K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-05-2013, 21:10   #1
stille
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2013
Indlæg: 8
Styrke: 0
stille er ny på vejen
Kan kommunen tvinge os til at sælge huset?

Hej
Jeg er førtidspensionist, og min kæreste vil snart være jobsøgende og ryger så på dagpenge. Vi bor på landet i eget hus.
Hvis det skulle ske at min kæreste ikke finder et job inden for de to dagpengeår, kan kommunen så tvinge os til at sælge huset, eller vil min kæreste være berettiget kontanthjælp så længe vi har et hus? Det er lidt svært at blive klog på, synes jeg. Der er ikke megen friværdi i huset. Vi kan klare os for min pension plus ca. 5000 hver måned.
Vi går nok bare og er lidt bange for at blive tvunget til at sælge engang, især fordi jeg er så glad for vores store have og beliggenheden som er god terapi for mig, nu hvor jeg døjer med en masse smerter og træthed.
stille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2013, 22:12   #2
MLT
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Indlæg: 118
Styrke: 13
MLT er ny på vejen
Kommunen tvinger jer ikke til at sælge huset, det er helt op til jer selv hvor lidt i kan leve for. Men de giver heller ikke mere end loven foreskriver uanset jeres argumenter.
MLT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2013, 22:16   #3
stille
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2013
Indlæg: 8
Styrke: 0
stille er ny på vejen
Nej, det siger ligesom sig selv. Jeg søger et lidt mere konkret svar. Vi regner desuden med at det ville være så godt som umuligt at sælge den ejendom vi bor i.
stille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2013, 22:25   #4
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Det er en samlet vurdering.. hvis i bor i et hus der stort set er betalt af vil de sikkert bede jer bruge jeres friværdi først og derefter kan han så få kontanthjælp...

Men det handler mest om hvor hårde de er i jeres kommune... nogle kommuner tvinger folk til at sælge deres bil bare den er over 10 tusind værd andre lader dig have en bil til 50tusind... men de har jo snakket meget om at folk på kontanthjælp har ret til at have et hus indenfor rimelighedens grænser...

Så så længe jeres hus ikke er et par mio værd og i har betalt det ud er der sikkert ingen ko på isen.....
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2013, 22:38   #5
stille
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2013
Indlæg: 8
Styrke: 0
stille er ny på vejen
Tak for svar Vi bor i et meget billigt hus (650.000,-) - ikke rigtigt nogen friværdi. Der er ingen busforbindelser her i området, så vi er afhængige af vores (billige) bil. Vi har med vilje ikke sat os for dyrt. Har også læst flere steder at kommunen skal se bort fra værdi i form af ejerbolig, hvis man vel at mærke bor i den (hvilket vi jo gør). Men jeg vidste ikke om det var rigtigt. Så hvis man hverken kan sælge eller tage mere lån i huset, eller har andre aktiver tænker jeg at der forhåbentligt kan blive tale om en mindsteydelse/kontanthjælp, så vi har penge til at overleve.
Men forhåbentlig finder kæresten job inden længe. Der er jo over to år til at finde noget, som det ser ud nu.
stille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2013, 22:40   #6
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stille Se meddelelser
Tak for svar Vi bor i et meget billigt hus (650.000,-) - ikke rigtigt nogen friværdi. Der er ingen busforbindelser her i området, så vi er afhængige af vores (billige) bil. Vi har med vilje ikke sat os for dyrt. Har også læst flere steder at kommunen skal se bort fra værdi i form af ejerbolig, hvis man vel at mærke bor i den (hvilket vi jo gør). Men jeg vidste ikke om det var rigtigt. Så hvis man hverken kan sælge eller tage mere lån i huset, eller har andre aktiver tænker jeg at der forhåbentligt kan blive tale om en mindsteydelse/kontanthjælp, så vi har penge til at overleve.
Men forhåbentlig finder kæresten job inden længe. Der er jo over to år til at finde noget, som det ser ud nu.


Ja jeg ønsker jer held og lykke...

Ville selv gerne ud og bo på Lars tyndskids marker, men ville være synd for børnene som skulle rives ud og væk, plus jeg ikke kan tåle at køre langt i bil så vi ville aldrig få set nogen.. Jo den lokale ko der stod og græssede og en masse egern sikkert...
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2013, 22:56   #7
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
2 år fra nu

Citat:
Oprindeligt indsendt af stille Se meddelelser
Hvis det skulle ske at min kæreste ikke finder et job inden for de to dagpengeår.
Det er jo langt ud i fremtiden, meget kan have ændret sig siden, det samme kan loven.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2013, 23:22   #8
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 42
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
De her regler gælder idag, for ægtefolk. Næste år skulle de så gælde for samlevende også.

Du har ikke ret til at modtage kontanthjælp, hvis din ægtegælle har indtægt eller formue, som overstiger de konkrete beløbsgrænser.
Formuegrænsen er: 20.000 kr.
Indtægtsgrænsen for forsørgere er: 27.464 kr.
Indtægtsgrænsen for ikke forsørgere er: 20.670 kr.


07-01-2013
http://www.musikeren.dk/artikler/tem...kontanthjaelp/
__________________
Det er idag et vejr, og solen skinner. Og om mig svæver lutter lyse minder. Dem tager jeg med til den jeg tænker på

Førtidspensionist pr. 1/2-2013
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2013, 23:45   #9
MLT
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Indlæg: 118
Styrke: 13
MLT er ny på vejen
ja ja godt ord igen....

du kan læse næsten alt om det herinde : http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...ytnr202012.pdf
MLT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2013, 23:59   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis hun ryger på kontanthjælp og din pension f.eks er 15.000 og ingen af Jer er forsørgere, så vil hun kunne få 6000,- i kontanthjælp hvis de ser bort fra hus og bil.

I må eje 20.000, så de kan sagtens se bort fra en bil der er mindre værd end det beløb.

Der er også faldet dom et sted for at man ser bort fra en vis friværdi i huset, da en del af friværdien ofte forsvinder i salgsomkostninger, flytteudgifter og nyt indskud.

Så jeg tror ikke I behøver at være bekymrede som praksis er i dag..

Nyd huset og haven..

https://subsite.kk.dk/~/media/4AD541...11B76CF72.ashx

Som du kan se er det kun ved stor friværdi, samt hvis bank/kreditforening er villig til at belåne ejendommen yderligere.. og hvis I begge ejer, er det kun halvdelen af friværdien.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 09-05-2013 kl. 00:05.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan kommunen tvinge Zyprexa i mig? logikeren Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 09-07-2011 20:49
Kan kommunen tvinge mig i fleksjob? logikeren Alt det andet 9 06-05-2011 23:50
Kan kommunen tvinge mig?. Tullee Alt det andet 11 13-03-2010 23:06
Ingen hjælp til langtidssyg - må snart sælge huset Odenseaneren Dit og Dat 1 19-12-2009 09:35
Må kommunen tvinge til behandling??? birkiz Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 22-09-2008 11:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension