K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-05-2009, 00:42   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Ingen transporthjælp til fleksjob

Nedenstående bringer så mange interessante ting frem, så jeg har valgt at lægge hele indlægget her. (Jeg bryder vist ingen copyright...)

Men det handler primært om, at man i arbejdsprøvning får hjælp til transport, men IKKE når man får fleksjobbet.

Citat:
Beskæftigelsesminister

Inger Støjberg

Folketinget, Christiansborg

1240 København K


Vedr. lov om aktiv beskæftigelsesindsats og serviceloven i relation til handicappede

Jeg erfarede forleden aften via nyhederne, at du som nytiltrådt beskæftigelsesminister agter at foretage en rundrejse i landet for at få belyst, hvilke problemstillinger der er på arbejdsmarkedet i relation til ligestilling og handicappede.



Formålet med brevet er at belyse en problematik, hvor lovgivning hindrer enkeltes muligheder for tilknytning til arbejdsmarkedet, hvilket ikke opleves som værende i overensstemmelse med regeringens intentioner.



Jeg er selvfølgelig nødt til at belyse sagen ud fra min egen historie, men jeg er sandsynligvis ikke den eneste, der oplever et problem, hvor nugældende lovgivning og kommunens fortolkning bevirker, at jeg i relation til ansættelse i fleksjob kommer i klemme.


Problematikken drejer sig om personer, der på grund af et fysisk handicap ikke er i stand til selv at sørge for transport til og fra en arbejdsplads. Personer med mindre handicaps har i nogle tilfælde ikke mulighed for at oppebære tilskud til individuel transport ved ansættelse i fleksjob. De skal således selv afholde en uforholdsmæssig stor udgift til f.eks. taxa for at opretholde kontakten til arbejdsmarkedet, hvilket ikke står mål med indtjeningen som ”fleksjobber”. Samtidig er der ikke mulighed for evt. at få tilkendt pension, da man gennem arbejdsprøvning/virksomhedspraktik, hvor der skal ydes hjælp til individuel transport, beviser, at man fortsat har en arbejdsevne.


Som lovgivningen er nu, skal kommunen ved arbejdsprøvning/virksomhedspraktik bevilge transport (som regel taxa) til og fra arbejdspladsen efter Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) § 82, stk. 5 og bekendtgørelsens § 144, stk. 5, såfremt det fysiske eller psykiske handicap medfører behov for individuel transport. Når det herefter konstateres, at man kan varetage et fleksjob og ansættes i dette, fjernes hjælpen til transport, idet LAB ikke giver mulighed for at bevilge hjælp til individuel transport ved ansættelse i fleksjob. Hjælp til individuel transport efter LAB kan til ”fleksjobbere” kun ydes ved virksomhedspraktik og i forbindelse med opgradering til varetagelse af fleksjob.


Ved ansættelse i fleksjob er det hensigten, at personen selv skal sørge for transport til og fra arbejde. Evt. problemer omkring dette kan afhjælpes via Serviceloven (SEL), hvor der ved behov kan bevilges invalidebil eller dækkes nødvendige merudgifter til bl.a. transport efter SEL § 100.


En forudsætning for at anvende SEL § 100 er, at der er iværksat betydelige hjælpeforanstaltninger til den handicappede. Nogle handicaps – som i mit tilfælde – kræver ikke personlige hjælpeforanstaltninger, men alene praktiske hjælpeforanstaltninger i det daglige. I de tilfælde, hvor den handicappede har en rask ægtefælle, vil kommunen ofte meddele afslag på praktiske hjælpeforanstaltninger, idet det forudsættes, at ægtefællen varetager disse. Afslaget begrundes således ikke i det fysiske handicap, men alene i konsekvensen af den ægteskabelige stilling. Dette bevirker, at SEL § 100 ikke altid kan komme i anvendelse ved ansættelse i fleksjob.


Derudover kan SEL § 117 anvendes, men problemet med denne bestemmelse er, at det er en ”kan-§”, som kommunen ikke er pligtig til at anvende, og hvor kommunen selv bestemmer, hvorvidt afgørelsen kan ankes til anden myndighed. Min kommune – og formentlig flere andre – er ikke umiddelbart indstillet på at anvende denne § til enkeltpersoner, idet en trængt økonomi ikke tillader dette. I vejledningen til SEL § 117 fremgår det, at alle andre lovmæssige muligheder skal være udtømt før anvendelse af § 117 kan komme i betragtning. D.v.s. at findes ikke andre muligheder kan § 117 anvendes, men kommunen er ikke pligtig til at bruge den.



I de tilfælde, hvor den handicappede stort set klarer sig selv, men har et transportproblem, er konsekvensen af nugældende lovgivning og kommunernes mulighed for selv at vælge omfanget af den hjælp, de agter at yde, at arbejdsprøvning/virksomhedspraktik/opgradering foregår på nogle præmisser, som ændres ved ansættelse i fleksjob. I praksis betyder dette, at en virksomhedspraktik på grund af hjælpen til transporten kan forløbe fint, hvorefter den handicappede ved ansættelsen i fleksjob er nødt til atter at sygemelde sig, da pågældende på grund af et fysisk handicap ikke kan komme frem og tilbage til arbejdet. Konsekvensen er derfor fyring fulgt op af ny virksomhedspraktik, hvor der igen hjælpes med transporten, der ved ansættelse igen følges af en sygemelding og fyring. Dette er således en ond cirkel, der kan fortsætte indtil den handicappede enten bryder psykisk ned med følgende pension eller til pågældende bliver 65 år.


Ydermere kan den handicappede ikke bevilges førtidspension, da pågældende efter den ene virksomhedspraktik efter den anden beviser, at der fortsat er en arbejdsevne. At arbejdsprøvning og ansættelse i fleksjob sker på forskellige præmisser, tages der i dette tilfælde ikke hensyn til.



Konsekvensen af ovenstående er således, at et mindre bevægelseshandicap giver større problemer i relation til varetagelse af et fleksjob i forhold til et større handicap, hvor der skal ydes hjælp.

Eller – jo mere syg man er, desto større hjælp ydes til at passe et arbejde. Jeg er naturligvis ganske enig i, at hjælpen skal være større jo større ens handicap og behov er, men jeg mener ikke, at et mindre handicap skal afskære en fra arbejdsmarkedet.


Med denne lovgivning og muligheder for fortolkning oplever jeg, at FN´s handicapkonvention ikke overholdes, da jeg som handicappet arbejdstager ikke kompenseres, således at jeg kan blive på arbejdsmarkedet. Jeg diskrimineres i forhold til andre, idet jeg selv skal afholde en uforholdsmæssig stor udgift til transport til og fra arbejde.

Kort fortalt er min egen historie følgende:


Jeg har været ansat som tjenestemand siden 1982 i politiet og blev i 2000 ramt at en sygdom i det indre øre, hvilket er forsøgt udbedret ved 5 operationer. Sygdommen, der minder om ”Meniére”, har ødelagt balancesystemet, hvorfor jeg ofte er svimmel, hvilket forstærkes ved trykpåvirkninger i øret, som bl.a. opstår ved hovedbevægelser. Som det fremgår af min journal fra Rigshospitalet ved overlæge Søren Vesterhauge er jeg således ikke i stand til at køre med offentlige transportmidler (bus/tog) eller til at køre selv, men er afhængig af transport i en almindelig lav personbil med chauffør. Jeg har haft kørekort siden 1978 og har kørt dagligt og været godkendt til udrykningskørsel, indtil jeg blev ramt af sygdommen.

Da sygdommen forværres ved fysisk belastning har jeg søgt hjælp til praktiske gøremål i hjemmet (hovedsagelig rengøring og indkøb), hvilket jeg har fået afslag på med begrundelsen, at jeg har en rask ægtefælle, der naturligvis forventes at overtage disse funktioner. Afslaget er således begrundet i min ægteskabelige status og ikke i mit handicap.


Efter flere års sygemelding (hvor jeg fortsat var ansat hos politiet) startede jeg i arbejdsprøvning, hvor jeg i samarbejde med min hidtidige arbejdsgiver fandt en funktion, jeg med mit handicap var i stand til at varetage. Dette fungerede til alles tilfredshed og jeg blev ansat samme sted i fleksjob. Under arbejdsprøvningen blev individuel transport til og fra arbejde (taxa) bevilget efter LAB § 82, stk. 5, og efter noget ”tovtrækkeri” ved ansættelsen fleksjob efter SEL § 117 (tidligere § 103).



Kommunen har nu besluttet ikke længere at bevilge denne transport og henholder sig til, at de ikke er pligtig til at anvende § 117, at bestemmelsen ikke kan ankes til anden myndighed, og at jeg selv skal sørge for transport. Det er således ikke en tvist vedr. mit behov for transport for at kunne varetage et fleksjob, men alene en politisk beslutning om anvendelse af §’en. Desuden har kommunen oplyst, at selv om min arbejdsevne er betinget af hjælp til transport, kan jeg ikke bevilges førtidspension, da jeg har en arbejdsevne.



Jeg har en arbejdsgiver, der gerne vil fastholde mig i ansættelsen og som værdsætter den arbejdsindsats, jeg med mit handicap er i stand til at udføre. Samtidig vil jeg gerne opretholde kontakten til arbejdsmarkedet og den sociale kontakt til samfundet, dette medfører. For mig er dette faktorer, der er med til at opretholde livskvaliteten, men lovgivning/vejledninger hindrer dette og tvinger mig faktisk til at forlade arbejdsmarkedet og opholde mig hjemme uden pension eller anden indkomst.



Denne situation opleves ikke som værende i overensstemmelse med regeringens intentioner om at fastholde den enkeltes muligheder for tilknytning til arbejdsmarkedet.



Jeg finder lovgivningen eller kommunernes muligheder for fortolkning og anvendelse ganske urimelig, da denne ikke giver en person med et mindre handicap mulighed for at fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet på fair vilkår, hvorimod personer med større handicaps skal hjælpes. Dette mener jeg ikke er i overensstemmelse med formålsparagrafferne i SEL, hvorefter loven skal sikre den enkelte mulighed for bl.a. opretholdelse af livskvalitet og social tilknytning til samfundet ud fra den enkeltes behov fysiske funktionsevne.



En løsning på problemet kunne efter min opfattelse være, at vejledningen til anvendelse af SEL § 117 ændres. Som tidligere nævnt fremgår det af vejledningen, at kommunen kan anvende denne §, når alle andre muligheder er udtømte. Under forudsætning af at et handicap nødvendiggør behovet for hjælp til individuel transport og den øvrige lovgivning ikke hjelmer sådan hjælp, kan vejledningen ændres til bør, således at § 117 bør anvendes, når andre muligheder er udtømte. Tidligere var den juridiske opfattelse, at såfremt der i en § var anført kan, skulle dette læses som bør, hvilket efter min opfattelse burde fremgå af vejledningen.





Dette brev var for at give dig en lille indsigt i et problem, der diskriminerer handicappede i forhold til arbejdsmarkedet, hvor det ikke er arbejdsgiverne, der er problemet, men lovgivningen/vejledning til fortolkning, der kan forbedres.


Jeg vil ikke undlade at nævne, at jeg i forbindelse med min sag og denne problematik har haft tæt kontakt til flere kyndige på området, herunder socialrådgivere og jurister i FTF og DUKH, der heller ikke har kunnet finde en løsning på problemet.



Jeg er naturligvis til rådighed for et personligt møde med dig for en uddybning og yderligere drøftelse af problemet.



Med venlig hilsen







Lone Falck

Vicepolitikommissær











cc Beskæftigelsesministeriet

cc Folketingets arbejdsmarkedsudvalg

cc Kommunernes Landsforening

cc Gribskov Kommune: Jobcenter

Formand for socialudvalg Svend Gottlieb (V)

cc DUKH

cc FTF

http://www.ft.dk/samling/20081/almde...178/675608.HTM

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2009, 11:21   #2
dadi1145
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2009
Indlæg: 51
Styrke: 16
dadi1145 er ny på vejen
det er et ganske kendt fænomen. Jeg er i praktik i et fleksjob og kan pt. låne kærestens bil. Men når hun skifter arbejdstider ( som børnehavepædagog) så kan jeg ikke komme på arbejde, fordi der
ikke findes offentlig transport.
Jeg har spurgt om kommunen kan give mig et lån til nogen befordring - er spændt på svarets udfald.
dadi1145 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2009, 12:31   #3
beha
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2009
Lokation: Sydsjæland
Alder: 67
Indlæg: 146
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
beha er ny på vejen
Ja det må sige at det er et kendt problem, jeg står med det sammen kan ikke bruge offenlige transport, da jeg ikke kan gå til busen.

Samt at min kone bruger den bil vi har i dag, til arbejde, der for har jeg søgt invadlidebil, men da jeg venter på et flexjob, kan den ikke søges som erhver men kun som trivelse

Det gør at vi er dårliger stillet ind andre, da vi er afskårdet fra at søge job, da vi ikke kan komme, ud og søge eller til samtaller på jobcenter og fortælle hvem vi er og hvad vi kan.
beha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2013, 16:32   #4
Mie83
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Mie83 er ny på vejen
Jeg er fysisk handicappet også, jeg har lige fået tilbudt fleksjob men kan heller ikke komme frem og tilbage fra jobbet pga. mine fysisk handicap, efter meget lang kamp med kommunen, er jeg endelig blevet godkendt tilskud gennem service loven § 100. Det er dog midlertidig godkendelse jeg har fået og det er indtil videre et halvt års ansættelse jeg er blevet tilbudt pga. økonomi i virksomheden.

Jeg synes det er helt forkert vi skal kæmpe sådan for hjælp til transporten, når vi gerne vil blive på arbejdsmarkedet, efter den nye reform er det nærmest umuligt for en som mig på 30 år at blive førtidspensionist, men samtidig har det taget mig lige godt 3 år at få godkent tilskud til tranport til og fra arbejde, det hænger bare ikke sammen, og tænker da allerede nu hvor lang tid skal der gå igen, når jeg om 6 måneder nok skal finde nyt job igen.

Som systemet er nu, modarbejder det jo helt klart vi skal blive på arbejdsmarkedet når man er fysisk handicappet.
Mie83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2013, 16:53   #5
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Bare rolig der kommer sikkert en Lov der forbyder os at stemme, få tilskud osv Når venstre kommer til magten....


Så glæd dig, eller få alle kontanthjælpsmodtagerne til at stemme... De siger kun hver 3 stemte sidst...

Deres bedste undskyldning var det gjorde ingen forskel.....

Men det ville det, havde alle stemt på sf/enhedslisten/social demokraterne havde vi sluppet for Pestager
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2013, 18:49   #6
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
Dette var et af de i forvejen oplyste problem stillinge der var redegjort for i min sag ang førtidspension, fra både læge og sygehus.

Jeg ved godt jeg havde mange andre problemstillinger også i sagen og blev da også tilkendt førtidspension her i foråret.


Det jeg vil med dette er at det er vigtig at I har alle disse ting med i behandlingen af jeres førtidspension sager for man kan IKKE tilkende folk flexjob hvis det ikke er muligt for dem at komme frem og tilbage til stedet. uagtet at det ville være muligt at arbejde få timer .

så få jeres læge sygehus med ind over og få det påført jeres sager
så kan de ikke overhøre dette
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2013, 21:19   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Selvom tråden er 7 år gammel, så er det utroligt som man ingen vegne kommer med det system.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2013, 21:45   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
7 år Helene...??

Næ den er nu kun 4 år gammel...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2013, 02:08   #9
Mie83
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Mie83 er ny på vejen
Søsser98 er det noget der står sort på hvidt i lovgivningen at man " IKKE kan tilkende folk flexjob hvis det ikke er muligt for dem at komme frem og tilbage til stedet. uagtet at det ville være muligt at arbejde få time"? spørger fordi jeg bor i en af de kommuner hvor de ved best om alt, medmindre man kan bevise det modsatte et sted i paragrafferne.
Mie83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2013, 08:47   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er kun ved FASTANSÆTTELSE i fleksjob, at dette kan opstå.

Man bør derfor selvsagt presse kommunen med tilbuddet om fastansættelse, for at få kørselsudgifterne godkendt under feks §100.

Selve praktikforløbet olign. skal stadig dækkes after §82 stk 4(den gamle stk 5).

Dette bør alene bane vejen for anden transportdækning. Alternativt kan man jo ikke sige ja til fleksjobbet. Dette kan dels arbejdsgiver dels fagforening hjælpe med.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ingen sygedagpenge mere, ingen penge Mivsen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 35 05-01-2012 12:20
Ingen arbejdsindsats - ingen kontanthjælp! Ninja Politik og Samfund 158 25-04-2010 20:12
Ingen post betyder ingen sygedagpenge Webmaster K10 Nyheder 0 22-12-2008 13:10
Ingen fleksjob - hvad så? sun-lady Manglen på Fleksjob 4 01-07-2008 23:44
Ingen fleksjob pga. Irakkrig og dårlige konjunkturer????!!! zuza Er det overhovdet til at få fleksjob? 3 13-01-2008 18:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension