K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-06-2008, 15:18   #1
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Afslå behandling...?

Jeg sidder lige og læser den nye praksisundersøgelse om førtidspension fra Beskæftigelsesankenævnet i Region Syddanmark. På side 6 står følgende : at der ikke tilkendes pension, hvis borgeren afslår/ikke ønsker at tage imod et relevant behandlingstilbud

Det udsagn er jeg stødt på flere gange, og jeg undre mig over det hver gang. For hvad indebære det egentligt? Er man som syg forpligtet til at underkaste sig en hvilken som helst behandling også selvom det betyder, at man fx skal gennem en stor, risikofyldt operation uden garanti for effekten? Eller tage medicin, som måske bare giver én andre gener i form af bivirkninger, der kan være lige så slemme som den oprindelige sygdom? Selvføgelig er man som syg interesseret i at få det godt igen, men hvor går grænsen lige? Og hvem sætter den? Ellen Ryg Olsen skrev noget i hendes bog "Syge på tvangsarbejde" om. at det var en menneskeret at bestemme over sin egen krop. Det siger jo lidt sig selv. Men hvordan hænger det så lige sammen med ovenforstående bemærkning??? Kan i hjælp mig med at knække dén nød...???
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2008, 15:54   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Godt spørgsmål, Risa.

Jeg tror, man skal tjekke sygedagpengeloven.

Bl.a. her:

Citat:
§ 15. På baggrund af den første samtale med den sygemeldte efter § 13 og sagsoplysningerne i øvrigt skal kommunen foretage en samlet vurdering af den sygemeldtes konkrete behov for behandling, optræning eller revalidering for at fremme arbejdsfastholdelse og hurtigst mulige raskmelding samt iværksætte den nødvendige indsats.

Stk. 2. På baggrund af hver efterfølgende opfølgning skal kommunen foretage en ny samlet vurdering af den sygemeldtes behov for indsats.
Citat:
§ 21. Retten til sygedagpenge bortfalder

1) så længe den sygemeldte mod lægens opfordring afviser at lade sig indlægge på sygehus eller at modtage nødvendig lægebehandling eller mod lægens eller kommunens opfordring afviser at deltage i hensigtsmæssig optræning for at genvinde arbejdsevnen,

2) hvis den sygemeldte ved sin adfærd forhaler helbredelsen, eller

3) hvis den sygemeldte uden rimelig grund undlader at medvirke ved kommunens opfølgning, jf. kapitel 6.

Stk. 2. Bortfald af sygedagpenge efter stk. 1, nr. 1 og 3, er betinget af, at kommunen har givet den sygemeldte en skriftlig orientering om konsekvenserne af, at den sygemeldte afviser at modtage nødvendig lægebehandling eller deltage i hensigtsmæssig optræning eller undlader at medvirke ved kommunens opfølgning.

Stk. 3. Retten til sygedagpenge ophører fra dagen efter det tidspunkt, hvor betingelserne for udbetaling ikke længere er opfyldt.
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=30746
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2008, 16:28   #3
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 64
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Argumentationen fra dem der laver loven vil være at ingen tvinges til nogen former for behandling men at de er en forudsætning såfremt man ønsker at modtage offentlige ydelser.

Modargumentet er naturligvis at for mange af os er det ikke et frit valg at modtage offentlige ydelser men det betragtes altså som frit at vælge mellem at modtage offentlige ydelser og så dø af sult.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Minister: Folk på sygedagpenge må godt afslå behandling Webmaster K10 Nyheder 0 18-02-2013 15:50
fys behandling nielsen69 Alt det andet 8 10-05-2012 18:54
Kan kommunen afslå samlevers enkeltydelsesansøgning pga. min erstatning? Jupiter Alt det andet 12 04-05-2012 09:17
Re5-behandling extra Alt det andet 8 31-05-2011 23:21
Behandling Trold Dit og Dat 7 17-12-2009 00:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension