K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-02-2008, 10:57   #11
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
I Tyskland og Frankrig har man placeret handicappede i skånejob på virksomhederne, og der er kvoter for hvor mange handicappede den enkelte virksomhed skal beskæftige. Det var den måde, man kunne løse problemet med det meget store antal krigsinvalider efter de to verdenskrige. ”Det rummelige arbejdsmarked” med frivillige kvoter for personer med nedsat arbejdsevne ligner det i hvert fald. Den tidligere statsminister, Poul Nyrup Rasmussen, har også udtalt, at han ikke håber det bliver nødvendigt med tvungne kvoter (som i Tyskland og Frankrig).
Altså som jeg læser det så har Danmark gjort det som de altid gør og gør bedst…

De har for at spare på førtidspensionerne taget noget ud af lovgivningen og procedure i et land og ført det til Danmark , men de har så valgt kun at gøre det halvt.

Forstået på den måde at man har indført fleksjob , men man har ikke sørget for at lægge fokus på det at have og ansætte fleksere, for slet ikke at tale om noget som tvungne kvoter.

Ikke engang i kommunale stillinger kan man komme i betragtning, der skriges på folk inden for sundhedssektoren og hvad ville være mere naturligt end at ansætte et par flekser på hvert bosted og plejehjem, man kunne snildt ansætte en flekser også selv om de har en arbejdsbegrænsning, hvad med at ansætte en flekser til feks at køre med en kaffevogn, en der havde tid til at få en sludder med de gamle og syge når de kommer med kaffe, en der har tid til at lytte.

Før i tiden kendte jeg en der var på førtidspension (den laveste ) og hun havde skånejob med netop sådan en tjans, hun elskede det, de gamle elskede det, og personalet elskede det.

Da kommunen nedlagde hendes stillingen i en besparelse runde blev det undersøgt af personalet og det viste tydeligt at der var mange flere opkald fra beboerne og personalet mente at der var en klar sammenhæng mellem dem der var mest ensomme og dem der ringede mest på personalet.
De havde mistet den person der kom og sludrede lidt med dem og gav sig tid til dem i hverdagen og derfor fik de større brug for personalet selv om det mange gange bare var kontant de søgte..

Hvad med at lade fleskere være den ekstra hånd i børnehave, sfo, skole og vuggestue, den der kunne tage toppen af stressen fra de ordinær ansatte ?

Hvad med at ansætte fleksere på kommunerne , en til at kopiere og sende alle de aktindsigter som sagsbehandlerne ikke har tid til og som man derfor bryder folks retssikkerhed omkring den ene efter den anden gang …

Problemet med fleksordningen er at den er sat op som om flekserne skal være den ekstra hånd der aflaster de ordinære ansatte men i stedet for er det endt ud med nu at man skal ansætte flekser i en ordinær stilling som de mange gange ikke orker og magter , derfor bliver det en dårlig oplevelse både for flekser og arbejdsgiver og ansatte …

I stedet for at flekseren er den der tager toppen af stressen for de ordinære ansatte bliver de til dem der mange steder bliver en stress faktor for de ordinær ansatte , de har flere sygedage, de kan ikke følge med i tempoet og de går ofte hjem før de andre (til misundelse og irritation )

Lav en tvungen kvote ordning inden for det offentlige sådan at de kommer til at gå foran…

Jeg har tit tænkt på at inden for psykiatrien der har man ansat flekser der selv har en psyksik lidelse men som magter et fleksjob , det er så dem nye patienter og pårørende møder når de kommer første gang, de ser at der er håb trods en psykisk sygdom og alt ikke er slut…

Et sted man kunne bruge dette var inden for jobcentrene , jeg er da helt sikker på at hvis der sidder en flekser en som har prøvet at blive trukket igennem arbejdsprøvninger, mistænkeliggørelse, og kampen gennem systemet, og tager mod de nyvisiteret fleksere første gang de komme og fortæller dem lidt om loven for flekser hvad der skal ske nu , hvad de har af rettigheder, og hvad de kan forvente sig altså tager de allerførste indledende samtaler med den ny visiteret , så vil man opleve at en ny visiteret og dem der skal til opfølgning får en helt anden tilgang og motivation til det hele.

Som det er nu så er det første man møder en jobkonsulent en som mange gange ikke har læst ressourceprofilen ikke aner en døjt om hvor mange timer man kan arbejde en som ikke kender ens skånehensyn og først skal til at finde ud af det , og det vækker altså hverken forhåbninger eller tillid, tænk hvis alt dette var talt igennem først med en flekser , som så havde skrevet det mest centrale ned så jobkonsulenten bare kunne gå i gang ….

Jeg er sikker på at der er mange andre muligheder inden for det offentlige hvor man kunne ansætte de flekser der hænger på ledighedsydelsen eller kontanthjælpen endnu…

Men de bliver bare ved at hænge på en discount pension uden rettigheder men med en masse krav, det er hvad man får ud af at adoptere et halvt system, som det franske skal det virke så er man nød til at implantere det hele , det vil sige vil man sige a så skal man også sige b ….

Skal vi have en fleksordning så skal vi også sørge for at arbejdsgiver vil bruge os …

Lige som min bror der var på besøg her i weekenden , han sad og peb over hvor travlt han har og hvor meget de mangler personale og jeg var ved at drive ham til vanvid fordi han hver gang han åbnende munden og sagde , vi mangler folk , så sagde jeg nej det gør i ikke , der er ingen fleksere , og hver gang han prøvede at forklare mig hvorfor de ikke havde fleksere (de er jo så dygtige ude hos ham så det kan en flekser ikke gøre og en flesker er mere syg osv ) så sagde jeg bare, niksen biksen ingen udenlandsk arbejdskraft før man ansætter flekser , klynke retten er væk indtil man har ansat fleksere og han fik godt nok ikke lov til at sige meget , he he ,,

Jeg er så sjov at besøge hvis man selv er en af dem der er placeret højre oppe i hierarkiet og ikke ansætter flekser.

Hvad ang ressourceprofilen ja der har jeg også lige et par meninger men det skal jeg lige skåne jer for nu
  Besvar med citat
Gammel 12-02-2008, 12:28   #12
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Thumbs down

Men de bliver bare ved at hænge på en discount pension uden rettigheder men med en masse krav, det er hvad man får ud af at adoptere et halvt system, som det franske skal det virke så er man nød til at implantere det hele , det vil sige vil man sige a så skal man også sige b ….
citat Af Hejdien.

Ja det er jo en discount pension ...men uden de rettigheder en Pensionist har.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2008, 15:32   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jaaaamen, det er SÅ sløset skruet sammen at man enten må le eller græde - især bliver jeg fortørnet over at vi skal have Frankrig til at udfører en arbejdsevnemetod/ressourceprofil til brug på de danske kommuner. Jamen hvad fanden sker der - hvorfor skal Danmark nu til at kopiere fra andre lande, vi har da altid klaret os så godt selv. Før vi fik hevet Frankrig og Tyskland ind på banen, så lå vi på førstepladsen mht velfærden, nu er vi røget pænt ned af ranglisten. Det er da et hint om at noget er forkert!
Men okay, hvis tanken er at vi skal blive et nyt Europa med flælles regler for pension, skåne og/eller flexjobs, fælles mønt og udhviskede grænser, så kan jeg jo godt se pointen - omend jeg finder det forkasteligt. Så vil man med tiden kunne søge pension i Tyskland, Frankrig eller Danmark på samme regelsæt og under samme lovgivning og få nøjagtig samme sagsbehandling indenfor EU...alt efter hvor man nu har besluttet sig for at bo. Tænk, jeg synes det er skræmmende - jeg er da glad for at være dansker, have danske kroner, og ser rigtigt i ånden at vi får amerikanske tilstande med ghettoer, internationale bander, og ''danske byer kontra tyske byer'' - som vi kender det fra Harlem, little China, little Italy mf som dagligt kræver dødsofre der betræder de forkerte byer med den forkerte race. Vi begynder allerede at kunne se det i Danmark med Black Cobra, Hells Angels, Bandidos, Sjællørbanden osv.......nu mangler vi så bare at få nogle østbander indover, så ruller lavinen. Lukker man op for grænserne, så lukker man også op for folk der har kriminelle tilbøjeligheder og som straks øjner chancen for at få foden ind på marked som de første. Dette gælder også rige og velhavende, rigmænd og økonomer - men de lever jo somregl på adresser hvor de kun kan læse sig til problemerne. Os de svagere stillede får det lige hjem i baggården!

-------------------------------------------------------------------------

Jeg er enig i at der er SÅ mange jobs en flexer kunne bestride, og hvor de vitterligt kunne gøre en mega forskel for andre mennesker, men også for dem selv. Men igen, det hele handler om besparelser! Hvis en alm ansat OGSÅ lige kan rulle vognen med kaffen rundt til beboerne, jamen så er dét løsningen. Eller hvis sagsbehandleren også kan kopiere, sætte en spand kaffe over og lige tømme papirkurven, jamen så gør de det. Det er jo på samme måde sygeplejerskene bliver kostet rundt - de får endda udstukket lægelige opgaver de slet ikke er kvalifiseret til, ti minutter efter ligger de og tørre døre og paneler, fejer gulve og renser toilet - fordi der er sparet på rengøringsassistenterne, og der er mangel på læger. Men typisk Claus Hjort politik er jo netop, at hvis én enkelt kan udføre fire mands arbejde (så er det en fed besparelse!) - så kan han samtidig stå og sige at vi mangler hænder?? Ja, selvfølgelig mangler vi hænder, de hænder der allerede ér i arbejde skal arbejde for fire mand, og de tre andre uden job kan ikke komme ind?? (muligvis også fordi lønningerne simpelthen ikke svare til arbejdsinsatsen), og når folk er slidt ned af års puklen 10 år før tid, så kommer de til førtidspensionen der næsten er umulig at få tilkendt - så skal de fandstejleme arbejdsprøves, mistænkeliggøres, krænkes, revalideres, ressourceprofiles og sendes ud med en etiket i panden hvor der står ,,må ikke tilkendes pension -giv dem er flexjob så de kan holdes stangen på ubestemt tid''!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2008, 15:45   #14
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Måske skulle "Jesus" hjort Frederiksen du ved ham der kan gøre folk raske efter et år...få lavet et genmanipuleret menneske med nogle FLERE HÆNDER på SÅ DE KAN KNOKLE NOGET MERE.

Sidst redigeret af Stella; 12-02-2008 kl. 15:48.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2008, 16:30   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stella Se meddelelser
Måske skulle "Jesus" hjort Frederiksen du ved ham der kan gøre folk raske efter et år...få lavet et genmanipuleret menneske med nogle FLERE HÆNDER på SÅ DE KAN KNOKLE NOGET MERE.
Ja! Og inden vi får set os om, så siger Jesus Hjort, at man kan få tilkendt flex og/eller førtidspension, den dag man kan gå på vandet!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
personlig livsførelse og ødelagt øre (nu tinnitus og lydfølsomhed) nielsen69 Alt det andet 5 12-12-2011 02:33
Syg i et andet EU land (U.K) ? LeneHK Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 14-04-2011 18:48
Syg fik ødelagt to knæ i aktivering buster Politik og Samfund 0 01-12-2010 02:05
Raske hånd ødelagt i arbejdsprøvning! buster Politik og Samfund 7 17-11-2010 10:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension