K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-03-2010, 01:21   #1
huggies
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
huggies er ny på vejen
Tandlæge-anbefaling?

Jeg ville høre om I kunne anbefale nogle gode tandlæger med afdragsordning i København?
Jeg er på kontanthjælp og tror jeg har 2 huller og en tand som er blevet rodbehandlet sidste år som giver konstante smerter og den skal også få krone, det bliver nok dyrt

Jeg har aldrig haft nogen problemer med tænderne før, men nu sidste år mens jeg har taget antidepressive har jeg haft meget mundtørhed, jeg tror at det er del af skylden.
huggies er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2010, 01:46   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære huggies

Har du undersøgt, om du kan få offentlig hjælp ??
Læs på :
https://www.retsinformation.dk/Forms...d=113596#Kap10

Kapitel 10
Hjælp i særlige tilfælde
Enkeltudgifter
§ 81. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse.
Sygebehandling m.v.
§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.

kig også her :
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=121097

Kapitel 2
Borgeren
§ 3. Kommunen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
Stk. 2. Kommunen fastsætter en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
§ 5. Kommunen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.


Håber det kan hjælpe dig.


K.H. Florken
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2010, 14:58   #3
huggies
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2010
Indlæg: 2
Styrke: 0
huggies er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Kære huggies

Har du undersøgt, om du kan få offentlig hjælp ??
Læs på :
https://www.retsinformation.dk/Forms...d=113596#Kap10

Kapitel 10
Hjælp i særlige tilfælde
Enkeltudgifter
§ 81. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse.
Sygebehandling m.v.
§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.

kig også her :
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=121097

Kapitel 2
Borgeren
§ 3. Kommunen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
Stk. 2. Kommunen fastsætter en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
§ 5. Kommunen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.


Håber det kan hjælpe dig.


K.H. Florken
1000 tak Florken Jeg har tænkt mig at søge men hvis jeg så ikke får hjælp til det, så mangler jeg en god tandlæger med afdragsordning.
huggies er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2010, 20:06   #4
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
hvis ikke du får støtte, så ved jeg at mange tager til sverige for at få lavet tænder.. det er billigere.og københavn er jo tæt på sverige..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2010, 20:35   #5
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
min far fik lavet hans tænder i tyskland men kig på avmintand.dk,der er tandlæge fra Danmark
England
Polen
Spanien
Sverige
Tenerife
Thailand
Tjekkiet
Tyrkiet
Tyskland
Ungarn
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2010, 21:01   #6
leloro
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Indlæg: 8
Styrke: 0
leloro er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af huggies Se meddelelser
Jeg ville høre om I kunne anbefale nogle gode tandlæger med afdragsordning i København?
Jeg er på kontanthjælp og tror jeg har 2 huller og en tand som er blevet rodbehandlet sidste år som giver konstante smerter og den skal også få krone, det bliver nok dyrt

Jeg har aldrig haft nogen problemer med tænderne før, men nu sidste år mens jeg har taget antidepressive har jeg haft meget mundtørhed, jeg tror at det er del af skylden.
Hej. De fleste større kommuner har en tandlæge skole, hvor det er gratis eller delvis alt efter hvor meget man skal have lavet. Jeg har selv prøvet den i aarhus for mange år siden hvor jeg havde flækket en kindtand men jeg var på besøg der. Og det var en udemærket behandling. Håber du kan bruge det til noget.
leloro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2010, 12:24   #7
amar
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2010
Indlæg: 7
Styrke: 0
amar er ny på vejen
Smile

Hej Huggies
Jeg har tidligere skrevet et indlæg her om netop samme problem, fordi jeg selv stod med et par huller i tænderne i efteråret 09.
Min hukommelse er ikke særlig god, men prøv at finde mine indlæg fra januar.
Du skal være forberedt på ventetid hvis du søger kommunen om enkeltydelse til hjælp med regningen; selvom min socialrådgiver rykkede for svar flere gange, kom det først efter 4 måneder med mega ondt i tænderne, før jeg endelig kunne få det lavet.

Mit forslag er, at tage hen til tandlægeskolen ved panum instituttet (lige ved rigshospitalet) og få dem til at kigge på det. Det er de studerende, der udfører arbejdet, og du skal kun betale for materialeudgifterne.

Der er også andre muligheder for at finde ud af, hvor du står: Du kan f.eks. ringe rundt til forskellige tandlæger og spørge mht afragsordning og overslag. Min egen tandlæge giver mulighed for at betale over 3 måneder. Men min tandlæge er også meget dyr, og havde kommunen ikke valgt at dække noget af det, ville jeg have stået med et stort problem.
Du har ret i, at mundtørhed giver risiko for huller i tænderne. Og f.eks. antidepressiv medicin (som jeg får i spandevis) kan netop give ekstrem mundtørhed. Du kan evt. spørge om at få en recept på en speciel type tandpasta, der indeholder ekstra meget fluor og det hjælper tænderne med at genopbygge emaljen. Det hedder duraphat, og jeg får min recept hos tandlægen. Det er klart pengene værd.
På apoteket fås tyggetabletter, som sætter spytproduktionen igang, og sukkerfrit tyggegummi burde vel også kunne hjælpe.

Ikke alle tror på det med, at medicin kan påvirke tænderne eller andre dele af kroppen. Ligegyldigt hvor veluddannede folk er, er fordommene alligevel så stærke, at man kan blive udsat for ydmygende kommentarer og dårlig behandling, selvom man har papir på det hele og ekspertudtalelserne med. Hvis du ringer rundt til tandlæger, kan du måske også spørge, om de har patienter, der får meget medicin, der har indvirkning på tænderne. Har de aldrig hørt om den slags, er det nok et sted, du bør undgå.

Held og lykke med det
amar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2010, 23:54   #8
Maii
Føler sig hjemme på K10
 
Maiis avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2010
Lokation: Viborg
Indlæg: 27
Styrke: 15
Maii er ny på vejen
Mine erfaringer med at søge enkeltydelse til tandlæge

Jeg har haft held til at få enkeltydelse til tandlæge 3 gange.

1. Første gang var fordi jeg skulle have en bideskinne til over 3000kr.
Citat:
Jeg skrev: "Jeg ansøger om engangsydelsen, da jeg har meget ondt i kæben og næsten konstant har hovedpine pga. problemerne. Det er en ret stor uforudset udgift, som jeg ikke har haft mulighed for at gætte ville komme, og jeg har derfor heller ikke kunnet spare op til den."
Tandlægen skrev: "Bideskinnen anbefales pga udtalt slid i kæbeleddet (knæk)
Kommunen skrev: "Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at udgiften til en bideskinne er nødvendig og lægefaglig velbegrundet, og at du ikke selv kan afholde udgiften og stadig have et rimeligt beløb til rådighed."
Her fik jeg svar efter 5 dage.


2. Anden gang var en tandlægeregning på over 4000 kr.
Citat:
Jeg skrev: "Jeg havde ikke forudset, at regningen fra tandlægen ville blive så stor. Den 18/11-08 fik jeg lavet en alm. undersøgelse og skulle have skiftet en plump den 8/12-08. 4 dage efter plumpen blev skiftet fik jeg rodbehandlet tanden første gang, da man var kommet for langt ned til nerverne og det blev ved med at gøre ondt. Den 16/12-08 var jeg igen dernede, da det blev ved med at gøre meget ondt. Der blev den igen rodbehandlet, og det blev den så sidste gang 5/1-09 og jeg fik en ny fyldning i igen den 8/1-09 hvor jeg fik regningen. Jeg blev ret chokkeret over regningen, for jeg havde slet ikke troet, at det var så dyrt. Det var akut, da det gjorde meget ondt og alm. smertestillende ikke var nok, men jeg havde ikke troet, at det ville være så omfattende og dyrt, at jeg ikk havde råd til det. Regningen er ikke betalt."
Tandlægen skrev: "Efter at have lavet plastfyldning på +7 8/12-08 blev det efterfølgende nødvendigt at rodbehandle tanden pga. murrende smerter." (Desuden var journalen, hvor der stod "nødbehandling" medsendt.
Kommunen skrev: "Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at det er lægefagligt dokumenteret at behandlingen var akut nødvendig, hvorfor der ses bort fra, at du skulle have ansøgt kommunen om hjælp til udgiften inden du påtog dig den, i henhold til lov om aktiv socialpolitik §88. Det er ligeledes vurderet, at du ikke selv er i stand til at afholde udgiften og stadig have et rimeligt beløb til rådighed."
Her fik jeg svar dagen efter. (Havde snakket med hende der skulle behandle sagen, så hun vidste allerede inden jeg afleverede ansøgningen, hvad det gik ud på.)


3. Tredje gang søgte jeg om hjælp til at betale en krone på en tand der var knækket ca. 7000 kr
Citat:
Jeg skrev: "Den ene side af min tand er knækket af, og tandlægen siger, at det bare er et spørgsmål om tid inden den anden side knækker af, hvis jeg ikke får en krone på tanden. Det er et ret stort beløb, som jeg ikke har haft mulighed for at forudse og spare op til."
Tandlægen lavede et overslag på udgifterne, som jeg vedlagde.
Kommunen skrev: " Jeg har i dag videresendt det prisoverslag fra din tandlæge, der er indsendt hertil, til kommunens tandlægekonsulent. Dette er med henblik på at få vurderet om behandlingen er den bedste og billigst forsvarlige løsning. Du vil snarest modtage et brev med en indkaldelse til undersøgelse hos tandlægekonsulenten. Efter denne undersøgelse vil der blive taget endelig stilling til din ansøgning"
Tid hos tandlægekonsulenten en mdr. efter. (Her havde jeg fået ondt i den tidligere rodbehandlede tand, så det tog hun også stilling til)
Kommunen skrev: "Der er ved afgørelsen lagt vægt på, at den af tandlægekonsulenten anbefalede behandling er nødvendig og lægefaglig velbegrundet. det er ligeledes vurderet at du ikke selv er i stand til at afholde udgiften og stadig have et rimeligt beløb til rådighed. Der bevilliges 4 fladet plastfyldning i +5 samt lokalbedøvelse, samt en rodbehandling af +7."
Første svar fra kommunen kom dagen efter ansøgningen og andet svar kom dagen efter undersøgelsen hos lægekonsulenten.


Jeg husker ikke helt, om jeg sagde til dem, at det hastede... siden der har været så hurtig respons...

Jeg afleverede hver gang en masse dokumentation for mine udgifter i form af kvitteringer på medicin, fysioterapi, husleje, el, telefon, forsikringer, kontaktlinser osv.
Desuden skulle de bruge kontoudtog fra banken, "lønseddel" og overslag fra tandlægen.

Håber nogen kan bruge noget af det jeg har skrevet til noget...

Sidst redigeret af Maii; 23-03-2010 kl. 23:56. Årsag: Stavefejl :)
Maii er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Medicintilskudsnævnets anbefaling beha Alt det andet 1 08-04-2013 14:22
Anbefaling af Reumatolog missjane Den nyttige viden vi alle har 1 19-05-2011 13:31
Anbefaling af reumatolog i Kbh/nordsjælland Bella67 Alt det andet 6 17-05-2011 13:21
Anbefaling af psykiater charho Alt det andet 4 06-01-2010 14:57
rådgivers anbefaling. knudsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 25-11-2008 00:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension