K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-01-2013, 21:57   #21
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af havmanden60 Se meddelelser
hej måske -- hvis man har mulighed -- ved godt der er ingen penge -- men en prof. hjælper som der er her inde er måske givet godt ud -- bare lige til at opdaterer hele forløbet -
Jeg kontaktede en advokat idag, men hun afviste mig ''i døren'' fordi pengene er så små som de er... Jeg har slet ikke råd til at starte min sag op...
Man er virkelig fanget altså
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 22:02   #22
havmanden60
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2011
Indlæg: 295
Styrke: 13
havmanden60 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TBQ Se meddelelser
Jeg kontaktede en advokat idag, men hun afviste mig ''i døren'' fordi pengene er så små som de er... Jeg har slet ikke råd til at starte min sag op...
Man er virkelig fanget altså
jeg ved det -- sydsjælland -- måske der er nogen derude der ser det og kan tilbyde noget -- vi håber -- det er altså ikke nemt --bare lige man fik det sat på plads -
havmanden60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 22:03   #23
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
TBQ, du er allerede nået så langt, at du ved, at det er vigtigt, at få en kvittering hver gang du afleverer noget på kommunen.

Det næste du bør vide er, at hvis en kommunalt ansat siger noget, der lyder mærkeligt, ja, så er det sikkert mærkeligt, og så beder du om, at få det på skrift.

Du kan evt. sende en mail hvori du refererer til jeres samtale, og spørger, om du har forstået det korrekt. På den måde får du tingene på skrift.

M.h.t. din §17, så kan du godt stole på alt hvad Web har skrevet.

For den sags skyld kan du læne dig tilbage og vente til de 3 mdr. er gået, og hvis du til den tid ikke har fået en afgørelse bør du klage over det.

Men du kan også gøre det, at du sender en mail til kommunen (til deres officielle mail-adresse) hvori du skriver, at du den og den dato har søgt om førtidspension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag, og at du undrer dig over, at du ikke har hørt noget vedr. udarbejdelse af din ressourceprofil/arbejdsevnevurderingsjournal.

Hvis du får afslag på din ansøgning, så bør du anke det. Skriv gerne om afslaget herinde, så vi kan hjælpe dig videre.
Hvis du anker deres evt. afslag, og kommunen fastholder deres afslag, så skal de sende anken videre til BAN, og så kan jeg forestille mig, at kommunen har et problem hvis der ikke er lavet en rp.

Og hvis sagen ender i BAN, så tror jeg, at kommunen har et endnu større problem hvis du kan dokumentere, at du har gjort kommunen opmærksom på den manglende rp.

Men uanset hvad, hvis din sag ender med, at du får tilkendt fp (også selvom det først sker efter at den har været i BAN), så vil du få den med tilbagevirkende kraft til den dag de 3 måneder sluttede, for dit vedkommende vil det så blive xx/3-2013.

Du kan evt. udnævne din kæreste til at være din partsrepræsentant, i stedet for bisidder.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 22:27   #24
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af havmanden60 Se meddelelser
jeg ved det -- sydsjælland -- måske der er nogen derude der ser det og kan tilbyde noget -- vi håber -- det er altså ikke nemt --bare lige man fik det sat på plads -

Tak... Jeg håber der er en der melder sig...

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
TBQ, du er allerede nået så langt, at du ved, at det er vigtigt, at få en kvittering hver gang du afleverer noget på kommunen.

Det næste du bør vide er, at hvis en kommunalt ansat siger noget, der lyder mærkeligt, ja, så er det sikkert mærkeligt, og så beder du om, at få det på skrift.

Du kan evt. sende en mail hvori du refererer til jeres samtale, og spørger, om du har forstået det korrekt. På den måde får du tingene på skrift.

M.h.t. din §17, så kan du godt stole på alt hvad Web har skrevet.

For den sags skyld kan du læne dig tilbage og vente til de 3 mdr. er gået, og hvis du til den tid ikke har fået en afgørelse bør du klage over det.

Men du kan også gøre det, at du sender en mail til kommunen (til deres officielle mail-adresse) hvori du skriver, at du den og den dato har søgt om førtidspension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag, og at du undrer dig over, at du ikke har hørt noget vedr. udarbejdelse af din ressourceprofil/arbejdsevnevurderingsjournal.

Hvis du får afslag på din ansøgning, så bør du anke det. Skriv gerne om afslaget herinde, så vi kan hjælpe dig videre.
Hvis du anker deres evt. afslag, og kommunen fastholder deres afslag, så skal de sende anken videre til BAN, og så kan jeg forestille mig, at kommunen har et problem hvis der ikke er lavet en rp.

Og hvis sagen ender i BAN, så tror jeg, at kommunen har et endnu større problem hvis du kan dokumentere, at du har gjort kommunen opmærksom på den manglende rp.

Men uanset hvad, hvis din sag ender med, at du får tilkendt fp (også selvom det først sker efter at den har været i BAN), så vil du få den med tilbagevirkende kraft til den dag de 3 måneder sluttede, for dit vedkommende vil det så blive xx/3-2013.

Du kan evt. udnævne din kæreste til at være din partsrepræsentant, i stedet for bisidder.

Tusind tak for tippet mht at få det de siger på skrift... Jeg prøver at få alt de siger, og det kan være ret så interessant at se hvordan de har opfattet en evt, samtale

I forhold til at jeg kan dokumentere det med en rp, så bliver det ikke noget problem... Jeg har et pænt referat af den samtale hvor min sagsbehandler afviser at lave den.

Jeg vil sende dem en mail med det du skriver omkring rp osv... Og jeg vil selvfølgelig skriver herinde, hvad der kommer tilbage af svar.

Og min kæreste vil blive udnævnt til partsrepræsentant Tak for det råd
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 22:30   #25
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TBQ Se meddelelser
Jeg vil sende dem en mail med det du skriver omkring rp osv... Og jeg vil selvfølgelig skriver herinde, hvad der kommer tilbage af svar.
Vent evt. lidt og se om der kommer andre gode bud.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 22:32   #26
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Vent evt. lidt og se om der kommer andre gode bud.
Jeg vil afvente lidt...
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 23:12   #27
KBR
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 254
Styrke: 12
KBR er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af havmanden60 Se meddelelser
jeg ved det -- sydsjælland -- måske der er nogen derude der ser det og kan tilbyde noget -- vi håber -- det er altså ikke nemt --bare lige man fik det sat på plads -
Geografien passer, men har desværre ingen forudsætninger for at være bisidder, så har ikke mulighed for at hjælpe
KBR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 23:19   #28
havmanden60
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2011
Indlæg: 295
Styrke: 13
havmanden60 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KBR Se meddelelser
Geografien passer, men har desværre ingen forudsætninger for at være bisidder, så har ikke mulighed for at hjælpe
hej kbr -- nej det er godt nok en svær men det ku jo være der var en der ku ta med -- ved godt at har man været igennem det forløb så er der ikke mere tilovers - det var bare en ide - god aften
havmanden60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 23:51   #29
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KBR Se meddelelser
Geografien passer, men har desværre ingen forudsætninger for at være bisidder, så har ikke mulighed for at hjælpe
Det betyder rigtig meget at du bare skriver... Tak

Citat:
Oprindeligt indsendt af havmanden60 Se meddelelser
hej kbr -- nej det er godt nok en svær men det ku jo være der var en der ku ta med -- ved godt at har man været igennem det forløb så er der ikke mere tilovers - det var bare en ide - god aften
Og det er en rigtig god ide... Jeg må se om der er en der ''byder ind'' Også tak til dig
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2013, 00:05   #30
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nååå her kommer lidt så du kan se at jeg har ret i mine påstande

Ankestyrelsen har lavet en række afgørelser på dette område....altså når man selv søger førtidspension....de omhandler også ressourceprofilen...

Hvis du ikke ved hvem ankestyrelsen er...så er det dem som laver afgørelser som kommunerne så skal rette sig efter...

Dvs har ankestyrelsen sagt at en ting skal gøres på a måde....så SKAL kommunen gøre det på a måde...de må ikke bare gøre det på h måde hvis de nu vil...

Den første afgørelse omhandler retten til for en borger om at søge førtidspension...

Citat:
Borgeren kan når som helst i sin sags forløb bede kommunalbestyrelsen om alene at tage stilling til, om der er ret til førtidspension. Kommunalbestyrelsen skal da straks træffe beslutning om at sagen overgår til behandling med henblik på stillingtagen til om borgeren opfylder betingelserne for tilkendelse af pension.


Til brug for afgørelsen i sagen skulle der udarbejdes en ressourceprofil efter retningslinierne i bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevnen, alene på grundlag af de oplysninger, der forelå ved borgerens anmodning.
Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-006-04.aspx

Som du kan se...så SKAL de lave en ressourceprofil og kommunen SKAL lade din sag overgå til behandling efter reglerne om førtidspension og så SKAL de træffe en afgørelse om du kan få pensionen

De skal gøre det ud fra de papirer der allerede ligger i din sag

Det kan du se af den næste afgørelse

Citat:
Ved foreliggende dokumentationsgrundlag forstås allerede udarbejdet materiale, som en myndighed er forpligtet til at fremskaffe til brug for sagsbehandlingen.
Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-025-04.aspx

Som du kan se af den næste afgørelse så SKAL kommunen vejlede dig i konsekvensen i at du søger på det foreliggende grundlag

Citat:
I forbindelse med anmodning om pension var det ikke tilstrækkelig afklaret, om ansøger ønskede sagen behandlet på det foreliggende dokumentationsgrundlag eller om ansøger ønskede at deltage i arbejdsprøvning og få sagen yderligere belyst lægeligt.

Der var endvidere ikke vejledt om konsekvensen af at sagen blev behandlet på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Endelig havde ansøger ikke været indkaldt til møde i kommunen, før der skulle træffes afgørelse om pension og havde således ikke medvirket til belysning og udarbejdelse af ressourceprofilen

Ankestyrelsen fandt derfor, at der var begået væsentlige sagsbehandlingsfejl og at kommunens afgørelse måtte anses for ugyldig. Kommunens afgørelse blev hjemvist til ny behandling og afgørelse.
Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-013-04.aspx


Det var lige lidt godnat læsning til dig....så du selv kan se at det passer med de ting vi har sagt herinde...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourseforløb - hvor længe skal i gå og hvad skal der ske mbo Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema 19 01-09-2013 23:05
hvad mon der nu skal ske. KatrineB Spørgsmål ang fleksjob 4 10-09-2012 22:35
Hvad skal der til...... MissMurphey Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 30-06-2011 12:06
Hvad skal jeg skrive/hvordan skal jeg gøre... FrkNorden Alt det andet 41 05-05-2011 13:10
Forste mode med en sagsbehandler -Hvad skal man taenke på? /Hvad bliver der spurgt? Tessa Alt det andet 2 10-12-2009 02:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension