K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-09-2013, 20:05   #1
Hani
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2013
Indlæg: 13
Styrke: 11
Hani er ny på vejen
Støtte til køb af invalidebil

Hej alle.
Jeg er en frustreret mand, der ikke aner hvad jeg skal stille op med kommunen.
Jeg søgte om støtte til køb af invalidebil grundet diskusprolaps i ryggen og ødelagt venstre knæ (slidgigt) - altså kan ikk håndtere koblingen, men har fået afslag på dette da jeg 'ikke er syg nok' og fordi der ikke er noget krav om automatgear i kørekortet. En måned senere får jeg så brev fra Fyns Politi, hvori der står at man i samarbejde med sundhedsstyrelsen og politiets bilinspektør har vurderet at mit kørekort bliver fornyet med vilkår automatgear eller elektroniks gear. Den havde jeg ikke set komme!
Jeg tog så fat i den samme ergoterapeut som behandlede min ansøgning og som gav mig afslag..han sagde at nu hvor politiet har stillet krav om automatgear, jamen så skal jeg "bare" skaffe en bil, der er under et år gammel, og jeg vil så få støtte til indretningen.
Hvordan i alverden skal jeg kunne skaffe en bil, under 1 år gammel?? Jeg har ikk pengene til det og nu får jeg snart tilsendt det nye kørekort og må altså ikke køre længere da jeg ingen bil med automatgear har.

Jeg kan ikke forstå hvordan politiet kan vurdere at min krop ikke kan klare en manuelt gear, men hvor kommunen på den anden side så ikke synes jeg er syg nok til at få støtte til bil med automatgear.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op med det her, nogen der ved hvad jeg ellers kan gøre?Kan det virkelig passe at jeg har tabt denne kamp..

Sidst redigeret af Hani; 20-09-2013 kl. 20:11.
Hani er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2013, 21:10   #2
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hani Se meddelelser
Hej alle.
Jeg er en frustreret mand, der ikke aner hvad jeg skal stille op med kommunen.
Jeg søgte om støtte til køb af invalidebil grundet diskusprolaps i ryggen og ødelagt venstre knæ (slidgigt) - altså kan ikk håndtere koblingen, men har fået afslag på dette da jeg 'ikke er syg nok' og fordi der ikke er noget krav om automatgear i kørekortet. En måned senere får jeg så brev fra Fyns Politi, hvori der står at man i samarbejde med sundhedsstyrelsen og politiets bilinspektør har vurderet at mit kørekort bliver fornyet med vilkår automatgear eller elektroniks gear. Den havde jeg ikke set komme!
Jeg tog så fat i den samme ergoterapeut som behandlede min ansøgning og som gav mig afslag..han sagde at nu hvor politiet har stillet krav om automatgear, jamen så skal jeg "bare" skaffe en bil, der er under et år gammel, og jeg vil så få støtte til indretningen.
Hvordan i alverden skal jeg kunne skaffe en bil, under 1 år gammel?? Jeg har ikk pengene til det og nu får jeg snart tilsendt det nye kørekort og må altså ikke køre længere da jeg ingen bil med automatgear har.

Jeg kan ikke forstå hvordan politiet kan vurdere at min krop ikke kan klare en manuelt gear, men hvor kommunen på den anden side så ikke synes jeg er syg nok til at få støtte til bil med automatgear.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op med det her, nogen der ved hvad jeg ellers kan gøre?Kan det virkelig passe at jeg har tabt denne kamp..
Det er en rigtig træls situation, du er havnet i

Når det er sagt kan det som sådan være rigtigt nok, det kommunen har vurderet - de vil give dig støtte til indretning af bil med automatgear og ifølge lovgivningen må en sådan bil ikke være ældre end 1 år... Så den del er rigtig nok...

Du må i dit oprindelige afslag kunne se, hvad kommunen har lagt til grund for et nej.
Er du i arbejde eller får du førtidspension?

Der er nemlig forskel på, hvilke krav, der stilles afhængigt af om en bil skal bruges til bl.a. transport til arbejde (invalidebil) eller hvis bilen alene skal bruges i din fritid (trivselsbil)

Kravene til invalidebil er lempeligere end til en trivselsbil.

Kommunen skal se på hele din situation, men som en tommelfingerregel må man have en gangdistance på op til 500 meter for at få støtte til en invalidebil, mens gangdistancen som udgangspunkt ikke må være over 100 meter for at få støtte til trivselsbil.

Det er kun en tommelfingerregel, da kommunen selvfølgelig skal se på hvilket kørselsbehov du har, men er din gangdistance væsentligt over de nævnte, så tror jeg dit kørselsbehov skal være noget større end normalt...

Mit råd er derfor at nærlæse dit afslag og evt. anke, hvis du kan nå det indenfor tidsfristen.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2013, 23:38   #3
Hani
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2013
Indlæg: 13
Styrke: 11
Hani er ny på vejen
Unhappy

Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Det er en rigtig træls situation, du er havnet i

Når det er sagt kan det som sådan være rigtigt nok, det kommunen har vurderet - de vil give dig støtte til indretning af bil med automatgear og ifølge lovgivningen må en sådan bil ikke være ældre end 1 år... Så den del er rigtig nok...

Du må i dit oprindelige afslag kunne se, hvad kommunen har lagt til grund for et nej.
Er du i arbejde eller får du førtidspension?

Der er nemlig forskel på, hvilke krav, der stilles afhængigt af om en bil skal bruges til bl.a. transport til arbejde (invalidebil) eller hvis bilen alene skal bruges i din fritid (trivselsbil)

Kravene til invalidebil er lempeligere end til en trivselsbil.

Kommunen skal se på hele din situation, men som en tommelfingerregel må man have en gangdistance på op til 500 meter for at få støtte til en invalidebil, mens gangdistancen som udgangspunkt ikke må være over 100 meter for at få støtte til trivselsbil.

Det er kun en tommelfingerregel, da kommunen selvfølgelig skal se på hvilket kørselsbehov du har, men er din gangdistance væsentligt over de nævnte, så tror jeg dit kørselsbehov skal være noget større end normalt...

Mit råd er derfor at nærlæse dit afslag og evt. anke, hvis du kan nå det indenfor tidsfristen.
Hej Frup! Tak for svar.
Jeg er førtidspensionist, så det er trivselsbil, sorry my bad.
Jeg kan desværre ikke nå at anke. Jeg fik brev fra Fyns politi ca 5-6 uger efter afslaget, ...og det var først der det gik op for mig at jeg er havnet i en ret klemt situation. Dog sagde ergoterapeuten at jeg godt kan klage, men så skal jeg kunne begrunde hvorfor jeg klager sent ..

Jeg gik omkring de 160 meter, 4-5 pauser undervejs med jævnt tempo og hvor jeg flere gange skulle støtte mig op ad væggen - dette stod også i afslaget. Hvis det ikke må være over de 100, så er jeg sådan set på den, og skal vinke farvel til kørsel ...

Sidst redigeret af Hani; 20-09-2013 kl. 23:47.
Hani er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 00:15   #4
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Øv, det er virkelig trælst for dig .

Synes personligt at kravet om at bilen max må være 1 år gammel for at de kan sætte automatgear i, er lidt absurd. Kan måske godt forstå, at de ikke vil ofre det, det koster, hvis bilen er 15 år, men en bil på 5-6 år fx har vel også lang levetid...

Jeg ved ikke om det nytter at klage og prøve at forklare den sene klage med, at du ikke var opmærksom på konsekvenserne af din ansøgning - altså at det ville ende op med kørekortskrav.

Gangdistancen i sig selv er nok lidt for 'lang' til en trivselsbil, men hvad har du af kørebehov? Har du fx børn du skal køre til og fra skole, fritidsaktiviteter osv... Måske du skal køre langt til behandling, sygehus... Måske din familie bor langt væk...

Alt sådan noget skal de jo også tage med i deres betragtninger, når de vurdere om du er berettiget til støtte.

Måske det er en mulighed for dig at finde en 'ny' brugt bil med automatgear i et prisleje, du har råd til. Det vil du så ikke for støtte til, men det vil i det midste give dig mulighed for at køre.

Hvis dit helbred senere forværres, har du jo mulighed for at ansøge om trivselsbil igen.

Håber virkelig, der kommer en brugbar løsning for dig!
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 01:25   #5
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Det eneste jeg kan foreslå er at sælge din nuværende bil og så køb en brugt bil med automatgear.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 01:44   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg fik samme tanke som Abraxus - ved min søn har bil med automatgear, brugt, vist nok omkring 13 år gammel, og den var ikke ret dyr (sat op mod en bil der kun må højest være et år gammel).....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 06:02   #7
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Har du overvejet at søge bil igen ? altså en trivsels bil ?

Nu kender jeg ikke dit kørebehov men ved at min mand fik ja grundet sit skånejob og at de sammen med hans helbred også vurderede på mit helbred, der gør at vi feks ikke kan køre til mit netværk og børn på Sjælland hvis det er mig der skal køre hele vejen og min mand også har krav om automatgear..

Hans gang distance er lidt længere end normalt men der vurderede de også på helheden og vi fik ja til en handicapbil med automatgear ...

ellers er det måske en mulighed at kigge her http://www.handicapbiler.dk/index.php?ID=biler_til_salg

Jeg formoder at du har søgt om afgiftsfritagelse

Det kunne jo være en mulighed sammen med det at prøve at søge igen da der jo er kommet nyt til
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 08:24   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Grunden til at du har fået den påtegning i dit kørekort, er jo at du selv har angivet at du ikke er i stand til at køre med normalt gear i din ansøgning.

Og når du ikke kan det, er det jo også rimeligt nok at du ikke gør det, da det indebærer en risiko.

Selvom du får tilkendt trivselsbil, skal du jo selv betale en stor del af den, så det er ikke en billig løsning, det kræver stadig at man har råd.

Så tænker at du indenfor det samme beløb, godt kan finde en brugt med automatgear, så du er kørende igen.

Hvis du får tilskud til en trivselsbil, skal den jo også være ny, og du skal selv betale halvdelen. Så er det en bil til f.eks 160.000, skal du selv betale de 80.000.. og til det beløb kan du sikkert sagtens finde en nyere brugt bil med automatgear.

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=139224

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...f-invalidebil/
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 12:11   #9
Hani
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2013
Indlæg: 13
Styrke: 11
Hani er ny på vejen
Hej alle,
Tak for feedback.
Jeg tror jeg ender med at søge igen. Det bliver jeg nødt til.
Jeg har børn der skal køres i skole, to drenge der begge går på to forskellige skoler, som ligger 30 min væk fra hinanden, i bil. De går begge til fodbold, og de vil self gerne have mig med til kampe hver weekend, og jeg kan ikke sige nej, så jeg ender altid med at tvinge mig selv til at køre..
Min læge ligger 20 min væk fra hvor jeg bor, samt hospitalet, og min kone som også lider af diskusprolaps 5 steder i ryggen, kan ikke køre, og hendes læge ligger også langt væk. Når der skal handles ind, er det min datter der står for det, og nogle gange bliver hun nødt til at droppe forelæsningerne på uni (hun er lige startet på kandidaten) for at køre min kone og jeg, hvis vi en dag har tid hos lægen el lign ellers ender det med at jeg bliver nødt til at køre, hvis hun ikke kan. Jeg vil ikke være afhængig af min datter, det skal ikke gå ud over hende.
Jo..jeg søger igen, kan ikke se en anden løsning.
Hani er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 12:17   #10
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hani Se meddelelser
Hej alle,
Tak for feedback.
Jeg tror jeg ender med at søge igen. Det bliver jeg nødt til.
Jeg har børn der skal køres i skole, to drenge der begge går på to forskellige skoler, som ligger 30 min væk fra hinanden, i bil. De går begge til fodbold, og de vil self gerne have mig med til kampe hver weekend, og jeg kan ikke sige nej, så jeg ender altid med at tvinge mig selv til at køre..
Min læge ligger 20 min væk fra hvor jeg bor, samt hospitalet, og min kone som også lider af diskusprolaps 5 steder i ryggen, kan ikke køre, og hendes læge ligger også langt væk. Når der skal handles ind, er det min datter der står for det, og nogle gange bliver hun nødt til at droppe forelæsningerne på uni (hun er lige startet på kandidaten) for at køre min kone og jeg, hvis vi en dag har tid hos lægen el lign ellers ender det med at jeg bliver nødt til at køre, hvis hun ikke kan. Jeg vil ikke være afhængig af min datter, det skal ikke gå ud over hende.
Jo..jeg søger igen, kan ikke se en anden løsning.
Har du beskrevet dette i din første ansøgning? Ellers bør du gøre det i næste.

De skal tage hensyn til hele din situation.

Det er jo ikke holdbart, at jeres datter skal køre jer til alt.

Held og lykke!
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Invalidebil Hanne555 Alt det andet 8 01-03-2013 10:38
invalidebil sukkertop Hjælpemidler til handicappede 2 28-10-2011 19:32
Invalidebil nemsey Alt det andet 2 16-03-2010 10:27
Invalidebil Harbo Hjælpemidler til handicappede 0 22-02-2010 19:34
Invalidebil Kims Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 21-12-2007 17:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension