- og ungdomsforvaltningen
SOF - socialforvaltningen

Og en del andre, som ikke umiddelbart får nogen indflydelse på flekser.

Ihvertfald, uanset om du er flekser, er på sygedagpenge, er på kontanthjælp m.v. så kan du være 100% sikker på, at man har minimum 2 forskellige sagsbehandlere, hvis man så har brug for sociale tiltag, ja, så har man 3 forskellige sagsbehandlere.

BIF tager sig udelukkende af det arbejdsmarkedsrettet, og man har kontakt med en sagsbehandler. Hvis du så siger til den samme sagsbehandler at du godt vil gennemgå din økonomiske situation, skal du henvises til en anden sagsbehandler. Hvis du så skal søge økonomisk hjælp fx til ekstra el-regning, samværsudgifter, huslejerestance, medicin m.v. tjaaa så skal du henvises til en 3. sagsbehandler.
Og alt dette af hensyn til borgeren, fordi det hele skal være nemmere.

Nå, det har egentlig ikke noget med matchkategorierne at gøre, men må nok indrømme, at sådan som tingene kommer til at se ud, er man lidt frustreret som sagsbehandler.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2006, 09:20   #5
Isch
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Lokation: Køge
Alder: 55
Indlæg: 122
Styrke: 19
Isch er ny på vejen
RE: Fleksere skal da ikke matches??

Vil lige tilføje til Pia's mail at det er i København at forvaltningerne nu ser sådan ud og hedder sådan.

Men at princippet selvfølgelig er det samme i de andre kommuner......vejledere på job og penge vil altid være to forskellige personer
Isch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2006, 15:30   #6
Peter
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 3
Styrke: 0
Peter er ny på vejen
RE: Fleksere skal da ikke matches??

Jeg kan godt se at vi hører under §2 stk 7 men hører man ikke også under denne kategori.

§2
3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed.

For der står jo at man ikke alene har ledighed som problem.

Kan man hører til under flere ?? altså både stk 3 og stk 7

Hvor kan man egentlig læse om hvor man hører til, det må da stå et eller andet sted.
Peter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2006, 18:39   #7
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Fleksere skal da ikke matches??

Nej man hører ikke under § 2 nr. 3, da det er personer der pt. ikke er parate til arbejdsmarkedet, men man forventer at de bliver det på et tidspunkt via beskæftigelsesfremmende foranstaltninger eller revalidering. Måske ender personer i denne målgruppe som fleksjobsberettiget eller førtidspensionister.
Man ikke læse noget sted hvor man hører til, medmindre sagsbehandleren har skrevet det i ens journalark - det er ikke et lovkrav, så det bliver som regel ikke gjort.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2006, 21:54   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Fleksere skal da ikke matches??

Piab jeg giver jo dig 100% ret, men prøv at læse mit indlæg om hvad Cabis socialrådgiver har at sige til det emne

http://www.k10.dk/showthread.php?t=121&highlight=Cabi

der er ikke noget at sige til at forvirringen er total :|:|

Sidst redigeret af Hejdien; 05-09-2008 kl. 01:52. Årsag: Sat link ind til tråden da det link der var der ikke virkede
  Besvar med citat
Gammel 10-01-2006, 23:57   #9
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Fleksere skal da ikke matches??

Ok, den er godt nok lang - venter lige til i morgen, så kan jeg printe den ud - og sidde og læse den.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2006, 22:59   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Fleksere skal da ikke matches??

Ja PiaB det var unægtelig en af de længere smøre

Og ved du hvad, den stopper såmænd ikke der, jeg har idag fået en mail fra Cabis socialrådgiver om at han ikke ved hvad jeg mener med at to lovgivninger kommer i kambolage med hinanden :|:|

Og ved sqette snart heller selv hvad jeg mener

For jeg syntes da at det hele bliver mere og mere indviklet

Nå men socialrådgiveren fra Cabi mener stadig at jeg er under to Paragrafer §2 stk 3 og § 2 stk 7. men øhhh gad vide om det så også betyer at jeg kan få et løntilskudsjob

Men under alle omstændigheder så håber og tror jeg da at Claus hjort som jo er ansvarlig på området ved hvad det er der sker for fleksvisiteret på kontanthjælp..

Har idag fået mail fra Thomas Adelskov om at der er stillet disse spørgsmål til Claus Hjort...

§20 spørgsmål til beskæftigelseminsiteren.

nr 1. Vil ministeren redegøre for, om borgere, der er visiteret til fleksjob og er på kontanthjælp, vil kunne risikere at miste kontanthjælpen efter regeringens og Dansk Folkepartis forslag om 300 timers beskæftigelseskrav til ægtepar på kontanthjælp?

nr 2. Vil ministeren redegøre for, hvilke retningslinier borgere, der er visiteret til fleksjob placeres efter i matchgruppesystemet, samt hvilke initiativer kommunen er forpligtiget til for at finde borgeren et fleksjob eller bringe borgeren i stand til at varetage et sådant?

nr 3 Vil ministeren redegøre for, om det er foreneligt at visitere borgere til fleksjob og samtidig placere borgeren i matchgruppe 4?

Når der kommer nogle svar på det, tja hvem ved, så kan det da være at der kastes lidt lys over sagen..
Spørgsmålene er endnu ikke besvaret, men de kan følges her..


http://www.ft.dk/samling/20051/MENU/00041933.htm
spørgsmålene S1780-S1782

Hvis der er nogen der er intresseret i at følge udviklingenden
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
skal kommunerne ikke overholde loven-jo de skal østerbro Skal kommuner ikke overholde loven? 4 04-08-2020 23:17
skal skal ikke tvungen behandling Dyrmose Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 19-03-2013 03:37
Skal, skal ikke søge fleksjob? frkhansen Er det overhovdet til at få fleksjob? 8 29-08-2011 22:09
Flytte hjemmefra -skal/skal ikke?? Tullepigen90 De Unge 7 03-02-2011 19:28
Hjort skal svare på, hvad han vil gøre for ledige fleksere zuza Politik og Samfund 11 20-02-2008 13:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension