K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-11-2013, 11:16   #1
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Økonomi/ ansøgning om bil....

Hej lige et par spørgsmål vedr. bevilling af hjælpemidler : Bil:

Jeg bor sammen med mine børns far, altså min mand, men vi er samboende , ikke gift.

Nu er der så meget lovgivningsmæssigt som ændres lige nu. Hvordan er jeg/ vi stillet i forhold til ansøgning om bil ?(med automatgear vil jeg tro). Hvad har min mands økonomi at sige, i forhold til at det er mig der har brug for bil med automatgear, m.m.
Nu ændres reglerne jo om ægtefælleforsørgelse, også for dem som ikke er gift, så jeg ved ikke hvad det har at sige i forhold til hjælpemidler. Om det er indtægtsbestemt?

Ansøgningsprocessen tager nok et år eller mere, har jeg læst. Har også læst at man kan risikere at få "snuppet" kørekortet før ansøgningen til bil er sendt, og inden bil evt. er bevilget, da sagsbehandleren kan/skal indberette til politiet hvad funktionsnedsættelsen består i. Dette skulle helst ikke ske for mig, da jeg altid kører børn til og fra skole, fordi min mand møder 6.30... og så er det mig der(også som et hjælpemiddel generelt) har bilen....

Mvh Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 11:44   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeres økonomi har ikke indflydelse ...

Kære Apollonia

.. på afgørelsen, men udelukkende tilbagebetalings beløbet om måneden.

Alle svar kan du finde her:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=4...ight=Stoktofte

RYK`s bilguide.

http://www.ryk.dk/bilguide

RYK`s debatforum.

http://www.ryk.dk/forums/debatforum/biler

DUKH låne beregning.

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...ning-af-afdrag

Ansøgningsfristen skulle du finde på din kommunes hjemmeside, hvis den overholder lovgivningen.

http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner

Ja, det er korrekt, der er "klister" på sagen når først du har ansøgt om invalidebil iht Servicelovens §114. Hvilket vil sige at læger, politi og kommunen kræver en fuldstændig dokumentation for om du kan køre bil.

Men også her finder du svar i ovenstående henvisning.

Du skal vide, ikke tro, når du går i gang med ansøgningen.

Men også her findes der retssikkerhedsmæssige love, så du skal være særdeles handicappet eller medicineret udover lovgivningen for at få afslag.

Men læs alt i linket.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 13-11-2013 kl. 12:01.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 12:47   #3
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Hej Peter!

Tak for gode råd! "Bukker" og "nejer"...som de vist siger i Norge...eller hur...?

Jeg kan jo godt se jeg ikke har forstand på det her, har i mellemtiden undersøgt lidt mere om indretning af bil, og det er pedalerne jeg har problemer med bl.a...måske ikke lige automatgear "ryster på hovedet af mig selv".
Men jeg har nu også fået skrevet ned hvad min funktionsnedsættelse består i, og hvad jeg bruger vores nuværende (helt uundværlige) bil til.

Må være grundig og velforberedt, ja det kan jeg godt se...

Må se at få læst dine henvisninger, tak.

Mvh Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 12:52   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du har problemer med pedalerne, og søger om en bil der skal afhjælpe det, så kræver det jo at det er nødvendigt for dig for at føre bil sikkert.

Så du skal regne med at du vil få skrevet de ting ind som krav i dit kørekort inden du får bilen.. og også i tilfælde af afslag.

Og så må du ikke køre bil før det er bragt i orden.

Så du bliver nødt til at have en plan B så ungerne kommer i skole.

Der var en anden bruger herinde som ansøgte om hjælp til automatgear. Hun fik påtegningen i sit kørekort og fik efterfølgende afslag.. og måtte så ikke køre i familiebilen mere.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 13:15   #5
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Apollonia Se meddelelser
Hej lige et par spørgsmål vedr. bevilling af hjælpemidler : Bil:

Jeg bor sammen med mine børns far, altså min mand, men vi er samboende , ikke gift.

Nu er der så meget lovgivningsmæssigt som ændres lige nu. Hvordan er jeg/ vi stillet i forhold til ansøgning om bil ?(med automatgear vil jeg tro). Hvad har min mands økonomi at sige, i forhold til at det er mig der har brug for bil med automatgear, m.m.
Nu ændres reglerne jo om ægtefælleforsørgelse, også for dem som ikke er gift, så jeg ved ikke hvad det har at sige i forhold til hjælpemidler. Om det er indtægtsbestemt?

Ansøgningsprocessen tager nok et år eller mere, har jeg læst. Har også læst at man kan risikere at få "snuppet" kørekortet før ansøgningen til bil er sendt, og inden bil evt. er bevilget, da sagsbehandleren kan/skal indberette til politiet hvad funktionsnedsættelsen består i. Dette skulle helst ikke ske for mig, da jeg altid kører børn til og fra skole, fordi min mand møder 6.30... og så er det mig der(også som et hjælpemiddel generelt) har bilen....

Mvh Apollonia
Hvis du bevilliges bil, så er det kun din egen indtægt, der tages udgangspunkt i - og altså ikke evt. ægtefælles/samlevers indtægt. Se evt. her http://www.ryk.dk/bilguide/h%C3%B8j-...5virker-afdrag

Der er en indtægtsgrænse på ca. 204.000 - tjener du derover, vil dit afdrag på bilen øges med 20%.
indtægt på under 204.000 betyder, at du skal afdrage halvdelen over ca. 6 år.

Som udgangspunkt må pris på bil max være 171.000 - det er således max halvdelen af 171.000 du skal afdrage
Da det altid er billigst egnede bil, der gås efter, kan det sagtens være at bilens pris er under 171.000 og dermed bliver det, du afdrager også mindre.

I særlige tilfælde kan du bevilliges en dyrere bil - hvis dit handicap/funktionsnedsættelse kræver det. I sådanne tilfælde er det stadig kun halvdelen af de 171.000, der afdrages, da merprisen her vil gives som et rente- og afdragsfrit lån.

Håber det giver mening ;-)
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 21:53   #6
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Jo, tak for svar...

Det giver mening, med svarene.

Ved ikke lige hvordan jeg får den kringlet. Kan hverken undvære bilen i det år som ansøgningsprocessen måske varer, eller for resten af livet. Er fuldstændig afhængig af bilen. Egentlig dybt uretfærdigt, at fordi man "afslører" sit handicap (funktionsnedsættelse), så meldes man til politiet, man burde have "frit lejde", i hvert fald mens ansøgningsprocessen står på...og også hvis man skal anke ...

Men tak for svar

Mvh Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 23:25   #7
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Apollonia Se meddelelser
Jo, tak for svar...

Det giver mening, med svarene.

Ved ikke lige hvordan jeg får den kringlet. Kan hverken undvære bilen i det år som ansøgningsprocessen måske varer, eller for resten af livet. Er fuldstændig afhængig af bilen. Egentlig dybt uretfærdigt, at fordi man "afslører" sit handicap (funktionsnedsættelse), så meldes man til politiet, man burde have "frit lejde", i hvert fald mens ansøgningsprocessen står på...og også hvis man skal anke ...

Men tak for svar

Mvh Apollonia
Hvis du får afslag på bevilling, men samtidig får kørekortskrav som fx automatgear, så yder kommunen et tilskud - dog er reglen, at bilen hjælpemidlet skal indsættes i højst må være 1 år gammel.
Er det som eksempel automatgear, du får kørekortskrav om, kan du alternativt købe en brugt ældre bil med automatgear - så får du blot ingen støtte fra kommunen. Bare for at vise dig, at et afslag, men med samtidig kørekortskrav jo ikke nødvendigvis vil betyde, at du så aldrig kan køre bil mere...

Derudover kommer du næppe til at undvære bil i hele det år en ansøgning måske tager - det kan jo sagtens være at kommunen først sender dine oplysninger til vurdering hos politiet SIDST i ansøgningsprocessen... Sådan har det været i mit tilfælde. Politiet har netop afgjort, hvilke kørekortskrav, jeg skal have (i mellemliggende tid har jeg haft et midlertidigt kørekort). Nye kørekort kommer vel en af de nærmeste dag, men til gengæld kommer min nye bil nok i næste uge, så det er jo ikke i lang tid, jeg står i gråzonen.

Jeg forstår godt dit dilemma, men omvendt er det jo ikke holdbart i længden for dig, hvis du kører i en bil, der dybest set er for vanskelig at køre i.

Der skal en del funktionsnedsættelse til for at få bevilliget støtte til køb af bil, og det er svært at vide, hvordan de vil vurdere i dit tilfælde.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2013, 10:29   #8
Apollonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2011
Indlæg: 62
Styrke: 14
Apollonia er ny på vejen
Ja, der skal være funktionsnedsættelse, og det er der også. Men ingen ansøgere ved jo på forhånd svaret på ansøgningen....

Fandt lige et notat jeg lavede for et år siden til mig selv), om fodpedal-problemet, og har altså gået og "trukket den" i så lang tid nu, det var jeg ikke engang selv klar over. Jeg har det ikke godt med at bede om hjælpemidler. ja, men det er igen det der med at man skal forholde sig til egne problemer og sygdom hele tiden, det er hårdt. Min(e) lidelse(r) er stationære, kroniske/varige, men er samtidig også langsomt progredierende (under udvikling), og det orker jeg SLET ikke at forholde mig til, men gør det jo så alligevel...

I forhold til hjælpemidler har man jo så også hele tiden de der spørgsmål i baghovedet : er det virkelig så slemt? Kan jeg overhovedet komme i betragtning? Men jeg kan kun køre små ture nu, og må koble fra når jeg holder i bilkø, for at hvile fødderne, så det går bare ikke ret meget længere, er tvungent til at bede om hjælp. Også kedeligt, for jeg elsker at køre bil.
Mvh Apollonia

PS: vi har en gammel, men ok, bil fra 98.
Vi har ikke råd til at anskaffe en ny bil. så hjælp til handicapindretning kan jeg nok skyde en hvid pind efter, men lad os nu se hvordan det går med ansøgning først.
Hvor lang tid tog din ansøgningsproces?

Mvh Apollonia
Apollonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2013, 15:36   #9
KBR
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 254
Styrke: 12
KBR er ny på vejen
Er du i job eller lign. eller er du pensionist? Man kan jo søge enten om trivselsbil (som pensionist) eller til erhverv/uddannelse. Det sidste er det nemmeste at få. For mit vedkommende tog det godt 4 mdr. fra jeg sendte ansøgningen, til bilen stod der. Det er nok forskelligt fra kommune til kommune, hvor lang sagsbehandlingen er. Jeg havde en kopi af en frisk statusattest fra egen læge, en anden afd. i kommunen havde bestilt, som jeg sendte med - tror den fremmede processen
KBR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2013, 21:53   #10
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Som KBR skriver, kan det være en fordel, hvis du kan sende relativt nye lægepapirer med, fordi kommunen så sparer tid og kan behandle det hele hurtigere.

Dine tanker i forhold til om det nu også kan passe, at det er så slemt, at man er berettiget og modviljen mod at skulle forholde sig til fakta, kender jeg RIGTIG godt - jeg var selv ved ikke, at søge af samme grund...
Jeg har ligesom dig også en sygdom, der er progredierende, og kan godt mærke, at jeg ofte vælger at lade som om det ikke er tilfældet, fordi andet kan være skræmmende.

Derfor har det været en enorm hurdle at skulle bede om hjælp og hjælpemidler, men har til gengæld oplevet meget positiv behandling i den sammenhæng og sagsbehandlere, der har fulgt loven og sørget for at visitere mig til det, der er nødvendigt
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension