K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-06-2013, 09:53   #1
troldepigen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Indlæg: 13
Styrke: 11
troldepigen er ny på vejen
Question Sygemeldt på kontanthjæl - Ferie i udlandet

Hej.
Så prøver jeg mit første indlæg, da jeg er kommet i den situation at jeg ikke aner hvor jeg står, hvad jeg må og hvad der kan lade sig gøre.

Sagen er den at jeg har fået det vildest tilbud som jeg har så svært ved at sige nej det - jeg har en ven der har spurgt om jeg vil med, 14 dage til USA til november, han kender godt min økonomiske situation og har derfor tilbudt at betale rejsen så jeg kun skal ha lommepenge med.
Det er virkelig min store drøm at komme derover, da jeg er helt skudt i det amerikanske.

Nåmen jeg er så sygemeldt på kontanthjælp og har været det siden januar 2011, da jeg har haft en svær depression, og har den endnu.. Det har været 2 ½ år hvor jeg har haft det rigtig svært psykisk, og der har været alt for meget modgang, og derfor har jeg ikke fået det bedre, men faktisk kun værre da jeg oven i depressionen har fået stress og angst for flere ting.

Og nu er der så endelig dette lille lyspunkt i mit liv, det første positive, overhovedet, der er sket for mig i de sidste 2½ år, men jeg kan alligevel ikke glæde mig for hvordan er reglerne for at holde ferie når man er på kontanthjælp (men er sygemeldt/i matc 3)
Må jeg overhovedet sige ja tak til en rejse som der er en person der jo nærmest giver mig, og må jeg overhovedet rejse ud af DK - og kan jeg overhovedet få ferie visum når jeg er på kontanthjælp så jeg kan komme ind i USA???
Og kan min sagsbehandler nægte at jeg holder ferie i de 14 dage og vil jeg miste min kontanthjælp hvis jeg tager afsted???
Jeg er simpelthen så bange for overhovedet at spørge min sagsbehandler da jeg har svært ved at håndtere afslag eller andet negativ, så ryger jeg ned i et hul i en periode..

Og ja selvom jeg er på kontanthjælp og ikke går på arbejde så trænger jeg bare til ferie, men det er der ikke ret mange der lige kan forstå

Jeg har meget svært ved at forstå ting og har også svært ved at overskue alt for meget så jeg håber lidt der er en herinde der ved noget og som kan fortælle det på en simpelt måde, eller måske som kan henvise mig til andre sider hvor jeg kan finde lidt information der er nemt at forstå..

På forhånd tak...
troldepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 10:01   #2
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Hej Troldepien

Det var da et fantastisk tilbud

Du bliver nødt til at bide tænderne sammen og spørge . HVIS du ikke spørger og tager af sted kan du blive stoppet i lufthavnen og få en sag på nakken.

Men jeg vil da sige at du har en rimelig chance for at få et ja ,dog skal du være obs på at du med 98 % sikkerhed mister din kontanthjælp i de 14 dage da du jo ikke er "til rådighed"

Men tag og spørg nu ,PÅ SKRIFT ELLER MAIL.jo før du spørger jo stører er chancen for et ja. :-)

Held og lykke med det og forhåbentlig ogsågod tur
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 10:06   #3
dalsgård
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-03 2013
Indlæg: 22
Styrke: 12
dalsgård er ny på vejen
man har ret til ferie på kontanthjælp efter 1 år, og det opfylder du jo så rigeligt. Det er meget vigtigt, at du får meddelt din sagsbehandler og jobcenter at du holder ferie.
Ellers kan du risikere at blive tilbageholdt i lufthavnen.

Tror ikke at der er nogle der blander sig i hvad du gør i ferien. Men synes helt klart, at du skal være ærlig overfor din sagsbehandler. Så er du sikker på at du ikke får problemer.

Jeg har været i Tyrkiet på kontanthjælp og det var der ingen problemer med
dalsgård er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 10:40   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
er det ikke sådan efter de nye regler har man ret til 5 ugers ferie på kh efter et år.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 10:51   #5
BubberDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 60
Styrke: 12
BubberDK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
er det ikke sådan efter de nye regler har man ret til 5 ugers ferie på kh efter et år.
Jo... MEN... En fra min familie har været på kh i haveservice og der kom der en medarbejder ud, for at fortælle ang ferie.. Der blev der meddelt, at man har ret til 5 ugers ferie efter et år på kontanthjælp, MEN man som udgangspunkt ikke måtte forlade landet, da man stadigvæk skal stå til rådighed - også i ferien... Så skal dette godkendes af sagsbehandler først.

Jeg synes det lyder fuldstændig forkert at de må gøre sådan, men det var hvad der blev fortalt på det møde..
BubberDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 11:15   #6
troldepigen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Indlæg: 13
Styrke: 11
troldepigen er ny på vejen
Ja det er netop et fantastisk tilbud, men tror også at hans gavmildhed kommer sig af at sidste år da han var afsted med nogle venner, der tog rejsen over 40 timer pga en masse fejl fra rejse eller fly selvskabet og derfor har de fået erstatning hvilket betyder at han nu står med betalt rejser.. Nå det er jo sagen uvedkommende..

Men i mener altså at jeg har "ret" til at holde ferie så længe min sagsbehandler giver mig lov??? Men hvad så hvis hun ikke giver mig lov???
Hmm allerede her mister jeg troen da jeg efterhånden ikke har oplevet andet end afslag og modgang siden jeg startede på kontanthjælp, og jeg er ikke og har aldrig været tryg ved min sagsbehandler da det eneste hun har i hovedet, er at få mig sendt ud i noget, på trods af status erklæringer fra både læge og psykiatrien at jeg ikke kan klare et job eller anden aktivering.

Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
er det ikke sådan efter de nye regler har man ret til 5 ugers ferie på kh efter et år.
Hvis man har ret til det, jamen så kan sagsbehandleren vel ikke nægte mig at holde ferie - eller???? ER allerede forvirret...
troldepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 11:22   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
nej så burde det bare være at sende hende en mail om hvornår
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 11:30   #8
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Jeg har været i udlandet på kontanthjælp, du spørger SB hun siger ja og du skal så oplyse at du tager ud af landet, ellers klapper fælder hvis skat står i lufthavnen.. ( jeg fik et brev med der skulle vises hvis skat stod der ).

Så husk oplys at hun rejser ud af landet, til hvilket land og ind /udrejsedatoer.


God ferie.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 12:00   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af BubberDK Se meddelelser
Jo... MEN... En fra min familie har været på kh i haveservice og der kom der en medarbejder ud, for at fortælle ang ferie.. Der blev der meddelt, at man har ret til 5 ugers ferie efter et år på kontanthjælp, MEN man som udgangspunkt ikke måtte forlade landet, da man stadigvæk skal stå til rådighed - også i ferien... Så skal dette godkendes af sagsbehandler først.

Jeg synes det lyder fuldstændig forkert at de må gøre sådan, men det var hvad der blev fortalt på det møde..
Det er direkte løgn at man ikke må forlade landet, og om det er en sagsbehandler der ikke kender lovgivningen på området, eller om det er den person du har hørt historien gennem der ikke fatter en meter, kan vi så kun gisne om.

Citat:
Oprindeligt indsendt af troldepigen Se meddelelser
Hvis man har ret til det, jamen så kan sagsbehandleren vel ikke nægte mig at holde ferie - eller???? ER allerede forvirret...
Du har krav/ret til 5 ugers ferie, hvis du har modtaget kontanthjælp 1 år sammenhængende.
Du får kontanthjælp under ferien. Og det eneste du skal gøre er, at sige du holder ferie fra den og den dato. Du står ikke til rådighed under din ferie og må holde ferie i Knastrup, USA, Indien eller Tibet, eller hvor end du vil holde ferie.

''Du har mulighed for at holde 5 ugers ferie om året med kontanthjælp, hvis du har modtaget kontanthjælp uafbrudt i et år op til afholdelsen af ferien. Din ferie må du gerne holde i udlandet''
Direkte sakset fra borger.dk

https://www.borger.dk/Sider/Kontanthjaelp.aspx

Og mere på beskæftigelsesministeriets sider her..

http://bm.dk/da/Aktuelt/Nyheder/Arki...s%20ferie.aspx

God ferie!!!

Sidst redigeret af Ninja; 19-06-2013 kl. 12:06.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2013, 14:02   #10
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det er ikke helt rigtigt, folk på overførsels inkomst skal give besked før man tager til udlandet, det skal ledige fleksjobber også, selv om vi har optjent ferie, det er en ny regl.


men det er da også let nok, at sende den mail der siger jeg holder ferie den dato i usa.


ved ikke hvorfor de skal have af vide vi forlader landet, er vel bare fordi de mangler noget papir arbejde.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ferie som sygemeldt Kiarra Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 31 31-07-2012 10:39
Med familien på ferie i udlandet famenr1 Alt det andet 33 10-07-2012 09:26
Ferie - når man er sygemeldt Bigmum Dit og Dat 7 06-05-2009 13:51
Ophold/ferie i udlandet under sygdom gittedl Politik og Samfund 6 02-09-2008 21:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension