K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-10-2013, 16:28   #21
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Dolol hører under de kortvirkende, ellers hedder de Dolol Retard.
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2013, 16:46   #22
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det er helt i orden.

Jeg har så bare ét spørgsmål:
Hører Dolol o.l. ind under det de kalder "kortvirkende opioider"?
Som jeg læser det ja...medmindre det bliver givet som depot præparat..

UPS så ikke du havde svaret Tolik..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2013, 23:36   #23
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Tak. Det var mest det med "opioider" jeg var i tvivl om, har aldrig set den betegnelse før.

Når sundhedsstyrelsen ikke anbefaler kørekort, når man tager kortvirkende opioider fast, burde lægen så ikke informere om dette?

Og apoteket?

Når jeg henter Dolol på apoteket, så plejer de at spørge, om jeg kender det i forvejen, men jeg er aldrig nogensinde blevet oplyst om, at jeg ikke bør køre bil.

Jeg har kørekort, men har ikke ført en bil i mange år, så det er ikke fordi, at jeg har gjort noget forkert.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2013, 02:20   #24
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja det er måske meget alm for jeg har fået dolol ikke depot i rigelige mængder og jeg har aldrig fået noget at vide om det....hverken lægen eller apoteket har sagt noget og min læge ved godt at jeg køre bil....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2013, 07:58   #25
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Først og fremmest må i IKKE misforstå mig, hvis jeg bliver lidt skarp i tonen, men:

Det er IKKE lægen der bestemmer reglerne, det er den lovgivende magt.

Hvis færdselsloven ændrer sig, har vi jo selv pligt til at følge med i det.......

Lægen SKAL IKKE håndhæve loven, men kan råde og vejlede. De kan dog nedlægge et midlertidigt kørselsforbud, hvis de giver f.eks. smertestillende i en tidsbegrænset periode. Hvis de mener at det ikke bliver overholdt, kan de kontakte embedslægen, som kontakter politiet.

Jeg havde kørt "ulovligt" i 9 måneder, men fik ingen straf, da mange ikke kender loven og jeg var i god tro. Hvis man dog bliver involveret i en ulykke og de finder ud af at man er medicineret, kan forsikringen kræve betaling fra føreren, da forsikringen skal udbetale ansvarsforsikringen i første omgang. De kan dog nægte at udbetale kaskoforsikringen på ens egen bil.

Husk at vi har et moralsk ansvar i dette og vi ikke bare kører bil og lader som ingenting.

Grunden til man gør dette ved kortvirkende smertestillende, er at man bliver påvirket på en anden måde end depottabletter.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...bende-medicin/

(DETTE LINK ER DET GAMLE!!!! BEMÆRK 2011 - HEROVER)

http://www.patientombuddet.dk/da/Lov...6gemidler.ashx

(DETTE ER DE NY REGLER!!!!)

Til Vovse:

Apoteket ved jo ikke om du har kørekort og om du kører bil?

Ligeledes ved jeg ,at min egen læge har udtalt:

"Vi er ikke politiet og skal ikke kontrollere om patienterne overholder kørselsforbuddet."

Lægen SKAL dog oplyse kørselsforbud, hvis de udsteder f.eks. Dolol i en kort periode, for eksempelvis hekseskud i 14 dage.

Men som sagt, i sidste ende er det vort eget ansvar at overholde loven. Principielt er vi forpligtet til at kontrollere vores egen bil, inden vi kører. Lygter, bremser, styrtøj, affjedring osv. Hvem her kan sige at de gør det? Men bliver vi stoppet og en baglygte virker ikke, får vi jo en bøde......

Hvor jeg dog savner mit kørekort.........
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2013, 10:24   #26
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tolik Se meddelelser
Først og fremmest må i IKKE misforstå mig, hvis jeg bliver lidt skarp i tonen, men:

Det er IKKE lægen der bestemmer reglerne, det er den lovgivende magt.
Jamen jeg er da helt enig med dig i, at vi selv har et ansvar.

Jeg undrer mig bare over, at når apoteket spørger om så mange andre ting når de udleverer medicin, hvorfor de så ikke nævner noget om det, at køre bil.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Tolik Se meddelelser
Lægen SKAL dog oplyse kørselsforbud, hvis de udsteder f.eks. Dolol i en kort periode, for eksempelvis hekseskud i 14 dage.
Da jeg begyndte på Dolol var det faktisk meningen, at jeg kun skulle have dem i en kort periode, og alligevel har jeg aldrig hørt om det.

Men min daværende læge er gået på pension, så jeg kan ikke engang give ham en skideballe.

Jeg har bare svært ved at forstå, hvorfor det skulle påvirke køre-evnen anderledes, at tage kortvirkende end depot.

Jeg synes jo, at 400 mg depot i døgnet må påvirke mere, end 150 mg kortvirkende fordelt over døgnet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2013, 10:50   #27
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Ved enhver iværksættelse af behandling SKAL lægen oplyse om virkning/bivirkning og prognose for behandling.
Således påhviler det lægen at komme med oplysninger ang. anvendelse af medicin i trafikken.

Og jeg forstår ikke hvis man stadig er i tvivl... når man får udleveret noget på apoteket der har en "rød trekant" så skulle der sandelig gerne ringe en lille klokke... for den rødetrekant betyder jo netop man skal være forsigtig ved betjening af maskiner og motorkøretøjer.

At pålægge andre at skulle have givet informationt, kommer man ikke langt med.

Og iøvrigt er det ikke dosisafhængigt om man kan køre eller ej.
De præparater i taler om har en tilvænning, så man skal højere og højere op for at få en virkning.
Således kan en person på måske 20 mg, være mere farlig i trafikken end en person på 600mg.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2013, 11:52   #28
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
[QUOTE=Nøgne tær;286750]Ved enhver iværksættelse af behandling SKAL lægen oplyse om virkning/bivirkning og prognose for behandling.
Således påhviler det lægen at komme med oplysninger ang. anvendelse af medicin i trafikken.

Vi er for så vidt enige, hvad angår det du skriver, men lægen er IKKE forpligtiget til at kontrollere om du kører bil eller ej.

Jeg ved at lægerne er utilfredse med at de skal lege politi, da man selv har pligt til at holde sig orienteret om reglerne.

Om lægen så orienterer eller ej, så fritager det ikke os for at undersøge sagen selv.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=139895

4.4.2 Narkotika
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende forhold:
1) Indtager man bevidsthedspåvirkende stoffer (narkotika og visse typer medicin), påvirker det evnen til at køre bil og forøger risikoen for trafikulykker.
2) Hvis man indtager forskellige narkotiske stoffer eller blander narkotiske stoffer med alkohol, kan virkningen på personen være uforudsigelig, men ulykkesrisikoen vil under alle omstændigheder være stærkt forøget.
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende lovbestemmelser:
3) Det er ulovligt at køre bil eller blot forsøge det, hvis man har indtaget bevidsthedspåvirkende stoffer, som er farlige for færdselssikkerheden.
4) Ved indtagelse af bevidsthedspåvirkende medicin i strid med lægens ordination kan man omfattes af reglerne om kørsel med bevidsthedspåvirkende stoffer i blodet.
5) Ved påvisning af bevidsthedspåvirkende stoffer i blodet straffes man første gang med bøde og ubetinget frakendelse af førerretten (svarende til straffen for at køre med en alkoholpromille på 1,21).
6) Sanktionerne for kørsel med bevidsthedspåvirkende stoffer i blodet skærpes væsentligt i gentagelsestilfælde.
7) Det er forbudt at overlade bilen til en person, der har indtaget bevidsthedspåvirkende stoffer.
8) Politiet kan til enhver tid kræve, at føreren afgiver spyt- eller svedprøver eller lader sine øjne undersøge.

4.4.3 Sygdom, medicin, træthed og lignende
Eleven skal kunne angive indholdet af følgende lovbestemmelser og forhold:
1) Man må ikke køre bil eller forsøge på det, hvis man ikke kan gøre det på fuldt betryggende måde, fordi man er syg, træt eller har fået medicin eller er påvirket af opstemmende eller bedøvende midler.
2) Opfattelses- og reaktionsevnen svækkes, hvis man er syg eller har indtaget nerve- eller sovemedicin, stærke hoste- eller smertestillende midler eller medicin mod allergi, køre- og søsyge eller lignende.
3) Medicinens sløvende virkning forstærkes kraftigt, hvis man samtidig indtager alkohol.
4) Medicin, der kan nedsætte opmærksomheden og reaktionsevnen, er oftest mærket med rød trekant, men man bør i øvrigt rådføre sig med sin læge eller apoteket om medicinens indflydelse på køreevnen.
5) Opfattelses- og reaktionsevnen påvirkes af både legemlig og psykisk træthed (fx stress), og man skal derfor alvorligt overveje at lade bilen stå, hvis man ikke har sovet nok om natten eller skal hjem efter en lang dag med særligt anstrengende arbejde. Tilsvarende gælder, såfremt man er påvirket af en sindsbevægelse (fx traumatiske oplevelser).
6) Mange bilister er tilbøjelige til at overvurdere egne kræfter ved at køre længere strækninger på tidspunkter, hvor man plejer at slappe af, hvile eller sove.
7) Hvis en læge ved en undersøgelse, som politiet har anmodet om, vurderer, at man ikke er i stand til at køre på fuldt betryggende måde, afhænger straffen af påvirkningsgraden (let, middel, svær eller beruset). Man straffes på samme måde som ved spirituskørsel.
8) Det er forbudt at overlade bilen til en person, der på grund af sygdom, træthed eller indtagelse af medicin eller lignende ikke er i stand til at føre bilen på fuldt betryggende måde.«
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2013, 12:13   #29
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg har ikke skrevet at lægen er forpligtiget til at kontrollere om man kører bil.

Jeg skrev at lægen er forpligtiget til at informere om at der er et problem med at køre bil... hvilket er noget ganske andet !
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2013, 12:34   #30
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Jeg har ikke skrevet at lægen er forpligtiget til at kontrollere om man kører bil.

Jeg skrev at lægen er forpligtiget til at informere om at der er et problem med at køre bil... hvilket er noget ganske andet !
Jeg skriver jo, at lægen ikke er forpligtiget til at kontrollere om du kører bil! Hermed mener jeg, at lægen ikke fysisk skal følge dig ud på gade og se om du sætter dig bag rattet af en bil.

Lægen skal informere, nedlægge evt. forbud og indberette til embedslægen:

Lægens ansvar
Lægen skal gøre klart for patienter, som bruger risikopræparater, at der er kommet indskærpelser angående brug af forskellige lægemidler, blandt andet vanedannende medicin
Hvis patientens brug overstiger myndighedernes grænser, er lægen forpligtet til at gøre patienten opmærksom på dette
Aktuelle tiltag kan blive
At reducere dosen, evt. om muligt seponere præparatet, evt. skifte medicin
At sende melding til embedslægen, hvis patienten nægter at efterkomme anmodningen
Ophøre med receptudstedelse, hvis patienten ikke efterkommer lægens råd
Behandlende/attestudstedende læge leverer præmisserne for forvaltningens vurdering. Attesten skal redegøre for tilstanden i samspil med de faktiske forhold og gerne give en vurdering af risikoen i forbindelse med kørsel. Lægen har imidlertid ingen dispensationsadgang, og embedslægen og politiet er ikke bundet af lægens synspunkter på kørekortspørgsmålet.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...-medikamenter/

(BEMÆRK AT LINKET ER FRA 2011!!!! DOSIS DERFOR FORÆLDET)
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension